Gå til innhold

Priser på hurtiglading forvirrer: Hvilken modell er best?


Anbefalte innlegg

3 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Boltene er syrefaste, jeg monterte alt selv så det vet jeg godt ;) Alu-bolter ja, den var god ;) Viktig at bolter er syrefaste, om de ruster er det jo klin umulig å demontere igjen uten vinkelsliper. Og det er anslagsvis 150-200 bolter og muttere i systemet...

Da håper jeg også at de syrefaste boltene ikke er i direkte kontakt med aluminium, for de er ikke kompatible metaller.

Du ser, problemet med elektrikerfaget er at det har falt kraftig i både lønn og status, og alle de som er dyktige har derfor flyktet. De man sitter igjen med er de som lærte akkurat nok elektro på skolen til å kunne koble 230V uten å starte branner eller sette strømstøt i folk. Kompetansen utover det er ymse, og stort sett ervervet igjennom egenerfaring og interesse. Dette vet rett og slett ikke verken vanlige folk eller elektrikere, og derfor er det dødsoptimistisk å forvente 40 års levetid fra en installasjon, der folk bruker skruer som er tært opp på 5 år.

nå kan det høres ut som at du har ofret problemstillingen en halv tanke, så da kan jeg nesten tro på at din installasjon er et unntak. Men ikke selg det inn til andre som en "industry-standard" at det lever i 40 år. Det kommer ikke til å skje all den tid kunden kun ser på summen i tilbudet og ikke hva tilbudet innholder. De som priser inn billigste skruer fra biltema vinner jobben. Det er standarden, og kunden har lagt opp til det selv. Fordi kunden vil ikke betale flinkere fagfolk for sin ekstra kompetanse og dyrere skruer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BippeStankelbein skrev (6 minutter siden):

Da håper jeg også at de syrefaste boltene ikke er i direkte kontakt med aluminium, for de er ikke kompatible metaller.

Du ser, problemet med elektrikerfaget er at det har falt kraftig i både lønn og status, og alle de som er dyktige har derfor flyktet. De man sitter igjen med er de som lærte akkurat nok elektro på skolen til å kunne koble 230V uten å starte branner eller sette strømstøt i folk. Kompetansen utover det er ymse, og stort sett ervervet igjennom egenerfaring og interesse. Dette vet rett og slett ikke verken vanlige folk eller elektrikere, og derfor er det dødsoptimistisk å forvente 40 års levetid fra en installasjon, der folk bruker skruer som er tært opp på 5 år.

nå kan det høres ut som at du har ofret problemstillingen en halv tanke, så da kan jeg nesten tro på at din installasjon er et unntak. Men ikke selg det inn til andre som en "industry-standard" at det lever i 40 år. Det kommer ikke til å skje all den tid kunden kun ser på summen i tilbudet og ikke hva tilbudet innholder. De som priser inn billigste skruer fra biltema vinner jobben. Det er standarden, og kunden har lagt opp til det selv. Fordi kunden vil ikke betale flinkere fagfolk for sin ekstra kompetanse og dyrere skruer.

Nå bruker man vanligvis ikke elektrikere til monteringen på taket da. Elektrikere har liten kunnskap om hvordan f.eks takkroker skal festes i taket uten å skape lekkasjer. Og boltene kommer sammen med monteringsmateriellet i ferdige pakker, det er ikke noe man kjøper separat på Biltema. Dette er ferdig integrerte systemer med deler som passer sammen. 

Som regel brukes egne solcellemontører til monteringen på taket, og så brukes elektriker til å koble alt rundt inverterne.

Forøvrig er det ingen synlig korrosjon noen steder på mitt anlegg etter 7 år, ihvertfall ikke der jeg kan se det enkelt (og det er lite trolig at det skiller mye på de forskjellige stedene på anlegget). 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Nå bruker man vanligvis ikke elektrikere til monteringen på taket da. Elektrikere har liten kunnskap om hvordan f.eks takkroker skal festes i taket uten å skape lekkasjer. Og boltene kommer sammen med monteringsmateriellet i ferdige pakker, det er ikke noe man kjøper separat på Biltema. Dette er ferdig integrerte systemer med deler som passer sammen. 

Som regel brukes egne solcellemontører til monteringen på taket, og så brukes elektriker til å koble alt rundt inverterne.

Forøvrig er det ingen synlig korrosjon noen steder på mitt anlegg etter 7 år, ihvertfall ikke der jeg kan se det enkelt (og det er lite trolig at det skiller mye på de forskjellige stedene på anlegget). 

Sjekk kontaktpunktene mellom skruene og aluminiumsprofilene. Syrefast og alu er ikke kompatible metaller, og hvis de er i direkte kontakt så kan jeg garantere deg at det ikke varer i 40 år.

Solcellemontøren har enda lavere tillit enn elektrikeren i min bok, fordi kompetansekravet er lavere. Og at det er en n****jobb. Det er oppskrifta for høy igjennomtrekk og uerfaren arbeidsstokk.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (19 timer siden):

Hva analyserer jeg? Trur du har gått glipp av hva jeg snakker om.  

Du begynte å spekulere i at Tesla ikke ville få nok kunder som ladet osv. osv. osv. Du nevnte lengre rekkevidde og slikt for å underbygge dette. Du "glemte" å nevne at det også blir flere Teslaer på veiene.

Uansett skjønner jeg ikke poenget i å spekulere i om flere vil lade mer eller mindre i fremtiden. Saken er at Tesla ikke har tenkt til å bruke superladere som en (netto) inntektskilde, men at nettverket skal være selvfinansierende.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (9 timer siden):

Porselen fra krigens dager er like godt den dag i dag, det er ingen hemmelighet. Men dagens utstyr er ikke utført i porselen, det er utført i polymerer. Og jeg har fortsatt tilgode å se at det tåler å stå ute over mange år, uten å bære preg av det. Plast blir sprø og svak, pakninger begynner å lekke, og og når pakningene lekker så begynner kontaktene å korrodere.

Og hvorvidt skruene tåler mer enn 3 år ute, er høyst avhengig av han som har montert det og hvilke skruer han valgte. Hvis han visste hva han gjorde så kan det hende skruene er syrefast, men jeg har sett mye annet enn det brukt også jeg da. Rustfritt holder ikke, og ihverfall ikke aluminium.

Jeg har nu også sett langt mer enn fugleskitt å finstøv feste seg på flater som aldri rengjøres....

Hva har alt dette med det som skrives å gjøre da? Du har nettopp blitt rettet på av en med praktisk erfaring med solcellepaneler over flere tiår, så jeg skjønner ikke hva det du skriver er ment å bidra med til diskusjonen. Innrømmer du at ting ikke var helt som du trodde?

Selvsagt avhenger ting av hvordan det er gjort. Men du ble nettopp forklart at det faktisk finnes måter å gjøre det på som gjør at det holder lenge, og dette med skitt som blokkerer sollys ble du også forklart hvordan fungerer. Kan du ikke bare akseptere det da?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (18 minutter siden):

Du begynte å spekulere i at Tesla ikke ville få nok kunder som ladet osv. osv. osv. Du nevnte lengre rekkevidde og slikt for å underbygge dette. Du "glemte" å nevne at det også blir flere Teslaer på veiene.

Hvor har jeg spekulert i at Tesla ikke ville få nok kunder som ladet? Jeg sier at gjennomsnitts-pakken i elbilparken totalt sett (Tesla har jeg ikke nevnt, her er det du som legger til detaljer som ikke har vært der) vokser og blir større som skifter ned behovet for hurtiglading, mens nettverket fremdeles vokser. 

hekomo skrev (18 minutter siden):

Uansett skjønner jeg ikke poenget i å spekulere i om flere vil lade mer eller mindre i fremtiden. Saken er at Tesla ikke har tenkt til å bruke superladere som en (netto) inntektskilde, men at nettverket skal være selvfinansierende.

Hvorfor så opptatt av å kun diskutere Tesla? Det jeg snakker om inkluderer alle. Skal Tesla gå "break even", så må de før eller senere justere prisene opp. De har jo allerede gjort det for langt en gang tidligere og justerte ned igjen etter ramaskrik. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Minner om å diskutere sak, og ikke person. Fjernet 5 innlegg for persondiskusjon, samt svar på dette. Kommentering av moderering tas på PM, og ikke her i tråden. 

Endret av Slettet-404071
Fjernet innlegg
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 19.5.2020 den 7.39):

Selv om de kun skal gå i null, så forventer jeg at prisene vil gå opp. Det er uansett uunngåelig så kjapt veksten jevner seg i gjennom bilsalget.

Ikke kall det 'forventninger', kall det 'ønsker'. Du *ønsker* at hurtiglading skal bli dyrt så andre typer drivstoff skal bli mer konkurransedyktige.

oophus3do skrev (På 19.5.2020 den 7.39):

Som sagt, rekk opp hånda de som selv opplever at de bruker hurtiglading oftere og oftere fremfor skjeldnere og skjeldnere? 

Jeg er en av dem. Med min forrige elbil var hurtiglading en lidelse og noe jeg unngikk etter beste evne, stort sett ved å bruke dieselbilen. Nå kan jeg bruke elbil til alt og jeg hurtiglader desto oftere. Dieselbilen står nå stort sett i garasjen og da jeg fylte tanken for 14 dager siden var det et halvt år siden sist.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (3 timer siden):
oophus3do skrev (På 19.5.2020 den 7.39):

Selv om de kun skal gå i null, så forventer jeg at prisene vil gå opp. Det er uansett uunngåelig så kjapt veksten jevner seg i gjennom bilsalget.

Ikke kall det 'forventninger', kall det 'ønsker'. Du *ønsker* at hurtiglading skal bli dyrt så andre typer drivstoff skal bli mer konkurransedyktige.

Jeg kjører elbil selv, så hvorfor skulle jeg ønsket det? Jeg er kun ærlig, og ønsker at folk er det samme, siden det vil hjelpe skiftet mer enn at man lyver  om elbilens fordeler og ulemper. 

 

Kahuna skrev (3 timer siden):
oophus3do skrev (På 19.5.2020 den 7.39):

Som sagt, rekk opp hånda de som selv opplever at de bruker hurtiglading oftere og oftere fremfor skjeldnere og skjeldnere? 

Jeg er en av dem. Med min forrige elbil var hurtiglading en lidelse og noe jeg unngikk etter beste evne, stort sett ved å bruke dieselbilen.

Når innrømte du sist å bruke dieselpurka over elbilen du eide? Som sagt, hvorfor ikke bare være ærlig hele tiden, fremfor å komme med slike detaljer kun når du skal støtte et argument som passer seg der og da? 

Kahuna skrev (3 timer siden):

Nå kan jeg bruke elbil til alt og jeg hurtiglader desto oftere.

Du får vise oss da vet du, hvor mange kronasjer du legger igjen hos SuC nettverket. Så ser man jo hva man kan forvente i en elbilflåte om du er standarden. 

Endret av oophus3do
  • Liker 3
Lenke til kommentar
8 hours ago, hekomo said:

Hva har alt dette med det som skrives å gjøre da? Du har nettopp blitt rettet på av en med praktisk erfaring med solcellepaneler over flere tiår, så jeg skjønner ikke hva det du skriver er ment å bidra med til diskusjonen. Innrømmer du at ting ikke var helt som du trodde?

Selvsagt avhenger ting av hvordan det er gjort. Men du ble nettopp forklart at det faktisk finnes måter å gjøre det på som gjør at det holder lenge, og dette med skitt som blokkerer sollys ble du også forklart hvordan fungerer. Kan du ikke bare akseptere det da?

Det som jeg oppfattet, var at denne solcelleentusiasten med flere tiårs erfaring ikke har noe godt svar på hvordan hans syrefase skruer brukes til å feste profiler i aluminium. Jeg kjenner jo ikke hans anlegg, så for meg er det vanskelig å kommentere noe mere på det så lenge han ikke svarer. Men det jeg vet helt sikkert er at aluminium og syrefast er inkompatible metaller, og siden han ikke vil fortelle hvordan han får 40 års levetid utav aluminiumsprofiler skrudd fast med syrefaste bolter, så kan jeg bare anta at han ikke vet, eller ikke vil fortelle.

Du oppfattet tydeligvis noe annet. Da må du gjerne fortelle, for jeg klarer ikke å kommentere på din oppfatning så lenge du holder den for deg selv. Hva mener du jeg ble rettet på?

 

På generellt grunnlag så bruker du allltid å presentere meninger på de ekstreme ytterpunktene. De ekstreme ytterpunktene er så godt som alltid feil, men de er interessante likevel, fordi sannheten som regel ligger et sted mindt imellom de ekstreme ytterpunkter.
De ekstreme ytterpunktene er Elon Musk og hans menighet, VS "rolling-coal" i amerikansk redneck stil. Hmm, hva kan være midt imellom Elon Musks disipler, og hvite menn med kullsvart ansikt av dieselsot? Meg, faktisk. Jeg har både dieselbil og elbil, og ser fordelene og ulempene til begge.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (3 timer siden):

Det som jeg oppfattet, var at denne solcelleentusiasten med flere tiårs erfaring ikke har noe godt svar på hvordan hans syrefase skruer brukes til å feste profiler i aluminium. Jeg kjenner jo ikke hans anlegg, så for meg er det vanskelig å kommentere noe mere på det så lenge han ikke svarer. Men det jeg vet helt sikkert er at aluminium og syrefast er inkompatible metaller, og siden han ikke vil fortelle hvordan han får 40 års levetid utav aluminiumsprofiler skrudd fast med syrefaste bolter, så kan jeg bare anta at han ikke vet, eller ikke vil fortelle.

Du oppfattet tydeligvis noe annet. Da må du gjerne fortelle, for jeg klarer ikke å kommentere på din oppfatning så lenge du holder den for deg selv. Hva mener du jeg ble rettet på?

På generellt grunnlag så bruker du allltid å presentere meninger på de ekstreme ytterpunktene. De ekstreme ytterpunktene er så godt som alltid feil, men de er interessante likevel, fordi sannheten som regel ligger et sted mindt imellom de ekstreme ytterpunkter.
De ekstreme ytterpunktene er Elon Musk og hans menighet, VS "rolling-coal" i amerikansk redneck stil. Hmm, hva kan være midt imellom Elon Musks disipler, og hvite menn med kullsvart ansikt av dieselsot? Meg, faktisk. Jeg har både dieselbil og elbil, og ser fordelene og ulempene til begge.

Hvorfor skal han forklare alt mulig ned til minste detalj for deg? Han har allerede forklart hvordan anlegget er, og hvor lenge det har vart, og hvordan problemstillingene du reiste ikke er reelle fordi det kan gjøres på måter som gjør dette her holdbart i flere tiår.

Hva du mener om ytterpunkter er strengt tatt ikke særlig relevant for diskusjonen.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, hekomo said:

Hvorfor skal han forklare alt mulig ned til minste detalj for deg? Han har allerede forklart hvordan anlegget er, og hvor lenge det har vart, og hvordan problemstillingene du reiste ikke er reelle fordi det kan gjøres på måter som gjør dette her holdbart i flere tiår.

Hva du mener om ytterpunkter er strengt tatt ikke særlig relevant for diskusjonen.

Jeg stilte også deg ett spørsmål, din tur å svare. Jeg er ikke interessert i monolog.

 

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 20.5.2020 den 15.12):

Jeg kjører elbil selv, så hvorfor skulle jeg ønsket det? Jeg er kun ærlig, og ønsker at folk er det samme, siden det vil hjelpe skiftet mer enn at man lyver  om elbilens fordeler og ulemper. 

Her finnes du ikke ærlig. Du argumenter konsekvent for at alternative drivstoff må bygges ut siden hurtiglading er dyrt. At du selv kjører elbil veier lettere enn dine investeringer i alternative drivstoff. Du ser dessuten konsekvent bort i fra at vi allerede har et eksempel på hurtigladenett med fornuftige priser på energi.

oophus3do skrev (På 20.5.2020 den 15.12):

Når innrømte du sist å bruke dieselpurka over elbilen du eide? Som sagt, hvorfor ikke bare være ærlig hele tiden, fremfor å komme med slike detaljer kun når du skal støtte et argument som passer seg der og da?

Hvor er jeg uærlig her? Fordi jeg ikke fyller på med irrelevante detaljer fra livet mitt?

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (5 minutter siden):

Her finnes du ikke ærlig. Du argumenter konsekvent for at alternative drivstoff må bygges ut siden hurtiglading er dyrt.

Det er jo ikke mitt argument? Det er deres argument at hydrogen-nettverket ville vært for dyrt. Det at hydrogen-nettverket er billigere ved skala har jeg kommet med kilder på at det er. Mine argumenter er dekarbonisering av en haug segmenter med drahjelp der det gir mening. Tyngre kjøretøy, og kjøretøy som brukes over snittet passer seg fint til å kunne fylles kjapt, og ha lengre rekkevidde samt mer nyttelast. 

Kahuna skrev (5 minutter siden):

Du ser dessuten konsekvent bort i fra at vi allerede har et eksempel på hurtigladenett med fornuftige priser på energi.

Når har jeg sett bort ifra dette? Jeg har til og med sagt hele veien at det ikke er noe poeng i å skifte ut BEV for FCEV i bilsegmentet hvor vi ser mest BEV salg. Jeg har tidligere også spådd at normale personbiler kanskje vil havne på rundt 10% FCEV og 90% BEV. 

Kan du komme med kilde og sitat på slike påstander, eller kommer du til å nekte igjen? 

Kahuna skrev (5 minutter siden):
oophus3do skrev (På 20.5.2020 den 15.12):

Når innrømte du sist å bruke dieselpurka over elbilen du eide? Som sagt, hvorfor ikke bare være ærlig hele tiden, fremfor å komme med slike detaljer kun når du skal støtte et argument som passer seg der og da?

Hvor er jeg uærlig her? Fordi jeg ikke fyller på med irrelevante detaljer fra livet mitt?

Nei, fordi du innrømmer at du har brukt dieselpurka, mens du tidligere har argumentert for at elbiler passer seg overalt. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

Det er jo ikke mitt argument? Det er deres argument at hydrogen-nettverket ville vært for dyrt. Det at hydrogen-nettverket er billigere ved skala har jeg kommet med kilder på at det er.

Det er *ditt* argument at hurtiglading bare vil blir dyrere og at det ikke vil skalere bra. Tesla har demonstrert at det ikke er tilfelle.

Det med hydogenfylling gidder jeg ikke svare på i denne tråden, jeg vil ikke gi deg gleden av å forpeste enda en tråd med hydrogentullprat.

oophus3do skrev (1 time siden):

Nei, fordi du innrømmer at du har brukt dieselpurka, mens du tidligere har argumentert for at elbiler passer seg overalt. 

Sliter du med norsken kanskje? Eller er det konsepter som fortid, nåtid og fremtid som er vanskelig? Jeg har sagt at det aller meste av landbasert transport *på sikt* kan elektrifiseres. Jeg har *ikke* sagt 100%, jeg har heller ikke sagt at vi er der *nå*. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (4 timer siden):

Det er *ditt* argument at hurtiglading bare vil blir dyrere og at det ikke vil skalere bra. Tesla har demonstrert at det ikke er tilfelle.

Jeg bryr meg svært lite om prisdifferansene for personbiler. Det er mer tung og langtransport hvor dette vil ha en større effekt. 

Det at hurtiglading blir dyrere over tid trur jeg de flest er klar over, så fremt man ikke kjører Tesla som betaler slikt med å bake inn prisen i bilene. Det ser også ut til å opphøre, så jeg trur ikke du skal bli veldig overrasket om prisene justerer seg igjen, slik de er blitt justert før. Uansett ser jeg ikke helt "uærligheten" i å ha en mening om prisen her? Prisene i alle ladenettverk har gått opp, det eneste halmstrået du kan holde fast i er SuC nettverket (som også har gått opp, aldri ned). Så får vi se da i 2030 hvem som har hatt rett. 

Kahuna skrev (4 timer siden):

Det med hydogenfylling gidder jeg ikke svare på i denne tråden, jeg vil ikke gi deg gleden av å forpeste enda en tråd med hydrogentullprat.

Rart det, for det er stort sett dere som tar det opp helt utenfor tema og kjører persondebatt fremfor å holde dere til hva jeg faktisk sier. 

 

Kahuna skrev (4 timer siden):
oophus3do skrev (6 timer siden):

Nei, fordi du innrømmer at du har brukt dieselpurka, mens du tidligere har argumentert for at elbiler passer seg overalt. 

Sliter du med norsken kanskje? Eller er det konsepter som fortid, nåtid og fremtid som er vanskelig? Jeg har sagt at det aller meste av landbasert transport *på sikt* kan elektrifiseres. Jeg har *ikke* sagt 100%, jeg har heller ikke sagt at vi er der *nå*. 

Jeg syns det bare er flott å se at du endelig innrømmer at du kan finne på å erstatte elbil med dieselpurka når det ellers har vært langt utenfor noe du ville ha innrømmet. Nå gjorde du det fordi det i et lite sekund gav mening i forhold til ett argument du har. Det virker som om du ikke bryr deg så veldig mye om elbilsegmentet, forutenom Tesla. 

Jeg heier på all teknologi som fjerner forurrensing. Der ligger den store forskjellen. 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (15 timer siden):

Jeg syns det bare er flott å se at du endelig innrømmer at du kan finne på å erstatte elbil med dieselpurka når det ellers har vært langt utenfor noe du ville ha innrømmet. Nå gjorde du det fordi det i et lite sekund gav mening i forhold til ett argument du har. Det virker som om du ikke bryr deg så veldig mye om elbilsegmentet, forutenom Tesla.

Piss.Preik.På.Absolutt.Alle.Punkter.

Har jeg noensinne påstått at jeg utelukkende kjører elektrisk? Har jeg sag at Teslas biler er de eneste som er verdt noe? Eller at alle andres satsing er bortkastet?

oophus3do skrev (15 timer siden):

Jeg heier på all teknologi som fjerner forurrensing. Der ligger den store forskjellen.

Nope. Du heier på teknologi som gavner egen lommebok selv om den teknologien medfører større energibruk.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (På 20.5.2020 den 22.30):

Jeg stilte også deg ett spørsmål, din tur å svare. Jeg er ikke interessert i monolog.

Hva mener du? Hvilket spørsmål? Mener du tøysespørsmålet "hva som ble rettet på" som kom som svar på et innlegg der jeg kom med eksempler på hva som ble rettet på (at møkk på panelene skal være et stort problem)? Jesus.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, hekomo said:

Hva mener du? Hvilket spørsmål? Mener du tøysespørsmålet "hva som ble rettet på" som kom som svar på et innlegg der jeg kom med eksempler på hva som ble rettet på (at møkk på panelene skal være et stort problem)? Jesus.

Fyr løs på stråmenn du hekomo, det tar seg så mye bedre ut enn å bare innrømme at du var litt snar på avtrekkern.

Endret av BippeStankelbein
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (8 minutter siden):

Fyr løs på stråmenn du hekomo, det tar seg så mye bedre ut enn å bare innrømme at du var litt snar på avtrekkern.

Jeg skjønner ikke helt hva du viser til her. Du kom med en rekke påstander der du mente solcelleanlegg ikke ville vare, med mer. Så fikk du direkte svar fra en som har hatt solcelleanlegg i flere tiår der han forklarer at innvendingene dine ikke holder vann. Du fortsatte å nekte på at det han har gjort i flere tiår kan stemme. Hva var jeg litt snar på avtrekkeren med mener du?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...