Gå til innhold

Sony utsetter PlayStation 5-sendingen


Anbefalte innlegg

ism_InnleggNO skrev (22 minutter siden):

Smart delivery betyr at om du kjøper et spill nå med smart delivery så slipper du å kjøpe det på nytt om du velger å oppgradere til Series X dersom spillet er tilgjengelig i ny versjon på Series X. I bunn og grunn er det ikke noe som har endret seg fra forrige generasjonsskifte annet enn at Microsoft ikke tar seg betalt for en ny versjon av spillet.

I en overgangsperiode utvikler de aller fleste spill til begge generasjonene rett og slett fordi markedet tilsier det. Selv om de vet de ikke får utnyttet den nye generasjonen fullt ut.

At bedre spillmotorer gjør det enklere å lage spill for flere plattformer stemmer nok, men dette gjør det likevel ikke trivielt å støtte flere plattformer og det vil fremdeles være en avveining om man skal støtte flere plattformer eller utnytte en plattform fullt ut. Det er så godt som ingen som har ressurser til å gjøre begge deler. Det er ikke noe som tyder på at dette har endret seg.

Ikke uenig, men jeg vil påstå at det ikke lenger er slik at spill vil måtte begrense seg som ved denne generasjonen hvis man velger å la spillet kjøre på flere plattformer. Så der er vi uenig, men vi har såvidt sett begynnelsen vi ikke har kommet til enda så gjenstår å se :)

Men jeg vil si at vi ser dette allerede har blitt mye lettere, spesielt med alle de spillene som har gått fra Xbox/PS4 til Nintendo Switch f.eks. Og tidligere eksklusive konsoll spill, har kommet til PC. Alt med varierende suksess, men flere spill som er laget med moderne spillmotorer har klart seg veldig mye bedre. Og dette vil bare bli enda bedre med next gen spillmotorer.

Så det vil ikke lenger være slik at spill laget for flere plattformer vil måtte begrense seg, med unntak om spillets gameplay er direkte avhengig av next gen hardware som et tidligere eksempel av et Antman spill. Hvor det ville blitt umulig uten uttallige laste skjermer som ville kvelt gameplayet helt. 

 

Uansett Sony sin uttalelse at de utelukker PS5 eksklusive spill å kunne ha fungert på PS4, så de slik skal kunne yte maks på PS5. Er et utdatert syn, som tradisjonelt sett hadde vært riktig. Men ikke inn i framtiden. :) Og de sier nok dette i dag, fordi det er dette som har vært faktum tidligere, så PS5 står i et bedre lys nå som vi alle skal velge vår neste next gen konsoll. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, Lush said:

Uansett Sony sin uttalelse at de utelukker PS5 eksklusive spill å kunne ha fungert på PS4, så de slik skal kunne yte maks på PS5. Er et utdatert syn, som tradisjonelt sett hadde vært riktig. Men ikke inn i framtiden. :) Og de sier nok dette i dag, fordi det er dette som har vært faktum tidligere, så PS5 står i et bedre lys nå som vi alle skal velge vår neste next gen konsoll. 

Når man ser på forskjellene mellom PS4 og PS5 er nok dette mer riktig enn noen sinne. PS5 er et paradigmeskifte. Hva som skjer ved neste generasjonsskifte gjenstår å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, barezell said:

Er ikke smart delivery bare at du slipper kjøpe spill 2 ganger. Om man har kjøpt AC på xbox one så får man xsx utgaven "gratis" evt kan man si at man kjøper en begge utgavene når man kjøper spillet. 

Vi vet jo lite om spillene er laget for xsx og skallert ned til xbox one eller motsatt. 

Jepp. Smart delivery er et nytt buzzword for crossbuy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Lush said:

Yep, Smart Delivery er akkurat som du sier, og Xbox vil med en "patch" la Xbox one utgaven du kjøpte la seg kjøre på Xbox series. Med PS, så må du kjøpe spillet to ganger hvis du ikke får deg den nye konsollene med en gang men kjøper det på PS4. 

Playstation har hatt cross-buy siden 2012. Og Xbox har hatt Xbox Play Anywhere siden 2016. Nytt navn på gammel feature.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (13 minutter siden):

Jepp. Smart delivery er et nytt buzzword for crossbuy.

Nei. Det er veldig likt cross-buy, men det er ikke helt det samme.

Cross-buy gir deg rett til to ulike versjoner av det samme spillet. Smart delivery gir deg rett til én versjon av spillet som kan kjøre på ulike maskiner.

Man kan ikke putte minnekortet til en PS Vita inn i en PS4 og forvente at et cross-buy spillet fungerer eller blir patchet for å fungere på den nye maskinen. Man må laste det ned på nytt. Man kan heller ikke ta en harddisk fra en PC og koble den til en Xbox One og kjøre Xbox Play Anywhere spill fra den. 

Endret av Leflus
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Leflus said:

Nei. Det er veldig likt cross-buy, men det er ikke helt det samme.

Cross-buy gir deg rett til to ulike versjoner av det samme spillet. Smart delivery gir deg rett til én versjon av spillet som kan kjøre på ulike maskiner.

Man kan ikke putte minnekortet til en PS Vita inn i en PS4 og forvente at et cross-buy spillet fungerer eller blir patchet for å fungere på den nye maskinen. Man må laste det ned på nytt. Man kan heller ikke ta en harddisk fra en PC og koble den til en Xbox One og kjøre Xbox Play Anywhere spill fra den. 

Og dette har du fra hvor? Poenget med SD er du at du kjøper en lisens for et spill, og Microsoft sier at da får du spille spillet uansett hvilken Xbox du eier, det være seg Xbs, Xbx, Xsx. De har ikke sagt noe om at samme installasjon skal fungere på forskjellige maskiner. Det ville også være meget upraktisk hvis man ville optimalisere for kraftigere konsoller.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (34 minutter siden):

Og dette har du fra hvor? Poenget med SD er du at du kjøper en lisens for et spill, og Microsoft sier at da får du spille spillet uansett hvilken Xbox du eier, det være seg Xbs, Xbx, Xsx. De har ikke sagt noe om at samme installasjon skal fungere på forskjellige maskiner. Det ville også være meget upraktisk hvis man ville optimalisere for kraftigere konsoller.

Jeg ser at jeg kan ha blandet det sammen med hvordan Xbox One spill vil fungere på Series X gjennom bakoverkompatibilitet. Der er det i hvert fall plug and play med at man kan ta den eksterne harddisken man har brukt til Xbox One og koble den til Series X uten problemer.

De har ikke forklart hvordan Smart Delivery fungerer ennå:

Sitat

Smart Delivery: This technology empowers you to buy a game once and know that – whether you are playing it on Xbox One or Xbox Series X – you are getting the right version of that game on whatever Xbox you’re  playing on. We’re making the commitment to use Smart Delivery on all our exclusive Xbox Game Studios titles, including Halo Infinite, ensuring you only have to purchase a title once in order to play the best available version for whichever Xbox console they choose to play on. This technology is available for all developers and publishers, and they can choose to use it for titles that will be release on Xbox One first and come to the Xbox Series X later.

https://news.xbox.com/en-us/2020/02/24/what-you-can-expect-next-generation-gaming/

Endret av Leflus
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Leflus said:

Jeg ser at jeg kan ha blandet det sammen med hvordan Xbox One spill vil fungere på Series X gjennom bakoverkompatibilitet. Der er det i hvert fall plug and play med at man kan ta den eksterne harddisken man har brukt til Xbox One og koble den til Series X uten problemer.

Ser ikke helt poenget med det, XSX versjonen må jo installeres på SSD, og lisensen hører jo uansett til kontoen din. Eneste tilfellet jeg kan se for meg er at du eier en fysisk disk til Xbone. Da må man sikkert sette inn disken i XBX for å få lastet ned installasjonsfilene. Hvordan de ta unngår at du tar med disken til naboen og laster ned der også vet jeg ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje jeg skulle begynt med å vise dette. Men dette mener jeg er fordi at de nye spillmotorene som blir benyttet, lar seg skalere mye lettere enn før. Men dette hindrer ikke spill utviklerne å lage et spill som har gameplay bygget på de raske SSDene eller andre ting vi ikke har tenkt på enda. Og da ikke vil være mulig å levere uten at det blir et "annet" spill på dagens konsoll. 

 

Gjenstår å se hva utviklerne gjør med dette, men derfor er Sonys uttalelse utdatert imo :)

Endret av Lush
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Lush said:

Kanskje jeg skulle begynt med å vise dette. Men dette mener jeg er fordi at de nye spillmotorene som blir benyttet, lar seg skalere mye lettere enn før. Men dette hindrer ikke spill utviklerne å lage et spill som har gameplay bygget på de raske SSDene eller andre ting vi ikke har tenkt på enda. Og da ikke vil være mulig å levere uten at det blir et "annet" spill på dagens konsoll. 

Det har ikke noe med spillmotorene å gjøre og de hyper det enormt. Det betyr enkelt å greit at dersom det finnes en spesiallaget versjon av spillet på den konsollen du befinner deg vil det være den versjonen av spillet du får installert, ikke en "backward compatible" versjon.

Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (9 minutter siden):

Det har ikke noe med spillmotorene å gjøre og de hyper det enormt. Det betyr enkelt å greit at dersom det finnes en spesiallaget versjon av spillet på den konsollen du befinner deg vil det være den versjonen av spillet du får installert, ikke en "backward compatible" versjon.

Tja, noe uenig med deg her. Dette har nå begynt å gli over i hverandre. Fordi som jeg har prøvd å si så trenger ikke utvikle lenger å legge masse arbeid ned i å lage spesialtilpassede versjonen som sikrer at nevnte versjon yter så bra som mulig. 

Men at hele systemet, lar seg skalere og tillpasser mye enklere enn før til den hardwaren man vil ha spillet på. 

 

Før så hadde de nok brukt 1 år og et eget team for å levere et Xbox series spill til å kjøre på Xbox one. Nå er det nesten bare slik at de må kun aktivere en bryter, så skjer det av seg selv(og jeg sier ikke at det er så enkelt men nesten). 

 

Dette er mulig fordi modern spillmotorene for nte gang, er mye lettere å skalere og til passe annen hardware....... Skjønner ??

Endret av Lush
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (13 minutter siden):

Ser ikke helt poenget med det, XSX versjonen må jo installeres på SSD, og lisensen hører jo uansett til kontoen din. Eneste tilfellet jeg kan se for meg er at du eier en fysisk disk til Xbone. Da må man sikkert sette inn disken i XBX for å få lastet ned installasjonsfilene. Hvordan de ta unngår at du tar med disken til naboen og laster ned der også vet jeg ikke.

Med discbaserte spill er jo lisensen bundet til discen. Så man kan ikke dele spill med naboen på den måten.

Men det er godt poeng angående SSD-en. Series X spill vil ikke kunne kjøre fra en ekstern hdd av den gamle typen. Kryss-generasjonelle spill med Smart Delivery vil derfor sannsynligvis kreve en ny installasjon på Series X.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lush skrev (21 timer siden):

Da er vi uenig om hvilke vei spillutvikling vil ta, tiden vil vise :) Det jeg mener er at man ikke lenger må skrive spillet sitt til et spesifikt system, f.eks PS5 for at det skal kjøre beste mulig, se best mulig ut på akkurat PS5.

Lov å være ueinig. Men tror du blander høna med egget litt.. Ein spel motor er eit verktøy utviklere bruker for å lage spel.. Det er ikkje eit magisk software som kan gjøre jobben for utviklerene.. Så det er klart om ein utvikler velger å putte masse data inn i ein game engine, lage eit krevende spel, til PS5, så blir det ein stor flaskehals om spelet også skal kunne kjøre på PS4, sjøl om spel motoren i seg sjøl støtter PS4 plattformen...

Og i og med at PS5 har revolusjonerande I/O arkitektur, der utvikler kan dra nytte av dette, og pumpe inn endå meir data i spel arkitekturen, vil dei rett og slett bli hindret om all den dataen også skal rendre frå ein PS4.. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Lush skrev (50 minutter siden):

Kanskje jeg skulle begynt med å vise dette. Men dette mener jeg er fordi at de nye spillmotorene som blir benyttet, lar seg skalere mye lettere enn før.

Hadde vært ein fordel ja.. Det du snakker om er spel som er spesifikt laget for multi platform og skalerer opp.. Eller skalerer ned.. Dvs ut ifra kva konsoll du speler det på.. Så speler du alltid spelet som er optimalisert til akkurat den konsollen.

Endret av Pallehysa
Lenke til kommentar
Pallehysa skrev (18 minutter siden):

Hadde vært ein fordel ja.. Det du snakker om er spel som er spesifikt laget for last gen, og skalerer opp.. Eller skalerer ned.. Det er ikkje det samme som å gje ein utvikler friheiten til å dra nytte av revolusjonerende tech, som lynrask I/O... Du kan tenke deg om Cyberpunk var spesifikt laget til Series X, fått inn så masse trekanter og teksturer som Series X makter å drive, og kva måtte dei eventuelt ha gjort for å få dette til å kjøre på Xbox 360...

Nei, jeg snakker om next gen spill som ikke har gameplay, eller andre spillmekanikker som nødvendigvis ikke kan kjøres uten den nye hardwaren i XsX/PS5.... 

Det kommer ann på spillet som lages. Hvis vi hadde sagt at Doom Eternal var et next gen spill. Så ville vel det spillet ikke hatt lading screens og alt ville vært sømløst med enda bedre teksturer, RT ditt og datt. Men i bunn egentlig et tradisjonelt spill. Som da veldig lett kunne har blitt skalert ned til dagens konsoll. Akkurat slik vi faktisk har spillet i dag. 

 

Og igjen jeg mener ikke at vi da utelukker andre utviklere i å kjøre full next gen, og kreve SSD hastigheten f.eks. Men at nevnte teoretiske Doom Eternal ikke vil yte dårligere, se dårligere ut fordi motoren lar seg skalere ned til dagens konsoller...

 

Og i ditt eksempel ville en X360 versjon vært med enda flere lasteskjermer og dårligere grafikk enn. Hvordan det vil bli gjort når vi får Cyberpunk til XsX, Xbox one, PS4 OG PS5 senere i år :)

 

Men nå gir jeg meg offisielt med å prøve å forklare/vise poenget mitt. Avslutter med å si at vi alle bør være åpne for at morgendagens spillutvikling ikke lenger begrenses av dagens "lover" mtp ytelse, tilpassningsmuligheter på tvers og kryss og rundt og under ? av alle plattformer :)

Endret av Lush
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Lush said:

Men nå gir jeg meg offisielt med å prøve å forklare/vise poenget mitt. Avslutter med å si at vi alle bør være åpne for at morgendagens spillutvikling ikke lenger begrenses av dagens "lover" mtp ytelse, tilpassningsmuligheter på tvers og kryss og rundt og under ? av alle plattformer :)

Argumentet ditt blir ikke noe sterkere av at du gjentar det gang på gang på gang. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Leflus said:

Med discbaserte spill er jo lisensen bundet til discen. Så man kan ikke dele spill med naboen på den måten.

Men det er godt poeng angående SSD-en. Series X spill vil ikke kunne kjøre fra en ekstern hdd av den gamle typen. Kryss-generasjonelle spill med Smart Delivery vil derfor sannsynligvis kreve en ny installasjon på Series X.

Ja, det vil si at man må ha disken i. Siste disken jeg brukte var MGSV i 2015, hadde helt glemt hvordan fysisk media fungerer.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Pallehysa said:

Hadde vært ein fordel ja.. Det du snakker om er spel som er spesifikt laget for multi platform og skalerer opp.. Eller skalerer ned.. Dvs ut ifra kva konsoll du speler det på.. Så speler du alltid spelet som er optimalisert til akkurat den konsollen.

Jeg har null tro på at det er slik det fungerer. Jeg er sikker på at det eneste de gjør er å sørge for at du laster ned den versjonen du trenger avhengig av hvilken konsoll du er på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lush skrev (30 minutter siden):

Hvis vi hadde sagt at Doom Eternal var et next gen spill. Så ville vel det spillet ikke hatt lading screens og alt ville vært sømløst med enda bedre teksturer, RT ditt og datt. Men i bunn egentlig et tradisjonelt spill. Som da veldig lett kunne har blitt skalert ned til dagens konsoll. Akkurat slik vi faktisk har spillet i dag. 

1. Dette ville på ingen måte være "veldig lett". Det ville fortsatt tatt lang tid.

Switch versjonen av DOOM spillene lages av et annet firma, altså en hel gruppe (rundt 50) mennesker som jobber med å lage en helt egen versjon av spillet.

Om du setter koden fra switch versjonen inn i en Playstation 4 så vil ikke spillet skalere seg opp slik at det ser bedre ut helt av seg selv. Det fungerer ikke slik.

 

2. DOOM er ikke optimalisert for spesifikt hardware.

Hadde spillet vært laget for en ny ps5 så ville det sett helt annerledes ut.

 

Lush skrev (34 minutter siden):

Og igjen jeg mener ikke at vi da utelukker andre utviklere i å kjøre full next gen, og kreve SSD hastigheten f.eks. Men at nevnte teoretiske Doom Eternal ikke vil yte dårligere, se dårligere ut fordi motoren lar seg skalere ned til dagens konsoller...

Siden du liker å bringe opp unreal engine 5.

Mener du virkelig at ps4 og Xbox one skal kjøre lumen?

Tror du at unreal engine 5 sine grafikkløsninger, som krever en SSD for å kjøre, skal skalere seg ned slik at de fungerer på en HDD?

DOOM ville sett bedre ut på en ps5, ja. Men det ville vært begrenset i forhold til hvordan spillet hadde sett ut om de lagde det kun til ps5.

 

 

Lenke til kommentar
Iki skrev (51 minutter siden):

1. Dette ville på ingen måte være "veldig lett". Det ville fortsatt tatt lang tid.

Switch versjonen av DOOM spillene lages av et annet firma, altså en hel gruppe (rundt 50) mennesker som jobber med å lage en helt egen versjon av spillet.

Om du setter koden fra switch versjonen inn i en Playstation 4 så vil ikke spillet skalere seg opp slik at det ser bedre ut helt av seg selv. Det fungerer ikke slik.

 

2. DOOM er ikke optimalisert for spesifikt hardware.

Hadde spillet vært laget for en ny ps5 så ville det sett helt annerledes ut.

 

Siden du liker å bringe opp unreal engine 5.

Mener du virkelig at ps4 og Xbox one skal kjøre lumen?

Tror du at unreal engine 5 sine grafikkløsninger, som krever en SSD for å kjøre, skal skalere seg ned slik at de fungerer på en HDD?

DOOM ville sett bedre ut på en ps5, ja. Men det ville vært begrenset i forhold til hvordan spillet hadde sett ut om de lagde det kun til ps5.

 

 

Åkei åkei dere vil ha en runde til greit jeg gir meg ?

 

1. Dette med Switch eksempelet var ikke ment å si at jeg mener at dette lar seg gjøre med dagens spillmotorer superlett, men at vi allerede i dag ser eksempler på krevende spill å skalere ned i større grad en før mtp utviklingstid og ytelse. Så nei en PS4 kodet Doom 2016 lar seg ikke kjøre på Switch!

Grunnen til at vi har sett så mange porter av nye spill til den mye svakere maskinvaren til Switch, er mest fordi Nintendo har laget gode verktøy for sin plattform for å bringe spill laget for andre systemer over til Switch.

Dette er noe Xbox har bygget enda mer på, og har det innebygget i XsX. Og latt utviklere selv avgjøre om de vil ha Smart Delivery hvis de ser det er mulig med sitt spill.

Men igjen hele poenget mitt er at helt optimaliserte spill til XsX, ikke lenger må lages i en egen nedgradert versjon i så stor grad som vi ser i dag for at det skal kjøre på Xbox One. Vi snakker mer om "mindre" tilpasninger enn en helt annen kode. 

2. Doom Eternal er laget for multiplattform, og igjen jeg sier ikke at en XsX versjon av Doom Eternal ikke ville sett mye bedre ut. Men at det er mye lettere for spillet å skalere seg ned. Slik vi ser det gjør på PC hardware i dag. Men om gameplayet til Doom:E hadde vært bygget på hastigheten til de nye SSD, så ville jeg vært enig med deg at det ville vært lite trolig. Men det avhenger helt av hvordan spill er designet, og hvordan utviklere velger å presentere spillet sitt. 

 

Men for de nye spillmotorene som utvikles og der Unreal 5 er et eksempel på en next gen motor, så vil spill kunne skaleres.

Og ja jeg mener at PS4, men ihvertfall Xbox One X/Xbox one kan kjøre lumen, men i en mindre skala enn på XsX! Blant annet fordi det ikke tar i bruk RT nødvendigvis. 

Og Unreal har selv sagt at Unreal5 kan kjøres på dagens konsoller, men selvsagt ikke med alle detaljer og teknikker i bruk samtidig.

Derfor mener jeg spill i framtiden skaleres til svakere hardware, UTEN at det skal hindre en full Unreal5 tilpasset spill å vise seg og yte så bra som mulig!

 

Derfor kan MS skilte med flere spill som vil støtte Smart Delivery, og sikkert flere vi vil få vite om senere.

https://www.gamer.no/artikler/fortnite-skal-kjore-bedre-og-se-flottere-ut-pa-playstation-5-og-xbox-series-x/492142

https://www.windowscentral.com/playstation-5-showcases-10-minutes-unreal-engine-5-footage

UE5 will be available in preview in early 2021, with a full release slated for late 2021. It'll support next-generation consoles, current-generation consoles, PC, Mac, iOS, and Android. Unreal Engine 5 is being designed with forward compatibility in mind, so projects created in UE4 can be moved to UE5 when ready.

Og til deg Croc Man, nei hjelper ikke å gjenta seg tydelig... men jeg har i det minste kommet med klare eksempler.. 

Og igjen skal jeg gjenta meg!

Jeg skal gjerne innrømme at jeg tar feil, vi får vite mer om PS5 på Torsdag og fra XsX senere i sommer. Og da kan vi få et bedre bilde om Sony sitt utsagn faktisk stemmer. Og at ingen av de PS5 eksklusive vil vært mulig på PS4, som de har bestemt ikke skal la seg gjøre fordi de påstår at det ville begrenset PS5 versjonen. Mens MS går stikk i mot og lar sine utviklere selv avgjøre om deres spill lar seg bruke med Smart Delivery.

 

Hasta lavista!

Endret av Lush
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...