Gå til innhold

Bør alkohol kunne selges i hele butikkens åpningstid?


90xx

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sydvest skrev (1 minutt siden):

Ser du ikke korrelasjonen mellom restriksjon av alkoholsalget og skadebegrensing?

Det kan være det, men det er et vitenskapelig tema, ikke politikk. Politikk er feks «bør vi få skattelette ut året»

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (Akkurat nå):

Mener du at politikk bør være basert på følelser og ikke vitenskap? 

Nei, men det er et annet felt og handler om mer enn bare hva som er sunnest for folkehelsen. Det er jo også noe om rettigheter, retten til å kjøpe den pilsen når butikken er åpen. Sier ikke at det nødvendigvis skal være en rett, men det er jo et tema i politikk som ikke omfattes av vitenskap.

Lenke til kommentar
Kjetil Lura skrev (8 minutter siden):

Husker da vi ikke fikk kjøpe øl på påskeaften, vi kjøpte mye mer for vi viste øl salget var stengt da.

Det er jo en uheldig bieffekt av å stenge alkoholsalget. Hadde vært spennende å sammenlignet alkoholrelatert ulykkes- og volds-statistikk rundt høytider med f. Eks Sverige

  • Liker 3
Lenke til kommentar
90xx skrev (4 minutter siden):

Det er jo også noe om rettigheter, retten til å kjøpe den pilsen når butikken er åpen.

La oss si at en statistikk viser at om butikken selger øl til stengetid, resulterer det i økning trafikkulykker hvor alkohol har vært innblandet. Burde da denne informasjonen ignoreres fordi "temaet ikke omfatter vitenskap"? 

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (4 minutter siden):

La oss si at en statistikk viser at om butikken selger øl til stengetid, resulterer det i økning trafikkulykker hvor alkohol har vært innblandet. Burde da denne informasjonen ignoreres fordi "temaet ikke omfatter vitenskap"? 

Nei, men du sa at jeg bare skulle se på helse og risiko. Det handler da om mer enn det. Feks hvordan mentaliteten til folk utvikler seg når staten har ansvaret for alt. Ikke at jeg har svarene, bare påpeker at det er flere faktorer her.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Sydvest said:

Det er jo en uheldig bieffekt av å stenge alkoholsalget. Hadde vært spennende å sammenlignet alkoholrelatert ulykkes- og volds-statistikk rundt høytider med f. Eks Sverige

Hehe, sverige har da ikke bedre regler på 4,7% øl i butikk? Hvor må du gå får å kjøpe det?

Samme som du og jeg må her i norge på øl over 4,7%

Nei, tror ikke alkoholsalget ville gått opp om vi fikk kjøpe så lenge butikkene var oppe.

 

Lenke til kommentar
90xx skrev (8 minutter siden):

du sa at jeg bare skulle se på helse og risiko. Det handler da om mer enn det.

Har ikke sagt "bare" se på helse og risiko. Men kom gjerne med flere innspill.

 

Kjetil Lura skrev (5 minutter siden):

Nei, tror ikke alkoholsalget ville gått opp om vi fikk kjøpe så lenge butikkene var oppe.

 

Her er jeg enig med deg. Men jeg tror det er alkoholrelaterte skader som er tenkt å begrenses.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (5 minutter siden):

Har ikke sagt "bare" se på helse og risiko. Men kom gjerne med flere innspill.

Det er vel bare at jeg også tviler på om det har effekt på feks trafikksikkerhet. Har ikke sett noe statistikk, og vanskelig blir det å finne det siden politikken har blitt mer liberal med årene. Før måtte man i egen butikk, ølutsalget. Så da blir det ikke mye vitenskapelig belegg.

Jeg er ikke imot tidsbegrensningen altså, men jeg har mine tvil... 

Lenke til kommentar

Jeg mener at alkohol- og rusbruk- og misbruk er 100% personlig. Men verden er ikke alltid så enkel. Vi lærer ingenting om det i skolen. Hvis vi hadde lært om det i skolen, så kunne jo egentlig alle slags rusmidler vært tilgjengelig til enhver tid, over alt. Men siden vi -ikke- lærer om det i skolen, så må det begrenses.

Lenke til kommentar

Eg trur at det heller burde være kvotebegrensning slik som på smertestillande i staden for tidsbegrensning. Ein hadde nok redusert forbruket meir om ein fekk kjøpe maks to øl i kvar butikk. 

Ein skal være bra korttenkt om ein i dag ikkje kjøper nok alkohol før stengetid. Og er ein småfull om kvelden og vil ha meir øl så får ein uansett ikkje kjøpe på grunn av regelen mot å selge alkohol til påvirka personar. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...