Gå til innhold

Hvor kommer du fra? - kan man spørre om det?


Morgens

Anbefalte innlegg

Når man først har kommet så langt i en samtale at det faller naturlig inn å spørre hvor de har røttene sine fra, selvom vedkommende ikke ser nordisk ut, men prater flytende bergensk eller hva det nå enn skal være, så skjønner jeg ikke hvorfor det kan tolkes rasistisk? Hadde man vært rasist, så hadde man vel ikke tatt seg bryet med å smalltalke med vedkommende i utgangspunktet?   

Er vel en helt legitim ting å lure på, slik grekere, tyrkere, engelskmenn osv lurer på hvor jeg kommer ifra hvis jeg er i deres land. Skjønner ikke hvorfor man skal ta seg nær av akkurat dette, eller hvorfor det skal tolkes som rasisme. 

Enkelte blir brydd over at folk spør hva de jobber med, selvom de kanskje er mellom jobber eller lignende, men såpass må man tåle mener nå jeg, er helt normale samtaleemner. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (På 8.6.2020 den 15.39):

du kan alltid safe deg mot rasismekortet og ha oppfølgingspørsmål hvor du påpeker at du mente hvor i Norge de kom fra

Eller bare spørre rett ut med en gang: "Hvor i Norge kommer du fra?" Så forteller sikkert vedkommende om de er fra et annet land ?

Lenke til kommentar
frohmage skrev (12 minutter siden):

Eller bare spørre rett ut med en gang: "Hvor i Norge kommer du fra?" Så forteller sikkert vedkommende om de er fra et annet land ?

Spørs om ikke det kan oppfattes som enda mer rasistisk av mottaker da. Poenget med det safetrikset, var hvis man spør fordi man lurer på hvor i verden, og man får en dårlig reaksjon tilbake, da kan man si at man lurte på hvor i Norge. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Dette synes jeg egentlig er ganske enkelt. 

Det er helt vanlig å spørre folk man nylig har møtt hvor de kommer fra. Men følger man opp spørsmålet umiddelbart med "hvor kommer du egentlig fra" er det ikke greit. Jeg ville tenkt at det kan oppleves rasistisk av mottakeren, som å sette et slags spørsmålstegn ved om personen er norsk basert på utseendet. Noen vil ikke at sitt etniske opphav skal være med å definere deres norske identitet.

Snakker personen veldig gebrokkent norsk eller lignende som tyder på at personen ikke er født og oppvokst i Norge er det mer innafor, tenker jeg. Men folk er vel såpass sosialt oppegående at dette bør gå greit for de fleste.

Så er det selvsagt individuelle forskjeller. Noen vil sikkert sette pris på et slikt spørsmål også.

 

 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (9 minutter siden):

Spørs om ikke det kan oppfattes som enda mer rasistisk av mottaker da. Poenget med det safetrikset, var hvis man spør fordi man lurer på hvor i verden, og man får en dårlig reaksjon tilbake, da kan man si at man lurte på hvor i Norge. 

Hvis noen blir fornærmet av at man spør hvor de er fra, så får de vel bare bli fornærmet. Det er ikke mulig å tilpasse språket 100 % til å aldri fornærme noen. 

Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (3 minutter siden):

Hvis noen blir fornærmet av at man spør hvor de er fra, så får de vel bare bli fornærmet. Det er ikke mulig å tilpasse språket 100 % til å aldri fornærme noen. 

Men det er mulig å tilpasse språket uten å virke frekk eller oppfattes rasistisk. 

Det er forskjellige måter å formulere seg på. Spør man "men, hvor er du egentlig fra?" til, la oss si, en person med pakistansk utseende så vil svaret veldig ofte være; "Norge". 

Da blir spørsmålet i seg selv en antagelse om at personen ikke er fra Norge basert på utseendet, og da nærmer vi oss noe som ikke er bra.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror rasisme er feil begrep å bruke her. Det kan bli oppfattet som skuffende for en person å tro at han er en del av norsk kultur og samfunn, og så bli utpekt som en fremmed.

På den andre siden av flisen så har jeg hørt om mange vestlige i Japan som synes det er utrolig kjipt å bli behandlet som en turist selv etter å ha bodd der i titalls av år, med japansk familie og flytende egenskaper i språket. Jeg klarer å resonere godt med disse, og jeg kan tenke meg at det er likt for innvandrere i Norge også.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Snikpellik skrev (11 minutter siden):

Men det er mulig å tilpasse språket uten å virke frekk eller oppfattes rasistisk. 

Det er forskjellige måter å formulere seg på. Spør man "men, hvor er du egentlig fra?" til, la oss si, en person med pakistansk utseende så vil svaret veldig ofte være; "Norge". 

Da blir spørsmålet i seg selv en antagelse om at personen ikke er fra Norge basert på utseendet, og da nærmer vi oss noe som ikke er bra.

Jeg er forsåvidt enig i det, men hva som oppfattes som "frekt" eller "rasistisk" vil variere fra person til person. For noen som tolker alt rasistisk (confirmation bias) vil vanlig språk kunne tolkes rasistisk. På en annen måte vil en som blir snakket til på en tilgjort, "ikkerasistisk" måte også kunne tolke dette rasistisk, da man behandler dem annerledes enn man ville ha gjort med en "likeperson", kun fordi man har en annen hudfarge. Dette er derfor potensielt sett et minefelt hvor alt kan være "feil", noe som leder oss tilbake igjen til det jeg sa om at man alltid vil kunne fornæme noen. 

 

Gavekort skrev (2 minutter siden):

Jeg tror rasisme er feil begrep å bruke her. Det kan bli oppfattet som skuffende for en person å tro at han er en del av norsk kultur og så bli utpekt som en fremmed.

På den andre siden av flisen så har jeg hørt om mange vestlige i Japan som synes det er utrolig kjipt å bli behandlet som en turist etter å ha bodd der i titalls av år, har japansk familie og snakker språket flytende. Jeg klarer å resonere godt med dette.

Ikke glem at Japan har flere barer med skilt hvor det står "Whites not allowed" (eller noe sånt). 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Jeg tror rasisme er feil begrep å bruke her. Det kan bli oppfattet som skuffende for en person å tro at han er en del av norsk kultur og så bli utpekt som en fremmed.

På den andre siden av flisen så har jeg hørt om mange vestlige i Japan som synes det er utrolig kjipt å bli behandlet som en turist etter å ha bodd der i titalls av år, har japansk familie og snakker språket flytende. Jeg klarer å resonere godt med dette.

Jeg tror det kan oppleves som en del av annen rasisme i hverdagen for noen. At andre antar at du som nordmann ikke er norsk basert på utseendet er en slags racial profiling (i mange på bedre norske ord). 

Helt enig med deg om Japan. Jeg har vært der fire ganger, to av de i jobbsammenheng. Det er det eneste landet jeg har vært i hvor jeg kan påstå å ha opplevd fremmedgjøring og å ha blitt avvist i døra flere steder på bakgrunn av hudfargen min. Kjenner godt igjen det du sier ut hva fra de jeg kjenner som bor der forteller.

Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (6 minutter siden):

Ikke glem at Japan har flere barer med skilt hvor det står "Whites not allowed" (eller noe sånt). 

Jeg vet at de har noen svært etnonasjonalistiske grupper, og jeg har selv opplevd å blitt nektet taxi i landet. Det var ikke det inntrykket jeg tok med meg hjem. De aller fleste var flotte folk med åpne armer.

Men selv disse flotte folkene vil behandle deg på en nedlatende måte. Det er nok ikke vondt ment, men de har ikke kultur for å akseptere fremmede som en del av demmes folk.

Snikpellik skrev (3 minutter siden):

Jeg tror det kan oppleves som en del av annen rasisme i hverdagen for noen. At andre antar at du som nordmann ikke er norsk basert på utseendet er en slags racial profiling (i mange på bedre norske ord

Jeg mener det er unødvendig belastende å kalle det rasisme, da det ikke ligger noe fundamentalt galt i å anerkjenne rase før man bruker rase til å forskjelsbehandle. Uhøflighet passer bedre inn her, siden problemet jeg beskriver kunne eksistert om personen hadde hatt et vestlig opphav også.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (3 minutter siden):

Jeg er forsåvidt enig i det, men hva som oppfattes som "frekt" eller "rasistisk" vil variere fra person til person. For noen som tolker alt rasistisk (confirmation bias) vil vanlig språk kunne tolkes rasistisk. På en annen måte vil en som blir snakket til på en tilgjort, "ikkerasistisk" måte også kunne tolke dette rasistisk, da man behandler dem annerledes enn man ville ha gjort med en "likeperson", kun fordi man har en annen hudfarge. Dette er derfor potensielt sett et minefelt hvor alt kan være "feil", noe som leder oss tilbake igjen til det jeg sa om at man alltid vil kunne fornæme noen. 

Dette er jeg helt med på :) 

Som sagt i posten litt lenger opp, så er det nok både individuelle forskjeller og noe man må ta på skjønn. Som oftest er det sikkert hverken noe problem eller ufint, men jeg kan forstå hvorfor noen reagerer på det spesielt om de har blitt stilt spørsmålet på en slik måte mange ganger.

Denne synes jeg var fint skrevet:

«Men, hvor er du egentlig fra?»
https://www.itromso.no/nyheter/2018/07/24/«Men-hvor-er-du-egentlig-fra»-17178353.ece

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Herregud, det er da ikke frekt å spørre om hvor folk kommer fra?

Føler at rasisme i dag handler om å ikke "se rase" og at "alle er like". Det er feil. Vi er faktisk ikke like. Man skal ikke DØMME eller DISKRIMINERE basert på rase.

Å se at andre er annerledes i utseende og på kultur er IKKE rasisme. Vi er faktisk ulike, men alle har lik verdi.

Jeg mener de som blir fornærmet av slike spørsmål er de med de egentlige problemene. Ikke den som spør. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Disorder skrev (3 minutter siden):

Herregud, det er da ikke frekt å spørre om hvor folk kommer fra?

Du har mistet poenget. Det er ikke rasistisk å anerkjenne rase, men det kan være uhøflig å frata noen sin norske identitet fordi de har en annen hudfarge.

Hva gjør du om du spør en etnisk somalier om hvor han kommer fra, og han svarer Oslo? Presser du han på spørsmålet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (12 minutter siden):

Du har mistet poenget. Det er ikke rasistisk å anerkjenne rase, men det kan være uhøflig å frata noen sin norske identitet fordi de har en annen hudfarge.

Hva gjør du om du spør en etnisk somalier om hvor han kommer fra, og han svarer Oslo? Presser du han på spørsmålet?

Når mistet jeg poenget? Jeg svarte utifra første posten til Ts.

Nå går ikke jeg rundt og spør folk hvor de kommer fra, men hvis jeg gjør det, så er det bare av ren nysgjerrighet og interesse for kunnskap rundt en annen kultur/land.

Å presse en somalier som sier han/hun  er norske kan vel sees på som ignoranse, ikke nødvendigvis frekkhet.

Endret av Disorder
Lenke til kommentar
Disorder skrev (7 minutter siden):

Nå går ikke jeg rundt og spør folk hvor de kommer fra, men hvis jeg gjør det, så er det bare av ren nysgjerrighet og interesse for kunnskap rundt en annen kultur/land.

Du er ikke en rasist, men du kan være sårende om du spør en som identifiserer seg som en nordmann. Igjen så vil jeg trekke paralleller til vestlige i Japan som har bodd der i 30 år, har familie og barn, og fortsatt blir behandlet som en turist.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (8 minutter siden):

Du er ikke en rasist, men du kan være sårende om du spør en som identifiserer seg som en nordmann. Igjen så vil jeg trekke paralleller til vestlige i Japan som har bodd der i 30 år, har familie og barn, og fortsatt blir behandlet som en turist.

Hvis det er forskjellige personer som spør deg, så ser jeg på det som helt naturlig. Du ser sikkert ikke japansk ut?

Endret av Disorder
Lenke til kommentar
Disorder skrev (35 minutter siden):

Hvis det er forskjellige personer som spør deg, så ser jeg på det som helt naturlig. Du ser sikkert ikke japansk ut?

Du påstår selv at du anser deg selv som interessert og nysgjerrig. Jeg prøver bare å fortelle deg at det er en side til saken der man er lei av å være kronisk utlending/turist i et land. Dette er veldig individuelt, men jeg forteller deg dette på andrehåndsbasis.

Det handler ikke om å være støtet, eller å være rasistisk. Det handler om å føle seg hjemme og velkommen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...