Gå til innhold

Mercedes' elektriske folkefrakter leveres til norske kunder i år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
trikola skrev (1 time siden):

Jada, men 'skikkelige bilprodusenter' har vel ikke et slikt rulleblad? ?

Mener å huske at de ryddet opp i problemet. Alle bilene fikk vel stabilitetskontroll pluss noen andre fixer.

Graver man finner man feil hos de fleste. Hvem husker aerodynamikk tabben på audi tt, 1,8 motoren i landrover, register på porsche, osv osv.  

Lenke til kommentar
trikola skrev (Akkurat nå):

Jada, men 'skikkelige bilprodusenter' har vel ikke et slikt rulleblad? ?

De fleste bilprodusenter har bommet med en bil eller to. Forskjellen her er at A-klassen sin defekt var så ubetydelig for de fleste at den fortsatt solgte som bare juling. 2015 C-klasse hadde 11 recalls gjennom sine år, det er hva jeg kaller en bommert.

 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (17 minutter siden):

De fleste bilprodusenter har bommet med en bil eller to. Forskjellen her er at A-klassen sin defekt var så ubetydelig for de fleste at den fortsatt solgte som bare juling. 2015 C-klasse hadde 11 recalls gjennom sine år, det er hva jeg kaller en bommert.

 

Mercedes lagde gode varebiler på 80tallet. Så kom vel spanskbyggede vitoer. Mener å huske at de hadde noen problemer. 

 

Lenke til kommentar

Sikkert en bra storfamiliebil, men akkurat denne skulle jeg heller sett i PHEV-utgave enn som ren batterivariant. Form og størrelse tilsier jo ganske høyt forbruk: 355 km WLTP med 100 kWh. Dvs. ganske begrenset når storfamilien skal dra med seg campingvogna på bilferie. Ladinga på 110 kW må også sees i sammenheng med forbruket. Det tilsvarer for eksempel 50 kW med en bil som bruker 161 Wh/km. Slike familiefraktere brukes jo også mye i hverdagen så elektrisk rekkevidde på en PHEV-variant burde være godt over 50 km WLTP.

Ellers så synes jeg det er merkelig å lage to varianter med bare 23 cm forskjell i lengden. Det høres jo såpass lite ut at det nesten virker litt hipp som happ. De kunne enten spart litt på både utvikling og produksjon ved å ha 1 variant, eller tatt litt hardere i og hatt større forskjell. Den minste burde jo helst være rett under 5m (noen steder gir det lavere fergepriser, parkeringsplasser er noen ganger begrenset til 5m lengde, osv).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Ladeluken på EQV er plassert langt fremme, under ene frontlykten. Om det blir et sårt punkt, gjenstår å se.

Det er jo idiotisk å måtte parkere med snuten inn. Ikke bare gir det utfordringer med sikkerhet når den store familiebilen skal rygges ut, men det er jo også mye værre å ta trange parkeringer med de svingende hjulene inn i parkeringa i stedet for ut. Og trangt må man regne med det blir mange steder med en så stor bil. Det ser jo ut som det er plass til ladeport bak skyvedøra i bakre posisjon. Om så under baklykta på førersida.

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Simen1 said:

Det er jo idiotisk å måtte parkere med snuten inn. Ikke bare gir det utfordringer med sikkerhet når den store familiebilen skal rygges ut, men det er jo også mye værre å ta trange parkeringer med de svingende hjulene inn i parkeringa i stedet for ut. Og trangt må man regne med det blir mange steder med en så stor bil. Det ser jo ut som det er plass til ladeport bak skyvedøra i bakre posisjon. Om så under baklykta på førersida.

Er vel ganske vanlig på slike ICE plattformer også. Putte alt i fronten så man kan modifisere bakenden uten å gjøre store inngrep.

De fleste større varebiler har jo tanken fremme og tanklokket med førerdøren f.eks, selv om det er uendelig mye bedre plass bakover.

Er vel likens her. Puttet alt fremme så bakenden kan lages til hva man vil.

 

Alt er vel bedre enn plasseringa til VW e-Crafter. Skal du innom en vanlig Grønn kontakt lader eller noe med kort kabel må du parkere sidelengs, og ta opp 2-3 ladere.

 

vw_1_0.jpg

 

Untitled.jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
34 minutes ago, Simen1 said:

Det er jo idiotisk å måtte parkere med snuten inn. Ikke bare gir det utfordringer med sikkerhet når den store familiebilen skal rygges ut, men det er jo også mye værre å ta trange parkeringer med de svingende hjulene inn i parkeringa i stedet for ut. Og trangt må man regne med det blir mange steder med en så stor bil. Det ser jo ut som det er plass til ladeport bak skyvedøra i bakre posisjon. Om så under baklykta på førersida.

Elektriske biler er ikke avhengig av å ha fall fra "fyllerøret" til "tanken" slik fossilbiler må ?  Og iom. at batteriene stort sett er i midten av bilen kan kontakten plasseres foren eller bak og allikevel være så nærme batteriet som mulig. Men som du påpeker er det naturlig å ha den bak iom. man som regel velger å rygge inn pga. sikkerheten. Det er slike ting som dette som kommer til å ergre brukerene en stund fremover til produsentene blir enige seg imellom. Og så må ladestasjonene fikses.

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (2 minutter siden):

Og så må ladestasjonene fikses.

Hva mener du?

Jeg vil også legge til at det ikke er vilkårlig om ladeporten plasseres på babord eller styrbord side av vogna. Den bør være på førersida både i land med ratt på venste og høyre side. Da slipper sjåføren å ha ha god avstand på begge sider av bilen og måtte gå rundt bilen for å plugge inn og ut.

Det er egentlig overraskende mange produsenter som ikke har skjønt disse åpenbare praktiske forholdene ennå.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (57 minutter siden):

Jeg vil også legge til at det ikke er vilkårlig om ladeporten plasseres på babord eller styrbord side av vogna. Den bør være på førersida både i land med ratt på venste og høyre side. Da slipper sjåføren å ha ha god avstand på begge sider av bilen og måtte gå rundt bilen for å plugge inn og ut.

Det er ikke bare fordeler med å ha ladeporten på førersiden heller. Ved gateparkering (på riktig side av veien) må du da uansett rundt bilen for å sette kabelen i ladestasjonen og stå ute i veibanen for å plugge inn i bilen. Kontakten som står i bilen blir også mer utsatt fordi den stikker ut mot trafikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...