Gå til innhold

ID.3 leveres i september. Får redusert funksjonalitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
SDFGHJKL skrev (16 minutter siden):

HUD er ikkje eit forstyrrande element. Synsfeltet Samanlikninga med wunderbaum og terningar gir inga meining. HUD gir deg relevant informasjon, slik som hastigheit og gjeldande fartsgrense, utan at du må flytte blikket frå vegen.

Tesla ligger 10 år foran alle andre helt til man peker på konkrete ting man får i en Toyota Carola som Tesla mangler. Da kommer Wunderbaum-analogiene og rasjonaliseringen.

Endret av uname -l
Lenke til kommentar
1 hour ago, kha said:

HUD er definitivt ikke forstyrrende. Da kan du umulig ha prøvd en bil med HUD. Blant annet det å sjekke fart krever jo mindre flytting av blikk med HUD enn med et klassisk speedometer. 

Store infortainmentsystemskjermer( slik som Tesla har) som trekker fokuset vekk fra veibanene når de brukes er definitivt forstyrrende.

uname -I hevda at dette var integrert med smarttelefonen på eit vis.  So lenge det ikkje sprett opp dickpics frå Snapchat på HUD, so går det sikkert greitt.  Tilpassing av fart til nye fartsgrenser går fortare med HUD.  Navigasjonen vert òg meir nøyaktig, men forskning har vist at HUD er eit forstyrrande element i stressa situasjonar når alt fokus burde vere på situasjonen.

Endret av Sturle S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (2 minutter siden):

uname -I hevda at dette var integrert med smarttelefonen på eit vis.  So lenge det ikkje sprett opp dickpics frå Snapchat på HUD, so går det sikkert greitt.  Tiplassing av fart til nye fartsgrenser går fortare med HUD.  Navigasjonen vert òg meir nøyaktig.  Men forskning har vist at HUD er eit forstyrrande element i stressa situasjonar når alt fokus burde vere på situasjonen.

Hvilken forskning viser at det er verre å ha informasjon i en HUD enn i en midtstil skjerm? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
17 minutes ago, uname -l said:

Hvilken forskning viser at det er verre å ha informasjon i en HUD enn i en midtstil skjerm? 

Eg har ikkje bokmerka mine føre meg nett no, so du får ingen URL.  Det er verre i situasjonar der du må analysere situasjonen og reagere på sekundet for ikkje å køyre på nokon eller noko.  I slike situasjonar er farten din og korvidt du skal svinge til høgre no eller om 100 meter eit uvesentleg element som forstyrrar det du eigentleg burde ha fullt fokus på.  Når det brått ramlar ei steinblokk ned i vegen, er farten din heilt uinteressant.  Du må finne ut korleis du kan la vere å treffe steinblokka og heller ikkje andre steinblokker som kjem.  (Dei kjem sjeldan åleine.)  Det nest siste eg vil vite då er fartsgrensa og kor mange kilometer det er til eg skal ta av til høgre i rundkøyringa.  Det aller siste eg vil ha er siste statusoppdatering frå fjaseboka fordi systemet er integrert med smarttelefonen.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 minutt siden):

Eg har ikkje bokmerka mine føre meg nett no, so du får ingen URL.  Det er verre i situasjonar der du må analysere situasjonen og reagere på sekundet for ikkje å køyre på nokon.  I slike situasjonar er farten din og korvidt du skal svinge til høgre no eller om 100 meter eit uvesentleg element som forstyrrar det du eigentleg burde ha fullt fokus på.

Kommer det piping og man må reagere, så lønner det seg å kikke til høyre og ned på en skjerm, bruke 0,5 sekunder for å se hva pipinga er, og 0,5 sekunder til for å få sett hva som foregår på veiene igjen, fremfor å beholde synet på veien og se direkte hva feilmeldingen og pipingen er for noe gjennom et bra implementert og designet HUD? 

Et bra implementert HUD kan opplyse personen som man skal kikke på, og vi mennesker er utviklet gjennom evolusjonen til å reagere på lyder og bevegelser og følger naturlig nok lyden, eller bevegelsen. Starter det å blinke i midtkonsollen, så ser vi der. 
 

Lenke til kommentar
2 hours ago, oophus3do said:

Fant denne: image.thumb.png.f6028da7c06991c201dfff5e80cee43d.png

Dette må være laget av en VW patriot. Rett og slett påfallende sterk vinkling mot ID 3, som i de fleste tilfeller er likt mot Tesla. Mulig de finnes Tesla eierne som ikke har premium connectivity, jeg er vertfall ikke en av de og ser heller ikke grunn til å gå¨glipp av godbitene Tesla har laget og implementert heller. Kudos til VW hvis de nå kommer etter og legger inn alt det der inni bilene gratis ut levetiden. Har en mistanke om at dette er kun ønsketenking at de tilbyr 4-5G gratis ut levetiden for alle bilene i ID3 serien, men vi får se. Foreløpig må de først finne ut hvordan de skal kjøre OTA, og ikke løpe rundt mellom bilene med ei minnepenn som de gjør nå. 

Hadde hatt null problem å laget en lignende liste med NO i de fleste tabellene for ID3, og yes for Tesla så dette var bias så det holdt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (4 minutter siden):

"Ok". 

Må ikke glemme at tredjeparts leverandører bruker VW produktene for å samle data for autonomi. Så godt hende det er grunnen, og at de står bak og uansett betaler for funksjonen. 

Tesla leverte også dette gratis før, nå selger de uten og drar inn enorme mengder penger. Klart resten kommer til å kaste seg på dette etterhvert.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, Salvesen. said:

Tesla leverte også dette gratis før, nå selger de uten og drar inn enorme mengder penger. Klart resten kommer til å kaste seg på dette etterhvert.

Alle Tesla er alltid på nett (med mindre eigaren slår det heilt av) utan at det kostar eigaren noko, m.a. for at appen skal fungere og for å samle inn data til utvikling av autonomi.  Min Model S frå 2014 kom  med det som no heiter "Premium Connectivity" som standard, og eg betaler ingen månadsavgift for det.  Eg forstår kvifor dei tek betalt frå nye bilar, for Netflix og slikt kan finne på å bruke ganske mykje data.  (Netflix og slikt står ikkje i tabellen som nokon siterte her, men det er sikkert fordi ID3 ikkje har.)

 

Artig at VW skal prøve seg med hotspot med gratis data.  Det kjem til å verte dyrt for dei, so det er best å kjøpe medan det framleis er gratis.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fikk med ett år gratis premium Connection på min bil. Etter det koster det 129kr per måned, men som nevnt er bilen alltid på nett alikevell.

Står at man kan se på media i ID3 men står ikke hvilket? Gjelder det MP4 filer fra en minnepenn eller er det Netflix, YouTube, NRK, HBO, tv2sumo og omså pornhub som hos Tesla? Spill er vel forøvrig heller ikke nevnt. Kommer jo Fallout Shelter i oppdateringen vi får nå om dagen. 

Profiler basert på NFC står det jo at Tesla ikke har, men om dama mi låser opp bilen min med sitt nøkkelkort (med NFC) eller mobiltelefon (med NFC) settes alle innstillingene til hennes preferanser, og setet, rattet og speilene justeres etter hvordan hun har valgt det selv om jeg kjørte bilen sist.

Så profiler basert på NFC har den jo. Dog er NFC ganske tungvindt for er nok å ha Bluetooth påslått på telefonen så skjer alt automatisk. NFC er nødløsning på Tesla.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (23 minutter siden):

Ja, mangler en god del punkter fra den sammenligningen. Netflix og Spotify er et par av de store punktene. 

Spotify får man trådløst gjennom Android Auto og Apple Carplay, men er litt usikker på Netflix, siden de planlegger å lage noe eget for filmer og serier. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Espen Hugaas Andersen said:

Ja, mangler en god del punkter fra den sammenligningen. Netflix og Spotify er et par av de store punktene. 

Det står at ID3 skal ha "streaming media", kva no enn det tyder.  Det står ikkje kva det er eller kva det evt kostar.  Spotify er gratis i min bil.  Eg har aldri hatt noko personleg kundeforhold til Spotify.  Dersom det i ID3 sit tilfelle er snakk om å kunne spele musikk frå telefonen, er det vel ingen som ikkje tilbyr det notildags.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 hours ago, oophus3do said:

Fant denne: image.thumb.png.f6028da7c06991c201dfff5e80cee43d.png

Ok, så alt under "Connectivity", bortsett fra WiFi hotspot (som det står om i tre separate linjer) kan også Model 3 gjøre hvis du kjøper Premium Connectivity. Premium connectivity koster 129,- pr. mnd, og er gratis første året, så vi snakker den svimlende summen av 14.000 for de første ti årene. -Er vel omtrent det man må betale for ryggekamera på ID.3, vil jeg gjette på... Som noen nevnte lenger opp, brukerprofiler (innstillinger, seteposisjon o.l.) går vanligvis over Bluetooth på Tesla, og jeg ser ikke helt hvorfor NFC nevnes som at det skal være mye bedre?

OTA updates er også egentlig helt likt, men på Model 3 kommer OTA updates over 4G først etter at bilen har "gitt opp" å få det over WiFi. Fryktelig morsomt at VW angir OTA updates "for life". Hvor lenge er "life" i denne sammenhengen, da? ti år? tjue? 100 år, til de siste veteranbilene av ID.3 er ute av drift? Track record for Tesla så langt er åtte år (and counting).

Interoperability er semi-interessant. Car2X kan bli spennende etterhvert. Android Auto og Apple CarPlay er bare teknologi for å vise telefonen din (og brukergrensesnittet til apper som er laget spesifikt for det) på skjermen i bilen. Det kan helt sikkert være kjekt, jeg skal ikke underslå det. -Men samtidig vet jeg ikke helt hva jeg skulle brukt det til (og inntrykket er at de vennene mine som har det, faktisk ikke bruker det noe særlig). Det er mulig Spoitfy på Tesla er dårlig, men det funker helt fint til mitt bruk. Enkelt og greit å bruke. -Og jeg har Google maps i skjermen, TuneIn radio og DAB, og får opp meldinger på skjermen, og kan svare via stemmestyring. -Så forskjellen på å ha eller ikke ha Apple Carplay er ganske minimal for meg. -Android Auto og Apple Carplay bruker telefonen for prosessering, og dermed også telefonens dataforbindelse (logisk nok, siden disse teknologiene er vanlige på biler som ikke har connectivity). -Så med mindre du bruker hotspot i bilen, går trafikken på ditt SIM-kort.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...