Jump to content
NTB - digi

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid

Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Message added by Evil-Duck

Recommended Posts

hekomo skrev (11 minutter siden):

Er det ikke rart at de har økt salget hele tiden, selv om etterspørselen visst har falt kraftig hvert eneste kvartal i følge dere?

Etterspørselen er flat siste drøye to år, på tross av nye markeder og økt produksjonskapasitet. Noe som igjen betyr at markedsandelen er kraftig synkende.

  • Like 1

Share this post


Link to post
19 minutes ago, JØI said:

I tillegg har Musk flere ganger påstått at NÅ, nå skal Tesla være selvfinansierende.

Tesla har hatt positiv fri kontatstrøm i 8 av de siste 9 kvartalene. Så de har vært og fortsetter å være selvfinansierende.

  • Like 4

Share this post


Link to post
29 minutes ago, JØI said:

Etterspørselen er flat siste drøye to år, på tross av nye markeder og økt produksjonskapasitet. Noe som igjen betyr at markedsandelen er kraftig synkende.

Produksjonskapasiteten økte ikke i Q2, den falt pga corona. Nå er fabrikkene i full sving igjen, og man vil se salget øke med trolig noe sånt som 40-50% i Q3 vs Q2.

  • Like 4

Share this post


Link to post
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (19 minutter siden):

Tesla har hatt positiv fri kontatstrøm i 8 av de siste 9 kvartalene. Så de har vært og fortsetter å være selvfinansierende.

De trykker også opp nye aksjer fortere enn FED trykker dollar.

Morsomt å se hvor mye de bruker på forskning og utvikling(R&D). Den var lavere dette kvartalet enn på lenge. De bruker mindre og mindre til tross for enorme utviklingsprosjekter. Som for eksempel at full selvkjøring enda en gang skal være fiks ferdig om noen måneder samt Semi, Cybertruck og alt det andre som de lokker fansen med.

Som en kuriositet kan det nevnes at selskapet Snapchat bruker like mye på R&D som Tesla. De har en app som kan sende bilder til en mobiltelefon.

Edited by uname -l
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (3 timer siden):

Ettersom produksjon og salg øker raskt, så kan man være ganske sikker på at svaret er "ikke lenge". Det er fullt mulig (om ikke nesten garantert) Q3 2020 vil ha overskudd ikke medregnet miljøkreditter.

Om dette skjer, vil du da si "Tesla har ikke hatt fire påfølgende kvartaler med overskudd ikke medregnet miljøkreditter!", eller vil du da akseptere at Tesla gjør det bra for tiden?

Virker ikke som om salget øker like godt som produksjonsmulighetene. 

Tesla vil gjøre det bra når de ikke lengre trenger å trikse med tall, for å ha hodet over vannet. Greit mystisk at miljøkredittene kan overskyte produksjonen. 

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (37 minutter siden):

Tesla har hatt positiv fri kontatstrøm i 8 av de siste 9 kvartalene. Så de har vært og fortsetter å være selvfinansierende.

Så det er derfor Tesla hele tiden henter inn frisk kapital? Alle bare venter jo nå på at Tesla skal bruke den absurd høye aksjekursen til å hente enda mer penger. I tillegg er vel pengene for fabrikken i Kina lånt fra kinesiske myndigheter? Altså, tesla hadde neppe hatt pengene til å bygge fabrikken ut av egen lomme. Hvordan står det til med finansieringen av fabrikken i Tyskland?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Tesla gjør fortløpende forbedringer på alle områder. Det er ikke rart, det er smart.

Det at de må gjøre store forandringer såpass tidlig betyr bare at QA er fraværende før de startet å masseproduserte og selge modellen til kunder. Kan være en fordel å lage et produkt som takler vann. 

 

Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Grand Dahlia ligger til kai, og skal trolig sette kursen mot EU innen noen dager, slik at situasjonen kanskje blir mer i området 8k til Kina og 10k til EU.

Den gikk til HK den. Fremme i August. 

Edited by oophus3do
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
Espen Hugaas Andersen skrev (31 minutter siden):

Produksjonskapasiteten økte ikke i Q2, den falt pga corona. Nå er fabrikkene i full sving igjen, og man vil se salget øke med trolig noe sånt som 40-50% i Q3 vs Q2.

Det har vært flatt i omtrent to år. Det har vært en liten topp i Q4 2019, utover det er det _ingenting_ som viser at Tesla er et vekstselskap:

 

https://www.statista.com/statistics/502208/tesla-quarterly-vehicle-deliveries/

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
hekomo skrev (1 time siden):

Om det var tre båter eller tredve båter eller null båter vet jeg ikke, men det jeg vet er at du dikter fritt og uhemmet, og finner på de mest fantastiske konspirasjonsteorier for å bortforklare Teslas braksuksesser. Bare fordi du ikke har noen forklaring bortsett fra fantasi-ønsketenkningen din så betyr ikke det at det ikke finnes.

Mye sutring og personprat uten å ta opp argumentene. Prøv igjen du. 

 

hekomo skrev (1 time siden):

For eksempel kunne du ikke finne noen annen forklaring på "tilbudet" i Kina enn at Tesla solgte bilene sine gjennom dette selskapet for å jukse.

Les det jeg har skrevet på nytt. Samt se om du forstår disse tallene, for jeg får dem ikke til å gå opp uten å vise til uvanlig trafikk til Asia der de i større og større grad forhåndsselger kredittene. 

Screenshot_20200724_011758.jpg.a6d5d1a93de7a256c99751912f7eb429.jpg

hekomo skrev (1 time siden):

Men så var det en annen forklaring, og den sto til og med nevnt i artikkelen du selv linket til.

Det har fremdeles ikke gått opp for deg at det var spekulasjoner? For min del er det mer plausibelt at bilene leveres for å møte flåtesalget for å få pengene fra kredittene de mangler. Det forklarer også det mentale sammenbruddet under covid-19. 

Edited by oophus3do
  • Like 1
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (3 minutter siden):

Det at de må gjøre store forandringer såpass tidlig betyr bare at QA er fraværende før de startet å masseproduserte og selge modellen til kunder. Kan være en fordel å lage et produkt som takler vann. 

 

Den gikk til HK den. 

Nei, Grand Dahlia ligger i skrivende stund enda til havn. Innsideinformasjonen fra Espen slår sjelden og aldri feil.

  • Like 1

Share this post


Link to post
JØI skrev (20 minutter siden):

Nei, Grand Dahlia ligger i skrivende stund enda til havn. Innsideinformasjonen fra Espen slår sjelden og aldri feil.

Ja, det var Grand Dolphin som gikk for noen dager siden. Takk. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
9 hours ago, uname -l said:

Morsomt å se hvor mye de bruker på forskning og utvikling(R&D). Den var lavere dette kvartalet enn på lenge. De bruker mindre og mindre til tross for enorme utviklingsprosjekter. Som for eksempel at full selvkjøring enda en gang skal være fiks ferdig om noen måneder samt Semi, Cybertruck og alt det andre som de lokker fansen med.

Som en kuriositet kan det nevnes at selskapet Snapchat bruker like mye på R&D som Tesla. De har en app som kan sende bilder til en mobiltelefon.

Corona påvirket lønnskostnadene en del. Bør gå opp en del igjen i Q3.

Share this post


Link to post
9 hours ago, oophus3do said:

Virker ikke som om salget øker like godt som produksjonsmulighetene. 

Tesla vil gjøre det bra når de ikke lengre trenger å trikse med tall, for å ha hodet over vannet. Greit mystisk at miljøkredittene kan overskyte produksjonen. 

Salget går hånd i hånd med produksjonen. I Q2 var de nede i 17 dager med lagerbeholdning. Det er den laveste lagerbeholdningen av noen (større) bilprodusent. Det er normalt for Tesla å ha veldig lite lagerbeholding.

Når det gjelder timing på inntekt fra miljøkreditter i Europa vil den ikke følge produksjonen spesielt nøye. Det kommer helt an på avtalen Tesla har med Fiat. Avtalen kunne sagt at Tesla får $1 mrd med en gang og ingenting de neste 3 årene, eller ingenting på 3 år og så $1 mrd. Eller (mer sannsynlig) noe i mellom.

Dette er ikke de eneste miljøkreditt-inntektene. GHG kredittene vil følge produksjon ganske nøye, ettersom de selges fortløpende. Mens ZEV kredittene ikke nødvendigvis følger produksjonen. De kan spares på i flere år før de selges, og Tesla har produsert flere enn de har fått solgt. Kunne ikke finne noe nyere data, men Tesla hadde spart opp 210.851 ZEV kreditter ved 31. august 2019. Disse har en potensiell verdi på opp mot $1 mrd.

  • Like 4
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
9 hours ago, JØI said:

Så det er derfor Tesla hele tiden henter inn frisk kapital? Alle bare venter jo nå på at Tesla skal bruke den absurd høye aksjekursen til å hente enda mer penger. I tillegg er vel pengene for fabrikken i Kina lånt fra kinesiske myndigheter? Altså, tesla hadde neppe hatt pengene til å bygge fabrikken ut av egen lomme. Hvordan står det til med finansieringen av fabrikken i Tyskland?

Jeg har hørt at noen antar Tesla vil hente inn penger i forbindelse med Battery Investor Day. Personlig tror jeg ikke de vil gjøre det, ettersom de ikke trenger pengene. Men skal ikke utelukke det, heller, ettersom ting som Corona og muligheten for at f.eks Trump nekter å gi presidentskapet over til Biden etter å ha tapt valget understreker viktigheten av å ha penger på lur. Tesla er selvfinansierende per i dag, men man vet aldri om det vil endre seg.

  • Like 2

Share this post


Link to post
9 hours ago, JØI said:

Det har vært flatt i omtrent to år. Det har vært en liten topp i Q4 2019, utover det er det _ingenting_ som viser at Tesla er et vekstselskap:

 

https://www.statista.com/statistics/502208/tesla-quarterly-vehicle-deliveries/

Vi snakket om produksjon, ikke leveranser: https://www.statista.com/statistics/715421/tesla-quarterly-vehicle-production/

Når man ser bort i fra corona-kvartalet Q2, så er trenden sterkt opp.

  • Like 2

Share this post


Link to post
6 hours ago, JØI said:

Har ikke Tesla penger til husleie? Viktigere å orkestrere et overskudd en å betale det en skylder?

 

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8552783/Tesla-paid-HALF-700-00-month-rent-New-York-City-despite-profits-281.html

Man kan forvente at Tesla, som mange andre selskaper, vil gjøre det de kan for å spare penger. Det er naturlig at man betaler mindre leie for lokaler som er corona-stengte. De finner nok frem til en løsning som begge parter kan akseptere.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Kreativ bokføring, det virker som om det å komme inn på S&P500 er uhyre viktig for de NÅ. Prisingen av selskapet er interessant for å si det mildt. Kan noen av Tesla elskerene forklare prisingen (P/E)?

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Det er først nå Tesla begynner å få konkurranse. De fleste tror jeg da vil velge etablerte trygge merker. Spesielt med tanke på historien og rykte Tesla allerede har fått. Mulig at Kina er et unntak, men spørs hvor lenge det varer.

 

  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post
1 minute ago, gamlefar said:

Det er først nå Tesla begynner å få konkurranse. De fleste tror jeg da vil velge etablerte trygge merker. Spesielt med tanke på historien og rykte Tesla allerede har fått. Mulig at Kina er et unntak, men spørs hvor lenge det varer.

 

Synes jeg har hørt om "Tesla-killers" i mange år nå. Men de kommer altså først nå?

I september annonserer Tesla nye S og X, og misstenker at de vil gjøre at Tesla hopper langt fremfor de andre igjen. 

  • Like 4

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...