Gå til innhold

White lives matter - kva er galt med det?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
14 minutes ago, jjkoggan said:

Er samfunnet fargeblind og setter like høye pris på folk uansett hudfarge som du hevder, eller spiller hudfarge en rolle I ens verdi og folk mener de ikke burde gifte seg Med andre raser fordi de er mindre verdt?

Skjønner ikke at en spørreundersøkelse om giftemål har noe med saken å gjøre. Det beviser jo ingenting fra eller til.

På hatecrime statistikken i 2010 så er svarte overrepresenterte. Det vil vel bety at de er mer rasistiske enn hvite? 

https://ucr.fbi.gov/hate-crime/2010/narratives/hate-crime-2010-offenders

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Tåkefyrste said:

Skjønner ikke at en spørreundersøkelse om giftemål har noe med saken å gjøre. Det beviser jo ingenting fra eller til.

På hatecrime statistikken i 2010 så er svarte overrepresenterte. Det vil vel bety at de er mer rasistiske enn hvite? 

https://ucr.fbi.gov/hate-crime/2010/narratives/hate-crime-2010-offenders

Det kan godt være at svarte er mer rasistiske, selv mot sin egen rase. Er du et offer, så er det lite overraskende at du hater overgriperne

Hvis alle satte like høy pris på folk uansett hudfarge, ville hudfarge spille ingen rolle hvem de velger å gifter seg Med., men slik er det ikke

Endret av jjkoggan
  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Det kan godt være at svarte er mer rasistiske, selv mot sin egen rase. Er du et offer, så er det lite overraskende at du hater overgriperne

Hvis alle satte like høy pris på folk uansett hudfarge, ville hudfarge spille ingen rolle hvem de velger å gifter seg Med., men slik er det ikke

Du veit tydeligvis ikkje kva rasisme er... Skummelt når vi lever i 2020 der rasisme burde være eit velformulert terminologi...

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Pallehysa said:

Du veit tydeligvis ikkje kva rasisme er... Skummelt når vi lever i 2020 der rasisme burde være eit velformulert terminologi...

Rasisme har mange forskjellige definisjoner.  Det blir alltid en utfordring å diskutere med andre

 

jeg vet hva rasisme er.  Jeg bodde i sørstatene 1961-1969

  • Liker 4
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 timer siden):

Rasisme har mange forskjellige definisjoner.  Det blir alltid en utfordring å diskutere med andre

 

jeg vet hva rasisme er.  Jeg bodde i sørstatene 1961-1969

Du bodde i sørstatene i 9 år, og tenker svarte er meir rasistiske, sjøl mot sin egen rase.. Kva baserer du denne konklusjonen på?

Lenke til kommentar
3 hours ago, Pallehysa said:

Du bodde i sørstatene i 9 år, og tenker svarte er meir rasistiske, sjøl mot sin egen rase.. Kva baserer du denne konklusjonen på?

Jeg sa det er mulig 

 

3 hours ago, Pallehysa said:

Du bodde i sørstatene i 9 år, og tenker svarte er meir rasistiske, sjøl mot sin egen rase.. Kva baserer du denne konklusjonen på?

Alle slags folk kan promotere negative stereotyper om andre grupper, selv svarte, noe jeg har personlig erfaret.  Om det skjer oftere blant svarte enn hvite vet jeg ikke.  
Det finnes selvfølgelig folk som mener fordommer uten makt er ikke rasisme, men fordommer er ikke noe bare hvite har.

Med lite makt til å utføre Rasediskriminering har det lite å gjøre med samfunnets problemer idag.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Jeg sa det er mulig 

 

Alle slags folk kan promotere negative stereotyper om andre grupper, selv svarte, noe jeg har personlig erfaret.  Om det skjer oftere blant svarte enn hvite vet jeg ikke.  
Det finnes selvfølgelig folk som mener fordommer uten makt er ikke rasisme, men fordommer er ikke noe bare hvite har.

Med lite makt til å utføre Rasediskriminering har det lite å gjøre med samfunnets problemer idag.  

Kanskje du kan gje eksempel der svarte muligens er meir rasisitiske, sjøl mot egen rase?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Pallehysa said:

Kanskje du kan gje eksempel der svarte muligens er meir rasisitiske, sjøl mot egen rase?

OK ,  jeg sa det er mulig, ikke at jeg vet noe om det, men dette viser hvordan det kan skje.

88 percent of white Americans  show a bias in favor of white people,

As difficult as it was to learn about my black-on-black bias, such results are fairly common. This is sadly comforting. The data reveal that black respondents’ implicit biases are split just about evenly between pro-white and pro-black.

https://www.theatlantic.com/politics/archive/2014/12/black-on-black-racism-the-hazards-of-implicit-bias/384028/?gclid=EAIaIQobChMI3LjEtJTr6gIVxsDACh1pKQwqEAMYASAAEgIoCvD_BwE

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (53 minutter siden):

OK ,  jeg sa det er mulig, ikke at jeg vet noe om det, men dette viser hvordan det kan skje.

88 percent of white Americans  show a bias in favor of white people,

As difficult as it was to learn about my black-on-black bias, such results are fairly common. This is sadly comforting. The data reveal that black respondents’ implicit biases are split just about evenly between pro-white and pro-black.

https://www.theatlantic.com/politics/archive/2014/12/black-on-black-racism-the-hazards-of-implicit-bias/384028/?gclid=EAIaIQobChMI3LjEtJTr6gIVxsDACh1pKQwqEAMYASAAEgIoCvD_BwE

Den testen du linker, er jo kun det å måle tid ein bruker til å assosiere positive attributter mellom kjønn, rase og seksual orientasjon.. Og måler den ubevisste tiden ein bruker på å assosiere attributtene på dei ulike kjønn, rase etc.. Dette betyr ikkje at ein er faktisk bias mot ein annen rase, eller kjønn.. Dette er ikkje rasisme...

Lenke til kommentar
11 hours ago, Pallehysa said:

Den testen du linker, er jo kun det å måle tid ein bruker til å assosiere positive attributter mellom kjønn, rase og seksual orientasjon.. Og måler den ubevisste tiden ein bruker på å assosiere attributtene på dei ulike kjønn, rase etc.. Dette betyr ikkje at ein er faktisk bias mot ein annen rase, eller kjønn.. Dette er ikkje rasisme...

Det viser ubevisst bias.  Bias fører til rasediskriminering 

https://www.scientificamerican.com/article/how-to-think-about-implicit-bias/

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (6 timer siden):

Det viser ubevisst bias.  Bias fører til rasediskriminering 

https://www.scientificamerican.com/article/how-to-think-about-implicit-bias/

Fryktelig konklusjon. Implicit er ikkje det samme som ubevisst. Og nei implicit bias, fører ikkje til rasediskriminering. Det kan potensielt gjere det.

At ein får stereotypiske tanker, er ikkje det samme som at ein ubevisst bruker lenger tid til å linke positive attributter mellom kjønn og raser..

Men meir til poenget. Ingenting av dette er rasisme. 

Endret av Pallehysa
  • Liker 2
Lenke til kommentar
WiiBoy skrev (På 18.7.2020 den 9.41):

Under WW2 er det. estimert at 72 millioner døde, men kun 6 millioner jøder. Med din logikk så kom jo jødene godt ut av krigen..

 

Der sa du det, er konseptet at dersom et svart hus brenner så vil man gjerne rette litt mer fokus mot det huset. Ikke at vi har noe imot hvite hus så er det bare det at det svarte huset brenner akkurat nå og trenger oppmerksomheten vår. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Pallehysa said:

Sa "Debattklovnen", samtidig som han ikkje forstår kvifor det er forskjell mellom å bruke eit ord i negativ rasistisk konnotasjon, vs å bruke det i positiv konnotasjon..

Du foreslår nå at alle svarte bruker det rasistiske uttrykket nigger i en positiv konnotasjon, som er rasegeneralisering. 
Dette er like idiotisk som om jeg sier at ingen svarte spiser kinamat med pinner. 
Og du hevder samtidig at alle hvite bruker nigger i en negativ konnotasjon. 

Jeg vil minne deg om at hudfargen til subjektet som ytrer seg ikke har innvirkning på deres budskap. 
Det er faktisk en ganske rasistisk tanke at så skulle være tilfellet. 


 

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...