Gå til innhold

Folk må kunne forstå hva hurtiglading koster. Pris per levert energimengde er best løsning


Anbefalte innlegg

Olethros skrev (På 19.5.2020 den 10.46):

Å bare beregne pris pr. kilowattime vil garantert føre til at e-Golfer o.l. som bare kan lade opptil 40kW blir stående på lynladere fordi Ola og Kari Vattnisse rett og slett ikke fatter at de ville fått samme hastighet fra 50kW-stasjonen, men koblet seg på den det står 150kW på fordi "da må det jo gå raskere." Muligens ville det funke bedre med ren minuttpris som var høyere jo større kapasitet det er på laderen så prisen pr. kWt blir noenlunde lik hvis man bruker stasjonen som passer best til sin bil.

Ofte får man jo ikke mer enn 40kW uansett, selv om man har en bil som kunne tatt 150kW. Juks og bedrag å ta betalt for ladetid da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dovreekspressen skrev (På 19.5.2020 den 13.47):

Jeg vil vite mer enn prisen. Jeg vil også vite hvor lenge jeg må stå. Særlig når det skal koste ekstra når jeg må stå lenger. Tid er også penger. Det gjelder ladeoperatøren like mye som meg. Faktisk er jeg langt mer opptatt av tida enn av pengene. Det er ikke penger jeg mangler, det er tid. Det er en selvmotsigelse å ta betalt kun for energi, og i tillegg "bot" for å stå lenge. Altså, enten er tida viktig, eller så er den det ikke.

Tid er viktig hvis du står for lenge. Hvis du ikke står for lenge så er det ikke noe problem. Det er ingen selvmotsigelse i å kun ta betalt for strømmen, og så legge på ekstra avgift hvis man står etter at bilen er ferdig ladet eller står for lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 19.5.2020 den 15.33):

Teslas straffegebyr for å oppta en plass etter endt lading nevnes. Jeg skjønner hevnlysten, men synes straffen er for streng. De har jo åpenbart mindre utgifter med en stasjon som det ikke lades på enn en det lades på, så gebyret burde være lavere enn når man lader. Om jeg har forstått rettslæren rett så bør straff alltid være lavere enn selve forbrytelsen delt på oppdagelsesfaren. Her er oppdagelsesfaren 100%, og da bør straffen være lavere enn om man hadde ladet på full guffe. Om jeg husker rett er straffeavgiften til Tesla omtrent 4 ganger høyere enn energiprisen ved å lade på full guffe. De burde heller satt minimumsfakturering til f.eks 50% av full ladeeffekt. Da får man incentiver til å bytte til en tregere lader om man absolutt vil toppe batteriet til 100%.

Dette med avgift hvis man står for lenge på Teslas superladere gjelder vel bare hvis de er full? "Straffen" må være hard nok til at folk faktisk flytter seg når de har ladet ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (På 19.5.2020 den 16.59):

Og folk gjør narr av de som er skeptiske til elbiler. .... ja ja.

Når jeg leser en del av innleggene her så ser jeg bare en masse bortskjemte dalter med oppkonstruerte sosse problemer. 

Lad og kom dere videre i livet, bokstavelig tala.

Ei gammal tante med elbil bryr seg null om hvilken lader ho bruker (ikke jeg heller forsåvidt). Teknologi er uinteresant for henne. Å da skulle ha forståelse for at snurtne raddisser skulle stå og skjelle henne ut for å bruke feil ladehastighet blir litt primadonna.

Dessuten vil de løse seg med tiden. 1.) Fordi ladere vil etterhvert standardiseres og være tilpasset massene 2.) Fordi antall ladepunkter bare vil øke og 3.) Fordi vi forhåpentligvis får en annen og bedre ennergibærer enn batterier med tiden.

Youst say so..

De som har småbiler med små batterier vil sannsynligvis ikke legge ut på så veldig mange langturer heller, så de vil nok hurtiglade sjeldnere uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 timer siden):

Du kan ikke trekke kortet på forhånd og betale for den tiden du bruker, siden det kun er lov å trekke betaling etter maks noen få minutter (går fint når man fyller bensin).

Merkelig at lokalavisen, matkasser, Netflix, Spotify og alle andre abonnements-greier klarer dette da. Jeg trenger aldri å bekrefte kort-info. Ei heller om jeg opp-/nedgraderer må jeg inn med ny kort-info. Til og med alle appene jeg er tvunget til å bruke for å lade bilen min, klarer å huske kort-info.

Det er fullt mulig å registrere kortet en gang, og så trekke på et vilkårlig beløp på et senere tidspunkt. Nada problemos!

Rett nok er eksemplene mine tuftet på Visa, og ikke BankAxept. Dersom sistnevnte mot formodning ikke skulle støtte det, så får de bare ty til Visa, da?! 

Dersom tilstrekkelig kort-info lagres på server ved første registrering, kan chip/stripe brukes for verifisering ved hver eneste fylling senere. ?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (15 minutter siden):

Merkelig at lokalavisen, matkasser, Netflix, Spotify og alle andre abonnements-greier klarer dette da. Jeg trenger aldri å bekrefte kort-info. Ei heller om jeg opp-/nedgraderer må jeg inn med ny kort-info. Til og med alle appene jeg er tvunget til å bruke for å lade bilen min, klarer å huske kort-info.

Det er fullt mulig å registrere kortet en gang, og så trekke på et vilkårlig beløp på et senere tidspunkt. Nada problemos!

Rett nok er eksemplene mine tuftet på Visa, og ikke BankAxept. Dersom sistnevnte mot formodning ikke skulle støtte det, så får de bare ty til Visa, da?! 

Dersom tilstrekkelig kort-info lagres på server ved første registrering, kan chip/stripe brukes for verifisering ved hver eneste fylling senere. ?

 

Med kredittkort er det noe enklere ja. Men man kan jo ikke basere seg på betaling med kort og ikke støtte debet-kort. Dessuten må du vel trykke inn ting som utløpsdato og CVC-kode, noe som vil kreve en avansert terminal med fullt tastatur. Eller en app ;)

Og du får fortsatt problemet med høy kostnad for terminal på alle AC-ladestolpene. En kostnad som garantert blir veltet over på brukerne. RFID er integrert i alt av slikt utstyr, og koster derfor ikke noe ekstra å bruke. 

Hvorfor tvinges du til å bruke apper? Jeg lader ofte på hurtigladere fra Forum, CK osv. og bruker aldri app. Elbilforeningens ladebrikke gjør jobben så enkelt at selv kona ikke har noen problemer ;)

(ok, jeg måtte bruke appen til CK en gang da for å registrert kort og ladebrikke. Har ikke åpnet den siden)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Olethros skrev (6 timer siden):

Folk flest klarer nå å se forskjell på bensin- og dieselpumpa og, i sin tid, slangene med 98, 97 og 95 oktan også. Det må bare kokes ned til "har du denne bilmodellen (f.eks. Ioniq 2020), så kobler du deg på f.eks. den grønne laderen (50kW), har du derimot Kia e-Niro så bruker du den orange (150kW)" etc.* Så slipper sistnevnte å stå i tre kvarter på 50kW-stasjonen til 2,50kr/min. i stedet for 25 minutter på 150kW fordi tante Magda allerede stod der og ladet med 30kW til 5kr/min.

*) De som har e-Tron, Taycan eller i-Pace kan pelle seg bort til Sosseklubben Soss aka Ionity så de ikke forpester omgivelsene for skikkelige folk.

På samme måte som bensin er gul og diesel rød

Lenke til kommentar
On 5/19/2020 at 1:47 PM, Dovreekspressen said:

Jeg vil vite mer enn prisen. Jeg vil også vite hvor lenge jeg må stå. Særlig når det skal koste ekstra når jeg må stå lenger. Tid er også penger. Det gjelder ladeoperatøren like mye som meg. Faktisk er jeg langt mer opptatt av tida enn av pengene. Det er ikke penger jeg mangler, det er tid. Det er en selvmotsigelse å ta betalt kun for energi, og i tillegg "bot" for å stå lenge. Altså, enten er tida viktig, eller så er den det ikke.

På Tesla så står det i bilen hvor lenge du må stå når du plugger deg i. Mobilen din vil og fortelle deg dette.

Bilen sier og i fra før ladingen er ferdig så du kan begynne å gjøre det klar til å flytte bilen.

Skal du kjøre langt så vil bilen planlegge alle dine landinger fremover og vise hvor lenge du må lade på hver stopp.

De andre produsentene må bare bli like flinke her så er jo problemet ditt løst.

IMG_20200425_122832.jpg

Edit: ser jeg var på helt feil side ? beklager for sitat bump.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette ser egentlig noe rotete ut for en som ikke har elbil, enda.

Og så må en vere parat til å flytte bilen så en ikke er i veien og irriterer noen, så da har jeg mere tro på matpakke og venting i bilen.

Eller ladere synlig utenfor vinduene på en kafe eller dagligvarebutikk, med blinklys og lydvarsel som på et apotek(?)

 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, KjeRogJør said:

Dette ser egentlig noe rotete ut for en som ikke har elbil, enda.

Og så må en vere parat til å flytte bilen så en ikke er i veien og irriterer noen, så da har jeg mere tro på matpakke og venting i bilen.

Eller ladere synlig utenfor vinduene på en kafe eller dagligvarebutikk, med blinklys og lydvarsel som på et apotek(?)

 

Varierer veldig. Er plassert litt over alt.

Med Tesla får du jo beskjed om det blir fult og du må flytte bilen. Om det er masse ledige stasjoner kan du jo fint la bilen stå en time ekstra omså. Men matpakke i bilen funker fint det og med Netflix og spill tilgjengelig.

Noen plasser har jo Lounge hvor du kan slå ihjel tiden mens du lader (spol til 4:30)

For andre bilmerker er det litt mere tungvint.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/20/2020 at 7:24 PM, Jens Kr. Kirkebø said:

Med kredittkort er det noe enklere ja. Men man kan jo ikke basere seg på betaling med kort og ikke støtte debet-kort. Dessuten må du vel trykke inn ting som utløpsdato og CVC-kode, noe som vil kreve en avansert terminal med fullt tastatur. Eller en app ;)

Og du får fortsatt problemet med høy kostnad for terminal på alle AC-ladestolpene. En kostnad som garantert blir veltet over på brukerne. RFID er integrert i alt av slikt utstyr, og koster derfor ikke noe ekstra å bruke. 

Hvorfor tvinges du til å bruke apper? Jeg lader ofte på hurtigladere fra Forum, CK osv. og bruker aldri app. Elbilforeningens ladebrikke gjør jobben så enkelt at selv kona ikke har noen problemer ;)

(ok, jeg måtte bruke appen til CK en gang da for å registrert kort og ladebrikke. Har ikke åpnet den siden)

De fleste kred.kort og bank kort har rfid allerede.  Resten av dine problemer er oppkonstruerte. 

Poenget er. Du trenger ikke tredjeparts betalingsløsninger. 

Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (6 timer siden):

De fleste kred.kort og bank kort har rfid allerede.  Resten av dine problemer er oppkonstruerte. 

Poenget er. Du trenger ikke tredjeparts betalingsløsninger. 

Det hjelper ikke kun med RFID på bankkort, man må ha skjerm og kodetastatur i tillegg. Det er kun RFID-leseren som er ferdig integrert i ladestasjoner. 

Hvordan er det et oppkonstruert problem at det vil bli svært dyrt med kortterminal på alle AC-ladere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden):

Det hjelper ikke kun med RFID på bankkort, man må ha skjerm og kodetastatur i tillegg. Det er kun RFID-leseren som er ferdig integrert i ladestasjoner. 

Hvordan er det et oppkonstruert problem at det vil bli svært dyrt med kortterminal på alle AC-ladere?

Har du RFID og trykkfølsom skjerm er det nesten bare programvare igjen.

 

Uansett så er det nå en gang sånn at ladestasjonene er klargjort for at bilene skal inneholde betalingsinformasjon. Da plugger du i bilen og vips så blir kortet ditt belastet for lading. Det er strengt tatt bare formaliteter igjen for å slå på funksjonen.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (11 timer siden):

Det hjelper ikke kun med RFID på bankkort, man må ha skjerm og kodetastatur i tillegg. Det er kun RFID-leseren som er ferdig integrert i ladestasjoner. 

Hvordan er det et oppkonstruert problem at det vil bli svært dyrt med kortterminal på alle AC-ladere?

Har ennå til gode å se andre fjerne kortautomat til fordel for apper. Til og med nå som Vipps har blitt utbredt, tilbys allikevel kort overalt ellers hvor jeg ferdes. 

Dersom kortautomat var veldig dyrt, burde vi ha sett økte tendenser på at kort ikke var en mulig betalingsform ellers i samfunnet også ?

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (2 timer siden):

Har ennå til gode å se andre fjerne kortautomat til fordel for apper. Til og med nå som Vipps har blitt utbredt, tilbys allikevel kort overalt ellers hvor jeg ferdes. 

Dersom kortautomat var veldig dyrt, burde vi ha sett økte tendenser på at kort ikke var en mulig betalingsform ellers i samfunnet også ?

Det er da mange steder det ikke passer med kortbetaling, der du må bruke app isteden. F.eks om du leier en elektrisk sparkesykkel. Da må du bruke app. Hadde sett passe teit ut med kortlesere på disse. Omtrent like teit som det hadde sett ut med kortleser på 20 stk. AC-ladepunkter på en P-plass. 

Kortbetaling er også tatt vekk på steder man kunne bruke det før. Et eksempel er de aller fleste bomstasjoner. Nå belastes man normalt med avtalegiro isteden, etter å ha identifisert seg med brikke. Merkelig likt ladestasjoner. Jeg hører dog få klager på at man ikke kan bruke kortet i bomringen lengre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kunne man virkelig dra kortet i bomringer før? Jeg husker godt de gamle mynt-innkastene. Alltid like morsomt når halvparten av myntene havnet utenfor, og folk måtte ut av bilen for å lete etter pengene ... ?

Forøvrig ser jeg ikke for meg en egen kortleser per ladepunkt. Nei, man kunne i stedet valgt én leser, hvor man oppgir hvilket ladepunkt man skal belaste (slik som det er på bensinstasjoner; du oppgir pumpenummer ved betaling). Førti ulike lesere hadde vært temmelig håpløst, ja! 

Bysykler og sparkesykler er gode poenger fra deg. Her må man installere riktig app og opprette konto; legge inn navn, nummer, kort-info etc.. Jeg synes det er tungvint med alle registreringsløpene. 

Dersom det bare var en sentral app, hvor man kunne ha startet lading fra alle aktører, da hadde jeg ikke klaget. En felles app kan jeg godt leve med. Men virvaret av ulike apper er håpløst ?

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

Kunne man virkelig dra kortet i bomringer før? Jeg husker godt de gamle mynt-innkastene. Alltid like morsomt når halvparten av myntene havnet utenfor, og folk måtte ut av bilen for å lete etter pengene ... ?

Forøvrig ser jeg ikke for meg en egen kortleser per ladepunkt. Nei, man kunne i stedet valgt én leser, hvor man oppgir hvilket ladepunkt man skal belaste (slik som det er på bensinstasjoner; du oppgir pumpenummer ved betaling). Førti ulike lesere hadde vært temmelig håpløst, ja! 

Bysykler og sparkesykler er gode poenger fra deg. Her må man installere riktig app og opprette konto; legge inn navn, nummer, kort-info etc.. Jeg synes det er tungvint med alle registreringsløpene. 

Dersom det bare var en sentral app, hvor man kunne ha startet lading fra alle aktører, da hadde jeg ikke klaget. En felles app kan jeg godt leve med. Men virvaret av ulike apper er håpløst ?

Med en leser får du problemet med kø da, et velkjent problem på P-automatene ved f.eks sykehusene, for de som ikke har lastet ned app for å betale. Dessuten får du fortsatt problemet med å måtte velge ladetid på forhånd, istedenfor å lade til du er ferdig med ærendene dine. Kjedelig om du da blir forsinket og står på en plass der man må lade for å parkere. Da blir det bot. 

Felles app finnes ikke, men du har felles ladebrikke. Elbilforeningens ladebrikke fungerer hos nesten alle operatører i Norge, mulig unntak er Ionity men de er så dyre at ingen bruker de uansett ;) Du må registrere den og legge inn kort, men det gjør man unna på en halvtimes tid. Når kortet går ut etter 3 år blir det 15 minutters jobb for å oppdatere kortinfo. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (5 timer siden):

Felles app finnes ikke, men du har felles ladebrikke. Elbilforeningens ladebrikke fungerer hos nesten alle operatører i Norge, mulig unntak er Ionity men de er så dyre at ingen bruker de uansett ;) Du må registrere den og legge inn kort, men det gjør man unna på en halvtimes tid. Når kortet går ut etter 3 år blir det 15 minutters jobb for å oppdatere kortinfo. 

Må man betale årsmedlemskap til elbil-foreningen for å ha denne brikken?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...