Gå til innhold

Helt ny i aksje-/fondmarkedet. Noen nybegynnerspørsmål.


Anbefalte innlegg

Hei, og takk for at dere tar dere tid til å svare på noen enkle begynnerspørsmål.

 

1) Jeg er kunde i DnB. Jeg ser at de skiller mellom ASK (aksjesparekonto) og generell fondsparing. Jeg begynner å forstå at ASK tillater meg å ta ut penger jeg har satt inn skattefritt, kun skatt på gevinst. Dog ser jeg også at noen akjser/fond ikke kan settes på ASK-kontoen, og havner under en kategori kalt "generell fondsparing". Hvorfor kan jeg ikke ha alt under ASK slik at jeg får de fordelene? Akkurat nå ser det slik ut i min nettbank:

ASK: DnB Global indeks A. 
Generell fondsparing: DnB Aktiv 30A

Hvorfor får jeg ikke DnB Aktiv 30A i ASK?

Her blander jeg helt sikkert fundamentale greier, send meg gjerne til en fin 101-side for sånne som meg ?

 

2) Jeg er kunde av Tibber og kunne tenkt meg å "satse" penger på dem. Dog finner jeg ikke aksjen deres i min nettbank. Hvordan finner jeg ut om Tibber har aksjer / er børsnotert, og hva er deres ticker? Jeg har forsøkt å søke i nettbanken (DnB), uten å finne dette.. Jeg har vært på oslobors.no, er dette alle aksjene det er mulig å investere i pr. idag??

 

Takk for svar ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forskjellen på en aksjesparekonto (ASK) og aksjekonto/investeringskonto er at man i en ASK ikke skatter før man tar ut gevinst av kontoen. Du kan kjøpe og selge så mange ganger du vil innad i kontoen uten å utløse skatt. I en aksjekonto skatter du per salg av aksje/fond.

Alle banker (så vidt jeg vet) tilbyr et begrenset utvalg aksjer/fond i sine porteføljer. Hvorfor du ikke får DNB Aktiv 30A i ASK-kontoen er noe du må spørre DNB om.

Vil legge til at den generelle anbefalingen er å plassere pengene (i alle fall mesteparten) i globale indeksfond som har mye lavere årlig avgift og forvaltningskost kontra aktivt forvaltede fond, og avkastningen er tilsvarende statistisk historisk. Et eksempel er DNB Global Indeks, KLP AksjeGlobal Index osv. som har veldig lave kostnader.

Anbefaler dog å sjekke ut f.eks. Nordnet som har mye større muligheter enn banken mtp. fond/aksjehandel.

Tibber er ikke børsnotert (så vidt jeg vet), og har derfor ikke aksjer man kan kjøpe.

Endret av NoTrace
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (1 time siden):

Hei, og takk for at dere tar dere tid til å svare på noen enkle begynnerspørsmål.

 

1) Jeg er kunde i DnB. Jeg ser at de skiller mellom ASK (aksjesparekonto) og generell fondsparing. Jeg begynner å forstå at ASK tillater meg å ta ut penger jeg har satt inn skattefritt, kun skatt på gevinst. Dog ser jeg også at noen akjser/fond ikke kan settes på ASK-kontoen, og havner under en kategori kalt "generell fondsparing". Hvorfor kan jeg ikke ha alt under ASK slik at jeg får de fordelene? Akkurat nå ser det slik ut i min nettbank:

ASK: DnB Global indeks A. 
Generell fondsparing: DnB Aktiv 30A

Hvorfor får jeg ikke DnB Aktiv 30A i ASK?

Her blander jeg helt sikkert fundamentale greier, send meg gjerne til en fin 101-side for sånne som meg ?

 

2) Jeg er kunde av Tibber og kunne tenkt meg å "satse" penger på dem. Dog finner jeg ikke aksjen deres i min nettbank. Hvordan finner jeg ut om Tibber har aksjer / er børsnotert, og hva er deres ticker? Jeg har forsøkt å søke i nettbanken (DnB), uten å finne dette.. Jeg har vært på oslobors.no, er dette alle aksjene det er mulig å investere i pr. idag??

 

Takk for svar ?

1) For å settes på aksjesparekonto må et fond være skattemessig klassifisert som et aksjefond. Det betyr at det må ha en aksjeandel på 80 % ved inngangen av skatteåret. DNB Aktiv 30A er et kombinasjonsfond som sikter på å ha aksjeandel på ca. 30 %. Det kan dermed ikke settes på aksjesparekonto. (I tillegg må fondet være hjemmehørende i et EØS-land for å settes på konto. Det er mer praktisk for aksjer, hvor aksjer kan være notert på Oslo Børs men likevel ) 

2) Tibber er ikke børsnotert. Du finner info om et selskap er børsnotert veldig mange steder. På oslobors.no finner du bare info om Oslo Børs (naturligvis), men gjennom DNB kan du handle på en rekke andre børser. 

Ellers: Hva er bakgrunnen for at du har kjøpt andeler i DNB Aktiv 30A? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (6 timer siden):

1) For å settes på aksjesparekonto må et fond være skattemessig klassifisert som et aksjefond. Det betyr at det må ha en aksjeandel på 80 % ved inngangen av skatteåret. DNB Aktiv 30A er et kombinasjonsfond som sikter på å ha aksjeandel på ca. 30 %. Det kan dermed ikke settes på aksjesparekonto. (I tillegg må fondet være hjemmehørende i et EØS-land for å settes på konto. Det er mer praktisk for aksjer, hvor aksjer kan være notert på Oslo Børs men likevel ) 

2) Tibber er ikke børsnotert. Du finner info om et selskap er børsnotert veldig mange steder. På oslobors.no finner du bare info om Oslo Børs (naturligvis), men gjennom DNB kan du handle på en rekke andre børser. 

Ellers: Hva er bakgrunnen for at du har kjøpt andeler i DNB Aktiv 30A? 

Jeg har KLP Lang horisont på ASK hos Nordnet. Jeg har også lest at det skal være minimum 80% aksjeandel så bare nevner dette som en kurositet. :) 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (12 timer siden):

1) For å settes på aksjesparekonto må et fond være skattemessig klassifisert som et aksjefond. Det betyr at det må ha en aksjeandel på 80 % ved inngangen av skatteåret. DNB Aktiv 30A er et kombinasjonsfond som sikter på å ha aksjeandel på ca. 30 %. Det kan dermed ikke settes på aksjesparekonto. (I tillegg må fondet være hjemmehørende i et EØS-land for å settes på konto. Det er mer praktisk for aksjer, hvor aksjer kan være notert på Oslo Børs men likevel ) 

2) Tibber er ikke børsnotert. Du finner info om et selskap er børsnotert veldig mange steder. På oslobors.no finner du bare info om Oslo Børs (naturligvis), men gjennom DNB kan du handle på en rekke andre børser. 

Ellers: Hva er bakgrunnen for at du har kjøpt andeler i DNB Aktiv 30A? 

Takk for svar!

Kan veldig lite om dette. Jeg er aktiv og i 30 årene, hørtes riktig ut med «DnB aktiv 30»...;)  Aner ikke mer enn det, tenkte jeg må starte et sted så kjøpte litt der for å se hva som skjer (og lære). 
 

Hva er de andre andelene? Aksjer er kanskje hovedandelen, de andre er?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (1 time siden):

Takk for svar!

Kan veldig lite om dette. Jeg er 30 år, hørtes riktig ut... Aner ikke mer enn det, tenkte jeg må starte et sted så kjøpte litt der for å se hva som skjer (og lære). 
 

Hva er de andre andelene? Aksjer er kanskje hovedandelen, de andre er?

Det som ikke er aksjer er obligasjoner (også kalt rentepapirer)  altså lån mot store selskaper, stat, kommune osv. 

Obligasjoner burde være en mindre risikofylt investering enn aksjer. (Men det finnes masse forskjellige obligasjoner. Og de har stor variasjon i risiko.) Privatpersoner handler meget sjeldent i enkeltobligasjoner. 

 

Hvis aksjene er 30% er obligasjonene 70 %

Kan også være noe annet som gjør at fordelingen ikke er 100% men det er så å si bare aksjer og obligasjoner som er aktuelt for fond å eie. 

Men det er f.eks mulig å ha kontanter.(bankinnskudd) (ikke vanlig å ha mer enn en liten sum for å gjøre transaksjoner)

Og uten at jeg kan noe eksempel nå så kunne man sikkert kjøpt eiendom i ett fond. Men det hadde vært veldig vanskelig å holde eiendomsandelen riktig med tanke på at folk kan kjøpe og selge fond som man selv ønsker. (Pluss at man har problemet med at man må oppdatere verdien på eiendommen konstant sånn at folk får riktig ingangs/utgangsverdi)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode svar =)

 

1 -
Jeg ønsker som sagt å lære det viktigste så raskt som mulig. I går kveld kjøpte jeg bittelitt i NEL. Jeg la in en ordre i min DnB nettbank da kursen lå på 19,49. Jeg 38 aksjer med Limit på 19,49. 

a) Dette regner jeg med betyr at jeg kun kjøper dersom noen er villig til å selge meg 38 aksjer for 19,49 pr. aksje?
b) Kjøper jeg alle aksjer fra samme person, eller sitter det noen (datasystem i DnB, megler??) og kjøper de 38 billigste aksjene for meg? (ønsketenking..).
c) jeg ble egentlig bedt om å legge inn "volum", hvor jeg skrev 38. Er dette det samme som antall aksjer? Enkelt mattestykke tilsier at det kan være det samme...

 

2-
Jeg ser på kvitteringen (terminologi?) at jeg betalte 19,40 pr. aksje. Jeg hadde en limit på 19,49 da kursen stod til 19,49. 

a) Hvorfor har jeg endt opp med å betale mindre enn Limit? Hvem er det som har sikret meg aksjer billigere? Jeg forstår ikke helt hvordan dette henger sammen. 

 

3-
Jeg kjøpte altså 38 aksjer med kurs på 19,40. Kurtasjen var på 95kr. Ja, dette er dyrt, men jeg ønsker egentlig bare å lære litt og jeg forventer å tape mye første gang, det gjør ingen ting. Videre ser jeg i "min portefølje" i nettbanken (DnB) at det står en del begreper som jeg ikke helt forstår:
a) "Endring". Er dette et beløp i kroner som sier noe om hvor mye aksjen har sunket/steget i verdi, eksklusive kurtasje og evt. andre avgifter? Denne veksler akkurat nå rundt 0.
b) "%". Er dette hvor mye jeg har tjent medberegnet kurtasje/avgifter? Denne står nå på -10 - -12%.
c) "Verdi". Er dette aksjepris/kurs ganger antall/volum? altså i mitt tilfelle 38 x kurs/aksjepris?
d) "Ureal": Urealisert? Er dette hvor mye jeg har tapt? Inkl. eller ekskl. avgifter/kurtasje?
e) "Kostpris". Prisen jeg betalte fort aksjene inkl. alle avgifter? Altså i mitt tilfelle, (38 x 19,40) + 95kr?  (hhv. volum, kurs, kurtasje)
f) Betaler jeg kurtasje både på salg og kjøp? 

 

Tusen takk for de svarene som kommer! Trenger selvsagt ikke være på alt. Svar gjerne e.g. "3f: ja", da henger jeg med hvilken spm. som er besvart =)

Lenke til kommentar

1a: Ja.

1b: Det kan være samme person, eller det kan være flere personer. I en aksje med lite omsetning kan man risikere at f.eks halvparten av kjøpet går gjennom, og så er det ikke noen flere som er villige til å selge til den prisen du har satt, så da får man ikke mer aksjer. Datasystemet finner automatisk de neste billigste aksjene.

1c: Volum er antall aksjer, ja.

2a: Prisen du legger inn er *makspris* du ønsker å betale for aksjene. Hvis det på det tidspunktet du legger inn ordren allerede ligger ute aksjer til lavere pris så får du disse (som regel).

3: Akkurat hvilke definisjoner og felt DNB opererer med er jeg usikker på. Men tror du ikke er langt unna på de fleste punktene.

3f: Som regel, ja. Akkurat hva man betaler i kurtasje og for hva vil være mulig å finne utav i DNBs prisliste.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (På 11.6.2020 den 10.25):

Jeg kjøpte altså 38 aksjer med kurs på 19,40. Kurtasjen var på 95kr. Ja, dette er dyrt, men jeg ønsker egentlig bare å lære litt og jeg forventer å tape mye første gang, det gjør ingen ting.

Hvis du skal holde på slik så bruker du Nordea (pga kostnaden til kurtasje).

Endret av mobile999
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk etterhvert snakket med ned til minstekurtasje på 29kr (under 34 år). Jeg holder ikke på slik om jeg ønsker å tjene penger, men p.t. er hovedmålet å lære. Det koster sikkert noen hunder kroner, men det synes jeg det er verdt ? Vil også gjøre det så enkelt som mulig, ønsker ikke nytt kundeforhold. Primært ser jeg for meg indexfondsparing, men skal ikke utelukke aksjemarkedet helt... Takk for gode tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
On 6/10/2020 at 10:53 AM, NoTrace said:

Tibber er ikke børsnotert (så vidt jeg vet), og har derfor ikke aksjer man kan kjøpe.

Ikke unotert en gang? Finner de ikke i Norge ihvertfall, men de operer kanskje i Sverige?

https://www.notc.no/

Fant ut at ordlyden på svensk blir helt annerledes, dere kan jo lete selv (google) :

onoterade aktier site:.se

 

Vet ikke om dette er alle unoterte. Kanskje det er flere lister/tilretteleggere?

https://www.pepins.com/market/listing

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, mobile999 said:

Det er 29 ganger mer enn du ville ha betalt i Nordea.

Tror Nordnet opererer med nybegynner kurtasje over en begrenset tid på kr 9 pr. kjøp og pr. salg. Fond er kurtasjefritt, men hvert enkelt fond har gjerne innbakt det meglerhuset skal tjene for å drifte fondet med overskudd til seg selv.

Mine tanker er om fond. La være å lytte til disse indeksfondsrådene, og kjøp heller aksjefond som som regel gir bedre avkastning. Vil anbefale teknologiaksjefond. JPM, Franklin, TIN Ny Teknik med flere..

Du må følge godt med i aksjemarkedet når du eier aksjefond også. Ihvertfall ha litt feeling for når du bør ta høyere og mindre risiko. Det kommer jo opp og nedturer.

Spareråd er vel å kjøpe jevnt og trutt og selge jevnt og trutt dersom man skal selge seg ut.

Minuset med å sitte inne med investering i et aksjefond er at megler har en guide/forpliktelse å etterleve. Det vil si at dersom fastsatt investeringsprofil er 80 % aksjer så er det du som kunde som er taperen under f.eks. finanskrisen som vi hadde. Da fondsmegler er tvungen til å forbli i markedet med en viss grad. Så alt han/hun kan gjøre for deg er å reallokere til tryggere aksjer. Men også de tryggeste aksjene vil kunne rammes hardt når en boble sprekker.

Derfor skal du følge med på markedet, og ikke kun megleren. Det samme gjelder jo indeksfond egentlig, fordi under finanskrisen så dypdykket også indeksfondene, for de følger bare indeks. Så når alt faller samtidig, ja da faller det og du må selv sørge for et manuellt aktivert stop loss, altså et salg, så du sikrer deg mot for store ras.

Megleren vil helt sikkert gjøre mange flere intelligente handler enn det du gjør, så det er jo ikke feil å ha aksjefond. Men, de gjør også tabber som mennesker. Men de har nok betydelig bedre kjennskap til hva som skjer i aksjemarkedet, men må handle innenfor aksjemarkedet altså som nevnt. Kun kunde drar ut pluggen og sikrer seg mot de større kursras.

Obs, enkelte av disse fond du ser er nykjøpte, ergo så er noen av de med lav avkastning omtrent like gode som de beste prosentene du ser i listen min. Tipper at TIN Ny Teknik er et slikt fond som gir god avkastning og har består av en interessant portefølje.

Råd spre over flere aksjefond, på tross av at de er i samme bransje, som f.eks. Teknologi. Du har ingen garanti for at en fondsmegler har en helt ræva beslutning.

Vi ikke anbefale Alfred Berg Gambak. Er ikke like sprekt ihvertfall som det andre. Det er den eldste og den har ikke steget mye de siste månedene, mens de andre faktisk har økt mye kortsiktig.

11jun2020_fond.thumb.JPG.d4ae6b3b4dc6aaa56b6d08dca232cb98.JPG

 

Jeg har mindre enn kr 50 i Storebrand Indeks - Norge A. Trakk pluggen når jeg så utviklingen. Og dette skal liksom følge en del norske selskaper. Fy fader så elendig indeks ;)

Er en "følge med på det den sporer markør" for meg kun.

Her har du en indeks som går godt. Kjøpte den i det tyske aksjemarkedet med full kurtasje. Går som det griner den da:

714364375_11jun2020_USA-indeks-kjpt-som-aksje.thumb.JPG.6d3bb3898acce703651736aa8014e656.JPG

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for fine innlegg!

 

Én ting jeg stusser veldig på: i går la jeg inn ordre på litt DnB aksjer. Limit satt jeg på 134.0 eller lignende. Kursen var da til 134.6 ca. Jeg ser i dag at jeg har handlet på kurs 131.0. Hvordan er det mulig?

Jeg finner dette i appen «Spare» til DnB:

CF734F6E-8B34-4E79-A053-D798BA7EB0D2.thumb.jpeg.39c388b595ff0b635452b5847ae139e3.jpeg


Lan noen forklare meg hvorfor det er forskjell på hva folk selger og kjøper aksjen for? Trolig misforstår jeg, men jeg forstår disse fallene at aksjen i dette tidspunkt selges for 134,9 og kjøpes for 134,75. Hva er differansen? Hvordan kan aksjen selges for mer enn den kjøpes for?

Jeg lurer også på «Høy» og «Lav». Lav står til 129,85. Hva betyr det? Er det laveste verdi på én eller flere aksjer solgt siden børsen åpnet idag? Jeg satt jo limit til 131.0, hvem/hva er det som «hjelper meg» å få en bedre kurs? Dersom jeg selger en vare På Finn.no til 131kr, men noen byr 134, hadde jeg jo takket ja til det..??

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Anterialis said:

Takk for fine innlegg!

 

Én ting jeg stusser veldig på: i går la jeg inn ordre på litt DnB aksjer. Limit satt jeg på 134.0 eller lignende. Kursen var da til 134.6 ca. Jeg ser i dag at jeg har handlet på kurs 131.0. Hvordan er det mulig?

Jeg finner dette i appen «Spare» til DnB:

CF734F6E-8B34-4E79-A053-D798BA7EB0D2.thumb.jpeg.39c388b595ff0b635452b5847ae139e3.jpeg


Lan noen forklare meg hvorfor det er forskjell på hva folk selger og kjøper aksjen for? Trolig misforstår jeg, men jeg forstår disse fallene at aksjen i dette tidspunkt selges for 134,9 og kjøpes for 134,75. Hva er differansen? Hvordan kan aksjen selges for mer enn den kjøpes for?

Jeg lurer også på «Høy» og «Lav». Lav står til 129,85. Hva betyr det? Er det laveste verdi på én eller flere aksjer solgt siden børsen åpnet idag? Forklarer dette hvordan jeg kunne få aksjen til 131.0 i dag tidlig?

Kursene går opp og ned fra sekund til sekund. Og det er ikke nødvendigvis slik at du ser på den helt nyeste kursinformasjonen. Om aksjekursen tar en kortvarig dipp akkurat i det man legger inn ordren så kan man få lavere pris enn det man ser på kursinformasjonen.

"Kjøper" og "Selger" viser prisene som folk har som limit på de ordrene de har inne, men som ikke er gjennomført ennå. Altså folk har inne kjøpsordre på 2400 aksjer med limit på 134,7 kr og folk har inne salgsordre på 3100 aksjer med limit på 134,9 kr. Om disse to verdiene møtes så blir det en transaksjon og aksjer bytter hender.

"Høy" og "Lav" viser høyeste og laveste pris det har blitt omsatt aksjer på den dagen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tusen takk :)

 

Forstår jeg det da riktig at megleren kjøper billigste aksje til meg på tidspunktet jeg ønsker å kjøpe, så lenge det er under limit? Jeg forstår fremdeles ikke helt det som har skjedd i min situasjon: 

Kursen var høyere enn jeg ønsket kjøpe for (134.6, min limit var 134.0). På et tidspunkt synker aksjen nedover. Hvorfor ble ikke mine aksjer kjøpt på det tidspunktet aksjen gled rett under 134.0, men man «ventet» helt til den kom seg til 131.0?? Eller skjer dette så fort at selv om meglerne trykket «kjøp» da kursen var akkurat 134.0, så falt aksjen inne kjøpet gikk igjennom, og billigste aksjer kjøpes alltid først??

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...