Gå til innhold

SIAN-leder Lars Thorsen slått ned av voldelige motdemonstranter i Bergen.


Gjest

Innlegg som fokuserer på person blir fjernet, det samme med alt annet som er OT.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, Psykake said:

Nå bare tuller du med vilje. 

Vel, ja. Men det er også min ærlige mening at det må være greit å provosere. Hva er alternativet liksom, hvis nå noen har en mening jeg synes er provoserende? At de later som de ikke har den? Da kommer man jo aldri noen vei. Er jo bedre at de provoserer meg med sin mening, og så kan vi snakke om det som fornuftige mennesker og kanskje nærme oss hverandre i forståelse og mening?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (Akkurat nå):

Vel, ja. Men det er også min ærlige mening at det må være greit å provosere. Hva er alternativet liksom, hvis nå noen har en mening jeg synes er provoserende? At de later som de ikke har den? Da kommer man jo aldri noen vei. Er jo bedre at de provoserer meg med sin mening, og så kan vi snakke om det som fornuftige mennesker og kanskje nærme oss hverandre i forståelse og mening?

Som sagt. Hvis målet er å provosere kun for å bli møtt med vold er det tilbakestående og har null hensikt hvis man skal forsøke å løse et problem.  

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 minutter siden):

Ser på strømmen nå, se hvor tett "motdemonstrantene" står. 
Er viruset helt glemt? 
Det er lov å bruke hodet litt og ikke bare la følelsene få styre. 

Nesten alle bruker i hvert fall munnbind. Retten til å demonstrere er noe av det aller viktigste i et demokrati, så så lenge det brukes munnbind er det ok i mine øyne. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Psykake said:

Som sagt. Hvis målet er å provosere kun for å bli møtt med vold er det tilbakestående og har null hensikt hvis man skal forsøke å løse et problem.  

Tja, det er jeg vel forsåvidt enig i. Men det er jo litt vanskelig å vite hva folks motiver er også. Sier disse SIAN (jeg vet ikke så mye om dem) at målet deres kun er å bli møtt med vold? I såfall er jeg enig med deg i at de er rimelig tilbakestående i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Snikpellik said:

Nesten alle bruker i hvert fall munnbind. Retten til å demonstrere er noe av det aller viktigste i et demokrati, så så lenge det brukes munnbind er det ok i mine øyne. 

Nei, det er slett ikke godt nok. De står altfor tett. Du vet ikke hvor lenge disse munnbindene har vært på. 
Demonstrere er normalt sett noe av det viktigste i samfunnet, men dette er en spesiell tid hvor mange av rettighetene er innskrenket. 
Om en ikke kan gjøre det på en smitteforsvarlig måte bør det egentlig ikke tillates. 

Forøvrig ganske tragisk at motdemonstrantene fortsatt ikke kan oppføre seg og må legge beslag på store politiressurser som heller kunne vært brukt på noe samfunnsnyttig. Svært dårlig. 
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (2 minutter siden):

Tja, det er jeg vel forsåvidt enig i. Men det er jo litt vanskelig å vite hva folks motiver er også. Sier disse SIAN (jeg vet ikke så mye om dem) at målet deres kun er å bli møtt med vold? I såfall er jeg enig med deg i at de er rimelig tilbakestående i alle fall.

Det er ganske åpenbart, ikke nødvendigvis vold, men målet er jo å provosere reaksjoner for å bruke dette som en slags legitimering av saken de proklamerer. Det er svært få tilhengere av SIAN og nesten ingen (null?) tilhørere på SIANs "side" på noen av disse demonstrasjonene, så det er motpartens reaksjoner de er ute etter. Ser man hva SIAN poster i sine kanaler etter demonstrasjonene er det utelukkende om hva motparten har gjort mot dem eller hvordan de har reagert. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (1 minutt siden):

Tja, det er jeg vel forsåvidt enig i. Men det er jo litt vanskelig å vite hva folks motiver er også. Sier disse SIAN (jeg vet ikke så mye om dem) at målet deres kun er å bli møtt med vold? I såfall er jeg enig med deg i at de er rimelig tilbakestående i alle fall.

SIAN fikk 200 medlemmer etter episoden i Bergen. Du kan tolke det slik du vil. Jeg tolker det som at det er en taktikk SIAN bruker. Det er forøvrig en velbrukt taktikk blant rasistiske og fremmedfiendtlige organisasjoner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at motdemonstrantene river i gjerdene. Tipper dette kan eskalere.

Hvorfor blir motdemonstrantene så sinte og voldelige? Burde de ikke tåle såpass? De burde heller gått i tog for de tenåringsguttene som ble voldtatt og torturert i SVerige. 

SIAN er jo en svært marginal gruppe. Hvor mange medlemmer har de egentlig? Må være langt under 1 % av Norges befolkning. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 minutter siden):

Nei, det er slett ikke godt nok. De står altfor tett. Du vet ikke hvor lenge disse munnbindene har vært på. 
Demonstrere er normalt sett noe av det viktigste i samfunnet, men dette er en spesiell tid hvor mange av rettighetene er innskrenket. 

Jeg er litt delt i spørsmålet om smittevern ved demonstrasjoner. Synes retten til å ytre seg og demonstrere er så viktig at det nesten må trumfe så lenge PPE brukes. Men det er langt fra optimalt nei. Heldigvis har vi ikke fått demonstrasjoner mot maskebruk og koronatiltak i Norge, slik vi har sett i mange andre land.

Sitat

Om en ikke kan gjøre det på en smitteforsvarlig måte bør det egentlig ikke tillates. 

Isåfall bør politiet ikke tillate SIANs demonstrasjon heller, med bakgrunn i at det vil samle mange mennesker hvor avstandsreglene ikke kan holdes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, debattklovn said:

Demonstrere er normalt sett noe av det viktigste i samfunnet, men dette er en spesiell tid hvor mange av rettighetene er innskrenket.

Ikke enig med deg akkurat her. Demokratiske innskrenkelser får man innføre demokratisk, ikke med vage og uoversiktlige halvveis-unntakstilstander. Å behandle det her demokratisk er langt på overtid spør du meg, men det er kanskje litt off topic.

 

3 minutes ago, Snikpellik said:

Det er ganske åpenbart, ikke nødvendigvis vold, men målet er jo å provosere reaksjoner for å bruke dette som en slags legitimering av saken de proklamerer. Det er svært få tilhengere av SIAN og nesten ingen (null?) tilhørere på SIANs "side" på noen av disse demonstrasjonene, så det er motpartens reaksjoner de er ute etter. Ser man hva SIAN poster i sine kanaler etter demonstrasjonene er det utelukkende om hva motparten har gjort mot dem eller hvordan de har reagert. 

 

3 minutes ago, Psykake said:

SIAN fikk 200 medlemmer etter episoden i Bergen. Du kan tolke det slik du vil. Jeg tolker det som at det er en taktikk SIAN bruker. Det er forøvrig en velbrukt taktikk blant rasistiske og fremmedfiendtlige organisasjoner. 

Da skjønner jeg ikke hvorfor motparten i det hele tatt gidder å møte opp. Blir jo litt krake søker make det her, hvis vi nå antar at deres analyse er rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (Akkurat nå):

Ikke enig med deg akkurat her. Demokratiske innskrenkelser får man innføre demokratisk, ikke med vage og uoversiktlige halvveis-unntakstilstander. Å behandle det her demokratisk er langt på overtid spør du meg, men det er kanskje litt off topic.

 

 

Da skjønner jeg ikke hvorfor motparten i det hele tatt gidder å møte opp. Blir jo litt krake søker make det her, hvis vi nå antar at deres analyse er rett.

Motparten er ikke en organisert gruppe. Det er en rekke forskjellige mennesker og grupperinger. 

I en perfekt verden ville ingen ha møtt opp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (Akkurat nå):

Da skjønner jeg ikke hvorfor motparten i det hele tatt gidder å møte opp. Blir jo litt krake søker make det her, hvis vi nå antar at deres analyse er rett.

Er enig i dette. Jeg er også sterkt imot SIAN, som 99% av Norges befolkning er, men synes det er feil å møte opp for å demonstrere mot dem. 

Som kulturministeren sa: – Drit i SIAN og hold dere hjemme! Ved å dra dit for å vise din avsky, gjør du SIAN viktigere. Ved å ikke dra, avkler du SIAN, sier han til VG.

Flere muslimske foreninger har også sagt det samme, og jeg er helt enig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Psykake said:

Motparten er ikke en organisert gruppe. Det er en rekke forskjellige mennesker og grupperinger. 

 

2 minutes ago, Snikpellik said:

Er enig i dette. Jeg er også sterkt imot SIAN, som 99% av Norges befolkning er, men synes det er feil å møte opp for å demonstrere mot dem. 

Uansett, er jo greit at SIAN får holde sin markering og at de som vil demonstrere mot dem får gjøre det også. Etter å ha sittet å sett på den livestream videoen av eventen må jeg jo si jeg ikke har sett noe spesielt kontroversielt ennå. De fra SIAN sa noen korte og svært lite radikale greier, og motdemonstrantene ser jo også ut til å ha det moro med tuter og vimpler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
geirfugl skrev (Akkurat nå):

 

Uansett, er jo greit at SIAN får holde sin markering og at de som vil demonstrere mot dem får gjøre det også. Etter å ha sittet å sett på den livestream videoen av eventen må jeg jo si jeg ikke har sett noe spesielt kontroversielt ennå. De fra SIAN sa noen korte og svært lite radikale greier, og motdemonstrantene ser jo også ut til å ha det moro med tuter og vimpler.

SIAN sparer nok kruttet til slutt. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snikpellik said:

Isåfall bør politiet ikke tillate SIANs demonstrasjon heller, med bakgrunn i at det vil samle mange mennesker hvor avstandsreglene ikke kan holdes.

De kan holdes på en smitteforsvarlig måte, hvis disse "motdemonstrantene" tar ansvar for sin egen oppførsel.
Men det ser det ikke ut til at de er villige til å gjøre. 
SIAN kan ikke holdes ansvarlig for hvem og hvor mange som møter opp for å demonstrere mot dem. 
Dette er utenfor deres kontroll. Alt de kan kontrollere er at de utfører sine handlinger på en smitteforsvarlig måte. 

Hvis smittetallene blusser opp i Oslo-området i den kommende uken, så vet vi hva som er årsaken. 

 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...