Gå til innhold

Hvor kommer du fra? - kan man spørre om det?


Morgens

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Psykake skrev (2 timer siden):

Jeg tror neppe at flesteparten av de menneskene som spør om dette mener noe vondt, men for den som blir spurt kan dette være en påminnelse om at uansett hvor lenge du bor i Norge vil du aldri oppfattes som "helt" norsk.  

Om spørsmålet er stilt slik "Hvor kommer du egentlig fra?" til en som snakker plettfri norsk men er mørk i huden, så er vel intensjonen ikke å bli så godt kjent med den personen man stiller spørsmålet til?
 

Endret av dengelgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, The Avatar said:

Det er rasistisk å anta at ein person ikkje er norsk basert på utsjåanden.

Hvis en person har greske foreldre er han av gresk opprinnelse, uansett om han er født i Norge. Ser man ut som en "greker" er det lov å spørre. Det må være åpenhet og ikke så jævlig tabu å spørre om. Folk har genetikk som stammer fra forskjellige steder. Det kalles vel å ha "aner" til et annet sted. De fleste er stolte av kulturen sin og vil gjerne snakke om det.

Endret av djgudleif
Lenke til kommentar
djgudleif skrev (3 minutter siden):

Hvis en person har greske foreldre er han av gresk opprinnelse, uansett om han er født i Norge. Ser man ut som en "greker" er det lov å spørre. Det må være åpenhet og ikke så jævlig tabu å spørre om. Folk har genetikk som stammer fra forskjellige steder. Det kalles vel å ha "aner" til et annet sted. De fleste er stolte av kulturen sin og vil gjerne snakke om det.

Men spørsmålet var ikkje kvar har du genetisk opphav i frå. Spørsmålet var kvar kjem du i frå, underforstått at du trur vedkommande i alle fall ikkje kjem herifrå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, djgudleif said:

Hvis de har gebrokken tale og ikke ser norsk ut?

Det er jo framleis bokstavlig talt per definisjon rasistisk.

Veit du kvifor dei har gebrokken tale? Veit du at dei ikkje er fødd i Norge, eller ikkje har budd i Norge heila livet? Det er ein lang liste med moglege forklaringer, og du vel den enklaste som er basert i antagelser utifrå utseende og tale.

Om du møter ein kar som er tydeleg norsk, men han har grovt gebrokken tale, kva trur du er årsaken? Vise versa, om du ser nokon som "ikkje ser norsk ut" men har tydeleg, klar norsk tale, kva trur du er årsaken?

Lenke til kommentar
9 minutes ago, djgudleif said:

Hvis en person har greske foreldre er han av gresk opprinnelse, uansett om han er født i Norge. Ser man ut som en "greker" er det lov å spørre. Det må være åpenhet og ikke så jævlig tabu å spørre om. Folk har genetikk som stammer fra forskjellige steder. Det kalles vel å ha "aner" til et annet sted. De fleste er stolte av kulturen sin og vil gjerne snakke om det.

Dette er racial purity retorikk. Om ein person her fødd og oppvokst i Norge er dei vel vitterlig norsk?

Lenke til kommentar

Det er uansett ikke kjernen til problemet. Heller ikke ordet neger osv. Rasisme er om de får dårligere muligheter i jobbsøking og ikke får like rettigheter. Ord betyr ingenting. Det må man komme seg over først som sist. Noen kalte meg ting på barneskolen, og det var mitt ansvar å stå i det. Ikke sjangs at man får til å endre hele verden. Nå gidder ikke jeg å gå rundt å trå forsiktig fordi man sier noe som ikke er PK når jeg er grei mot alle uansett.

Lenke til kommentar

Vi kommer aldri til å bekjempe rasisme før det er greit å stille slike spørsmål. Vi er foskjellige. Vi har ulike høyde, hudfarge, religion, fetish, hårfarge, osv osv. 
Det er normalt å spørre noen kor ein kommer frå. Eg ser ikkje noe galt i det. Eg ser ikkje noe galt at noen er født/har røtter frå Asia, Afrika eller noe anna plass i verden. Blir ein fornærma av eit slik spørsmål så er ein rasistisk, kanskje mot eigne folk. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, aomt said:

Vi kommer aldri til å bekjempe rasisme før det er greit å stille slike spørsmål. Vi er foskjellige. Vi har ulike høyde, hudfarge, religion, fetish, hårfarge, osv osv. 
Det er normalt å spørre noen kor ein kommer frå. Eg ser ikkje noe galt i det. Eg ser ikkje noe galt at noen er født/har røtter frå Asia, Afrika eller noe anna plass i verden. Blir ein fornærma av eit slik spørsmål så er ein rasistisk, kanskje mot eigne folk. 

Nja.

Om eg vandrer borti nokon tilfeldig på gata og spør "Kor er du frå?" vil det oppleves veldig ukomfortabelt og konfronterende. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Det er rasistisk å anta at ein person ikkje er norsk basert på utsjåanden.

Korleis er det rasistisk? Mener du er "norsk" er bedre enn alt annet? Så i det øyeblikket du antar h*n er ikkje norsk, så er h*n mindre verdt? DET er rasistisk. 
Det å anta eit ein person kjem frå Thai, Tyskland, USA, Russland, Brasil er normalt om du har noe grunner til det. 

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

Nja.

Om eg vandrer borti nokon tilfeldig på gata og spør "Kor er du frå?" vil det oppleves veldig ukomfortabelt og konfronterende. 

Eg trur nøkkeordet her er "tilfeldig på gata". Kor ein kjem frå er privat (forteller om bakgrunn til personen). De fleste private spørsmål kjem til oppleves ukomf/konf i større eller mindre grad. 
Prøv å gå bort til noen på gata og spør "kor mye du tjena" eller "når hadde du sex siste gong". Like mye konfronterende. Eg kjem til å ignorere spørsmål "kva er navnet på kjæledyret ditt" eller "når snakket du sist med foreldra dine" frå ein random person på gata. 

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (2 minutter siden):

Då er me vel egentlig ganske enige at konteksten er forholdsvis viktig for når det er greit. ?

Delvis. "Random person på gata" er satt på spissen. Eg mener det er heilt normalt spørsmål på lik linje med "kor du studerte" eller "kor du jobba". Så fremt du ikkje setter det på spissen, så skal ikkje det vare noe i veien å stille det spørsmålet, uansett konteksten. 

Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (3 minutter siden):

Då er me vel egentlig ganske enige at konteksten er forholdsvis viktig for når det er greit. ?

Også generell folkeskikk og forståelse for det sosiale "spillet".  

Som i barnehagen. Man ikke vente på tur, men man kommer lenger hvis man tilpasser seg det :)

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 timer siden):

Nei, men det er rasistisk å anta at du ikkje kan være norsk.

Selv om det er en "hvit" person som snakker gebrokent? Er det da en syndig tanke å anta at personen ikke er norsk, eller gjelder det bare om den som snakker gebrokent er "melaninrik" som det nå heter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...