Gå til innhold

Priser på hurtiglading forvirrer: Hvilken modell er best?


Anbefalte innlegg

Hvorfor er ikke elbileiere ærlige nok til å innrømme at det er fordeler og ulemper som følger? Jeg er jo elbil-sjåfør selv. Som sagt tidligere så hadde jeg aldri orket elbil når jeg bodde i England f.eks. Gater designet for hest og kjerre med parkering på halve veien, og engangs-kjørte veier overalt gjør slike ting litt vanskelig angående lading. Hurtiglading blir også bare dyrere og dyrere jo større nettverk tilbyderen drifter. De første laderne blir plassert der det kalkuleres størst inntjening. Senere ladestasjoner blir plassert utenfor og lengre inn i distriktene med mindre og mindre fortjeneste på dem. Det sier seg selv at prisen vil gå opp, og ikke ned når en liten del av nettverket må subsidiere en større og større andel med mindre og mindre fortjeneste på. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, BippeStankelbein said:

Da forutsetter du at man er villaeier med egen garasje og hjemmelader. Det er en muliget mange unge og mindre bemidlede ikke har. Som påpekt for tredje gang så er det ofte de samme snyltedyrene som eier ladeanlegg i borettslag, som driver hurtigladestasjoner, og prisene er omtrent de samme. Billig hjemmelading et er derfor å anse som et best-case scenario for elbil, og det er slettes ikke alle som har den muligheten.

Når du velger å betrakte elbilens best-case scneario, da må du vel for rimelighetens skyld også sammenligne med et best-case scenario for dieselbil, og det er gratis frityrolje fra nærmeste restaurant....

Diesel kommer best utav det likevel.

Ja, elbil er klart bedre, billigere og enklere med mulighet for å lade hjemme. Det krever dog ikke villa eller garasje, men det er klart at det er lettere for noen, og vanskeligere for andre. 

Elbilens best case scenario er jo kun hjemmelading, og ikke den den normale mixen som ble skissert her. 

Worst case, er kun hurtiglading på de dyreste laderne. Om det er ditt alternativ høres diesel ut som en bra plan. 

Å basere elbilbruk på gateparkering og hurtigladere blir som å handle alle familiens dagligvarer på bensinstasjon. Dyrt og dårlig. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, oophus3do said:

Hvorfor er ikke elbileiere ærlige nok til å innrømme at det er fordeler og ulemper som følger? Jeg er jo elbil-sjåfør selv. Som sagt tidligere så hadde jeg aldri orket elbil når jeg bodde i England f.eks. Gater designet for hest og kjerre med parkering på halve veien, og engangs-kjørte veier overalt gjør slike ting litt vanskelig angående lading. Hurtiglading blir også bare dyrere og dyrere jo større nettverk tilbyderen drifter. De første laderne blir plassert der det kalkuleres størst inntjening. Senere ladestasjoner blir plassert utenfor og lengre inn i distriktene med mindre og mindre fortjeneste på dem. Det sier seg selv at prisen vil gå opp, og ikke ned når en liten del av nettverket må subsidiere en større og større andel med mindre og mindre fortjeneste på. 

De fleste av oss er da åpene på at det er fordeler og ulemper med elbil. 

Selv har jeg bil på diesel, 95, 98 og strøm. 

Alle har sine fordeler og ulemper. 

Elbil uten mulighet for hjemmelading er i beste fall upraktisk. I verste fall dyrt og upraktisk. 

Om du kan lade hjemme, og kjøper bil med nok batterikapasitet til å dekke ditt daglige behov, blir driftskostnaden lav, og hurtiglading mindre interessant å diskutere, både ladehastighet og pris blir mindre relevant når du skjelden trenger det. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, avo said:

De fleste av oss er da åpene på at det er fordeler og ulemper med elbil. 

Selv har jeg bil på diesel, 95, 98 og strøm. 

Alle har sine fordeler og ulemper. 

Elbil uten mulighet for hjemmelading er i beste fall upraktisk. I verste fall dyrt og upraktisk. 

Om du kan lade hjemme, og kjøper bil med nok batterikapasitet til å dekke ditt daglige behov, blir driftskostnaden lav, og hurtiglading mindre interessant å diskutere, både ladehastighet og pris blir mindre relevant når du skjelden trenger det. 

Her har vi endelig noen som ser verden i nyanser, ikke bare "svart og elbil".
Jeg har også diesel, bensin og elektriske kjøretøy.
Og akkurat som at elbil kan lades dyrt og billig avhengig av hvor man lader og hvor god tid man har, så kan også dieselbil fylles dyrt og billig, avhengig av hvor man befinner seg.

Så begge bilene kan tankes med best-case og worst-case priser. Det burde da være åpenbart for enhver, at for å få til en rimelig sammenligning så kan man ikke blindt velge worst-case priser fra den ene, og sammenligne med best-case priser fra den andre.

For en rimelig sammenligning, må man bruke både worst-case og best-case priser fra begge, med den vektingen imellom som stemmer med sitt eget bruksmønster, og så sammenligne. Da blir det rett.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
avo skrev (1 minutt siden):

De fleste av oss er da åpene på at det er fordeler og ulemper med elbil. 

Selv har jeg bil på diesel, 95, 98 og strøm. 

Alle har sine fordeler og ulemper. 

Elbil uten mulighet for hjemmelading er i beste fall upraktisk. I verste fall dyrt og upraktisk. 

Om du kan lade hjemme, og kjøper bil med nok batterikapasitet til å dekke ditt daglige behov, blir driftskostnaden lav, og hurtiglading mindre interessant å diskutere, både ladehastighet og pris blir mindre relevant når du skjelden trenger det. 

Ja det er noe med det. Vi bor i verdens beste land for elbiler. Til og med rekkehusene våres kommer ofte med garasje og lade-muligheter. Så fort man stikker nesen utenfor landet Norge, så blir situasjonen litt annerledes for veldig mange folk. I London så blir hele 4 av 5 biler gateparkert på offentlig plass, som betyr at du må vente på det offentlige i å tilby lademuligheter fremfor å kunne sette opp slikt selv. Hjemmelading i London koster ofte det samme som hurtiglading om det foregår på en offentlig lader. Ikke bare må du betale for plassen, slik at du må ut og flytte bilen, men du må betale for strømmen i tillegg. 

Det å lyve om elbilens fordeler og ulemper gjør ikke skiftet kjappere, den vil gå tregere. Hybride biler vil ha sin plass i en god del år til.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Ja det er noe med det. Vi bor i verdens beste land for elbiler. Til og med rekkehusene våres kommer ofte med garasje og lade-muligheter. Så fort man stikker nesen utenfor landet Norge, så blir situasjonen litt annerledes for veldig mange folk. I London så blir hele 4 av 5 biler gateparkert på offentlig plass, som betyr at du må vente på det offentlige i å tilby lademuligheter fremfor å kunne sette opp slikt selv. Hjemmelading i London koster ofte det samme som hurtiglading om det foregår på en offentlig lader. Ikke bare må du betale for plassen, slik at du må ut og flytte bilen, men du må betale for strømmen i tillegg. 

Det å lyve om elbilens fordeler og ulemper gjør ikke skiftet kjappere, den vil gå tregere. Hybride biler vil ha sin plass i en god del år til.

Nåh vel. 

De fleste som bor i London har ikke bil, og det har nok mer med behov og parkeringsplass å gjøre enn bare lading. 

Og, ja, det er helt greit å lade også fra rekkehus, blokk, brakke, hytte, etc. Til og med fra et lite gammelt hus uten garasje som jeg bor i. Du bør riktig nok koste på deg en egen kurs med en ladeboks og rett sikring, men det er ikke ille dyrt i forhold til full tank diesel noen ganger. 16A holder lenge for de fleste, og kommer du ut til fullt batteri hver morgen er hurtiglader og rekkevidde ikke lenger et tema. 

Det litt sørgelige er jo at nå som elbiler (med fornuftig rekkevidde) fremdeles er ganske nytt, er det kun de som har råd til investeringen i denne klassen som får nytten av elbil-insentivene. De som ikke har likviditet til å kjøpe bil for 150k ++ må ofte velge bort elektrisk, og må da betale betydelig mer bompenger og avgifter på toppen. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
avo skrev (1 minutt siden):

Nåh vel. 

De fleste som bor i London har ikke bil, og det har nok mer med behov og parkeringsplass å gjøre enn bare lading. 

Det forandrer ikke det faktum at 4 av 5 biler parkerer på offentlig plass. Grunnen til at mange dropper bil der er jo grunnet den ekstremt kjipe jobben med å finne parkeringsplass ja. Ingen har sin bil stående på samme sted mellom hver gang de parkerer stort sett - og jeg husker at jeg lot bilen stå når jeg hadde fått en "god pakeringsplass". Det var liksom krangling om hvem bil man tok, og de som hadde bilen lengst unna tapte med håp om å få en bedre plass på vei hjem igjen. :)

Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Det forandrer ikke det faktum at 4 av 5 biler parkerer på offentlig plass. Grunnen til at mange dropper bil der er jo grunnet den ekstremt kjipe jobben med å finne parkeringsplass ja. Ingen har sin bil stående på samme sted mellom hver gang de parkerer stort sett - og jeg husker at jeg lot bilen stå når jeg hadde fått en "god pakeringsplass". Det var liksom krangling om hvem bil man tok, og de som hadde bilen lengst unna tapte med håp om å få en bedre plass på vei hjem igjen. :)

Står virkelig 4 av 5 biler på offentlig plass? 

I storby, ja, det kan tenkes, men der er det nok mindre biler pr innbygger enn i småbyer og på landet, og også betydelig mindre behov for bil. 

Til bybruk vil jeg tro bilkollektiv må være tingen. Strengt tatt egentlig for de fleste av oss. Selv for slike som meg som kjører 60-70k i året står jo bilen stille de fleste timene i døgnet, og det ville vært best om jeg kunne dele bil med andre, slik at den kan utnyttes bedre gjennom døgnet. 

Det som stopper dette er følelser. Min bil. Min frihet, min baby. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
avo skrev (1 minutt siden):

Står virkelig 4 av 5 biler på offentlig plass?

I storbyen London ja. Men det må taes med det også, for det er stort sett i byene folk bor. 

avo skrev (2 minutter siden):

Til bybruk vil jeg tro bilkollektiv må være tingen. Strengt tatt egentlig for de fleste av oss. Selv for slike som meg som kjører 60-70k i året står jo bilen stille de fleste timene i døgnet, og det ville vært best om jeg kunne dele bil med andre, slik at den kan utnyttes bedre gjennom døgnet. 

Det som stopper dette er følelser. Min bil. Min frihet, min baby. 

Da har jeg isåfall mer tru på Lyft og Uber løsninger, som har totalt slaktet taxi-næringen der de har fått fri tilgang. For å få til lignende så må man løse nivå 4 autonom ferdsel først. 

Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (4 timer siden):

Da forutsetter du at man er villaeier med egen garasje og hjemmelader.

Man trenger ikke villa og egen garasje for å lade hjemme. Flere og flere borettslag og sameier får lading, og det er tilskuddsordninger for å bidra til videre utvikling der.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, oophus3do said:

Hurtiglading blir også bare dyrere og dyrere jo større nettverk tilbyderen drifter. 

Nei. 

Prisen er markedsstyrt, og som de aller fleste som selger noen hvor ikke prisen er styrt av staten, settes prisen så høyt som mulig innenfor det kundene er villige til å betale, og justeres opp eller ned i håp om å finne det optimale forholdet mellom volum og margin. 

Et større nettverk bør i utgangspunktet bare bety stordriftsfordeler, og mulighet for lavere priser, så fremt ikke det nærmer seg en monopolsituasjon hvor det er mulig å skru opp prisene, men da kommer det fort konkurranse...

Forøvrig er vel Tesla både størst og billigst, dog ikke åpent for alle. Tror de sparer litt på at de ikke trenger kundesenter med support som skal hjelpe når brikker, apper og nøkler ikke virker, men først og fremst har de nok en annen forretningsmodell hvor de ønsker å bygge nettverket sitt for å selge en totalpakke med biler og infrastruktur, mer enn at de skal skvise ladekundene maksimalt. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er mange ting å ta hensyn til her.

Batteri kapasitet, lade kapasitet, lade/parkering tid, og sist, men ikke minst om laderen leverer hva den er forventet å gjøre.

Tenker at;

1.kunder må bli belønnet for å lade i korte perioder, og "straffet" for å lade lenge.

2.kunder må ikke oppfordres til å lade i to korte perioder på samme stasjon.

3.kunder må ikke straffes for at laderen ikke leverer forventet kapasitet. Her bør selger får "motivasjon" på å levere høy og stabil kapasitet på pumpene sine.

Forstod ikke helt hvordan minimum pris vil hindre alt folk ikke okkuperer badeplassen unødvendig lenge for å toppe opp. Samt tvunget minimum pris er ikke alltid gunstig eller behagelig.

En løsning kan være at første 10kWh har høyere 'startup' pris.

De neste 30kWh har lavere pris.

Og etter 40kWh får en høyere 'gebyr' pris.

I tillegg påløper en 'parkeringsavgift' pris hvis en står lengre enn feks 40min.

Pumper med høyere kapasitet kan ha høyere kWh pris.

En slik løsning vil;

Belønne mer effektive biler.

Vil ikke straffe kunden om pumpen leverer lavere kapasitet enn forventet (ettersom tid gebyr ikke tikker inn før 40min)..

Hindre at det lønner seg å lade "billig" to ganger på samme stasjon med forskjellig pumpe, samt oppfordre å lade 1 gang 40kWh enn 4 ganger 10kWh. (Inn/utkjøring og til/frakobling tar tid og skaper kø).

Belønne høy lade kapasitet ettersom en kan lade opp før parkeringsavgift pris.

Gi kunde fleksibilitet å kunne avbryte om laderen er for treig (ikke fast minimum/startup pris, men heller basert på hvor mye du faktisk har ladet).

Oppfordre lavere batteri kapasitet til å lade på lavere/matchende pumper (høyere kapasitet koster mer pr.kWh).

Belønne høyere kapasitet stasjoner (får høyere kWh pris).

Høyere 'gebyr' pris etter 40kWh vil kunne gi flere ledige plasser slik at det blir mindre kø. Det er mer rettferdig (les:beleilig/folkelig) at feks en bil med 60kWh ladebehov, lader på to stasjoner, slik at bil nr.2 kan begynne å lade etter bil nr.1 har ladet 40kWh. Fremfor å oppfordre at bil nr.1 skal okkupere og lade til 60kWh. Men det skal likevel være mulig og ikke "straffes" for hardt før 'parkeringsprisen' kicker inn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/14/2020 at 7:37 PM, HF- said:

Synes en kombinasjon av minutt og kWh er best, då har en insentiv til å fjerne bilen når hastigheita går ned.

Ellers er det forvirrande med hurtiglading, lynlading og "ultrasuperlading". Er vi allergiske mot tall? Kvifor ikkje berre hurtiglading 150KW td?

Må si meg enig i dette.  De burde hatt en enkel prismodell men hvor en fikk minuttpris etter at ladehastighet var under en gitt verdi.

Hvis bilen ladet med hastighet over f.eks. 20 kWh så var det en fast pris per kWh. Gikk den under 20 kWh så fikk en i tillegg en pris per minutt som faktisk burde øke etter hvert som ladehastigheten gikk ned.  Veldig enkelt å få til og bileier kan varsles via SMS/push mot app.  

Med en slik ordning kan en betale normal pris ved lading, f.eks. 2,50-3,00 per kWh (synes det er nok jeg) men når batteriet begynte å bli fullt (tilnærmet 80-85%) så kan det begynne på f.eks 25 øre per minutt som øker mot både 2 og 3 kroner når ladehastigheten går under 10-15 kWh (da er batteriene normalt 90% fulle og en bør ikke stå på en hurtiglader og oppta plassen).

Just my 2 cents...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Øystein H skrev (1 time siden):

Må si meg enig i dette.  De burde hatt en enkel prismodell men hvor en fikk minuttpris etter at ladehastighet var under en gitt verdi.

Det var del dette Simen1 foreslo. Eksempel:

Simen1 skrev (På 14.5.2020 den 22.35):

50 kW-lader: 2 kr/kWh, minimumsfakturering 20 kWh/time

Dvs minimum 40kr/time eller 67 øre/minuttet (kanskje enklere å forstå det på den måten). Da vil man betale for hver kWh mottatt hvis man kan ta imot mer enn 20kW.

Lader man på denne laderen med denne tenkte modellen og får 40kW, betaler man 2kr/kWh = 1,33kr/min.

Får man 30kW betaler man 2kr/kW = 1 kr/min.

Faller farten til 20kW, betaler man fortsatt 2kr/kW = 0,67kr/min.

Helt nede i 10kW betaler man fortsatt 0,67kr/min = 4kr/kWh, siden 0,67/min er minimumspris.

Blir bilen helt full, betaler man 40kr/timen for å stå uten å lade. Kanskje dette er en for lav minimumspris, men jeg liker modellen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (På 14.5.2020 den 20.57):

Interssant å se at du har sterke meninger om drivstofforbruket på min bil.
Jeg skulle likt å vite hva slags koblinger som skjer oppi toppen på deg, når du presterer å være bastant om ting du har absolutt null forutsetning for å vite noe om.

Vi kan godt bruke mer faktiske tall med 0,4 liter eller 4 kWh per mil for din og 1,2 til 1,4 kWh for elbilen. Så foregår gjerne 95% av ladingen hjemme til lav pris. Regnestykket for pris på energien vinner aldri dieselbilen på noen som helst måte. Var en som prøvde i en artikkel, men han hadde plutselig doblet tallene bare for å få noe som stemte med sutringa. Uansett er jo dieselbilen uinteressant siden den ikke kan fylle seg selv mens jeg sover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...