Gå til innhold

Folk dropper elbåter når de får høre prisen. Nå vil Høyre-topp gi støtte for å få markedet i gang


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Få folk til å kjøpe seilbåter eller eldre snekker isteden. De bruker knapt drivstoff. En tresnekke kjører på lukta av drivstoff en hel sommersesong. Da har en løst hele utfordringen på en meget billig måte.
 

Det er feil å subsidiere ressurskrevende batteriløsninger når det finnes konvensjonelle løsninger som knapt har utslipp.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tor Hansen3 skrev (7 minutter siden):

Få folk til å kjøpe seilbåter eller eldre snekker isteden. De bruker knapt drivstoff. En tresnekke kjører på lukta av drivstoff en hel sommersesong. Da har en løst hele utfordringen på en meget billig måte.
 

Det er feil å subsidiere ressurskrevende batteriløsninger når det finnes konvensjonelle løsninger som knapt har utslipp.

Er en del problemer med seilbåter, for det første er sikkerheten, for det andre, må de fleste båter ha fritidskipper sertfikat så man får ikke hatt husbåt og batterdrivet selvkjørt båt.

Aqua Marina Elektrisk motor BlueDrive S Power Fin SUP 240 W

Nå finnes det jo billig motor til båter, er synd de er små at man sliter å drive slik med husbåt.

Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

Man kan gjerne gi støtte til produktutvikling til konkrete bedrifter, men på generell basis subsidiere folks fritidssysler uten at dette gir noe reelt utslag for CO2-utslipp (båter brukes minimalt) er ikke noe annet enn galskap!

Heilt einig.

 

Når batteriene blir billigere og betre ordner dette seg selv.

Men for all del, støtt Hydrolift så dei kan bygge en amfibium prototype til dømes. Og så selge bedriften til China, som har nok folk til å skalere opp. Kongsberg har teknologien, men for mykje anna å styre på med.

 https://dntv.dn.no/m/A4D5l69Y/langt-frem-for-sjoens-tesla

 

CO2 er jo globalt må vite, en del av luften.

Ref: https://no.wikipedia.org/wiki/Luft

 

Volum krevest for å dekke utviklingskostnader, minst 10 000 i året:

https://www.dn.no/motor/hydrolift/bard-eker/eker-design/bard-eker-har-tapt-193-millioner-pa-bater/2-1-377178

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Tor Hansen3 skrev (1 time siden):

Få folk til å kjøpe seilbåter eller eldre snekker isteden. De bruker knapt drivstoff. En tresnekke kjører på lukta av drivstoff en hel sommersesong. Da har en løst hele utfordringen på en meget billig måte.
 

Det er feil å subsidiere ressurskrevende batteriløsninger når det finnes konvensjonelle løsninger som knapt har utslipp.

 

Enig, ikke all kunnskap overlever manns minne.

Det er vel skrotet så mange lettdrevne båter med deplasementskrog etterhvert at "hjulet" må finnes opp på nytt.

Å prøve seg med hel og halvplanere er en optimistisk innfallsvinkel da vekt og hastighet er sterke motsetninger.

Elektrifisering (ettermontert) av snekker og seilbåter er den korteste veien til et fungerende produkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (1 time siden):

 

Enig, ikke all kunnskap overlever manns minne.

Det er vel skrotet så mange lettdrevne båter med deplasementskrog etterhvert at "hjulet" må finnes opp på nytt.

Å prøve seg med hel og halvplanere er en optimistisk innfallsvinkel da vekt og hastighet er sterke motsetninger.

Elektrifisering (ettermontert) av snekker og seilbåter er den korteste veien til et fungerende produkt.

Selv med ferge som bare skal et lite stykke er batterimengd et problem (og joda dei har nødagregat).

 

«Vision of the Fjords» har vel 600 kWt og gjør vel ca 2 timer kjøring på det, og det er hybriddrift i deplasmentfart under 20 knop toppfart (fortrengningsskrogfart) => går bare nærøyfjorden på batteri og har bare 1/5 effekt når den går på batteri ca 8 knop.

https://www.braa.no/fast-ferries/vision-of-the-fjords

Men flott båt: Å som den gjør seg på foto....

Koregering gjort på noen taller.

Betre ref: https://www.tu.no/artikler/ship-of-the-year-kares-denne-uken-dette-er-favoritten/351088

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (På 5.9.2020 den 17.59):

Det har blitt en helt annen farge på himmelen den dagen den elektriske lagringskapasiteten er på et " fossilt nivå". Og ladinen tilsvarende.

Det blir ingen langturer med det første uten ekstra fremdrift eller lading.

Enn så lenge er det en vakker drøm, stille og ren fremdrift, også uten vind.

 

Kjøp en kano og monter trollingmotor på 300W, eller lag noe sjøl.

AAD60791-D7EE-421F-AC27-034E02178573.thumb.jpeg.2afcf203d4324957a21a0fb23b39ed17.jpeg

 

Og holder på med å lage en med skala 1:1,5, som blir 6,4 meter lang og 170 brei i vegposisjon. Joda, av over 30 år gamle hyllevarer, litt som Tesla.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Med båter så kan man gjøre det ulønnsomt å kjøpe fossilt uten at det går ut over noen
De som bor på øyer kan få dispans om de bor på øya før vedtaket om høyere avgift, og hvor de ikke har lov til å selge båten videre uten å betale full avgift

Ja, eg bor her og vil ha bensin til 5 kr literen.

Eg bodde jo her før avgift....

 

Ukens dette !

Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (3 timer siden):

Da hadde man ganske sikkert kommet lengst.

Og padling ville være mulig i tilfelle...rottefelle...

Eller kanskje en modifisert drill med børsteløs motor...(og to gir?) ?

 

Det vil jo virke, men hvorfor gjøre så ? Kommer Du noe særlig under 1 000,- således.

 

Kunne kjøpe slagboremaskine og, men hvor mykje forsvind i veivlageret kontra en pulsatordrevet. Tror ikke det er mer en 20 år siden en russer hentet 50 mill til et slikt prosjekt, i norge, og som flyktning. Men hvorledes, og hvorfor ?

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Det er svært liten sjanse for at en norsk produsent vil klare å komme opp i store nok volumer til å få ned prisen.

 

Vi ser her også at det som selges er luksusbåter. Med andre ord ingen ting for vanlige folk.

 

Det er bortkastet å bruke skattebetalernes midler på luksusbåter. Men Høyre vil jo ikke la seg hindre av at de ikke skjønner så mye om det de driver på med.

Endret av dahln
  • Liker 1
Lenke til kommentar
dahln skrev (20 timer siden):

Det er svært liten sjanse for at en norsk produsent vil klare å komme opp i store nok volumer til å få ned prisen.

 

Vi ser her også at det som selges er luksusbåter. Med andre ord ingen ting for vanlige folk.

 

Det er bortkastet å bruke skattebetalernes midler på luksusbåter. Men Høyre vil jo ikke la seg hindre av at de ikke skjønner så mye om det de driver på med.

Er noen merkjelege greier dette når CO2 og miljø kommer opp, og særlig når det nermer seg valg. Og «Vetet blir kastet på båten»

 

Ikke for det, deise ferger (bra stor båt, + 100 meter) som går til Danmark og Tyskland vil ha landstrømm og sågar fjærnvarme (varmt vatn) når dei ligg ved kai i norge.

Spørsmålet blir da hvorfor når dei kan kjøpe diesel og gass til en billig penge (5 kr literen eller så) og kjøre strømagregat.

 

Alle lys bør jo være LED og ventilasjonsanlegget bruker jo ikke så meget effekt til vifter. Om vi seier 100 W lys og vifte pr lugar og 1000 lugarer blir det et agregat på 100 kW strøm som gir ca 100 kW nyttbar spillvarme. Og det må dei ha uansett, og ved spillvarmebruk er vi på over 90% utnyttelse av brennverdi (kansje 95% er mulig).

Treng dei meir varme er der full anledning til å ta vare på varme fra hovedmotor under overfart. (OK dei treng sikkert 200 kW strøm til andre ting også, men vi er ikke komt opp i noe større en en vanlig lastebilmotor)

 

Eg fatter det fan ikke når noen skarve rave-huleboere klarer å ordne seg med et 7 kW agregat på diesel på 120 kilo i løpet av et par timer.

 

Man må gjerne ha politiske ambisjoner og skilte med at man er liberal. Men da vil eg anbefale å koble inn kost/nytte i god tid før MVA fritak og særlig støtte til hva man kan kalle forfinede tiltak (som Du skriv)

Kjøp ørepropper om en liten murring fra motor er plagsom.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...