Gå til innhold

Helt ny i aksje-/fondmarkedet. Noen nybegynnerspørsmål.


Anbefalte innlegg

Anterialis skrev (På 10.6.2020 den 22.26):

Takk for svar!

Kan veldig lite om dette. Jeg er aktiv og i 30 årene, hørtes riktig ut med «DnB aktiv 30»...;)  Aner ikke mer enn det, tenkte jeg må starte et sted så kjøpte litt der for å se hva som skjer (og lære). 
 

Hva er de andre andelene? Aksjer er kanskje hovedandelen, de andre er?

Hvis du er i 30-årene bør du øke aksjeandelen betydelig og bytte til et rimelige fond, med mindre du liker å få lavere avkastning enn det du kunne ha fått andre steder, samt liker å betale DNB det som over tid blir store summer i forvaltningsavgift. Du bør bytte til et billig indeksfond i stedet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Anterialis skrev (15 minutter siden):

Forstår jeg det da riktig at megleren kjøper billigste aksje til meg på tidspunktet jeg ønsker å kjøpe, så lenge det er under limit? Jeg forstår fremdeles ikke helt det som har skjedd i min situasjon: 

Kursen var høyere enn jeg ønsket kjøpe for (134.6, min limit var 134.0). På et tidspunkt synker aksjen nedover. Hvorfor ble ikke mine aksjer kjøpt på det tidspunktet aksjen gled rett under 134.0, men man «ventet» helt til den kom seg til 131.0?? Eller skjer dette så fort at selv om meglerne trykket «kjøp» da kursen var akkurat 134.0, så falt aksjen inne kjøpet gikk igjennom, og billigste aksjer kjøpes alltid først??

Det ser ikke ut som du har realtidskurser, kursene er 15 min forsinket. Du så at salgskursen var 134.6 for 15 min siden mens salgskursen i realtid var 131.0 .

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Anterialis skrev (6 minutter siden):

Hva mener du med «rimeligere» fond? Koster det penger å være i et fond?

Jeg har også DnB indexfond global A. 

 

#myeålære

Forvalter av fondet tar penger fra fondet for å forvalte det. Det gjør at avkastningen i fondet er lavere enn om forvaltningsavgiften hadde vært lavere. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (3 minutter siden):

Det ser ikke ut som du har realtidskurser, kursene er 15 min forsinket. Du så at salgskursen var 134.6 for 15 min siden mens salgskursen i realtid var 131.0 .

Men jeg la inn ordenen i går, da var kursen på 134-tallet hele dagen... Det ble kjøpt i dag tidlig. Må ikke kursen «falle igjennom» alle nivåene (134.6, 134.5, 134.4 [...] 131.1, 131.0), eller kan den hoppe rett fra en kurs til en vesentlig lavere? Dersom det ikke er noen «kjøp» ordre på 132, 133 eller 134-tallet, og noen absolutt vil selge, blir det kanskje sånn at aksjekursen kan «hoppe» fra 134.x til 131.x...?

Lenke til kommentar
Anterialis skrev (7 minutter siden):

Men jeg la inn ordenen i går, da var kursen på 134-tallet hele dagen... Det ble kjøpt i dag tidlig. Må ikke kursen «falle igjennom» alle nivåene (134.6, 134.5, 134.4 [...] 131.1, 131.0), eller kan den hoppe rett fra en kurs til en vesentlig lavere? Dersom det ikke er noen «kjøp» ordre på 132, 133 eller 134-tallet, og noen absolutt vil selge, blir det kanskje sånn at aksjekursen kan «hoppe» fra 134.x til 131.x...?

Da var (kjøps)ordredybden foran deg stor nok til at det som var av aksjer til salgs til høyere kurs enn 131, ble kjøpt opp før din ordre ble matchet mot en salgsordre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Og det er obligatorisk at billigste aksjer (de som har lagt inn salgsordre med laveste limit) får solgt først? Jeg forstår bare ikke hvorfor ikke de som solgte meg aksjene fikk mer for sine aksjer, e.g. 133.0 når jeg jo hadde limit på 134. Greit nok, de hadde tydeligvis limit som var lavere enn 131 (siden jeg handlet på denne kursen), men hvorfor møttes ikke vi mer i midten? Jeg var jo villig (med limit på 134) å kjøpe for høyere enn 131... Dette er det vanskelig for mitt hode å forstå..

Lenke til kommentar
On 6/12/2020 at 11:15 AM, Anterialis said:

Tusen takk :)

 

Forstår jeg det da riktig at megleren kjøper billigste aksje til meg på tidspunktet jeg ønsker å kjøpe, så lenge det er under limit? Jeg forstår fremdeles ikke helt det som har skjedd i min situasjon: 

Kursen var høyere enn jeg ønsket kjøpe for (134.6, min limit var 134.0). På et tidspunkt synker aksjen nedover. Hvorfor ble ikke mine aksjer kjøpt på det tidspunktet aksjen gled rett under 134.0, men man «ventet» helt til den kom seg til 131.0?? Eller skjer dette så fort at selv om meglerne trykket «kjøp» da kursen var akkurat 134.0, så falt aksjen inne kjøpet gikk igjennom, og billigste aksjer kjøpes alltid først??

Det beste svaret får du kanskje om du spør megleren din.

Men aksjer kan også handles i spesielle bolker (antall). Dersom du legger en ordre på la oss si 67 aksjer og det det handles i er 100 aksjer, så kan du på en aksje med lite bevegelse kanskje måtte vente minutter. Innen disse minuttene så kan kursen ha sunket/steget utenfor det prisbilde du hadde tenkt deg å få kjøpt/solgt også. Det forekommer også interne handler innad meglere, og det forekommer vel også tilrettelagte handler eller noe sånn. Men alt dette bør megleren din kunne besvare. Alle handler skal vel i prinsippe følge samme regler. Men la oss si noen legger en ordre på sinnsykt mange aksjer, så kan kanskje det konsumere med seg din ordre? Du får sikkert bedre svar fra megler enn meg ihvertfall. Det er jo de som jobber med faget.

Lenke til kommentar
On 6/12/2020 at 11:43 AM, Anterialis said:

Men jeg la inn ordenen i går, da var kursen på 134-tallet hele dagen... Det ble kjøpt i dag tidlig. Må ikke kursen «falle igjennom» alle nivåene (134.6, 134.5, 134.4 [...] 131.1, 131.0), eller kan den hoppe rett fra en kurs til en vesentlig lavere? Dersom det ikke er noen «kjøp» ordre på 132, 133 eller 134-tallet, og noen absolutt vil selge, blir det kanskje sånn at aksjekursen kan «hoppe» fra 134.x til 131.x...?

Kursene kan falle dersom kjøperne trekker ut pluggen. Det er derfor man gjerne ser gigantiske fall eller rallies oppover ved neste børsdag. Eller dersom det skjer noe uventet, børsen låser markedet for å undersøke om det forekommer markedsmanipulasjon, og like når de åpner så kan jo mange ha trukket pluggen for kjøpsordrene som lå der. Dessuten så har du slike halvekle shorthandler, som på den gode side gir markedet mer aktivitet, men det fører gjerne med seg punktering av overopphetede akjser, eller at folks stop loss trigger. Det er mange ting som kan skje i løpet av en børsdag. Husk at ikke alle kunder er som deg, men du har daytradere, robothandler, akjsefondsmeglere som hele tiden kjøper og selger for å posisjonere seg til lukrative handler trigger i deres favør.

Endret av G
Lenke til kommentar
On 6/12/2020 at 12:08 PM, Anterialis said:

Og det er obligatorisk at billigste aksjer (de som har lagt inn salgsordre med laveste limit) får solgt først? Jeg forstår bare ikke hvorfor ikke de som solgte meg aksjene fikk mer for sine aksjer, e.g. 133.0 når jeg jo hadde limit på 134. Greit nok, de hadde tydeligvis limit som var lavere enn 131 (siden jeg handlet på denne kursen), men hvorfor møttes ikke vi mer i midten? Jeg var jo villig (med limit på 134) å kjøpe for høyere enn 131... Dette er det vanskelig for mitt hode å forstå..

Du har også førmarkedet og ettermarkedet på noen børser. Hvor folk med spesielle avtaler har adgang til å kjøpe å selge lenge før deg (kanskje så mye som en hel halvtime). Dessuten så må du forvente at inngangen og utgangen på børsdagene har spesielle regler for hvem som bestemmer prisen. F.eks. ved børsdagens slutt så vil du se at det hoper seg opp en siste salgsordre, og du vil se at i løpet av 5 minutter så sitter folk på begge sider av bordet og forhandler hva denne bolkhandelen skal gå for. Der går det an å henge seg med eller havne også som vanlige kunder.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Eg hiver meg inn i tråden med spm. Litt same som TS spør.

La oss si eg legger order på "kjøp" til 100kr/akjsen, 100 aksjer. Ola legger order på salg til 90kr/akjsen, 100 aksjer.
Det ligger ingen andre ordrer (ingen som kjøper/selger). Kor mye eg kjem te å betale/kor mye Ola kjem te å få?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, aomt said:

Eg hiver meg inn i tråden med spm. Litt same som TS spør.

La oss si eg legger order på "kjøp" til 100kr/akjsen, 100 aksjer. Ola legger order på salg til 90kr/akjsen, 100 aksjer.
Det ligger ingen andre ordrer (ingen som kjøper/selger). Kor mye eg kjem te å betale/kor mye Ola kjem te å få?

Ingen får noe som helst før kjøp og salg pris matcher. Først da går ordren gjennom. Ingen match på pris = ingen handel.

Lenke til kommentar
NoTrace skrev (6 minutter siden):

Du legger inn en makspris, og selger legger inn en minimumspris.

Du kjøper derfor for 90 kr/aksje, og selger får 90 kr/aksje (sett bort fra kostnader rundt forvaltning).

Takker!

La oss gjøre det litt vanskeligere og involvere Petter inn i bildet.

Eg ønskjer fortsatt å kjøpe 100 aksjer til 100kr/aksjen. 
Petter ønskjer å kjøpe 100 aksjer til 95kr/aksjen.
Ingen selger. 1 time senere legger Ola ut aksjene sine til (laveste limit) 90kr.
Vil aksjene fortsatt gå for 90kr, siden det er limit Ola valgte?
Kvem får Ola sine aksjer? Er det "den som la inn kjøps ordre først"?

Oppfølger:
Om Ola ønskjer å selge aksjene mine. La oss si, 100 aksjer. Kan han legge salgsordre uten noe limit? Da vil de gå for maks-prisen på markedet?
Dvs, om Petter er villig til å betale 95kr/stk, så selger Ola til 95kr/stk?
Men om Ola setter limit "ikkje selg billigere enn 90kr", så betaler Petter kun 90kr/stk? 


Eit til eksempel. 
Petter selger 100 aksjer til 95kr/stk
Ola selger 100 aksjer til 90kr/stk.

Så kjem eg og legger ordre med limit på 100 aksjer, maks 100kr/stk. Da kjøper eg de som er billigst?



 

Lenke til kommentar
kremt skrev (10 minutter siden):

Ingen får noe som helst før kjøp og salg pris matcher. Først da går ordren gjennom. Ingen match på pris = ingen handel.

De matcher jo for så vidt? Ola selger for så billig som 90kr, eg betaler så mye som 100kr? Altså, vi matcher. Men han er villig til å selge billigere enn maks prisen min (eller maks prisen min er meir enn det han er villig til å selge for). Så kva blir kursen i så fall?

Lenke til kommentar

Jeg tror du overtenker dette litt, det er egentlig ikke så avansert. Og dette med alle navn og sånn gjør det bare mer forvirrende. Du skjønner hvis du følger med på f.eks Nordnet (gratis sanntid ut året, med ordredybde) på et visst selskap et par timer. Kjøp, salgs kurser, og mengde på hver kurs. Samt mengde totalt. Under ser man totalt kjøp og salg i markedet som fortsatt ikke har "matchet". Der det er match så havner det i handelslista med klokkeslett, kurs og antall. Som både kjøper og selger vil du handle fra flere ulike innenfor den samme ordren og prisen, man plukker altså litt her og der ut fra det som er tilgjengelig på det tidspunktet, siden man sjelden har match på antall.

Lenke til kommentar
aomt skrev (4 timer siden):

Eg hiver meg inn i tråden med spm. Litt same som TS spør.

La oss si eg legger order på "kjøp" til 100kr/akjsen, 100 aksjer. Ola legger order på salg til 90kr/akjsen, 100 aksjer.
Det ligger ingen andre ordrer (ingen som kjøper/selger). Kor mye eg kjem te å betale/kor mye Ola kjem te å få?

Godt spm., jeg lurer på det samme. 

Hvem «prioriteres» her? Blir aksjeprisen 100 slik at selger får mest mulig for sine aksjer, eller blir aksjeprisen 90 slik at kjøper får best deal? Her er det jo overlapp (matcher jo på alle kurser mellom 90 og 100..).

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...