Gå til innhold

Folk må kunne forstå hva hurtiglading koster. Pris per levert energimengde er best løsning


Anbefalte innlegg

On 5/24/2020 at 3:35 AM, Simen1 said:

Holder man seg unna fysiske brikker og sender VIN over ladekabelen så burde det holde i lange baner å registrere sin VIN og betaling, hos hver av operatørene. 

Hva om det er mer enn en bruker av en bil? Kanskje er det en leiebil. Hvem vedlikeholder en oversikt over hva 'hver av operatørene' egentlig betyr. mener du at alle må sette seg inn i og individuellt inngå en avtale med alle potensielle ladeoperatører i et område før man kan kjøre der? Det er alt for tungvindt. Hva om noen trikser med bilen og får den til å sende noen andres VIN? 

Man må komme til et avtaleverk tilsvarende det man har på mobiltelefoni (Uten sammenligning forøvrig på hvem som skal betales) hvor man kan friksjonsfritt roame uten å måtte tenke på å måtte ha etablert avtaler på forhånd. Man må ta høyde for at kommunikasjon kan være nede slik at løsningen må kunne fungere offline, men man kan likevel ha en akseptabel autentisering og sikring av at operatøren til slutt blir betalt. 

Eksisterende betalingskort har løsninger for dette. Kortet er personlig, noe en VIN ikke nødvendigvis er, og man har offline løsninger innebygget i systemet. 

RFid kan gjøres pr. def personlig, men de mangler mulighet for autentisering og offlinetransaksjoner. (Man kan riktignok ha autentisering om man er online, men det er en lite skalerbar løsning og man må som sagt være robust nok til at man kan få ladet selv om man er offline) 

I det som er i ferd med å etableres som standard vil bilen identifisere seg selv med en kryptografisk signert ID og en kryptografisk signert servicekontrakt. Servicekontrakten kan dermed være den personlige delen og kan endres selv om bilen er den samme. En simpel rfid vil her være sårbar for replayangrep, så kommunikasjonsprotokollen mellom bilen og ladestasjonen bruker TLS, noe som krever toveiskommunikasjon. Så må det opprettes avtaleverk og infrastruktur for å distribuere og invalidere sertifikater samt sikre at operatørene til sist får betalt.  

Endret av sverreb
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sverreb skrev (21 timer siden):

Hva om det er mer enn en bruker av en bil? Kanskje er det en leiebil.

Det er allerede bombrikker i leiebilene som leietakerne betaler så det tror jeg ikke er et problem. Samme med f.eks. bildeling. Og låner man bil privat så er det bare å vippse over litt «bensinpenger» da, sånn man alltid har gjort. Man får jo alltid kvittering på et eller annet vis så det er heller aldri tvil om sunmen dersom man er pedantisk på det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (22 timer siden):

Man må komme til et avtaleverk tilsvarende det man har på mobiltelefoni (Uten sammenligning forøvrig på hvem som skal betales) hvor man kan friksjonsfritt roame uten å måtte tenke på å måtte ha etablert avtaler på forhånd. Man må ta høyde for at kommunikasjon kan være nede slik at løsningen må kunne fungere offline, men man kan likevel ha en akseptabel autentisering og sikring av at operatøren til slutt blir betalt. 

Android Automotive OS, VW OS osv osv vil jo ha slike app-store lignende løsninger. Denne delen løser jo betaling allerede, så hvorfor ikke linke lading til dette på et vis? SMS verifikasjon/Bank-ID lignende løsninger kunne jo "bevist" hvem som satt bak rattet og registrerte seg for en bruker, om det var snakk om leiebil f.eks. 

Lenke til kommentar
Frobe skrev (På 24.5.2020 den 19.49):

Nei, tror ikke det.

Ofte får man en velkomstpakke når man kjøper ny elbil, der det første årets medlemskap er gratis/betalt. Da ligger brikken vedlagt i konvolutten, men man må selv gå inn på nettsiden til elbilforeningen hvis man ønsker å bli medlem.

Selve brikken er en NCF/Rfid-brikke etter ISO 14443-3A (Mifare classic). Det viktigste er serienummeret som er stemplet på brikken, og som brikken oppgir elektronisk til NCF/Rfid-leseren.

For å bruke brikken til å starte lading må man registrere serienummeret som står på den for Fortum eller andre ladeleverandører. Selv har jeg også lagt til brikken på jobbens 32A ladestasjoner fra Zaptec.

Tror de har sluttet å gi velkomstpakker med noen tilknytning til EF med de fleste bilmerker nå. Hos Hyundai får du i alle fall bare en ladebrikke med logoen deres på som du kan registrere hos så mange eller så få leverandører du selv vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, mr. papp said:

Det er allerede bombrikker i leiebilene som leietakerne betaler så det tror jeg ikke er et problem. Samme med f.eks. bildeling. Og låner man bil privat så er det bare å vippse over litt «bensinpenger» da, sånn man alltid har gjort. Man får jo alltid kvittering på et eller annet vis så det er heller aldri tvil om sunmen dersom man er pedantisk på det. 

Det er en mulighet, men om du har hatt noe med leiebilselskaper å gjøre så vet du at påslaget de vil komme med gjør at den løsningen kanskje ikke er så attraktiv, men teknisk sett kan man gjøre det slik ja. Det er imidlertid absolutt ingen grunn til å begrense seg på den måten. Som jeg nevnte er det å bare sende en plaintext VIN utilstrekkelig som identifikasjon. Hvem som helst kan kopiere en VIN. Siden vi trenger en autenntiseringsmekanisme kan man like godt autentisere en servicekontrakt som bare en bil. Det kan også være ønskelig for brukere å velge hvilken servicekontrakt de skal bruke. Kanskje gir en kontrakt rabatter hos visse tilbydere, kanskje er kontrakten som er billigst hjemme ikke fungerende i utlandet etc (Se: bankaxept). 
 

1 hour ago, oophus3do said:

Android Automotive OS, VW OS osv osv vil jo ha slike app-store lignende løsninger. Denne delen løser jo betaling allerede, så hvorfor ikke linke lading til dette på et vis? SMS verifikasjon/Bank-ID lignende løsninger kunne jo "bevist" hvem som satt bak rattet og registrerte seg for en bruker, om det var snakk om leiebil f.eks. 

Bank-ID, SMS verifisering er on-line løsninger. For å ha et robust system må vi kunne gjennomføre betalinger selv om kommunikasjon er nede. For å være klar: Dette finnes i alminnelige kreddittkort alt (Og meg bekjent er også i google/apple pay), og å bruke de om ikke annet som en siste instans intill et fullverdig alternativ er på plass ville vært en løsning for drop-in kunder. Dette problemet med transaksjonstid er løsbart, om ikke annet kan man forhåndsbetale og så få refundert overskytende beløp. Om du har reist med europeisk kredittkort og bil i USA noen ganger så har du helt sikker vært ute for den løsningen alt.

Min diskusjon omhandlet i første rekke hva som skal til for å lage en plug & charge løsning hvor man bare kan plugge inn bilen. Servicekontrakten kan utmerket godt være knyttet til visa, MC, bank-id, google, apple etc. Den sier i praksis at den som har signert kontrakten (Som er en av de betalingstilbyderne) garanterer at betalingstilbyderen får betalt. Betalingstilbyderen har på sin side offentlige sertifikater for alle betalingstilbydere de stoler på så de kan verifisere at kontrakten er gyldig. 

Å betale på andre måter er både mulig og ønskelig siden det vil være mange biler som aldri vil støtte noen plug & charge, og selv på se som støtter det vil det være mange brukere som av diverse årsaker ikke kan eller ikke vil ha en slik avtale.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Bank-ID, SMS verifisering er on-line løsninger. For å ha et robust system må vi kunne gjennomføre betalinger selv om kommunikasjon er nede.

Drop-in kunder må altså bruke dagens løsninger, slik at det er mulig, mens "ease of use" omhandler V2G "plug & charge" løsninger som jo kommer. Jeg trur ikke vi kan forvente at slike systemer er 100% robuste med 100% oppetid. 

sverreb skrev (5 minutter siden):

Min diskusjon omhandlet i første rekke hva som skal til for å lage en plug & charge løsning hvor man bare kan plugge inn bilen.

https://v2g-clarity.com/knowledgebase/basics-of-plug-and-charge/

Står litt informasjon om det derifra. 

sverreb skrev (11 minutter siden):

Betalingstilbyderen har på sin side offentlige sertifikater for alle betalingstilbydere de stoler på så de kan verifisere at kontrakten er gyldig. 

Ja, det var litt derfor jeg nevnte app-store lignende løsninger i bilene fra før av. Det betyr jo at slike betalingsløsninger allerede er implementert og at kontrakter kan gå igjennom dette på et vis? 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
7 hours ago, Hanhijnn said:

Ah, du kjører m.a.o. IKKE en Tesla... ?

Jo men har en bror som Ikke gjør det. 

Oslo - Stockholm, så brukte han vesentlig lenger tid på å registrere seg, og snakke med kundeservice for å få laderne til å fungere enn han brukte på selve ladingen.  (Og det er da på 50kW ladere) Så det var ikke en tur han ville legge ut på igjen, selv om Kona hans har ca. samme rekkevidde i praksis som min. Han la ut på turen med elbil siden det gikk så smertefritt når vi kjørte min TM3 

Som et eksempel så kan man ikke bruke Fortums app på Fortums svenske ladestasjoner.... 
En tur til middelhavet blir jo en ekspedisjon med vanskelighetsgrad Phileas Fogg :)

Sett bort fra Tesla, så er det vel Porsche som har kommet lengst med å forsøke å lage et ladenettverk, som kommer opp i bilensnavigasjon og betaling via en sentral app. Her kan du se hvordan det er å bruke. Veldig underholdene tur.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 minutter siden):

Jo men har en bror som Ikke gjør det. 

Oslo - Stockholm, så brukte han vesentlig lenger tid på å registrere seg, og snakke med kundeservice for å få laderne til å fungere enn han brukte på selve ladingen.  (Og det er da på 50kW ladere) Så det var ikke en tur han ville legge ut på igjen, selv om Kona hans har ca. samme rekkevidde i praksis som min. Han la ut på turen med elbil siden det gikk så smertefritt når vi kjørte min TM3 

Som et eksempel så kan man ikke bruke Fortums app på Fortums svenske ladestasjoner.... 
En tur til middelhavet blir jo en ekspedisjon med vanskelighetsgrad Phileas Fogg :)

Sett bort fra Tesla, så er det vel Porsche som har kommet lengst med å forsøke å lage et ladenettverk, som kommer opp i bilensnavigasjon og betaling via en sentral app. Her kan du se hvordan det er å bruke. Veldig underholdene tur.

 

Ah, det var bror din som var på tur med Kona si(n). :roll:

Husker den Porsche-turen der ja. Den var jo gjengitt i diverse media. De kom seg vel ikke hjem før Korona-nedstengingen heller(?)...

Nei, det er nok du som har kjøpt rett bil for langturene. Særlig utenfor Norges grenser ja. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Jo men har en bror som Ikke gjør det. 

Oslo - Stockholm, så brukte han vesentlig lenger tid på å registrere seg, og snakke med kundeservice for å få laderne til å fungere enn han brukte på selve ladingen.  (Og det er da på 50kW ladere) Så det var ikke en tur han ville legge ut på igjen, selv om Kona hans har ca. samme rekkevidde i praksis som min. Han la ut på turen med elbil siden det gikk så smertefritt når vi kjørte min TM3 

Som et eksempel så kan man ikke bruke Fortums app på Fortums svenske ladestasjoner.... 
En tur til middelhavet blir jo en ekspedisjon med vanskelighetsgrad Phileas Fogg :)

Sett bort fra Tesla, så er det vel Porsche som har kommet lengst med å forsøke å lage et ladenettverk, som kommer opp i bilensnavigasjon og betaling via en sentral app. Her kan du se hvordan det er å bruke. Veldig underholdene tur.

 

Og tilsvarende vanskelig blir det for utlendingane i Norge. Dersom en skal betale 20 kroner for å parkere kan en gjere det med kort overalt, det burde vere mulig på hurtigladera også. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (4 timer siden):

Det ligger en ganske morsom tråd på elbilforum om en som lurer på å bytte ut X’en med Kona og ber om råd

Ikke omvendt altså; at han ville bytte bort kona til fordel for eksen?

Del gjerne link, høres ut som en morsom tråd (prøvde å søke kjapt, men fant ikke frem).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Litt synd i hu dama som hadde jobbet som bompenge-vakt i alle år som isåfall mister den jobben. 

Hun mister nok _den_ jobben og får nye oppgaver i Securitas. Men må jo være rart å gjøre noe helt annet etter 30 år i samme type jobb. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...