Gå til innhold

Sony utsetter PlayStation 5-sendingen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Croc Man skrev (1 time siden):

Siden du nevner det var Sony først ute med Smart Delivery og det het da Cross-buy og gjaldt for utvalgte spill til PS3, PS Vita og etterhvert PS4.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/Cross-buy

Ingen tvil, men nå snakker vi PS5 og XsX generasjonen :) 

Digital Foundry som jeg regner på en av de fremste ekspertene på spill, spillutvikling og spesielt grafikk. De nevnte jo dette i sin gjennomgang av Sony sin bakoverkompatibilitet at de var overrasket over at Sony ikke garanterte alle sine PS4 spill til å kjøre på PS5 slik MS har kunnet gjøre. De begrunnet nok at dette var på grunn av at MS hadde bedre bakoverkompatibilitet data å analysere på Xbox One, enn Sony på fordi PS4 ikke har like god bakoverkompabilitet. Når Sony var best på dette tidligere. Noe som er interessant å tenke på :) 

 

 

Lenke til kommentar
barezell skrev (4 timer siden):

Vet ikke om jeg forstår lush riktig, men kjøper man nye Halo på disk så vil jo antageligvis ikke den disken magisk virke på begge konsoller og automatisk scaile spillet. Har man xbox one utgave og putter den i xsx så vil man jo bare få mulighet til å laste ned xsx utgaven av spillet digitalt. 

Jeg mener ikke at den skalere på selve konsollen, men at dette har blitt gjort i forkant i utviklingen av spillet. MS har selv sagt at du vil få den beste versjonen på konsollen du bruker disken på. Og da vil det bli som Xbox one X enhanced, at den patches vil jeg tro, ikke at du må laste ned en helt egen versjon(gjenstår å se men slik jeg tolker det), til den beste utgaven som konsollen du bruker kan tilby.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Lush said:

Ingen tvil, men nå snakker vi PS5 og XsX generasjonen :) 

Digital Foundry som jeg regner på en av de fremste ekspertene på spill, spillutvikling og spesielt grafikk. De nevnte jo dette i sin gjennomgang av Sony sin bakoverkompatibilitet at de var overrasket over at Sony ikke garanterte alle sine PS4 spill til å kjøre på PS5 slik MS har kunnet gjøre. De begrunnet nok at dette var på grunn av at MS hadde bedre bakoverkompatibilitet data å analysere på Xbox One, enn Sony på fordi PS4 ikke har like god bakoverkompabilitet. Når Sony var best på dette tidligere. Noe som er interessant å tenke på :) 

Poenget med Smart Delivery er jo skape en flytende overgang mellom forrige generasjon og neste, akkurat som med cross-buy. 

 

Hvorfor begynner du plutselig å snakke om bakoverkompabilitet? Det er jo ikke det samme. Sony var ikke best på dette tidligere heller. F.eks. hadde ikke PS4 bakoverkompabilitet til PS3, og ikke PS3 til PS2(etter de første modellene).

Lenke til kommentar
1 minute ago, Lush said:

Jeg mener ikke at den skalere på selve konsollen, men at dette har blitt gjort i forkant i utviklingen av spillet. MS har selv sagt at du vil få den beste versjonen på konsollen du bruker disken på. Og da vil det bli som Xbox one X enhanced, at den patches vil jeg tro, ikke at du må laste ned en helt egen versjon(gjenstår å se men slik jeg tolker det), til den beste utgaven som konsollen du bruker kan tilby.

Alle Xbox Series X spill må installeres på SSD. Det er litt av vitsen med å gjøre SSD standard.

https://www.tweaktown.com/news/71277/xbox-series-enhanced-games-arent-compatible-with-hdds/index.html

Lenke til kommentar
Croc Man skrev (48 minutter siden):

Alle Xbox Series X spill må installeres på SSD. Det er litt av vitsen med å gjøre SSD standard.

https://www.tweaktown.com/news/71277/xbox-series-enhanced-games-arent-compatible-with-hdds/index.html

Og jeg argumenter ikke for det heller.... 

For spill tilpasset XsX som Cyberpunk m.fler "patches" til å XsX utgaven selv om du kjøpte spillet på Xbox One på disk eller digitalt. 

 

 

 

eneste er at motoren er den samme ?

Endret av Lush
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (51 minutter siden):

Poenget med Smart Delivery er jo skape en flytende overgang mellom forrige generasjon og neste, akkurat som med cross-buy. 

 

Hvorfor begynner du plutselig å snakke om bakoverkompabilitet? Det er jo ikke det samme. Sony var ikke best på dette tidligere heller. F.eks. hadde ikke PS4 bakoverkompabilitet til PS3, og ikke PS3 til PS2(etter de første modellene).

Bakover/framover det er mye det samme, men nå kommer vi igjen innpå dette vi har diskutert og kommet fram til vi ikke er enig om :) så jeg lar det være med dette :)

Om Sony ikke var best i klassen vet nå ikke jeg men slik Digital Foundry sa det, så var Sony bedre enn MS tidligere og de ga eksempler. Du får ta det opp med dem..

Endret av Lush
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Lush said:

Og jeg argumenter ikke for det heller.... 

For spill tilpasset XsX som Cyberpunk m.fler "patches" til å XsX utgaven selv om du kjøpte spillet på Xbox One på disk eller digitalt. 

 

 

 

eneste er at motoren er den samme ?

Det har ikke MS sagt. De har sagt at du får tilgang til den "beste" versjonen av et spill hvis du allerede eier dette spillet på en annen Xbox, slik at du slipper å spille en bakoverkompitabel versjon. Det blir selvfølgelig ikke noen patching av spillkoden, du laster ned den nye versjonen.

6 minutes ago, Lush said:

Bakover/framover det er mye det samme, men nå kommer vi igjen innpå dette vi har diskutert og kommet fram til vi ikke er enig om :) så jeg lar det være med dette :)

Om Sony ikke var best i klassen vet nå ikke jeg men slik Digital Foundry sa det, så var Sony bedre enn MS tidligere og de ga eksempler. Du får ta det opp med dem..

Slik jeg ser dette nå er dette din påstand. Sony var bedre på hva? Du har jo ikke sagt hva det handler om.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Croc Man skrev (48 minutter siden):

Det har ikke MS sagt. De har sagt at du får tilgang til den "beste" versjonen av et spill hvis du allerede eier dette spillet på en annen Xbox, slik at du slipper å spille en bakoverkompitabel versjon. Det blir selvfølgelig ikke noen patching av spillkoden, du laster ned den nye versjonen.

Slik jeg ser dette nå er dette din påstand. Sony var bedre på hva? Du har jo ikke sagt hva det handler om.

Nei har ikke sagt at MS har sagt, de har bare sagt som du sier at man skal få den beste versjonen for konsollen du har. Og jeg TOLKER det som at da vil spillet patches opp, men gjenstår å se om det er tilfelle eller ikke :) Og hvordan du kan si det det selvsagt ikke kan patche spillet har vel ikke du dekning for.. Xbox enhanced viste at en utgave kan se bedre ut med nettopp en patch, og dette er bare en av tingene til at jeg påstar at vi kan forvente en XsX patch..mtp at slik støtte har vært en del av selve utviklingen av konsollen.

Hvis du vil kverulere at jeg gjenter en påstand tatt fra Digital Foundy videoen som kun min egen, værsågod ....

 

legger ved litt hvor jeg henter info fra, mtp tidligere poster

Instead, all new first party games will come out on both Xbox One and Xbox Series X, as was already announced to be the case with Halo Infinite. That will be the standard for at least the first year of the Xbox Series X’s life, so the recently announced Senua’s Saga: Hellblade 2 will also be on Xbox One.

There’s nothing stopping a third party company making an Xbox Series X exclusive, but that’s probably unlikely so close to launch.

‘As our content comes out over the next year, two years, all of our games, sort of like PC, will play up and down that family of devices,’ Booty told MCV.

The main concern with this approach is that first party games will not be able to take full advantage of the Xbox Series X’s power, as they have to bear in mind the more limited capabilities of the Xbox One, but Booty is adamant that won’t be an issue. ‘Our approach is to pick one or two IP that we’re going to focus on and make sure that they’re there at the launch of the console, taking advantage of all the features,’ he said. ‘And for us that’s going to be Halo Infinite, which is a big opportunity. It’s the first time in over 15 years that we’ll have a Halo title launching in sync with a new console. And that team is definitely going to be doing things to take advantage of [Series X].’

 

https://metro.co.uk/2020/05/29/ps5-launch-titles-track-2020-release-says-ceo-12777771/

https://metro.co.uk/2020/01/13/no-xbox-series-x-exclusives-till-2022-ps5-launch-12046615/

Endret av Lush
Lenke til kommentar

Smart Delivery trenger ikke å være mer enn GeoW5 eksemplet der det tok 2 uker å porte PC ultra settings pluss litt ekstra til XBSX. Cyperpunk 2077 kan leveres med ray-tracing som uansett blir implementert i PC versjonen av spillet. XBSX har native støtte for XBO spill, så dette blir ikke det samme som XB360->XBO der XB360 har en in-order PPC CPU og en mer eksotisk GPU med eDRAM.

Når det gjelder kryss-plattform spill diskusjonen ellers så blir dette litt storm i et vannglass. Jeg tviler ikke på at Sony sine 1. parts spill vil se bedre ut enn MS sine pga Sony ikke går kryss-plattform og sånn sett er det ikke positivt for MS eller XBSX eiere, men å utnytte de nye konsollene 100% vil ta flere år. Finne ut av best mulig bruk av hybrid ray-tracing/rastiering, best mulig streaming schemes for SSD'ene og best mulig bruk av mesh shaders osv. Når spill utviklerne begynner å få et godt grep om de nye konsollene er nok neppe kryss-plattform noe tema lenger.  

Endret av MistaPi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lush skrev (3 timer siden):

Jeg mener ikke at den skalere på selve konsollen, men at dette har blitt gjort i forkant i utviklingen av spillet. MS har selv sagt at du vil få den beste versjonen på konsollen du bruker disken på. Og da vil det bli som Xbox one X enhanced, at den patches vil jeg tro, ikke at du må laste ned en helt egen versjon(gjenstår å se men slik jeg tolker det), til den beste utgaven som konsollen du bruker kan tilby.

Der jeg leste som du linket tidligere sto det jo ingen ting om disken. Sto bare at du får beste versjonen på systemet man kjører. 

Som noen var inne på tidligere så ser jeg ikke helt kost/nytten ved å lage en patch som oppgraderer xbox one utgaven til xsx, når de like gjerne bare kan gi xsx utgaven som uansett er laget.  

edit: ser dere har jo allerede diskutert dette videre, så du trenger ikke gjenta deg Lush :) 

edit2: MistaPi leverer i tråden! 

Endret av barezell
Lenke til kommentar
Lush skrev (6 timer siden):

Når du sier 100% optimalisert så oppfatter jeg det som at du tenker at spillet må ha tatt det neste steget med streaming, og gameplay bygget på alt som PS5 kan tilby med sine eksklusive spill og hva XsX kan få til. Og igjen jeg er ikke uenig. Hadde du tatt AC Valhall og laget det kun til next gen, så kunne du fått helt annet gameplay og andre muligheter.

Men jeg hevder at spill laget for både ny og gammel konsoll kan kjøre/se så bra det er mulig, på enten XsX samt Xbox one..De må bare ha lavere grafikk, og ha loading screens p en Xbox One utgave.

Så de vil altså IKKE kjøre så bra som mulig.

De vil kjøre så bra som de blir skalert til å gjøre.

Lush skrev (6 timer siden):

1. Alle PS4 spill er ikke lovet å fungere på PS5. De har sagt at de 100 mest spilte titlene garantert skal komme, uten å si hvilke enda men forhåpentligvis i morgen. Og at de har 1000 andre titler de skal avgjøre om de skal støtte bakoverkompatibilitet. Men at de må se hvert spill for seg selv om dette er mulig/nyttig.

Feil.

"UPDATE: A quick update on backward compatibility – With all of the amazing games in PS4’s catalog, we’ve devoted significant efforts to enable our fans to play their favorites on PS5. We believe that the overwhelming majority of the 4,000+ PS4 titles will be playable on PS5."

https://www.google.com/amp/s/blog.playstation.com/2020/03/18/unveiling-new-details-of-playstation-5-hardware-technical-specs/amp/

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Belive og majority er nøkkelord og står ikke at alle vil funke på launch, bare at de jobber med å teste flere tusen til mot launch. Men for all del er kjempe bra at Sony også jobber med dette. Kan jo nesten si det er en selvfølge da MS virker få veldig mye god feedback på akkurat dette. 

Endret av barezell
  • Liker 1
Lenke til kommentar
barezell skrev (2 minutter siden):

Der jeg leste som du linket tidligere sto det jo ingen ting om disken. Sto bare at du får beste versjonen på systemet man kjører. 

Som noen var inne på tidligere så ser jeg ikke helt kost/nytten ved å lage en patch som oppgraderer xbox one utgaven til xsx, når de like gjerne bare kan gi xsx utgaven som uansett er laget.  

 

Det er jo ikke sikkert dette med disken, men Xbox One disk utgaven merkes med Smart Delivery. Så er det opp til tolkning hvordan dette leveres, da de enda ikke har forklart dette detaljert utenom at du skal få den beste ut gaven.

Men jeg ser fordelen når man tenker på hvor varierende Internet bånbredde gamere har i verden. For de fleste av oss så vil jo ikke, la oss si 200GB å laste ned være det største problemet. Hvis en egen XsX spill tar slik plass. 

Da ville det vært bedre med at disk versjonen du kjøpte til Xbox One som allerede tar "100" GB får en patch som legger til de 100GB XsX krever. 

Nå vil jo next gen streaming til og fra SSD gjøre at doble assets på tradisjonell HDD ikke lenger behøves. Og at spill som Modern Warfare ikke vil ta 200GB+. Men om utviklerne bruker dette og andre mer effektive lagringsplass metoder til å holde bruke av GB nede eller å fylle tomrommet med annet innhold. Vet vi lite om enda. 

Lenke til kommentar
Iki skrev (2 timer siden):

Så de vil altså IKKE kjøre så bra som mulig.

De vil kjøre så bra som de blir skalert til å gjøre.

Feil.

"UPDATE: A quick update on backward compatibility – With all of the amazing games in PS4’s catalog, we’ve devoted significant efforts to enable our fans to play their favorites on PS5. We believe that the overwhelming majority of the 4,000+ PS4 titles will be playable on PS5."

https://www.google.com/amp/s/blog.playstation.com/2020/03/18/unveiling-new-details-of-playstation-5-hardware-technical-specs/amp/

 

 

Vi har ulik definisjon av yte så bra som mulig, gidder ikke å gå innpå det igjen. 

Siterer igjen

‘Our approach is to pick one or two IP that we’re going to focus on and make sure that they’re there at the launch of the console, taking advantage of all the features,’ he said. ‘And for us that’s going to be Halo Infinite, which is a big opportunity. It’s the first time in over 15 years that we’ll have a Halo title launching in sync with a new console. And that team is definitely going to be doing things to take advantage of [Series X].’

Sitat fra Matt Booty - Xbox Game Studios boss

Det ene utelukker ikke det andre.

Kan ikke se at de garanterer alle 4000 titlene. De tror og vi kan tro dem, men de garanterer ikke...

Som MS har gjort med sitt bibliotek.... Har du sett Digital Foundry videoen om PS5 bakoverkompatibilitet i innlegget mitt over. Som jeg til og med timestampet til slutten hvor de snakker om akkurat dette... 

Endret av Lush
Lenke til kommentar
4 hours ago, Lush said:

Nei har ikke sagt at MS har sagt, de har bare sagt som du sier at man skal få den beste versjonen for konsollen du har. Og jeg TOLKER det som at da vil spillet patches opp, men gjenstår å se om det er tilfelle eller ikke :) Og hvordan du kan si det det selvsagt ikke kan patche spillet har vel ikke du dekning for.. Xbox enhanced viste at en utgave kan se bedre ut med nettopp en patch, og dette er bare en av tingene til at jeg påstar at vi kan forvente en XsX patch..mtp at slik støtte har vært en del av selve utviklingen av konsollen.

Hvis du vil kverulere at jeg gjenter en påstand tatt fra Digital Foundy videoen som kun min egen, værsågod ....

Vanskelig å patche et spill på fysisk disk når alle Xbox Series X Enhanced spill skal kjøres fra SSD ?

 

Mener du virkelig at Digital Foundry har sagt at Sony har vært bedre på bakoverkompabilitet? Når Sony ikke har hatt bakoverkompabilitet siden 2006?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, barezell said:

Gjør du deg vanskelig nå Croc? :p Er vel ikke verre enn at spillet installeres fra fysisk disk og så blir patchet? 

Jeg trur som nevnt heller ikke dette er tilfellet, men det er ikke vanskelig å tenke seg til hvordan det kunne fungert.  :) 

 Nei, jeg skal på ingen måte avskrive at kan det utføres, teknologisk sett er det sikkert mulig. Jeg blir rett og slett litt imponert hvis det er slik det skal foregå. Ikke på en god måte da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...