Gå til innhold

SIAN-leder Lars Thorsen slått ned av voldelige motdemonstranter i Bergen.


Gjest

Innlegg som fokuserer på person blir fjernet, det samme med alt annet som er OT.

Anbefalte innlegg

Baranladion skrev (Akkurat nå):

Utifra bilder, utsagn på feed og hva som skjedde, så vil jeg anta at denne gruppen representerte ett av disse to tankegodsene: 

Ingen skal kødde med guden min

Jeg gjør som jeg vil, ingenting kan stoppe meg. 

 

Jeg antar at denne gjengen, ikke går amok hver eneste lørdag, basert på helt tilfeldige hendelser

Ja ok. Jeg er med på den. 

Og poenget videre er?

Uansett motiv, representerer de fortsatt seg selv siden majoriteten oppførte seg eksemplarisk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Psykake skrev (5 minutter siden):

Ja ok. Jeg er med på den. 

Og poenget videre er?

Uansett motiv, representerer de fortsatt seg selv siden majoriteten oppførte seg eksemplarisk. 

Usikker, jeg falt litt av her nå. Jeg påpekte bare at grupperingen sian, som du mener vil ha ut alle muslimer med vold, er like ille og liten, som den grupperingen som ønsker å ta sian med vold. 

At majoriten av muslimer er uenige er jeg enig i, og jeg påpeker at majoriteten av nordmenn er uenige med sian. 

Jeg vil også anta ( om så stereotypisk) at den gjengen som gikk til angrep, kommer fra ett miljø som mener at bespottelse av deres gud og religion ikke er akseptabelt. Innenfor denne gruppen er nok også majoriteten imot vold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (5 timer siden):

 

God ide. Man kan jo i samme slengen avdekke gjennomsnittslønna til venstreradikale, og/eller muslimer for å vise hvilken sosial klasse man slutter seg til om man støtter disse?

Om SIAN tilhengere skulle vise seg å være lavtlønnet slik du insinuerer så er det iallefall bedre enn å ikke ha lønn i det hele tatt slik tilfellet er på den andre siden.

Hva dette har med venstre-/høyreradikale å gjøre skjønner jeg ikke helt, det er fullt mulig å være sosialist OG rasist.

Endret av Amoralsk
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (11 minutter siden):

Usikker, jeg falt litt av her nå. Jeg påpekte bare at grupperingen sian, som du mener vil ha ut alle muslimer med vold, er like ille og liten, som den grupperingen som ønsker å ta sian med vold. 

At majoriten av muslimer er uenige er jeg enig i, og jeg påpeker at majoriteten av nordmenn er uenige med sian. 

Jeg vil også anta ( om så stereotypisk) at den gjengen som gikk til angrep, kommer fra ett miljø som mener at bespottelse av deres gud og religion ikke er akseptabelt. Innenfor denne gruppen er nok også majoriteten imot vold.

Igjen.

SIAN representerer SIAN. Jeg mener ikke at SIAN vil ha alle muslimer ut med vold. SIAN mener de vil ha muslimer ut av landet ved hjelp av vold.

De voldelige personene representerer ikke norske muslimer.

Majoriteten aksepterte  at guden og deres hellige bok ble hånet og nedverdiget. 

Vi er nødt til å forholde oss til majoriteten i slike spørsmål. Vi kan ikke definere majoriteten basert på handlingene til et fåtall. 

 

 

Husk.

Vi diskuterer om hvorvidt de voldelige menneskene representerer noe som helst sammenlignet med at SIAN representerer SIAN. 

 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Psykake said:

Det er ingenting som tilsier noe annet siden majoriteten oppførte seg som siviliserte mennesker. 

Demonstrantene er ikke en uniform gruppe. De aller fleste demonstranter kommer fra mer moderate grupper og oppfører seg derfor ordentlig, og en liten minoritet kommer fra radikale grupper som promoterer vold.

Jeg sier at de som utfører vold er fra den radikale minoriteten, ikke tilfeldige folk fra den moderate gruppen. Hva slags erfaring har du som tilsier at de er tilfeldige?

Lenke til kommentar
Psykake skrev (8 minutter siden):

Igjen.

SIAN representerer SIAN. Jeg mener ikke at SIAN vil ha alle muslimer ut med vold. SIAN mener de vil ha muslimer ut av landet ved hjelp av vold.

De voldelige personene representerer ikke norske muslimer.

Majoriteten aksepterte  at guden og deres hellige bok ble hånet og nedverdiget. 

Vi er nødt til å forholde oss til majoriteten i slike spørsmål. Vi kan ikke definere majoriteten basert på handlingene til et fåtall. 

 

De voldelige personene, i dette tilfellet representer jo muslimer, de roper allahu akbar og går til angrep på folk og offentlig eiendom. At de representerer det majoriteten av muslimer står for gjør de ikke, men jeg synes det fremkommer, at de representerer èn retning av den muslimske troen, som også blir representert andre steder, der det blir voldelige opptøyer grunnet bespottelse av profeten eller religionen. Ja, det er ødeleggende og kjipt for majoriteten av muslimer, men det blir å ha på skylapper og tro at grupperinga som er enig med de voldelige i denne demonstrasjonen, ikke er større enn akkurat de som var der og utøvde vold. 

Jeg tipper mange i norge tror at SIAN også representerer FRP og Nazi tankegods, det gjør de ikke, kun elementer av det

 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

De voldelige personene, i dette tilfellet representer jo muslimer, de roper allahu akbar og går til angrep på folk og offentlig eiendom. At de representerer det majoriteten av muslimer står for gjør de ikke, men jeg synes det fremkommer, at de representerer èn retning av den muslimske troen, som også blir representert andre steder, der det blir voldelige opptøyer grunnet bespottelse av profeten eller religionen. Ja, det er ødeleggende og kjipt for majoriteten av muslimer, men det blir å ha på skylapper og tro at grupperinga som er enig med de voldelige i denne demonstrasjonen, ikke er større enn akkurat de som var der og utøvde vold. 

Jeg tipper mange i norge tror at SIAN også representerer FRP og Nazi tankegods, det gjør de ikke. 

 

Nei. Det er nettopp det de ikke gjør. Fåtallet sine handlinger kan ikke representere flertallet. 

Det blir som å si at IS representerer alle muslimer. (Tviler ikke på at du gjør det, men det er en annen sak). 

 

Hva du tipper mange i Norge tror er irrelevant.

Nazistene deporterte og internerte jøder ved bruk av vold og det samme ønsker SIAN å gjøre med muslimer. Hvordan er det ikke sammenlignbart? 

Lenke til kommentar
Psykake skrev (10 minutter siden):

Nei. Det er nettopp det de ikke gjør. Fåtallet sine handlinger kan ikke representere flertallet. 

Det blir som å si at IS representerer alle muslimer. (Tviler ikke på at du gjør det, men det er en annen sak). 

 

Hva du tipper mange i Norge tror er irrelevant.

Nazistene deporterte og internerte jøder ved bruk av vold og det samme ønsker SIAN å gjøre med muslimer. Hvordan er det ikke sammenlignbart? 

Så hvis 49% av norges FRP`ere går rundt å spytter på utlendinger, så betyr ikke dette at FRP mener det er ok å spytte på utlendinger,  siden 51% ikke gjør det? Fungerer verden sånn? Nei. 

IS representerer Islam på en dårlig måte, men man kan ikke si at de ikke representerer Islam på sin måte, ergo representerer Islam.

Du kan sammenligne Deporteringen, selvsagt, men du kan ikke si at de er Nazister utelukkende basert på det, selvom folk gjør akkurat det 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Camlon skrev (9 minutter siden):

Demonstrantene er ikke en uniform gruppe. De aller fleste demonstranter kommer fra mer moderate grupper og oppfører seg derfor ordentlig, og en liten minoritet kommer fra radikale grupper som promoterer vold.

Jeg sier at de som utfører vold er fra den radikale minoriteten, ikke tilfeldige folk fra den moderate gruppen. Hva slags erfaring har du som tilsier at de er tilfeldige?

Du svarer jo på det jeg forsøker å poengtere. Det er det jeg forsøker å frem. Demonstrantene er ikke en uniform masse. Man kan ikke definerer flertallet på bakgrunn av fåtallet sine handlinger. 

 

Først må du definerer hva den radikale minoriteten er og hvordan den er organisert. Det er umulig, for det finnes ikke informasjon som kan gi deg svaret. 

Ergo har du ikke noen som kan bakke opp påstanden din om at de er fra den radikale minoriteten. Jeg sier at jeg ikke har noe informasjon om at de tilhører noe som helst, derfor konkluderer jeg med at de ikke tilhører noe som helst. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Så hvis 49% av norges FRP`ere går rundt å spytter på utlendinger, så betyr ikke dette at FRP mener det er ok å spytte på utlendinger,  siden 51% ikke gjør det? Fungerer verden sånn? Nei. 

IS representerer Islam på en dårlig måte, men man kan ikke si at de ikke representerer Islam på sin måte, ergo representerer Islam.

Du kan sammenligne Deporteringen, selvsagt, men du kan ikke si at de er Nazister utelukkende basert på det. 

 

 Jeg skjønner ingenting av det du skriver her. Beklager. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Psykake said:

Ergo har du ikke noen som kan bakke opp påstanden din om at de er fra den radikale minoriteten. Jeg sier at jeg ikke har noe informasjon om at de tilhører noe som helst, derfor konkluderer jeg med at de ikke tilhører noe som helst. 

Her gjør du en logisk feil, "Absence of evidence is not evidence of absence.".

Men tenk deg om, hvis du var der, hvor sannsynlig ville det vært at du tok opp en stein og kastet den mot SIAN. De aller fleste er lovlydige individer som er redd for å bli anmeldt til politiet og mener det er moralskt galt.

En liten minoritet er ikke redde og mener det er moralskt riktig. Det er de som kaster steinen ikke tilfeldige mennesker fra din gruppe 

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Camlon skrev (8 minutter siden):

Her gjør du en logisk feil, "Absence of evidence is not evidence of absence.".

Men tenk deg om, hvis du var der, hvor sannsynlig ville det vært at du tok opp en stein og kastet den mot SIAN. De aller fleste er lovlydige individer som er redd for å bli anmeldt til politiet og mener det er moralskt galt.

En liten minoritet er ikke redde.

Det får du gjerne mene. Jeg synes ikke det passer inn i denne diskusjonen. 

Jeg sier at jeg baserer stanspunket mitt  på at det er ingenting som tilsier at de voldelige menneskene tilhører en organisert gruppe. Du sier de gjør det. Jeg spør hva du baserer det på. 

Endret av Psykake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534
Psykake skrev (6 minutter siden):

Det får du gjerne mene. Jeg synes ikke det passer inn i denne diskusjonen. 

Jeg sier at jeg baserer stanspunket mitt  på at det er ingenting som tilsier at de voldelige menneskene tilhører en organisert gruppe. Du sier de gjør det. Jeg spør hva du baserer det på. 

Hvorfor hadde disse individene egentlig møtt opp i det store og det hele? Hva er det som får mennesker til å begynne å kaste stein og faktisk gå fysisk til angrep på andre? Dersom de ikke visste hva SIAN skulle snakke om, hvorfor kunne de da bare ikke gå sin vei dersom de synes det var så krenkende? Det var vel heller ikke bare et enkeltindivid det var snakk om her, det var jo flere personer som virket til å reagere som en samlet gruppe. Var det et tilfelle av massehysteri? Dårlig impulskontroll? Er det tilfelle av et lite utviklet sinn? 

Hva var egentlig greia? 

Lenke til kommentar
Grimnir skrev (Akkurat nå):

Hvorfor hadde disse individene egentlig møtt opp i det store og det hele?

Det var vel heller ikke bare et enkeltindivid det var snakk om her, det var jo flere personer som virket til å reagere som en samlet gruppe.

 

Sitat

Hva er det som får mennesker til å begynne å kaste stein og faktisk gå fysisk til angrep på andre?

Jeg vet ikke.

 

Sitat

Dersom de ikke visste hva SIAN skulle snakke om, hvorfor kunne de da bare ikke gå sin vei dersom de synes det var så krenkende?

 

Jeg vet ikke.

 

 

Sitat

Var det et tilfelle av massehysteri?

 

Jeg vet ikke.

 

Sitat

Dårlig impulskontroll?

 

Jeg vet ikke

 

Sitat

Er det tilfelle av et lite utviklet sinn? 

 

Jeg vet ikke.

 

Sitat

Hva var egentlig greia? 

 

Og jeg vet ikke. 

 

 

Hvordan forventer du at jeg skal kunne svare på disse spørsmålene? 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Psykake skrev (54 minutter siden):

Majoriteten aksepterte  at guden og deres hellige bok ble hånet og nedverdiget. 

Vi er nødt til å forholde oss til majoriteten i slike spørsmål. Vi kan ikke definere majoriteten basert på handlingene til et fåtall.

Vi er ikke alltid nødt til å forholde oss til majoriteten.

Det kommer jo an på hva forholdet er. Er majoriteten 55% eller 95%? I tillegg så kommer det an på hvor syke handlingene til minoriteten er. Hvis de begynner med slike terrorgreier som muslimer har holdt på med i midtøsten osv, så må man ta grep selv om majoriteten oppfører seg fint.

Lenke til kommentar
Jakobk skrev (Akkurat nå):

Vi er ikke alltid nødt til å forholde oss til majoriteten.

Det kommer jo an på hva forholdet er. Er majoriteten 55% eller 95%? I tillegg så kommer det an på hvor syke handlingene til minoriteten er. Hvis de begynner med slike terrorgreier som muslimer har holdt på med i midtøsten osv, så må man ta grep selv om majoriteten oppfører seg fint.

Referert til de voldelige menneskene under SIAN demonstrasjonen så kan vi fint forholde oss til majoriteten den dagen. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...