Gå til innhold

Sony skal ha en PlayStation 5-presentasjon onsdag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
MistaPi skrev (14 minutter siden):

Men du vet at PS5 har en mer skreddersydd GPU enn XBSX/SS? Det gjenstår vel å se.

Nei men vi vet at Sony har jobbet med AMD for designe RDNA2 via Mark Cerny sin PS5 deep dive. Så langt vet vi vel lite om hvor involvert Microsoft har vært med på den biten.

Men det ser vi jo veldig snart nå. Og uansett så vil GPU'n i SeriesX være meget bra. Poenget med mitt innlegg var bare at endel tror PS5 sin GPU er mer RDNA 1 en 2. Mens realiteten er at det er RDNA2 men skreddersydd slik Sony ville ha den til PS5. Hvor mye mer en SeriesX vet vi forhåpentligvis snart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (8 minutter siden):

Men du vet at PS5 har en mer skreddersydd GPU enn XBSX/SS? Det gjenstår vel å se.

Slik det ser ut nå, har MS gått all in på GPU og funnet et bra mellompunkt på SSD og RAM. 
 

Sony har gått all in på SSD, Tempest Engine og ny Kontroll. Og muligens låst seg fast på GPU litt for tidlig i utviklingen. Og da er den eneste måten å få rettet det opp på, å hive inn variabel frekvens(et stort minus) dyrere kjøling osv. (Sony fanbois får dette til å være en bra ting)

Men begge har selfølgelig egne løsninger bygd inn i GPU.

Kan se ut som at Sony har måttet gå mer for Custom, og da kommer vi til muligheten for at det er en blanding av RDNA 1 og 2. Feks XSX har Mesh shaders som er typisk RDNA 2, Sony går for primitive shaders.

 

https://www.google.no/amp/s/techbriefly.com/2020/07/24/ps5-does-not-use-rdna-2-architecture-is-sony-wrong/amp/

 

Jeg kan selfølgelig ikke bekrefte dette, på samme måte som PS heller ikke kan bekrefte ekte/full RDNA 2. 

 

Det er bare Sony selv som kan gjør eller eventuelt teardown fra eksperter på HW. De har vært veldig streng på å holde kortene tett til brystet.

 

Kanskje får vi div bekreftelser iløpet av måneden... 

 

Lenke til kommentar
Leflus skrev (2 timer siden):

4K har nytte for seg på større TV-er. Men 8K? Hva vil det bli brukt til? Supersampling på 4K TV-er? 

Selv mener jeg det er helt bortkastet, men nå har de da altså begynt å produsere 8k tv, og om jeg husker rett har vel Japan allerede tv sendinger i 8k.

Canon kom ut med et 8k kamera for en liten stund siden.

Ps5 og series X støtter vel forsåvidt 8k også.

afterall skrev (1 time siden):

Å lansere en ny mid-gen maskin der salgspunktet er "mer raytracing" ser jeg ikke vil være særlig lukrativt eller ønskelig. Samme med 8k.

Kanskje dette blir en konsollgenerasjon uten mid-gen update? 

Det kan godt være.

For alt vi vet kan dette bli siste generasjon med konsoller før alt går over til streaming.

 

Lenke til kommentar
0laf skrev (10 timer siden):


Det er ingen tvil om at Sony tjener mye penger på Playstation, men det utgjør altså 15-20% av inntektene, resten kommer fra andre ting.
Pengene de tjener på Playstation, kommer fra PSN og salg av spill og tjenester, ikke konsoller.

Jeg viste deg nettopp en kilde som sa 25% av inntektene til Sony kommer fra PS+ abonnement alene. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iki skrev (1 minutt siden):

Selv mener jeg det er helt bortkastet, men nå har de da altså begynt å produsere 8k tv, og om jeg husker rett har vel Japan allerede tv sendinger i 8k.

Canon kom ut med et 8k kamera for en liten stund siden.

Ps5 og series X støtter vel forsåvidt 8k også. 

Det som kan komme til å skje mtp 8K er at konsollene kommer til å følge utviklingen til resten av markedet heller enn at de er med på å sette standarden. Altså at konsollene kommer til å satse på 8K når 8K allerede er stuerent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LarZen skrev (14 minutter siden):

Nei men vi vet at Sony har jobbet med AMD for designe RDNA2 via Mark Cerny sin PS5 deep dive. Så langt vet vi vel lite om hvor involvert Microsoft har vært med på den biten.

Men det ser vi jo veldig snart nå. Og uansett så vil GPU'n i SeriesX være meget bra. Poenget med mitt innlegg var bare at endel tror PS5 sin GPU er mer RDNA 1 en 2. Mens realiteten er at det er RDNA2 men skreddersydd slik Sony ville ha den til PS5. Hvor mye mer en SeriesX vet vi forhåpentligvis snart. 

Både Sony og MS har vært sterkt involvert i designen av RDNA 2 sammen med AMD. Ja Cerny nevnte det spesifikt. Men det betyr ikke noe mer enn det.

 

selfølgelig blir det skriverier med engang Cerny nevnte det, han har jo nærmest vært i sølibat, siden Road to PS5+2 eller 3 intervju noen dager etter.

 

Han er et geni, men folk må ikke gå så langt innpå hva han sier. Det er mye PR snakk. Han gjorde det samme under PS3 dagene. 

 

MS trenger ikke si noe om det. De forteller hva XSX er bygd opp av, hva den greier, ja hele pakka. Ingen hemmeligheter. De sier rett ut: Den kraftigste konsollen noensinne.

 

Sony? Jo de snakker om 3D lyd, haptic feedback... Du ser det også på reklamene de har startet med. Ja resten er hemmelig ?

 

 

Endret av psyckmark
Lenke til kommentar
CommanderKeen skrev (30 minutter siden):

Jeg viste deg nettopp en kilde som sa 25% av inntektene til Sony kommer fra PS+ abonnement alene. 

Nei, det gjorde du ikke, du skrev et innlegg uten å vise til kilde ?

Det du skrev, var også at Sonys "Games Divison" står for 24% av omsetningen, og 29% av fortjenesten, dette er ikke PS+, men hele avdelingen som driver med spill, både salg av konsoller og spill, både fysisk og på nett, og inkluderer underselskaper som Naughty Dog (Last of Us, Uncharted), Bend (Days Gone), Guerilla (Horizon), Insomniac (Spyro, Ratchet&Clank), Polyphone (Gran Tourismo), og mange mange andre underselskaper som lager spill både til Playstation og andre systemer.

Inntektene fra spill har forøvrig gått ned, ettersom det begynner å bli en stund siden PS4 ble lansert (2013), og Sony har utvidet i andre markeder.

Jeg mener regnskapsposten som heter "spill og nettverkstjenester" står for omtrent en fjerdedel av omsetning til Sony, så tallene dine er nok ikke helt feil, men det inkluderer altså alt som er spillrelatert.

De andre avdelingene, musikk, film, elektronikk, sensorer og finansielle tjenester, står for tre fjerdedeler av omsetningen.

Det er åpenbart at Sony ville tape hundrevis av millioner, samt måtte sparke titusenvis av ansatte, dersom de skulle kuttet ut tre fjerdedeler av selskapet, det er jo rett og slett galskap for et selskap som er blant verdens hundre største, og tjener penger i nesten alle segmenter de operer i.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar
psyckmark skrev (58 minutter siden):

Slik det ser ut nå, har MS gått all in på GPU og funnet et bra mellompunkt på SSD og RAM. 
 

Sony har gått all in på SSD, Tempest Engine og ny Kontroll. Og muligens låst seg fast på GPU litt for tidlig i utviklingen. Og da er den eneste måten å få rettet det opp på, å hive inn variabel frekvens(et stort minus) dyrere kjøling osv. (Sony fanbois får dette til å være en bra ting)

Men begge har selfølgelig egne løsninger bygd inn i GPU.

Kan se ut som at Sony har måttet gå mer for Custom, og da kommer vi til muligheten for at det er en blanding av RDNA 1 og 2. Feks XSX har Mesh shaders som er typisk RDNA 2, Sony går for primitive shaders.

 

https://www.google.no/amp/s/techbriefly.com/2020/07/24/ps5-does-not-use-rdna-2-architecture-is-sony-wrong/amp/

 

Jeg kan selfølgelig ikke bekrefte dette, på samme måte som PS heller ikke kan bekrefte ekte/full RDNA 2. 

 

Det er bare Sony selv som kan gjør eller eventuelt teardown fra eksperter på HW. De har vært veldig streng på å holde kortene tett til brystet.

 

Kanskje får vi div bekreftelser iløpet av måneden... 

 

"Mesh shaders" er en MS/DX term og jeg har liten tro på at PS5 ikke vil ha en eller annen implentasjon av det. Det hadde også vært rart at Sony ikke har tatt med VRS, som har lenge vært et etterspurt funksjon av spillutviklere. Men ja, tiden vil vise. Det er ihvertfall ønskelig selv om man ikke skal ha PS5, mtp å se mer og bedre bruk av det på Xbox og PC. 

 

Sitat


A new block known as the Geometry Engine offers developers unparalleled control over triangles and other primitives, and easy optimisation for geometry culling. Functionality extends to the creation of 'primitive shaders' which sounds very similar to the mesh shaders found in Nvidia Turing and upcoming RDNA 2 GPUs.


- https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2020-playstation-5-specs-and-tech-that-deliver-sonys-next-gen-vision

 

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

En bedre deal enn Xbox blir ikke PS5 uansett hva de gjør, men ja de uinformerte vil nok kunne oppfatte det slik hvis PS5 koster mye mindre enn forventet. MS har sagt at prisene de har annonsert så langt er 'estimated retail price', så det er absolutt muligheter for prisjustering om de føler det er behov så fort Sony annonserer sine priser

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Leflus skrev (2 timer siden):

Det som kan komme til å skje mtp 8K er at konsollene kommer til å følge utviklingen til resten av markedet heller enn at de er med på å sette standarden. Altså at konsollene kommer til å satse på 8K når 8K allerede er stuerent.

4k begynte vel å komme året før ps4 kom ut, og så tok det 3 år før pro kom ut.

8k begynte å bli en ting for litt over et år siden.

Samsung selger flere 8k modeller, lg har 8k Oled, nye hjemmekino recievere har 8k...

Regner med det blir ganske allemannseie (på lik linje 4k er allemannseie) om 3-4 år.

Lenke til kommentar
Iki skrev (1 time siden):

4k begynte vel å komme året før ps4 kom ut, og så tok det 3 år før pro kom ut.

8k begynte å bli en ting for litt over et år siden.

Samsung selger flere 8k modeller, lg har 8k Oled, nye hjemmekino recievere har 8k...

Regner med det blir ganske allemannseie (på lik linje 4k er allemannseie) om 3-4 år.

8K TV'er vil før eller senere bli vanlig, om ikke annet vil det å ha en produksjonslinje av 4k paneler i tillegg bli dyrere enn å kutte det ut. Men jeg tror overgangen til 8k TV'er og 8k innhold vil gå en god del tregere enn overgangen til 4k TV'er og 4k innhold. 8k TV har liten hensikt med mindre man sitter veldig nærme eller at TV'en er så stor at den dekker mesteparten av veggen. Men sist nevnte kan kanskje bli "vanlig" etterhvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
psyckmark skrev (4 timer siden):

Sony har gått all in på SSD, Tempest Engine og ny Kontroll. Og muligens låst seg fast på GPU litt for tidlig i utviklingen. Og da er den eneste måten å få rettet det opp på, å hive inn variabel frekvens(et stort minus) dyrere kjøling osv. (Sony fanbois får dette til å være en bra ting)

Hvorfor er variabel frekvens et stort minus? Jeg syns det er et stort pluss at de implementerer dette. Om TVen til forbrukeren støtter VRR så gir det en stor forbedring i flyten på spill, spesielt om de ligger på under 60 fps. Dette er en teknologi som kom uavhengig av Sony eller microsoft, siden det er bygget inn i HDMI 2.1 standarden.

Hvorfor er det negativt med dyrere (og bedre) kjøling? Nå har jo nesten alle klaget på kjølingen til PS3 og PS4, fordi den har laget for mye støy. Om de fikser dette denne gangen, så må jo det være et stort pluss? Jeg har personlig ikke hatt noe problem med støy fra mine PS3 og PS4, men dette er jo veldig subjektivt (og hvor nært man sitter konsollen).

Når det gjelder utvikling av konsollene, så tenker jeg at Sony har en fordel der. Sony har i praksis bare én konsoll å utvikle (siden digital-edition er den samme konsollen, men uten diskdrev). Mens Microsoft har måttet utvikle to hvidt forskjellige konsoller samtidig (siden det er såppass stor forskjell mellom versjonene). Bare det å utvikle to forskjellige SoC-er er en massiv oppgave (så lenge det ikke egentlig er akkurat den samme SoC-en, der de skrur av spesifikke deler i programvare).

Ellers så har XSX og PS5 to forskjellige løsninger for SSD, vi får se om det er noen praktisk forskjell i fordeler. Vi må få benchmarks og spille selv for å finne ut det

Jeg gleder meg til å finne ut hvor bra Tempest-engine faktisk er. I følge Mark Cerny så kommer det til å være kompatibelt med headsett ved launch (kanskje også stereo-høyttalere på TVen). Men at det også er en funksjon som blir forbedret over tid og som kommer til å støtte flere og mer avanserte høyttalersystemer. Så ved launch så får vi bare en smakebit av potensialet.

Blir spennede å se hva de kan få til med den nye kontrolleren og om det bare er gimmicker eller om det er funksjoner som faktisk har noe for seg. Det får vi ikke vite før om en stund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gravitass skrev (1 time siden):

Hvorfor er variabel frekvens et stort minus? Jeg syns det er et stort pluss at de implementerer dette. Om TVen til forbrukeren støtter VRR så gir det en stor forbedring i flyten på spill, spesielt om de ligger på under 60 fps. Dette er en teknologi som kom uavhengig av Sony eller microsoft, siden det er bygget inn i HDMI 2.1 standarden.

Hvorfor er det negativt med dyrere (og bedre) kjøling? Nå har jo nesten alle klaget på kjølingen til PS3 og PS4, fordi den har laget for mye støy. Om de fikser dette denne gangen, så må jo det være et stort pluss? Jeg har personlig ikke hatt noe problem med støy fra mine PS3 og PS4, men dette er jo veldig subjektivt (og hvor nært man sitter konsollen).

Når det gjelder utvikling av konsollene, så tenker jeg at Sony har en fordel der. Sony har i praksis bare én konsoll å utvikle (siden digital-edition er den samme konsollen, men uten diskdrev). Mens Microsoft har måttet utvikle to hvidt forskjellige konsoller samtidig (siden det er såppass stor forskjell mellom versjonene). Bare det å utvikle to forskjellige SoC-er er en massiv oppgave (så lenge det ikke egentlig er akkurat den samme SoC-en, der de skrur av spesifikke deler i programvare).

Ellers så har XSX og PS5 to forskjellige løsninger for SSD, vi får se om det er noen praktisk forskjell i fordeler. Vi må få benchmarks og spille selv for å finne ut det

Jeg gleder meg til å finne ut hvor bra Tempest-engine faktisk er. I følge Mark Cerny så kommer det til å være kompatibelt med headsett ved launch (kanskje også stereo-høyttalere på TVen). Men at det også er en funksjon som blir forbedret over tid og som kommer til å støtte flere og mer avanserte høyttalersystemer. Så ved launch så får vi bare en smakebit av potensialet.

Blir spennede å se hva de kan få til med den nye kontrolleren og om det bare er gimmicker eller om det er funksjoner som faktisk har noe for seg. Det får vi ikke vite før om en stund.

Hei

 

Er enig i det meste du skriver her. Men nå tror jeg du misforsto hva jeg sa.

Ikke VRR jeg snakker om.
 

Variabel Frekvens på CPU og GPU hos PS5. Altså nedklokking av enten CPU eller GPU.(noen fanbois kaller det Boost mode)

 

Og kjøling er vel og bra det. Og her måtte Sony bruke mye ressurser (og inkludere variabel frekvens) pga hvor høyt den var klokket. 2.23 ghz på GPU med 36 CU’s blir fort varmt. 

 

Series X har også bra kjøling så klart, men med en frekvens på 1.83ghz og 52 CU som er uansett en bedre løsning. 

 

 

Men som sagt ellers enig :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
XtaZ skrev (5 timer siden):

En bedre deal enn Xbox blir ikke PS5 uansett hva de gjør, men ja de uinformerte vil nok kunne oppfatte det slik hvis PS5 koster mye mindre enn forventet. MS har sagt at prisene de har annonsert så langt er 'estimated retail price', så det er absolutt muligheter for prisjustering om de føler det er behov så fort Sony annonserer sine priser

Uansett hva de gjør? Så du mener det ikke hadde vært en bedre deal med PS5 viss du fikk et 8k tv og en bil med på kjøpet?

Lenke til kommentar
psyckmark skrev (1 time siden):

Og kjøling er vel og bra det. Og her måtte Sony bruke mye ressurser (og inkludere variabel frekvens) pga hvor høyt den var klokket. 2.23 ghz på GPU med 36 CU’s blir fort varmt. 

Hvor mye kjøling har Sony da? I forhold til series X?

Hvor mye penger brukte de på å utvikle dette? Siden du sier de har brukt så mye ressurser så sitter du vel på tallene?

Du er vel også klar over at ps5 ikke varierer klokkene sine basert på temperatur?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...