Gå til innhold

Bør alkohol kunne selges i hele butikkens åpningstid?


90xx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, regler er noe dritt. Vi vil helst ha anarki! Rødt lys? Det gidder jeg ikke, jeg kjører likevel! Staten skal ikke hindre meg i å kjøre på rødt lys, fordi det har ikke de noe med - det er MITT LIV! 

.. ser dere greia? Kan dere ikke bare slutte å sutre over dette? Dere blir helt sikkert fulle i helga hvis dere vil det :)

Lenke til kommentar

Med en sånn tankegang så blir aldri noen ting enda - aldri.

Forholde seg til lover og regler er helt greit, og det regner jeg med at oppegående folk allredede gjør - men uten at noen av og til stiller spørsmålstegn ved lover og regler så blir dem heller aldri endra.

På meg virker det som om det er du som har enorme problemer med at noen ønsker at ølsalget blir utvida til butikkens åpningstid og da lurer jeg fælt på hvilken skade for deg det utgjør at jeg får handla meg en 6-pack klokka 20:15 på en hverdag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Svært, svært svakt argument. Det handler ikke om å bli full, som er påpekt ørten ganger allerede. 
Og kjører man på rødt lys risikerer man og skade seg selv og andre, om det er trafikk i krysset. 
Om du kjøper to sixpacks klokke 18.00 eller klokken 21.00 når det skulle bli lov gir ingen økt risiko for verken deg eller andre. 

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Kjetil Lura said:

Joda, større sjans for å selge øl til fulle folk kl 21 vs 18. 

Nå antar jeg at premisset til debattklovn innebærer at hen verken var full klokken seks, eller klokken ni.

Men ja, rasjonalen bak den reduserte salgsperioden er selvsagt at risikoen for å kjøpe mer alkohol etter man allerede er beruset, tenkes å være større, senere på kvelden.

Men finnes det noe empiri på hvorvidt det faktisk er skadereduserende?
For nå blir det jo bare en masse synsing.
Har reduksjonen av åpningstider ønsket resultat, eller er det bare upraktisk og ineffektivt?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Imidlertid kan folk lagre så mye alkohol hjemme hos seg som de ønsker, så gir det svært lite mening å "forsøke å unngå alkoholkjøp fra fulle" ved å kraftig begrense klokkeslettene for alkoholsalg... 

Det negative er at folk som jobber lenge eller har rare arbeidstimer som kommer hjem 20.00 eller 21.00, ikke får seg en sjanse til å kjøpe litt alkohol. Lovene skal være til hjelp for folk flest, ikke være til unødvendig bryderi for folk flest. Med en moralsk pekefinger som påskudd. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja.

Jeg har kort vei til butikken. Noen hundre meter i gange, men noen hundre meter er veldig mye lengre enn hva det tar å gå til boden hvor det står hundre liter hjemmebrygg til 15-20 kr/l. Alkoholpolitikken er feilslått og øker tilgangen, siden folk nå bunkrer opp hjemme.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (7 timer siden):

Nei, regler er noe dritt. Vi vil helst ha anarki! Rødt lys? Det gidder jeg ikke, jeg kjører likevel! Staten skal ikke hindre meg i å kjøre på rødt lys, fordi det har ikke de noe med - det er MITT LIV! 

.. ser dere greia? Kan dere ikke bare slutte å sutre over dette? Dere blir helt sikkert fulle i helga hvis dere vil det :)

Det går jo ikke an å sammenligne å skulle kjøre på rødt lys med å skulle tidsbegrense salg av lovlige varer, du kan jo ikke tro på dette selv engang? 

Om du hadde sagt det kun skulle være lov å kjøre frem til kl 20, eller 18 på lørdag, og ikke søndag kunne det vært sammenlignbart.

Jeg vil at butikkene selv skal kunne bestemme over både åpningstid og vareutvalg, om de ønsker å kun ha åpent kun søndag fra 9-12, eller hver dag hele døgnet må de få bestemme dette selv, og om de vil selge øl eller gulrøtter kun mellom 18-22 eller fra 6-23 må da dette være opp til den enkelte butikk/kjede, og ingen andre.

Lenke til kommentar

Har alltid et stort lager med øl hjemme for å unngå dette dilemmaet, men ja det hadde vært fint om det kunne blitt solgt hele åpningstiden og om det var uten særavgifter. Apropos åpningstider hadde det og vært fantastisk med døgnåpne butikker med selvbetjening der man bare plukket varene, la de i poser og slapp å skanne noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (11 timer siden):

Ja.

Jeg har kort vei til butikken. Noen hundre meter i gange, men noen hundre meter er veldig mye lengre enn hva det tar å gå til boden hvor det står hundre liter hjemmebrygg til 15-20 kr/l. Alkoholpolitikken er feilslått og øker tilgangen, siden folk nå bunkrer opp hjemme.

Da bruker du mye humle hvis det koster opp til 20 kr literen. Bare IPA det går i? ?

Lenke til kommentar
On 8/14/2020 at 3:31 PM, Atib Azzad said:

Nå antar jeg at premisset til debattklovn innebærer at hen verken var full klokken seks, eller klokken ni.

Men ja, rasjonalen bak den reduserte salgsperioden er selvsagt at risikoen for å kjøpe mer alkohol etter man allerede er beruset, tenkes å være større, senere på kvelden.

Men finnes det noe empiri på hvorvidt det faktisk er skadereduserende?
For nå blir det jo bare en masse synsing.
Har reduksjonen av åpningstider ønsket resultat, eller er det bare upraktisk og ineffektivt?

Nei tro ikke han var full kl 18 eller 21. Men sitter du i kassen må du være alkohol politi.

Men ja, er for å selge så lenge butikkene har oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...