Gå til innhold

Tesla overrasker med overskudd: – Jeg har aldri vært mer optimistisk eller oppglødd rundt Teslas framtid


Melding lagt til av Evil-Duck

Person diskusjon/angrep blir ikke akseptert, hold en fin og høflig tone selv om dere er uenige. Videre bruk av personangrep vil føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Du må nok melde deg inn i div. Facebook-grupper for å få den mest nøyaktige og siste infoen. Elbilforumet var topp før, men svært mye av aktiviteten har nå flyttet til Facebook. Det gjelder egentlig alle bilmerkene. 

Folk gikk vel lei av alle teslaratiene som invaderte alle andre undergruppene for å fortelle alle bor fantastisk tesla var og hvor ræva alle andre var. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JØI skrev (12 minutter siden):

Det ser jammen ut som om det kan være noe feil på Tesla sitt bremsesystem som gjør at bilene akselererer når de skal bremse:

 

https://www.autosafety.org/dr-ronald-a-belts-sudden-acceleration-papers/

Ser ut som han har hatt noen teorier som har vist seg å være feil, og dette er tredje teori, som han tydeligvis ikke har fått verifisert pga manglende testing. Altså, ingen fasit, men en spekulasjon.

http://www.antony-anderson.com/cruise/belt-hypo/Who is Dr Belt.pdf

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (36 minutter siden):

Viser seg at dette tyske kvalitetsstempelet ikke er så gjevt likevel. Alle nye produkter har barnesykdommer, slik er det bare. Men stort sett går det greit, heldigvis:)

Det folk sammenligner er måten å håndtere barnesykdommene på. Feil har eksistert i 100 år på biler, og de vil eksistere i 100 år til, men ansvaret rundt det å ikke tilbakekalle potensielle farlige biler har til stadighet blitt straffet. 

Ford Pinto er en fin historie for det, og Tesla ligger i fare for å havne i de samme historiebøkene. 

Endret av oophus3do
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Snowleopard skrev (10 minutter siden):

Ser ut som han har hatt noen teorier som har vist seg å være feil, og dette er tredje teori, som han tydeligvis ikke har fått verifisert pga manglende testing. Altså, ingen fasit, men en spekulasjon.

http://www.antony-anderson.com/cruise/belt-hypo/Who is Dr Belt.pdf

Du tenker på at han har forsterket analysene sine når han har får mer informasjon? Altså, han innrømmer når han tar feil og korrigerer. For meg er det et kvalitetsstempel. I tillegg så påpeker han motstridende data fra Tesla sine egne datasett. Akkurat det bør jo være litt interessant, bør det ikke?

Lenke til kommentar
JØI skrev (19 minutter siden):

Folk gikk vel lei av alle teslaratiene som invaderte alle andre undergruppene for å fortelle alle bor fantastisk tesla var og hvor ræva alle andre var. 

Likt som haterne i Tesla gruppene mener du? Slik er det jo daglig, utrolig trøttende. Her inne også forsåvidt i dedikerte tråder til modellene..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JØI skrev (1 minutt siden):

Du tenker på at han har forsterket analysene sine når han har får mer informasjon? Altså, han innrømmer når han tar feil og korrigerer. For meg er det et kvalitetsstempel. I tillegg så påpeker han motstridende data fra Tesla sine egne datasett. Akkurat det bør jo være litt interessant, bør det ikke?

Tenker på akkurat det jeg skrev, at det bare er en teori frem til han klarer å se om teorien holder vann eller ikke. Det er reell forskning å verifisere eller forkaste en teori, ikke bare å kaste ut en teori, uansett hvor plausibel den høres ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, oophus3do said:
 

Alt hva man må forklare til deg hekamo. Bilen er åpenbart ikke klargjort for veiene. Den mangler blant annet speil, og er en mockup, eller prototype om du vil. Hvorfor tar du ikke bare å søker etter definisjonen på et ord du ikke forstår fremfor å måtte spørre? 
https://en.wikipedia.org/wiki/Mockup

Det er forskjell på en mockup og en prototype, som linken din også sier. Om Cybertruck prototypen skulle ha vært en mockup ville den ikke ha vært mulig å kjøre.

Men bare for å nevne det, første prototype på Model X hadde heller ikke speil. Det var noe av det eneste som ble endret fra prototypen til produksjonsversjonen også.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Det er forskjell på en mockup og en prototype, som linken din også sier. Om Cybertruck prototypen skulle ha vært en mockup ville den ikke ha vært mulig å kjøre.

Jepp, og jeg mener det vi så ved lanseringen er en "mockup" av et produkt, rett og slett fordi den ble kastet sammen på kort tid. Det er ingenting i veien for at en "mockup" kan være en rullende bil, med motor. En prototype er ofte i test for å sjekke om masseproduksjons metoder f.eks fungerer i stresstester. Og der ligger forskjellen imo angående biler. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, oophus3do said:

Jepp, og jeg mener det vi så ved lanseringen er en "mockup" av et produkt, rett og slett fordi den ble kastet sammen på kort tid. Det er ingenting i veien for at en "mockup" kan være en rullende bil, med motor. En prototype er ofte i test for å sjekke om masseproduksjons metoder f.eks fungerer i stresstester. Og der ligger forskjellen imo angående biler. 

Man kan lovlig kjøre rundt i Cybertruck på offentlig vei. Å da kalle den en mockup blir for dumt. Det er en prototype, selv om den ikke vil være 100% lik kundebilene.

(Hvis Cybertrucken som ble vist frem på lanseringen var en mockup, hva skulle vi kalt Nikola One som ble vist frem på lanseringen? En skisse?)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (Akkurat nå):

Man kan lovlig kjøre rundt i Cybertruck på offentlig vei. Å da kalle den en mockup blir for dumt. Det er en prototype, selv om den ikke vil være 100% lik kundebilene.

Spørsmålet som vil definere forskjellen er om den som kjører lovlig rundt på veiene ble laget for testing av utstyr som faktisk skal inn i en produksjonsmodell. Om vi hadde sett denne bilen bli testet, med hengere, kjøre opp bratte bakker og rett og slett i hard testing i det å "være en pick up", så vil jeg definere den som en prototype. Om den er for pynt og kan rulle litt rundt, så er det en "mockup". Begge kan rulle og ha motor, og begge kan få en spesiell tillatelse i å kjøre på veiene, slik vi har sett før med helt merkelige biler som kun er designet for å vise en eller annen "retning" en OEM har. 

Forskjellen ligger altså i testingen av produktet. Om den testes for å sjekke om et del, chassis, motor, girkasse eller whatever er produsert slik bilen vil bli produsert under masseproduksjon holder i fart, svinger, nedbremsninger og generell herjing av bilen, så er vi på prototype stadiet. 

Er du fremdeles ikke enig, så får vi være enige om å være uenige. 

 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Spørsmålet som vil definere forskjellen er om den som kjører lovlig rundt på veiene ble laget for testing av utstyr som faktisk skal inn i en produksjonsmodell. Om vi hadde sett denne bilen bli testet, med hengere, kjøre opp bratte bakker og rett og slett i hard testing i det å "være en pick up", så vil jeg definere den som en prototype. Om den er for pynt og kan rulle litt rundt, så er det en "mockup". Begge kan rulle og ha motor, og begge kan få en spesiell tillatelse i å kjøre på veiene, slik vi har sett før med helt merkelige biler som kun er designet for å vise en eller annen "retning" en OEM har. 

Forskjellen ligger altså i testingen av produktet. Om den testes for å sjekke om et del, chassis, motor, girkasse eller whatever er produsert slik bilen vil bli produsert under masseproduksjon holder i fart, svinger, nedbremsninger og generell herjing av bilen, så er vi på prototype stadiet. 

Er du fremdeles ikke enig, så får vi være enige om å være uenige.

Eksempel på testing:

Men jeg kan være enig i å være uenig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MrMarbles skrev (11 timer siden):

Det ser jo i utgangspunktet veldig bra ut, men det i grunnen ingen seriøs konkurranse og derfor helt naturlig. Det har startet så vidt i nyere tid og øker på fremover. Og i Norge har vi allerede fått en pekepinn. Model S og X selger nesten ikke lenger. Nye versjoner hjelper nok noe, men tror aldri Tesla vil ha de markedsandelene i Norge som de har hatt blant elektriske biler. 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (1 time siden):

Det ser jo i utgangspunktet veldig bra ut, men det i grunnen ingen seriøs konkurranse og derfor helt naturlig. Det har startet så vidt i nyere tid og øker på fremover. Og i Norge har vi allerede fått en pekepinn. Model S og X selger nesten ikke lenger. Nye versjoner hjelper nok noe, men tror aldri Tesla vil ha de markedsandelene i Norge som de har hatt blant elektriske biler. 

Ja, blir spennende å se fremover. Er vel bare Tesla som faktisk vet hvor mange biler som ligger i bestilling og ikke hva synsere på forumet mener.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, MrMarbles said:

Ja, blir spennende å se fremover. Er vel bare Tesla som faktisk vet hvor mange biler som ligger i bestilling og ikke hva synsere på forumet mener.

Ja. Glovis Sun har forresten ankommet Zeebrugge, så nå kan man forvente at leveransene starter opp i Europa for Q3. Men tar nok fortsatt 1-2 uker før det kommer særlig med biler til Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, JØI said:

Ser jammen ut som om det er et avvik mellom TSLA sin inntektsføring av avlatsbrev solgt til FCA og FCA sin utgiftsføring. 

 

https://twitter.com/JCOviedo6/status/1290705803742240771?s=20

Inntektene fra "regulatory credits" er en samlepott. Det inkluderer penger fra FCA, salg av ZEV kreditter, salg av GHG kreditter, mm. Så man forventer ikke perfekt samsvar mellom det FCA utgiftsfører og det Tesla inntektsfører.

Og teksten som er referert til er der i 10Q for Q3, side 12: "We recognize revenue on the sale of automotive regulatory credits at the time control of the regulatory credits is transferred to the purchasing party as automotive revenue in the consolidated statements of operations." https://ir.tesla.com/static-files/2d27eb7d-849a-459a-b53c-4da2aaa6787a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Inntektene fra "regulatory credits" er en samlepott. Det inkluderer penger fra FCA, salg av ZEV kreditter, salg av GHG kreditter, mm. Så man forventer ikke perfekt samsvar mellom det FCA utgiftsfører og det Tesla inntektsfører.

Man kunne sammenligne FCA's tall og Tesla's tall rimelig greit tidligere, men ikke nå. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...