Gå til innhold

George Floyd


Gjest

Tenk først, post etterpå. Persondiskusjoner og trolling vil kunne lede til advarsler og evt. utestengelse.

Anbefalte innlegg

3 minutes ago, aomt said:

Norsk politi og rettsvesen har motsatt tanke. Det seies at heller 10 kriminelle bør få slippe fri enn ein uskyldig blir dømt for noe h*n ikkje har gjort.

Forskjell på å stoppe og arrestere. Han sier ikke at uskyldige skal dømmes, men at f.eks. promillekontroll der man stopper tilfeldige er helt greit. Slik er det i Norge også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
debattklovn skrev (14 minutter siden):

Utrolig så mye sympati det er å finne med farlige kriminelle i denne tråden. 
"Han fyllekjørte, men gjorde ikke noe galt så bare kjør ham hjem". Om fyren som setter alles liv i fare når han kjører sørpe full. 

Mens politiet får kritikk for den minste lille ting de gjør feil. Utrolig. 

Jeg synes dette er å bomme litt på problemstillingen her. Hvorvidt Brooks var en farlig kriminell eller ikke har jeg heller ikke sett noe om, ei heller om politipatruljen visste noe om bakgrunnen hans. 

Selve saken er jo at mange mennesker dør i kontakt med politiet i USA, og politiets oppgave er jo nettopp å beskytte befolkningen og å hindre at dette skjer. Da er det viktig å ettergå hvorfor dette skjer så ofte, og dette er et eksempel på en situasjon hvor politiet tilsynelatende (og ifølge politiet selv) har gjort feil som har eskalert situasjonen som igjen førte til at de måtte forsvare seg med skytevåpen. 

Politiet får kritikk for mye, også noe urettmessig, men dødsfall er ikke "den minste lille ting", det er svært alvorlig og viktig å finne ut av hva som har skjedd og å gjennomgå rutiner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når det er sagt, eg er litt med politiet ang det siste hendelse. Det bør seies, eg har ikkje satt meg for mye i denne hendelse, kanskje eg mistet noe?

De ser feilparkert bil (som forstyrrer trafikk) og full person som sover i den. De må involvere seg, det er logisk. Etter litt frem og tilbake så bestemmer de å arrestere han. Eg går ut i frå de hadde nok grunn/mistanke for å gjøre det.
Det tragiske begynner, når han kjemper imot arrestasjonen. Politiet velger å bruke el-pistol. Det stopper ikkje han. Andre politimann bruker sin el-pistol. Fyren er fortsatt upåvirket av det. Han går så langt som å ta eine el-pistol frå politiet. Han begynner å slåss med politiet. Det endre med at han blir skutt. 
Eg syns politiet burde prøve å skyta han, uten å drepe. Knær, skulder, osv. Men alt i alt, om de prøvde å skyte han med to el-pistoler, men han vert upåvirket og begynte å slåss med de... Vel, eg kan skjønne at de måtte bruke meir makt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Snikpellik said:

Jeg synes dette er å bomme litt på problemstillingen her. Hvorvidt Brooks var en farlig kriminell eller ikke har jeg heller ikke sett noe om, ei heller om politipatruljen visste noe om bakgrunnen hans. 

Selve saken er jo at mange mennesker dør i kontakt med politiet i USA, og politiets oppgave er jo nettopp å beskytte befolkningen og å hindre at dette skjer. Da er det viktig å ettergå hvorfor dette skjer så ofte, og dette er et eksempel på en situasjon hvor politiet tilsynelatende (og ifølge politiet selv) har gjort feil som har eskalert situasjonen som igjen førte til at de måtte forsvare seg med skytevåpen. 

Politiet får kritikk for mye, også noe urettmessig, men dødsfall er ikke "den minste lille ting", det er svært alvorlig og viktig å finne ut av hva som har skjedd og å gjennomgå rutiner.

Du har jo sett bodycam, hvor ser det ut som at situasjonen eskalerer for din del?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
pappkake skrev (1 minutt siden):

Forskjell på å stoppe og arrestere. Han sier ikke at uskyldige skal dømmes, men at f.eks. promillekontroll der man stopper tilfeldige er helt greit. Slik er det i Norge også.

Promillekontroll på veien, når du kjører. Sover du i pax setet på ein parkeringsplass eller går ut på gata, så skal det meir til for politiet å sjekke deg. Politiet kan ikkje tilfeldig sjekke lommene dine ut på gata. De må ha sannelig grunn til mistanke. Så nei, det er ikkje slik i Noreg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, aomt said:

Promillekontroll på veien, når du kjører. Sover du i pax setet på ein parkeringsplass eller går ut på gata, så skal det meir til for politiet å sjekke deg. Politiet kan ikkje tilfeldig sjekke lommene dine ut på gata. De må ha sannelig grunn til mistanke. Så nei, det er ikkje slik i Noreg.

Det var jo ikke det som skjedde, han sov bak rattet med motor i gang og ble bedt om å parkere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ingen som argumenterer for å legge ned politiet.
Det argumenteres for å redusere hva politiet får, og omstrukturere politiet på en slik måte at man får bort inkompetente nek, og inn mennesker som forstår hvordan man bekjemper kriminalitet.

Det er viktigere å stoppe kriminalitet enn å stoppe helt tilfeldige mennesker.

Og igjen; Statistikk fra gjennomgang av politiet og dommer viser at ved å stoppe tilfeldige mennesker, så finner politiet oftere legitime lovbrudd hos hvite -- både fotgjengere og bilførere.
Likevel så stopper politiet fremdeles helt tilfeldige fargede personer, selv om oddsen for å oppdage lovbrudd er lavere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Red Frostraven said:

Det er ingen som argumenterer for å legge ned politiet.
Det argumenteres for å redusere hva politiet får, og omstrukturere politiet på en slik måte at man får bort inkompetente nek, og inn mennesker som forstår hvordan man bekjemper kriminalitet.

Det er viktigere å stoppe kriminalitet enn å stoppe helt tilfeldige mennesker.

Og igjen; Statistikk fra gjennomgang av politiet og dommer viser at ved å stoppe tilfeldige mennesker, så finner politiet oftere legitime lovbrudd hos hvite -- både fotgjengere og bilførere.
Likevel så stopper politiet fremdeles helt tilfeldige fargede personer, selv om oddsen for å oppdage lovbrudd er lavere.

Kilde

  • Liker 2
Lenke til kommentar
pappkake skrev (1 minutt siden):

Du har jo sett bodycam, hvor ser det ut som at situasjonen eskalerer for din del?

Har sett bodycam og overvåkingsbilder - jeg har egentlig ikke så mye meninger om detaljene i akkurat denne saken og kjenner ikke til prosedyrene de skal følge. Men det er nettopp dette med eskalering som er talking point rundt hendelsen i USA og mediene, derfor jeg postet den så vi kunne diskutere generelt rundt det.

Når myndighetene i byen er kritiske til hendelsen, og politiet sparker betjenten og politisjefen må gå av så er min umiddelbare tanke at noe som ikke skal skje har skjedd, og at det må finnes ut av. 

Synes spørsmålet "hva kunne politiet gjort annerledes for å hindre dette dødsfallet" er veldig viktig og interessant å stille siden altfor mange dør i kontakt med politiet i USA.

Dette er hva ordførereren i Atlanta, Keisha Lance Bottoms har uttalt om saken:

Sitat

"While there may be debate as to whether this was an appropriate use of deadly force, I firmly believe that there is a clear distinction between what you can do and what you should do. I do not believe that this was a justified use of deadly force," Bottoms said.

https://eu.usatoday.com/story/news/nation/2020/06/13/atlanta-shooting-police-officer-kills-black-man-wendys-drive-thru/3183209001/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, aomt said:

Når det er sagt, eg er litt med politiet ang det siste hendelse. Det bør seies, eg har ikkje satt meg for mye i denne hendelse, kanskje eg mistet noe?

De ser feilparkert bil (som forstyrrer trafikk) og full person som sover i den. De må involvere seg, det er logisk. Etter litt frem og tilbake så bestemmer de å arrestere han. Eg går ut i frå de hadde nok grunn/mistanke for å gjøre det.
Det tragiske begynner, når han kjemper imot arrestasjonen. Politiet velger å bruke el-pistol. Det stopper ikkje han. Andre politimann bruker sin el-pistol. Fyren er fortsatt upåvirket av det. Han går så langt som å ta eine el-pistol frå politiet. Han begynner å slåss med politiet. Det endre med at han blir skutt. 
Eg syns politiet burde prøve å skyta han, uten å drepe. Knær, skulder, osv. Men alt i alt, om de prøvde å skyte han med to el-pistoler, men han vert upåvirket og begynte å slåss med de... Vel, eg kan skjønne at de måtte bruke meir makt.

Det logiske er å la ham løpe. De vet hvem han er og de har bilen hans. Det er ikke vanskelig å få tak i ham på et senere tidspunkt.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, aomt said:

Politiet er trente for å håndtere det. De har særskilt stilling i samfunnet og maktposisjon over så å si alle ut på gata. De har mengde ulike våpen og rett til å bruke de. 

Og de håndterte det i dette tilfellet på en god måte. 

Quote

Ein vanlig person som gjør feil... vel, da gjør han feil. Ein forseelse eller mild lovbrudd er ikkje verre enn nettopp det, mild forseelse. 

Å fyllekjøre er alvorlig kriminalitet. 
Å motsette seg arrest og slå etter en politimann er alvorlig kriminalitet. 
Å stjele våpenet til en politimann og gjentatte ganger forsøke å bruke den mot ham er svært alvorlig kriminalitet. 

Dette var ikke en "vanlig person" som bare gjorde en feil denne kvelden. 
Han gjorde mange alvorlige forbrytelser etter hverandre og ble drept på grunn av sin ulovlige voldsbruk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

Red Frostraven skrev (6 minutter siden):

Dere har fått kilden utallige ganger.

Men her er noen av dem, igjen:

100 000 000 stopp av politiet ble gjennomgått og resultatene analysert:
 

Sitat

In March of 2019, researchers compiled and analyzed data from more than 100 million traffic stops in the United States. What they found: Police were more likely to pull over black drivers. The researchers were able to confirm racial bias by measuring daytime stops against nighttime stops, when darkness would make it more difficult to ascertain a driver’s race. As with previous studies, they also found that black and Latino drivers are more likely to be searched for contraband — even though white drivers are consistently more likely to be found with contraband. They also found that legalization of marijuana in Colorado and Washington has caused fewer drivers to be searched during a stop, but that it did not alter the increased frequency with which black and Latino drivers are searched.

Kilde på tallene:
https://5harad.com/papers/100M-stops.pdf

 

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Tåkefyrste said:

Det kan være lurt å lese gjennom kildene du har klart  google deg frem til før du poster dem:

Quote

Protesters’ cries to defund or abolish the police are often not meant literally. Rather, they are demands to rethink a law enforcement system from the ground up and to grapple with deeply ingrained issues, including employing officers who do not live in the city they police — as is done in Minneapolis — and sending armed officers to respond to situations that turn out not to be crimes, as when a mentally ill person is in distress.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
ism_InnleggNO skrev (Akkurat nå):

Det logiske er å la ham løpe. De vet hvem han er og de har bilen hans. Det er ikke vanskelig å få tak i ham på et senere tidspunkt.

Både og. For all del, eg forsvarer ikkje bruk av skytevåpen. Og om de først bruker det, så bør de skade han uten å sette livet hans i fare.

Samtidig, når fyren begynner å slåss med politiet, stjeler taser, forsøker å skyte politiet med den... men du lar han berre slippe unna? Eg trur ikkje noe politi i verden hadde gjort det. Ikkje i USA, ikkje i Noreg. 
Kan de være sikre det er hans bil? Kan de vite at han bur på oppgitt adresse? Når han motsetter seg arresten på den måten, så er det grunn for mistanke for noe større, vil eg påstå.

Lenke til kommentar
1 minute ago, ism_InnleggNO said:

Det kan være lurt å lese gjennom kildene du har klart  google deg frem til før du poster dem:

 

Men likevel tar Byrådet det bokstavelig.

Quote

 Nine members of the Minneapolis City Council — a veto-proof majority — pledged on Sunday to dismantle the Police Department, promising to create a new system of public safety in a city where law enforcement has long been accused of racism.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Snikpellik said:

Selve saken er jo at mange mennesker dør i kontakt med politiet i USA, og politiets oppgave er jo nettopp å beskytte befolkningen og å hindre at dette skjer.

Og den overveldende majoriteten av disse holder på å angripe politiet når de blir drept av politiet. Det være seg med strømpistol som i dette tilfellet, kniv, bil, skytevåpen eller annet. 

Svært, svært få personer blir drept i kontakt med politiet når de ikke holder på å angripe politiet eller andre personer. 

Quote

Politiet får kritikk for mye, også noe urettmessig, men dødsfall er ikke "den minste lille ting", det er svært alvorlig og viktig å finne ut av hva som har skjedd og å gjennomgå rutiner.

Enig i det. Men her blir politimannen sparket og politisjefen går før en grundig etterforskning av denne saken er blitt gjort. 
Som tyder på at de føler et høyt politisk og personlig press nå i forbindelse med galskapen vi ser under Floyd-demonstrasjonene. 
Det vanlige er at politiansatte involverte i slike situasjoner blir permitterte inntil etterforskningen er ferdig, ikke at de får sparken før etterforskningen er ferdig og politimesteren går av... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...