Gå til innhold

Er det noen som vet de positive tingene Trump har gjort som President hittil?


Anbefalte innlegg

Kuhn Singhto skrev (7 minutter siden):

Å ha fått  i gang en form for dialog med Nord Korea må vel sies å være positivt.

 

 

Dialog eller photo op for å kunne skape politisk retorikk? Trump er den første presidenten gjennom historien som har legitimert Nord Koreas ledelse. Andre presidenter før Trump har nektet å legitimere Kim Jong Un. Trump og hans kult hylte og bar seg i glede over at dei hadde fått stans på NK atomprogram. Var snakk om Nobel pris og. Kordan gjekk det?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
OlavEH skrev (4 minutter siden):

Under Clinton hadde de faktisk budsjettoverskudd. Det er spesielt republikanerne, som liksom skal være økonomisk ansvarlige, som har økt budsjettunderskuddet og gjelden.

Forøvrig er vel den offentlige pengebrukes på utdanning i USA langt lavere enn den burde vært. Heller ikke på infrastruktur har det vært investert mye. Det er var vel også derfor Trump hadde en stor infrastruturplan, hans mer eller mindre eneste virkelige gode ide. Det er på to områder hvor USA skiller det ut på offentlig pengebruk. Den ene er militæret og den andre er fengselsvesenet. Det er virkelig noe å være veldig stolt av!

USAs befolkning er høyest utdannet i verden, etter Japan og Israel. Flere gjennomfører videregående enn i Norge eller EU, og nesten 50 % av den voksne befolkningen har universitetsutdannelse. I Norge ligger vi på 34 %. Men dette blir en avsporing, så lar det ligge. 

Ellers har du nok rett i at republikanerne har finansiert skattekutt med lån. Men det betyr ikke at det er uansvarlig. USA står i en posisjon hvor de kan låne masse penger. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (2 minutter siden):

USAs befolkning er høyest utdannet i verden, etter Japan og Israel. Flere gjennomfører videregående enn i Norge eller EU, og nesten 50 % av den voksne befolkningen har universitetsutdannelse. I Norge ligger vi på 34 %. Men dette blir en avsporing, så lar det ligge. 

Ellers har du nok rett i at republikanerne har finansiert skattekutt med lån. Men det betyr ikke at det er uansvarlig. USA står i en posisjon hvor de kan låne masse penger. 

Det blir uansvarlig den dagen at lånene må innfris. Det får de en økonomisk baksmell av dimensjoner.

Og som sagt; jeg listet opp flere av de viktigste utfordringene til USA lenger opp. Trump har ikke tatt tak i noen av disse. Det gjelder særskilt det enormt dyre og dysfunksjonelle helsesystemet. De bruker opptil 50 % større andel av BNP på helse enn sammenlignbare vestlige land, og det gjenspeiles overhodet ikke i helseindikatorer. Her kunne de med et bedre og mer effektivt helsesystem frigjort enorme midler som kunne vært brukt på f.eks offentlig skolevesen og generell utjevning av sosiale forskjeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant tråd og mye nyttig informasjon. Media i norge er desverre ensidig og derfor er det bare det negative eller rett og slett falsk informasjon som kommer frem.

 

De som argumenterer mot trump i tråden her har nesten ingen konkrete eksempler utover synspunkter som ikke stikker dypere enn personkarakteristikk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Vaniman said:

USAs befolkning er høyest utdannet i verden, etter Japan og Israel. Flere gjennomfører videregående enn i Norge eller EU, og nesten 50 % av den voksne befolkningen har universitetsutdannelse. I Norge ligger vi på 34 %. Men dette blir en avsporing, så lar det ligge. 

Ellers har du nok rett i at republikanerne har finansiert skattekutt med lån. Men det betyr ikke at det er uansvarlig. USA står i en posisjon hvor de kan låne masse penger. 

Så lenge rentene blir betalt så kan de vel låne så mye de selv bestemmer fra Federal Reserve (Som ikke er føderal i det hele tatt). At bank- og finanssystemet er en karusell mot avgrunnen er ett anna tema.

Hvis jeg måtte tatt valget mellom å bo i Sverige, som nå har tilsatt en utredning for å evnt begrense privat sykeforsikring(!!!), eller bo i USA men måtte ordne forsikring selv  ville jeg valgt USA fremfor Sverige uten tvil. Svenske regjeringen vil ha sosialistisk helsevesen uten valgfrihet. https://www.vk.se/2020-08-18/privata-sjukvardsforsakringar-utreds 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (41 minutter siden):

Dialog eller photo op for å kunne skape politisk retorikk? Trump er den første presidenten gjennom historien som har legitimert Nord Koreas ledelse. Andre presidenter før Trump har nektet å legitimere Kim Jong Un. Trump og hans kult hylte og bar seg i glede over at dei hadde fått stans på NK atomprogram. Var snakk om Nobel pris og. Kordan gjekk det?

det der synes jeg er helt unødig negativt,

han fikk i gang skravlingen, bra,

det å få noe varig ut av det kommer ikke av seg selv og vil evt ta tid,

men uten dialog skjer lite

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Kuhn Singhto said:

det der synes jeg er helt unødig negativt,

han fikk i gang skravlingen, bra,

det å få noe varig ut av det kommer ikke av seg selv og vil evt ta tid,

men uten dialog skjer lite

 

Jeg tror muligens Kim Jong Un har et ønske o å 'koble seg på' resten av verden og delta i verdenssamfunnet. Han er også den som har tatt iniativ til oppmykninger med Sør-Korea ved å sende utøvere til OL 2018. Under OL tok Kim iniativ til å planlegge et inter-koreansk møte som senere ble avholdt i Singapore. Kim inviterte også USA's president dit.

Om Nord-Korea vil ta del av verdenssamfunnet synes jeg deer mer enn velkomne, så får man jobbe sammen for og gradvis normalisere landet og implementere samme fordeler og stille samme krav som til øvrige. Det har man alt å tjene på, og jeg håper det er i prosess.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kuhn Singhto skrev (1 time siden):

det der synes jeg er helt unødig negativt,

han fikk i gang skravlingen, bra,

det å få noe varig ut av det kommer ikke av seg selv og vil evt ta tid,

men uten dialog skjer lite

 

Kim Jong Un fekk enormt mykje meir makt over det han feilaktig kaller sitt eget folk, av at Trump valgte å legitimere despoten. Dialogen mellom Trump og Kim Jong Un varte omtrent like lenge som effekten Trump fekk av photoshooten. Par veke kanskje?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Borger___ skrev (3 timer siden):

Hvis det er noen som virkelig er blitt mobbet, både igjennom Twitter og forøvrig alle andre medier, så er det DjT. Så det var et veldig dårlig eksempel. Dessuten skulle nå denne tråden handle om hva han har gjort (positivt) som president, og ikke hva han skriver på Twitter. Kom med noe saklig hvis du vil delta. 

OK Borger. Jeg kan komme med noe saklig. Jeg har bodd i USA i snart 16 år i en dypt konservativ stat. Er en såkalt permanent resident med green card og har amerikansk kone og barn. Svigerfamilien min dro i kolonne for å stemme på Trump i 2016.

At du mener Trump er et offer får stå for din egen regning. Han har fornærmet utallige mennesker på det groveste gjennom de 3,5 årene han har sittet i det hvite hus, med sin bully pulpit. Han kaller utvalgte kvinner for bikkjer og griser, mens han hevder det er "good people on both sides" når han sammenligner nynazister med de som protesterte i Richmond, VA.

Han kaller den frie pressen for enemy of the people, ikke ulikt Hitler som valgte Lügenpresse som sitt slagord.

Dette er helt nytt terreng for meg, samt for mange av mine venner og bekjente. Noe jeg ikke trodde ville skje...her av alle steder.

Utviklingen de siste årene har vært autoritær og landet er så dypt splittet at jeg er bekymret for fremtiden.

Så hva har Trump gjort som er positivt? Det er flere ting. Han har kuttet på innvandringen og redusert en del føderale regler som hemmet økonomisk vekst. Han har tatt en tøffere stilling mot Kina..Det er vel og bra.

Men utover dette har han også skapt historisk mistro og hat mellom amerikanske folkegrupper. Det rent motsatte av hva en President bør gjøre.

Endret av Aksjeluringen
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aksjeluringen skrev (20 minutter siden):

OK Borger. Jeg kan komme med noe saklig. Jeg har bodd i USA i snart 16 år i en dypt konservativ stat. Er en såkalt permanent resident med green card og har amerikansk kone og barn. Svigerfamilien min dro i kolonne for å stemme på Trump i 2016.

At du mener Trump er et offer får stå for din egen regning. Han har fornærmet utallige mennesker på det groveste gjennom de 3,5 årene han har sittet i det hvite hus, med sin bully pulpit. Han kaller utvalgte kvinner for bikkjer og griser, mens han hevder det er "good people on both sides" når han sammenligner nynazister med de som protesterte i Richmond, VA.

Han kaller den frie pressen for enemy of the people, ikke ulikt Hitler som valgte Lügenpresse som sitt slagord.

Dette er helt nytt terreng for meg, samt for mange av mine venner og bekjente. Noe jeg ikke trodde ville skje...her av alle steder.

Utviklingen de siste årene har vært autoritær og landet er så dypt splittet at jeg er bekymret for fremtiden.

Så hva har Trump gjort som er positivt? Det er flere ting. Han har kuttet på innvandringen og redusert en del føderale regler som hemmet økonomisk vekst. Han har tatt en tøffere stilling mot Kina..Det er vel og bra.

Men utover dette har han også skapt historisk mistro og hat mellom amerikanske folkegrupper. Det rent motsatte av hva en President bør gjøre.

Det er media og deres propaganda mot Trump som splitter og skaper hat. Millioner av mennesker er utestengt fra den offentlige debatt, fordi de har synspunkter som ikke er politisk korrekt. Dette har ført til en type ubalanse i samfunnet, som mange ønsker å rette opp. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (7 minutter siden):

Det er media og deres propaganda mot Trump som splitter og skaper hat. Millioner av mennesker er utestengt fra den offentlige debatt, fordi de har synspunkter som ikke er politisk korrekt. Dette har ført til en type ubalanse i samfunnet, som mange ønsker å rette opp. 

Er naturligvis omtrent så uenig man kan bli med deg i dette, men la oss si det var sant: hva mener du Trump har gjort for å lege den splittelsen vi ser i USA?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Er naturligvis omtrent så uenig man kan bli med deg i dette, men la oss si det var sant: hva mener du Trump har gjort for å lege den splittelsen vi ser i USA?

Uansett hva Trump sier eller gjør blir han mobbet, trakassert og kritisert av media. Det følger gjerne også en nedlatende og arrogant holdning overfor dem som stemmer på ham. 

Ofte ser vi at journalister rotter seg sammen med akademikere, like venstrevridd som dem selv, og sammen lager de "drittpakker" mot Trump. Støttespillere av Trump blir videre forfulgt, uthengt, mobbet. De er fritt vilt. 

Hvordan kan Trump lege USA når media er som et trollspeil, som vrir og vrenger på alt han sier? Som lyver hele tiden og utelater viktige fakta? 

Bare se på situasjonen med corona. Ikke et ord i media om hvor flink Trump-administrasjonen har vært til å teste, ikke et ord om problematikken omkring falske positiver, eller hvordan man registrerer dødsfall. Isteden spekulerer media i dødsfallene på den mest kyniske måte, til eget politisk formål, som er å felle Trump. 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Snikpellik said:

Er naturligvis omtrent så uenig man kan bli med deg i dette, men la oss si det var sant: hva mener du Trump har gjort for å lege den splittelsen vi ser i USA?

Ingenting.
Trump har gått for "all PR er god PR" som kjernestratergi, hvor håpet er at kjernevelgern blir lei av at Demokratene messer om sin gitte seier i 2020... Blir ikke renere utnyttelsen av hatet som splitter pressen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Vaniman skrev (1 time siden):

Uansett hva Trump sier eller gjør blir han mobbet, trakassert og kritisert av media. Det følger gjerne også en nedlatende og arrogant holdning overfor dem som stemmer på ham. 

 

Nei, han blir hyllet for hver eneste gode ting han gjør -- akkurat som alle andre presidenter.
Og akkurat som tidligere konservative presidenter, så blir han tatt på med silkehansker for å ikke provosere konservative unødvendig, av de mer objektive nyhetsmediene.

Det er ingen som ønsker å mislike Trump, eller frata ham ære for de gode tingene han gjør.

Men hva søren gjør man når det flyter en bæsj i bassenget..?
Det er grenser for hvor mye man kan respektere og skryte av den for å ikke fornærme dem som la den fra seg der, før den blir fjernet og bassenget renset.

Denne tråden virker å være ganske 'bad faith', eller en tidlig skoleoppgave.

---

Det er litt morsomt at det å love Nord-Korea å ikke ha øvelser med Sør-Korea -- uten å faktisk få noenting som helst i retur av konkrete løfter utenom muligens en ny samtale regnes som en seier. Men Kim har innsett at Trump er en idiot, og ønsker ikke å assosieres med ham.
Kim ønsker ikke å assosieres med Trump.

Arbeidsledigheten og økonomien fulgte samme trend som de siste 5 årene før.

Skatteletten hadde håndskrevne notater som ga ekstra letter til Kushner og Trump sine selskaper, og handlet om å gi penger tilbake til Trump og hans donorer, og ikke om å gjøre noe positivt for økonomien.

---

Av verdi, så har Trump bidratt noe til fengselsreform. Uten at jeg har fulgt opp den saken, slik at jeg kan uttale meg om den faktisk er gjennomført.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 18.8.2020 den 23.52):

Er naturligvis omtrent så uenig man kan bli med deg i dette, men la oss si det var sant: hva mener du Trump har gjort for å lege den splittelsen vi ser i USA?

Trump og folket forøvrig er MSM største fiende. Trump var en populær figur i media frem til den dagen han kunngjorde at skulle stille som presidentkandidat for republikanerne i valget 2016, etter det så har MSM drevet en konstant hatkampanje mot Trump.

Hvis du velger og tilhøre flokken som blir hjernevaska av MSM får være opptil deg, men det er en fordel og kunne se lengre enn til nesetippen.

Endret av Joeal88
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (Akkurat nå):

Hvis du velger og tilhøre flokken som blir hjernevaska av MSM får være opptil deg, men det er en fordel og kunne se lengre enn til nesetippen.

Ahhh, et aldri så lite personangrep og beskyldninger om hjernevask på søndagsmorran. Nå smakte kaffen godt. Ekstra godt siden det kom ut av ingenting, og sitert fra et innlegg om noe helt annet.

Så lenge man utøver god kildekritikk, har grei oversikt over hvilke medier som lener i hvilke retninger og får informasjonen sin fra flere kilder skal det nok gå greit med nesetippen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...