Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkjøper klager over dugg i lyktene.


Anbefalte innlegg

Har idag solgt en bil som privatperson. Etter noen timer ringer kjøperen og klager på at det er dugg inni det ene lykteglasset og han vil at jeg skal betale for å få dette fikset.

Er det rimelig? Jeg tror jeg har hatt dette problemet på alle bilene jeg har hatt uten at det har vært noe problem. Duggen forsvinner jo i tørt vær. Kjøper mente imidlertid duggen forstyrret lyset når han kjører i mørke.

Er ikke dette et veldig vanlig fenomen selv på nye biler der selv folk sliter med å få dekket slik på nybilgarantien?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Yessmann skrev (1 time siden):

Er ikke sikker. Men godt mulig det var det. Jeg vasket bilen rett før han kom. Det regner dessuten godt her på vestlandet idag. 

Dersom det var dugg i lyktene frå før så kan ikkje kjøper pårope det som ein mangel når bilen er solgt med som den er klausul. 

Kjøper har eit poeng i at mykje dugg i lyktene vil gi dårlegare lysforhold og kan medføre mangel ved EU-kontroll. Sjølv om problemet er vanleg så treng ikkje det å bety at det ikkje er ein mangel. 

Dei fleste bilar i dag har lufting som gjer at den varme og fuktige lufta vil forsvinne ut etter kort tid når lyktene står på. 

Om kjøper har ein sak vil være heilt avhengig av alvorlegheitgrad. Det er forskjell på om fuktig luft inne i lykta får kondensere i overgangen mellom å køyre ute i solvarmen og deretter køyre bilen rett inn i ei nedkjølt garasje, og om det står vatn heilt opp til lyspæra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt dugg i lykter er helt normalt, i alle fall om det er LED nærlys/kjørelys. Som allerede nevnt her er det dersom det er vanndråper på innsiden at det er et problem. Etter hva jeg har hørt flere steder er det først da merkeverksted godtar det som garanti-/reklamasjonssak. LED-lykter avgir for lite varme til å fjerne dugg. Du kan jo ringe merkeverksted og snakke med en som er "reklamasjonsansvarlig" og forhøre deg. 

Lenke til kommentar
liehen skrev (1 time siden):

Litt dugg i lykter er helt normalt, i alle fall om det er LED nærlys/kjørelys. Som allerede nevnt her er det dersom det er vanndråper på innsiden at det er et problem. Etter hva jeg har hørt flere steder er det først da merkeverksted godtar det som garanti-/reklamasjonssak. LED-lykter avgir for lite varme til å fjerne dugg. Du kan jo ringe merkeverksted og snakke med en som er "reklamasjonsansvarlig" og forhøre deg. 

Jeg har ringt Bavaria. De sa akkurat det samme som deg. Ser ut som kjøperen har en dårlig sak.

Lenke til kommentar
Yessmann skrev (15 timer siden):

Har idag solgt en bil som privatperson. Etter noen timer ringer kjøperen og klager på at det er dugg inni det ene lykteglasset og han vil at jeg skal betale for å få dette fikset.

Er det rimelig? Jeg tror jeg har hatt dette problemet på alle bilene jeg har hatt uten at det har vært noe problem. Duggen forsvinner jo i tørt vær. Kjøper mente imidlertid duggen forstyrret lyset når han kjører i mørke.

Er ikke dette et veldig vanlig fenomen selv på nye biler der selv folk sliter med å få dekket slik på nybilgarantien?

Så han har alt etter nokre timar rukke å kjøra i stummende mørke midt på sumaren. Imponerande.

Lenke til kommentar
Knut Lavngard skrev (6 minutter siden):

Så han har alt etter nokre timar rukke å kjøra i stummende mørke midt på sumaren. Imponerande.

Verden er ikkje heilt svart/kvit. Det er fint mulig å få reduserte lysforhold på grunn av dugg/vatn i lyktene utan at det blir mørkt. Det burde være eit kjent fenomen at vatn gir refraksjon som fører til at lyset ikkje blir fokusert til rett plass. 

Som nemnt så har nok kjøper ei dårleg sak her, men det kjem ann på kor alvorleg duggproblemet er og i kva situasjonar det oppstår. 

Lenke til kommentar
John-B skrev (23 minutter siden):

Hvis bilen er solgt "som den er" og kjøperen klaget på dette etter noen timer, så er det jo åpenbart at duggen har vært der når han besiktet bilen, og han kan dermed bare glemme å kreve det fikset.

Vel, den ble ikke solgt "som den er", så kjøper har 2 års reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (28 minutter siden):

Verden er ikkje heilt svart/kvit. Det er fint mulig å få reduserte lysforhold på grunn av dugg/vatn i lyktene utan at det blir mørkt. Det burde være eit kjent fenomen at vatn gir refraksjon som fører til at lyset ikkje blir fokusert til rett plass. 

Som nemnt så har nok kjøper ei dårleg sak her, men det kjem ann på kor alvorleg duggproblemet er og i kva situasjonar det oppstår. 

Men kjøper klaga altså på at dette vart eit problem då han kjørte i mørke, i følgje seljar. Men som alle skjønte var innlegget delvis spøkjefullt frå mi side.

Lenke til kommentar
Knut Lavngard skrev (10 minutter siden):

Men kjøper klaga altså på at dette vart eit problem då han kjørte i mørke, i følgje seljar. Men som alle skjønte var innlegget delvis spøkjefullt frå mi side.

Han mente vel at dette ville bli et problem til vinteren.

Lenke til kommentar
liehen skrev (2 timer siden):

Litt dugg i lykter er helt normalt, i alle fall om det er LED nærlys/kjørelys. LED-lykter avgir for lite varme til å fjerne dugg.

Noe jeg - til min store overraskelse - har funnet ut den harde måten. Jeg har mye lys på bilen, men 90 % er ettermonterte LED-lys.

Og det har vært de (heldigvis få) kveldene / morgenene hvor det har vært et par minusgrader, men snødd katter og digre kjerringer som bare har klattet seg på lykteglassene og frosset fast. Eneste lysene som har virket har vært bilens halogenlykter fra fabrikk (hvilket er noe til ettertanke da jeg prøver å få skiftet de til LED også...).

Jeg kjører med gule lyktefiltre som er klipset utenpå lyktene som lager noen millimeters avstand fra selve LED-glasset til der snøen legger seg som garantert ikke gjør det noe bedre. Men selv uten de filtrene så blir ikke LED - ikke engang en 240 Watts 40" LED-bar - varm nok til å fjerne snøen hvis det er kaldt nok. Minusgrader med vindfaktor ved kjøring overvinner varmeutviklingen fra LED-lyktene.

TL;DR:
Et termofysisk prinsipp som også gjelder for hovedlykter: LED gir bedre lys med lavere strømtrekk enn halogen, men medaljens bakside er, som du sier, at LED ikke blir varmt nok til å fordampe og fjerne dugg og kondens fra lyktene.

Xenon-lys burde også bli varme nok til å fjerne kondens, men slike lykter har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...