Gå til innhold

Folk må kunne forstå hva hurtiglading koster. Pris per levert energimengde er best løsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Teslan forvarmer og batteriet og på tur til laderen, så man slipper å vente ett kvarter ekstra på at batteriet skal bli varmt nok for å lades når man plugger seg til.

Dette er vist noe Porsche Taycan og kan gjøre, men ellers vet jeg ikke om noen biler som støtter det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bra artikkel! Fast energipris er veldig enkelt og forståelig å forholde seg til!

I tillegg må vi få betale med kortautomat* som alle andre plasser og slippe prisdifferensiering ut fra medlemskap. Strøm er strøm - uansett bilmerke. (*bankaxept debit).

Teslas straffegebyr for å oppta en plass etter endt lading nevnes. Jeg skjønner hevnlysten, men synes straffen er for streng. De har jo åpenbart mindre utgifter med en stasjon som det ikke lades på enn en det lades på, så gebyret burde være lavere enn når man lader. Om jeg har forstått rettslæren rett så bør straff alltid være lavere enn selve forbrytelsen delt på oppdagelsesfaren. Her er oppdagelsesfaren 100%, og da bør straffen være lavere enn om man hadde ladet på full guffe. Om jeg husker rett er straffeavgiften til Tesla omtrent 4 ganger høyere enn energiprisen ved å lade på full guffe. De burde heller satt minimumsfakturering til f.eks 50% av full ladeeffekt. Da får man incentiver til å bytte til en tregere lader om man absolutt vil toppe batteriet til 100%.

Endret av Simen1
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dag Sverre Seljebotn skrev (3 timer siden):

Med Tesla så kan en, om en vil spise opp hamburgeren i fred, bare skyve ønsket lading opp til 100%. Så dropper ladeeffekten til et par kW og en rekker både å spise opp burgeren og bestille dessert.

Genialt system! Slik vil jeg og ha. Gjerne med dynamisk regulering underveis, så jeg kan tilpasse farta. Praktisk å shoppe mat for helga samtidig som jeg er inne på kjøpesenteret. Hender det blir litt knapt med tid nå, men om jeg kan skru ned effekten så går det fint.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (10 minutter siden):

Genialt system! Slik vil jeg og ha. Gjerne med dynamisk regulering underveis, så jeg kan tilpasse farta. Praktisk å shoppe mat for helga samtidig som jeg er inne på kjøpesenteret. Hender det blir litt knapt med tid nå, men om jeg kan skru ned effekten så går det fint.

Det er jo bare å sette 100% som standard når man er på langtur og så avbryte ladingen "før tida" de gangene man blir ferdig å spise. Det sagt så synes jeg ikke noe om å lade supertregt til 100% når man ikke har et reelt behov for det. Det burde straffes med en minimumsfakturering. I Teslas tilfelle kunne minimumsfaktureringen vært for f.eks 50 kW. Da får folk incentiver til å passe tida.

Lenke til kommentar
Just now, Simen1 said:

Det er jo bare å sette 100% som standard når man er på langtur og så avbryte ladingen "før tida" de gangene man blir ferdig å spise. Det sagt så synes jeg ikke noe om å lade supertregt til 100% når man ikke har et reelt behov for det. Det burde straffes med en minimumsfakturering. I Teslas tilfelle kunne minimumsfaktureringen vært for f.eks 50 kW. Da får folk incentiver til å passe tida.

Det tykkjer eg var eit dumt framlegg.  Utan ekstrautstyr til fleire tusen kroner er det ikkje nokon mellomting mellom 50 kW og 22 kW (eller 11 kW utan dobbeltladar) i ein eldre Tesla.  Av og til treng ein å lade over 80-90% og det er ikkje lurt å straffe kundane for det med ekstra tidsbruk på ein mykje tregare ladar.  Ikkje minst fordi superladarane har svært god kapasitet. Dei er nesten aldri fulle, og er difor ikkje ein knapp ressurs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NERVI skrev (5 timer siden):

Dette er kanskje et eksempel på at noen utfordringer ved batteribiler har blitt oversett. Om man hurtiglader på 20 minutter, så må en ladestasjon likevel ha 5 ganger så mange "pumpeplasser" som dagens bensinstasjoner. Det bildet som tegner seg er vel at man må kunne lade disse bilene nærmest på hver parkeringsplass. Det er vel ikke tvil om at skattebetalere på betale for dette?

Forutsetningen din er feil. De fleste elbiler lades i all hovedsak hjemme. Det er altså ikke behov for noe ladestasjon i kanskje 95% av tilfellene. Selv i ferieutfartene er det sjeldent at folk begir seg ut på turer på over 500km innenlands. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (4 minutter siden):

Det tykkjer eg var eit dumt framlegg.  Utan ekstrautstyr til fleire tusen kroner er det ikkje nokon mellomting mellom 50 kW og 22 kW (eller 11 kW utan dobbeltladar) i ein eldre Tesla.  Av og til treng ein å lade over 80-90% og det er ikkje lurt å straffe kundane for det med ekstra tidsbruk på ein mykje tregare ladar.  Ikkje minst fordi superladarane har svært god kapasitet. Dei er nesten aldri fulle, og er difor ikkje ein knapp ressurs.

Mange eldre Teslaer har gratis SC ut levetida, men joda, jeg ser poenget for de som ikke har det. La meg foreslå 20 kW i stedet for. Poenget er mer å ha en eller annen minimumsfakturering enn det illustrerende tallet 50 kW.

Eventuelt droppe minimumsfaktureringen de gangene det er ledige ladere slik at det kun er ved sjeldne kødannelser at man blir "oppfordret" til å forte seg med å frigi en lader til noen andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, Olethros said:

Å bare beregne pris pr. kilowattime vil garantert føre til at e-Golfer o.l. som bare kan lade opptil 40kW blir stående på lynladere fordi Ola og Kari Vattnisse rett og slett ikke fatter at de ville fått samme hastighet fra 50kW-stasjonen, men koblet seg på den det står 150kW på fordi "da må det jo gå raskere." Muligens ville det funke bedre med ren minuttpris som var høyere jo større kapasitet det er på laderen så prisen pr. kWt blir noenlunde lik hvis man bruker stasjonen som passer best til sin bil.

Og folk gjør narr av de som er skeptiske til elbiler. .... ja ja.

Når jeg leser en del av innleggene her så ser jeg bare en masse bortskjemte dalter med oppkonstruerte sosse problemer. 

Lad og kom dere videre i livet, bokstavelig tala.

Ei gammal tante med elbil bryr seg null om hvilken lader ho bruker (ikke jeg heller forsåvidt). Teknologi er uinteresant for henne. Å da skulle ha forståelse for at snurtne raddisser skulle stå og skjelle henne ut for å bruke feil ladehastighet blir litt primadonna.

Dessuten vil de løse seg med tiden. 1.) Fordi ladere vil etterhvert standardiseres og være tilpasset massene 2.) Fordi antall ladepunkter bare vil øke og 3.) Fordi vi forhåpentligvis får en annen og bedre ennergibærer enn batterier med tiden.

Youst say so..

Endret av EremittPåTur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tja det aller enkleste er jo å kjøpe en Tesla og slippe alt stresset. Og kjøper du en brukt en kan du jo velge en av de bilene som ble kjøpt med gratis hurtiglading ut bilens levetid. Da blir det veldig enkelt å finne ut hvor du kan lade og du trenger ikke tenke på kompliserte prismodeller fordi du lader helt gratis. Og du kan lade gratis fra Bodø til middelhavet.

Selv om du ikke finner en brukt Tesla med gratis hurtiglading så er jo prismodellen til Tesla på ladingen veldig enkel og det er veldig lett å finne Tesla's hurtigladere. Et kjapt trykk på skjermen leder deg på rett vei.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Uff, håper virkelig ikke dagens bensinstasjonsmodell skal bli førende: Prisen på bensin og diesel hopper opp og ned flere ganger pr dag, og det er helt umulig å vite hva det koster for en liter eller ti på forhånd.

Som forbruker er det slitsomt å følge med på prisene. Det er såpass slitsomt at de fleste gir opp, og faktisk ikke vet om det er den lokale Esso'en, Shell'en eller Statoil'en* som er billigst.

De fleste har riktignok fått med seg at ubetjente stasjoner har et lavere kostnadsnivå enn de betjente. Men that's it. Vi forvirres av stadig endrede priser, merksnodige bonussystemer og ulik poengopptjening, så ingen vet hva forskjellen mellom to betjente stasjoner egentlig blir. Og det selv om den absolutt kan være snakk om store summer i løpet av et år!

Bensinstasjonene får ukentlig eller månedlig leveranse. Store tankbiler svinger innom og fyller opp lageret. Dette er en vare de kjøper – og jeg synes det er rart om ikke denne må betales der og da. Med andre ord har stasjonene en konkret og håndfast pris på råvaren inn. Det er ikke noe som tilsier variabel utpris da. Bensin er ikke som strøm eller aksjer, som handles på store børser. Nei! Bensin kjøpes på et lokalt utsalg, og de har allerede varen inne på lager. Jeg ser ingen praktiske hensyn som tilsier variabel prismodell. Eneste grunnen til at bransjen tyr til det, er for å kunne ta bedre betalt fra oss forbrukere. De fleste av oss tror nemlig det er en sterk priskrig mellom stasjonene siden prisen danser opp og ned. Det er dessverre en illusjon. Det finnes ingen reell priskrig! Den ene dagen er stasjon A såvidt billigst, den andre dagen stasjon B. Over tid vaskes skillene ut, og de har gradvis økt prisen – men samtidig passet på at de bytter på hvem som er billigst. Som forbruker kan man velge å alltid fylle opp tanken mandag morgen på den billigste stasjonen. Allikevel endrer ikke det det faktum at prisene drives oppover, og at faste priser er et bedre utgangspunkt for forbruker. 

Tenk hvis prisen på brød, melk, vin og Bigmac var like fluktig! Det hadde vært helt grusomt! Håper ingen i matvarebransjen leser dette innlegget – for plutselig får de idéer ... ?

Så selv om bensinstasjonene er flinke til å opplyse om hva prisen ligger på i dette sekund, er det grusomt å bruke de som inspirasjon. Jeg ønsker forutsigbarhet. Det får man hverken fra ladeoperatørene i dag, eller med bensinstasjonsmodellen. Vi trenger noe annet! Og vi trenger selvfølgelig å kunne betale med kort! Jeg vet ikke om en eneste bensinstasjon som lar meg betale med app, sms, o.l. Hvorfor er det slik? Dersom kortleseren var en så stor kostnad, hadde jo i hvert fall de ubetjente stasjonene gått over til SMS/APP og tilsvarende modeller for leeeenge siden! 

Hva er den egentlige grunnen til at ingen tilbyr kortbetaling? Jeg undres …! Er det noen som kjenner til status i det ganske utland? Har f.eks. tyskerne klart å tilby betaling med kort, eller løper de også rundt med RFID, sms'er og apper som ikke virker? 


*Jada, har fått med meg at Statoil ikke finnes, og har blitt til noen sirkel-greier. Ikke noe poeng i å henge seg opp i det. Hvorvidt Esso og Shell fortsatt eksisterer, orker jeg ikke å google. (Sånn går det med litt for mange år med elbil på baken – har helt mistet oversikten over de ulike pølsebutikkene)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Syntes circle k sin prismodell er helt ok. Du betaler for det du får. For mitt bruk er det også den rimeligste løsningen. 

På Minnesund stasjonen står det nå at max ladetid er 1 time, så de har jo alt en makstid(som de sikkert har på de andre stasjonene også) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Eivind Helle skrev (10 timer siden):

Det er ikke bare å kopiere Tesla sitt system. Og det er heller ikke riktig at Circle K er 3 ganger så dyrt. Ladenettverket til Tesla er betalt av Tesla sine kunder, så mye av prisen det koster å lade er bakt inn i prisen du betaler for bilen.

Det man godt kan kopiere fra Tesla, er at ladenettverket kjenner igjen bilen din når du kobler til laderen og fakturerer eieren av bilen for ladingen. Det krever i så fall et sentralt register som alle elbiler må kobles opp mot og som operatørene henter informasjon fra.

Nei det gjør det ikke. Du registrerer betalingskortet i bilen din og all informasjon som trengs utveksles mellom bil og elektronpumpa.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Complexity skrev (7 timer siden):

Teslan forvarmer og batteriet og på tur til laderen, så man slipper å vente ett kvarter ekstra på at batteriet skal bli varmt nok for å lades når man plugger seg til.

Dette er vist noe Porsche Taycan og kan gjøre, men ellers vet jeg ikke om noen biler som støtter det.

Leaf. Tro meg, er det noe Leaf kan så er det å varme batteriet!

Lenke til kommentar
EremittPåTur skrev (19 timer siden):

*Sinte boomer-lyder*

Folk flest klarer nå å se forskjell på bensin- og dieselpumpa og, i sin tid, slangene med 98, 97 og 95 oktan også. Det må bare kokes ned til "har du denne bilmodellen (f.eks. Ioniq 2020), så kobler du deg på f.eks. den grønne laderen (50kW), har du derimot Kia e-Niro så bruker du den orange (150kW)" etc.* Så slipper sistnevnte å stå i tre kvarter på 50kW-stasjonen til 2,50kr/min. i stedet for 25 minutter på 150kW fordi tante Magda allerede stod der og ladet med 30kW til 5kr/min.

*) De som har e-Tron, Taycan eller i-Pace kan pelle seg bort til Sosseklubben Soss aka Ionity så de ikke forpester omgivelsene for skikkelige folk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (18 timer siden):

Hva er den egentlige grunnen til at ingen tilbyr kortbetaling? Jeg undres …! Er det noen som kjenner til status i det ganske utland? Har f.eks. tyskerne klart å tilby betaling med kort, eller løper de også rundt med RFID, sms'er og apper som ikke virker? 

Kortbetaling er ikke tilpasset ladestasjoner, så enkelt er det. Du kan ikke trekke kortet på forhånd og betale for den tiden du bruker, siden det kun er lov å trekke betaling etter maks noen få minutter (går fint når man fyller bensin). Dermed må man velge ladetid på forhånd, noe som ofte er særdeles upraktisk. Man må dessuten ha et grensesnitt for å velge ladetid. Kortlesere og tastatur (for det må man jo ha) koster en del penger. Ikke så håpløst mye på en hurtiglader, men på 22kW AC-stolpen som ofte står ved siden av hurtigladeren vil det øke prisen dramatisk (og kreve skjerm med grensesnitt for å velge ladetid osv.). Og hva da på steder med 20 AC-stolper ved siden av hverandre? Skal vi ha separate betalingssystemer for AC- og DC-lading?

Nei, løsningen er RFID med roaming. Dvs. at du registrerer brikkenummer og kredittkort hos en aktør (gjerne en ren clearingtjeneste som ikke selv tilbyr lading) og så henter alle ladeaktørene infoen derfra. Da registrerer man kortet kun ett sted og så fungerer det overalt. Ladebeløp trekkes månedlig fra kortet, du kan lade så lenge du vil uten å velge ladetid på forhånd osv. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, beladinka said:

De drar opp prisen for ladingen...

Det er jo veldig individuelt da.

De gangene jeg har ladet utenfor en bensinstasjon har jeg bare benyttet toalettet. 

Ofte er det butikker i nærheten og som jeg handler på om jeg er sulten eller noe.

Men bensinstasjonene tjener jo selvfølgelig på folk som handler hos dem når de lader der.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...