Gå til innhold

Rasisme i Norge?

Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tussi skrev (På 28.4.2026 den 18.39):

https://filternyheter.no/direktesendte-i-negerjakt-gruppe-pa-snapchat-16-aringer-tiltalt-for-vold-og-overgrep-mot-gutt-i-sju-timer/

Jeg har ikke ord, dette er helt grusomt og jeg håper de får minimum 10 år i fengsel 

Klienten avviser på det sterkeste at det dreier seg om hatkriminalitet. 

Grusomt! Stakkars gutt, og traumene som vil forfølge ham. https://www.utrop.no/nyheter/notis/381324/

Påtalemyndigheten mener de tiltalte brukte rasistiske skjellsord mot gutten, og at en av Snapchat-gruppene hadde et rasistisk navn.

Jeg kan ikke se saken omtalt i de store nyhetskanalene våre.

• Innsiktsfullt 2
Skrevet
Subara skrev (9 minutter siden):

Grusomt! Stakkars gutt, og traumene som vil forfølge ham. https://www.utrop.no/nyheter/notis/381324/

Påtalemyndigheten mener de tiltalte brukte rasistiske skjellsord mot gutten, og at en av Snapchat-gruppene hadde et rasistisk navn.

Jeg kan heller ikke se at det er omtalt, med mindre dette er en av de gjengvoldsakene, og man har valgt å utelate det, som som isåfall er merkelig. Rasistisk vold er av allmenn interesse for å kunne stå sammen mot det

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Tussi skrev (24 minutter siden):

Jeg kan heller ikke se at det er omtalt, med mindre dette er en av de gjengvoldsakene, og man har valgt å utelate det, som som isåfall er merkelig. Rasistisk vold er av allmenn interesse for å kunne stå sammen mot det

Helt enig.

Akkurat som rasisme har gått under radaren i det siste.

• Liker 2
Skrevet
Subara skrev (48 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/xrJ92X/to-16-aaringer-tiltalt-i-stavanger-for-hatkriminalitet-og-grov-voldtekt

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/69efe2db84571f5d5553763d/to-16aringer-tiltalt-i-stavanger-for-hatkriminalitet-og-grov-voldtekt

https://www.aftenbladet.no/lokalt/i/lnM9We/16-aaringer-tiltalt-for-grov-voldtekt-i-sandnes

Skrevet

Tussi skrev (På 28.4.2026 den 18.39):

https://filternyheter.no/direktesendte-i-negerjakt-gruppe-pa-snapchat-16-aringer-tiltalt-for-vold-og-overgrep-mot-gutt-i-sju-timer/

Jeg har ikke ord, dette er helt grusomt og jeg håper de får minimum 10 år i fengsel 

Forferdelig sak. Lurer på hvordan retten stiller seg til rasisme-delen når minst en av de tiltalte selv har opprinnelse fra et afrikansk land, og straffeutmålingen når de tiltalte er så unge. 

Det har vært flere saker om unge mennesker som ydmyker og fornedrer andre på det aller groveste, og det kan virke som dette er en ny ‘greie’ som for de aller fleste av oss fremstår fullstendig fremmed og grotesk.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
herzeleid skrev (På 1.5.2026 den 10.22):

Det har vært flere saker om unge mennesker som ydmyker og fornedrer andre på det aller groveste, og det kan virke som dette er en ny ‘greie’ som for de aller fleste av oss fremstår fullstendig fremmed og grotesk.

Ja, det har vært slike saker i årevis. Grusomt er det uansett hvem som blir utsatt for slikt. 

Det eneste som er unikt i dennne saken er at de som har utdøvet volden muligens er etnisk-norske, og offeret er av utenlandsk opprinnelse, og da skal man plutselig tiltale for rasisme. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/i/q6O4Em/stoere-raser-reinspikka-rasistiske-uttalelser

Sylvi Listhaug tar avstand fra Frp-rådgivers uttalelser i TV 2-avsløring. Støre kaller uttalelsene «reinspikka rasisme».

---

Lørdag kveld avslørte TV2 at Frp-rådgiver Hårek Hansen omtalte pakistanere som minusvarianter, og argumenterte for at hvite, etniske nordmenn bør få flere barn fordi Vest-Europa «går til helvete».

Listhaug sier at uttalelsen er i strid med Frps politikk og deres menneskesyn.

– Det er ingen rom for slike ytringer i Frp, sier hun.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Mr.Duklain skrev (På 1.5.2026 den 11.16):

Ja, det har vært slike saker i årevis. Grusomt er det uansett hvem som blir utsatt for slikt. 

Det eneste som er unikt i dennne saken er at de som har utdøvet volden muligens er etnisk-norske, og offeret er av utenlandsk opprinnelse, og da skal man plutselig tiltale for rasisme. 

De strømmet over nettet at de lette opp et tilfeldig offer med mørk hud. De kalte det selv "negerjakt". Hvis ikke det er rasisme så vet ikke jeg.

Jeg skjønner poenget ditt. Jeg tror kanskje rasisme andre veien kan bli feid under teppet. Det har vært noen saker, ja.

Endret av Philber Desanex
  • Liker 2
Skrevet

doktormozzie

https://www.facebook.com/doktormozzie/?locale=nb_NO

Jeg farget håret mitt svart i ett år for å slutte å være en provokasjon.

Jeg var 14 år. Lillesøsteren min var 8. Vi var på Strømmen Storsenter med mamma da en voksen dame stoppet oss, så på mamma og sa: «Barna dine blir aldri norske selv om du farger håret hans rødt.»

Spoiler

Jeg skjønte ingenting. Det var jo mitt hår. Min farge. Ikke et forsøk på å lure noen. Bare meg. Mamma sa ingenting. Hun bare dro oss med videre, sånn foreldre gjør når de prøver å skjerme barna sine fra noe stygt. Men skaden var allerede skjedd.

Det satte seg i kroppen. Jeg begynte å farge håret svart. Ikke fordi jeg syntes det var finere, men fordi jeg ville bli mindre synlig. Jeg ville ikke provosere noen bare ved å se ut som meg selv.

Tenk på det. En voksen kvinne sier én setning, og et barn begynner å gjøre seg mindre.

Det er derfor ord betyr noe.

Rasisme starter sjelden med vold. Ofte starter det med en kommentar på et kjøpesenter. En lærer som forventer mindre av deg. En CV som havner nederst fordi navnet er «vanskelig». En pasient som ber om en «norsk» lege. En kollega som sier «du snakker godt norsk», som om du akkurat har bestått en prøve du aldri meldte deg opp til.

Når vi flytter grensene for hva som er greit å si, flytter vi også grensene for hvem som får høre til. Først er noen «ikke norske nok». Så «passer de ikke inn». Så «ødelegger de landet». Til slutt sitter folk og kaller rasisme for «klar tale».

Det er lov å diskutere politikk, integrering, kriminalitet, kultur og krav. Den debatten skal vi ha. Men det er aldri greit å rangere menneskeverd etter opphav.

Vi aksepterer ikke lenger trakassering som «bare en spøk» eller «sånn er gutta». Nå må vi gjøre rasisme sosialt umulig igjen.

Til deg som har kjent på det samme: Du er ikke et minus. Du er ikke en feil i landet. Du hører til.

Har du en opplevelse som aldri slapp taket? Del den gjerne under, hvis du orker. Ikke for å være et offer, men for å vise at ord faktisk setter seg.

• Liker 3
Skrevet

Politianmelder Frp-rådgiver

Ap-veteran Aslam Ahsan (84) har levert anmeldelse mot Frp-rådgiver Hårek Hansen etter uttalelsene om pakistanere.

---

- Jeg trodde vi var ferdige med den slags, sier Aslam Ahsan til Dagbladet.

Søndag opplyser han i et Facebook-innlegg at han har anmeldt Frp-rådgiver Hårek Hansen for brudd på straffelovens paragraf 185, ofte omtalt som rasismeparagrafen.

---

- Grov dehumanisering

I anmeldelsen kaller Ahsan bruken av begrepet «minusvarianter» grov dehumanisering.

«Slike uttalelser bidrar til stigmatisering og kan medvirke til mobbing og utenforskap for barn og voksne med denne bakgrunnen.» skriver han i anmeldelsen, som han har delt på Facebook.

Ahsan viser til at det bor 40 000 personer med bakgrunn fra Pakistan i Norge og skriver at gruppa er velintegrert med høy deltakelse i utdanning, politikk og næringsliv.

«Det finnes intet statistisk grunnlag for å karakterisere denne gruppen som 'minusvarianter', noe som forsterker inntrykket av at uttalelsen er motivert av fordommer og et ønske om å fremme ringeakt» heter det i anmeldelsen.

----

Hansen svarte i en e-post til TV 2 fredag at han ikke er rasist, og at uttalelsene var «ment som humor og barnslig provokasjon», og preget av promille.

----

Hårek Hansen er 56-57 år gammel. Han er Simen Velles politiske rådgiver og gift med Sylvi Listhaugs nære venninne.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

FrP-rådgiveren på Stortinget mener altså at slike som meg, min ektefelle Nadia, NRK-Noman, TV2-Kadafi, VG-Shazia, filmskaper-Iram Haq, skuespiller-Assad Siddique, politiker-Hadia Tajik, og alle andre norskpakistanere er såkalte miniusvarianter som ikke bør få barn?
- For en forferdelig ting å tenke!
- For forferdelig ting å gå rundt å føle!
- For en forferdelig ting å si og mene!
Jeg vet ikke om jeg skal bli sint eller lei meg.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Philber Desanex skrev (7 timer siden):

De strømmet over nettet at de lette opp et tilfeldig offer med mørk hud. De kalte det selv "negerjakt". Hvis ikke det er rasisme så vet ikke jeg.

Jeg er ikke uenig at denne saken både er grusom, og rasistisk motivert. Men det triste er jo hadde det vært omvendt, så hadde det nok ikke blitt tatt ut rasisme-tiltale. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 4
Skrevet
Mr.Duklain skrev (3 timer siden):

Jeg er ikke uenig at denne saken både er grusom, og rasistisk motivert. Men det triste er jo hadde det vært omvendt, så hadde det nok ikke blitt tatt ut rasisme-tiltale. 

Er all rasisme helt like?  For eksempel, slaven dreper slaveieren eller slaveieren dreper slaven.  Burde vi aldre ta hensyn til hvem er offeret og hvem er skurken? 

Jeg tror ikke mange folk mener for eksempel at det er ingen forskjell når noen dreper en forbryter eller et uskyldig barn.  Synes du det er galt?

I tilfellen du peker på antar jeg at det har noe å gjøre med hvem blir sett som  å ha flere fordeler enn den andre,  hvem som ikke trenger å sende flere Cver pga sitt navn for å få jobbintervju, for eksempel.

• Liker 2
Skrevet
jjkoggan skrev (31 minutter siden):

Er all rasisme helt like?  For eksempel, slaven dreper slaveieren eller slaveieren dreper slaven.  Burde vi aldre ta hensyn til hvem er offeret og hvem er skurken? 

Jeg tror ikke mange folk mener for eksempel at det er ingen forskjell når noen dreper en forbryter eller et uskyldig barn.  Synes du det er galt?

I tilfellen du peker på antar jeg at det har noe å gjøre med hvem blir sett som  å ha flere fordeler enn den andre,  hvem som ikke trenger å sende flere Cver pga sitt navn for å få jobbintervju, for eksempel.

Antyder du at hvis en innvandrergjeng angriper en nordmann og kaller ham en potet,  og så er det mindre alvorlig pga usynlig systemisk rasisme????

• Liker 3
Skrevet
Tussi skrev (4 minutter siden):

Antyder du at hvis en innvandrergjeng angriper en nordmann og kaller ham en potet,  og så er det mindre alvorlig pga usynlig systemisk rasisme????

Det dreier seg rundt årsaken til at noen tilhører en innvandrergjeng,  Jeg antar folk antar at den typiske innvandreren har flere utfordringer som fører til at de tilhører en innvandrergjeng enn den typisk nordmannen som fattigdom, arbeidsledighet og identitet.  Jeg bare gjetter men jeg har sett noe papirer om undersøkelser blant innvandrer ungdom.  

• Liker 1
Skrevet
jjkoggan skrev (14 minutter siden):

Det dreier seg rundt årsaken til at noen tilhører en innvandrergjeng,  Jeg antar folk antar at den typiske innvandreren har flere utfordringer som fører til at de tilhører en innvandrergjeng enn den typisk nordmannen som fattigdom, arbeidsledighet og identitet.  Jeg bare gjetter men jeg har sett noe papirer om undersøkelser blant innvandrer ungdom.  

Det du gjør er å skape rasisme ved å fremme at innvandrere skal behandles mildere enn nordmenn. Og de som rammes wr de du prøver å hjelpe

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
4 minutes ago, Tussi said:

Det du gjør er å skape rasisme ved å fremme at innvandrere skal behandles mildere enn nordmenn. Og de som rammes wr de du prøver å hjelpe

Han skrev ingen ting om straff.

Man trenger ikke å gjøre det til et spørsmål om hudfarge. Barn som er oppvokst i fattigdom og under vanskelige forhold blir oftere kriminelle, uansett hudfarge.

• Liker 2
Skrevet
jjkoggan skrev (1 time siden):

Jeg tror vi skal være veldig forsiktige med å unnskylde, relativisere og forsvare rasistisk vold, bare fordi den rammer "hvite".

Denne saken mot en svart gutt er forferdelig. Den ville vært like forferdelig om den rammet en hvit gutt. Det burde være unødvendig å påpeke. 

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...