Gå til innhold

Priser på hurtiglading forvirrer: Hvilken modell er best?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
HF- skrev (1 time siden):

Synes en kombinasjon av minutt og kWh er best, då har en insentiv til å fjerne bilen når hastigheita går ned.

Ellers er det forvirrande med hurtiglading, lynlading og "ultrasuperlading". Er vi allergiske mot tall? Kvifor ikkje berre hurtiglading 150KW td?

En kombinasjon av minutt i kWh er ekstremt dårlig da det gjør det veldig vanskelig å regne ut priser. Dessuten får man ofte mye lavere ladehastighet enn oppgitt på hurtigladestasjonen, og da betaler man ut av bakenden for mye mindre enn man burde fått.

Det er rent lureri, og kunden svindles.

Hvis det er et problem at folk blir stående for lenge så får man heller innføre differensiert prising, f.eks. hvis bilen lader over 80% eller hvis den blir stående for lenge. Eventuelt at det innføres f.eks. tidsbegrensning hvis det er fullt og kø.

Jeg mener, Tesla klarer jo å kun ta betalt per kWh, så hvorfor skal ikke andre kunne gjøre det?

Men det er jo nytteløst å koble seg til 150-lader og oppleve at man får under 40. Da tikker minuttene unna, pengene renner inn til leverandøren, mens strømmen tar evigheter å fylle bilen.

Endret av hekomo
  • Liker 6
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Altså, det jeg snakker om er snittet på diesel purker der ute. Beklager om det ikke var forståelig. Å snakke om din bil gir ingen mening.

Da skjønner jeg ikke hvorfor du hopper på når jeg snakker om min bil, hvis du ikke finner noen mening i å diskutere min bil.
Igjen, så skulle jeg likt å lure på hvordan koblingene oppi hodet ditt foregår. For de fremstår som underlige for meg, veldig ofte.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
12 minutes ago, hekomo said:

Har du tatt hensyn til hvor uhyggelig lite effektive og hvor mye energi dieselbiler sløser bort underveis?

Det har ingen betydning for konklusjonen, elektrisitet er 6 ganger så dyrt som diesel, men elbilen er ikke 6 ganger så effektiv.

Elbilen er ca dobbelt så effektiv. Så diesel koster 1/3 av det hurtiglading gjør, i praktisk bruk for bil. Forutsatt strømforbruk på 0,3 "liter" på mila, og dieselforbruk på 0,6 liter på mila. Og da har jeg endatil vært snill med elbilen, og streng med dieselbilen, i dette eksempelet.  Sammenlignet med faktisk forbruk på mine egne biler.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Salvesen. said:

Herregud for noe rot.

 

Første påstand: elektrisitet er ca 6 ganger så dyrt.

Feil, 12kWh elektrisitet koster under 12 kroner i beste tilfelle(hjemme lading).

12kWh diesel koster ca det samme i beste tilfelle. Altså samme pris.

 

Andre påstand: elbil er dobbelt så effektivt som diesel purka

Feil: i snitt er den langt mer effektiv. Rundt 5 ganger.

 

Konklusjon, elbil er fra 5ish gangee billigere enn diesel purka..

 

 

Du vrir vel litt på historein nå, det var hurtiladepris som var temaet her.

Og som nevnt tidligere, mange borettslag har ladeanlegg installert av de samme snyltedyrene som opererer hurtigladere, og har omtrent samme pris.

 

Du må gjerne påstå at elbil er 1 million ganger mer effektiv enn dieselpurka mi, men du presenterer ikke hvilke tall du har lagt til grunn, og du vet fortsatt veldig lite om hvor mye diesel, purka mi bruker. Så jeg tillater meg å ikke vektlegge tallet du presenterer.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 3
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (4 minutter siden):

 

Du vrir vel litt på historein nå, det var hurtiladepris som var temaet her.

Og som nevnt tidligere, mange borettslag har ladeanlegg installert av de samme snyltedyrene som opererer hurtigladere, og har omtrent samme pris.

Du vrir jo også med kunstige priser? Stort sett koster det langt mer for diesel. Og hurtiglading får en også billig, under 2 kroner. 

 

Men det er uansett lite poeng å diskutere. Det er ingen tvil om at snitt elbilkjøreren sparer masse penger på drivstoff. Men det gjelder ikke alle, men det er stort sett uinteressant å se på promillen.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Salvesen. said:

Du vrir jo også med kunstige priser? Stort sett koster det langt mer for diesel. Og hurtiglading får en også billig, under 2 kroner. 

 

Men det er uansett lite poeng å diskutere. Det er ingen tvil om at snitt elbilkjøreren sparer masse penger på drivstoff. Men det gjelder ikke alle, men det er stort sett uinteressant å se på promillen.

 

Dem som sparer mest på elbil er dem som har villa med garasjeanlegg og hjemmelader. Altså de som har formue fra før.
Alle oss andre må betale 5kr/kWt for lading.
Prisen er forøvrig ikke diktet opp av meg, den er diktet opp av BKK. Grønn Kontakt ligger heller ikke langt unna.
Alt jeg har gjort med prisen er er regnet den om fra håpløse måleenheter som "KW pr kvarter + minuttpris" til kr/kWt

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (1 minutt siden):

 

Dem som sparer mest på elbil er dem som har villa med garasjeanlegg og hjemmelader. Altså de som har formue fra før.
Alle oss andre må betale 5kr/kWt for lading.
Prisen er forøvrig ikke diktet opp av meg, den er diktet opp av BKK. Grønn Kontakt ligger heller ikke langt unna.
Alt jeg har gjort med prisen er er regnet den om fra håpløse regneenheter som "KW pr kvarter + minuttpris" til kr/kWt

Nei det stemmer ikke, alle som kjører tesla og lader på tesla sine ladere feks. Eller bare lader hjemme. Evt lader på jobb eller annen ikke hurtiglading. 

 

Tidligere undersøkelser har vell vist at 4 av 5 saktelader og har 1-2 kroner i "drivstoffkost" pr mil..

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Nei det stemmer ikke, alle som kjører tesla og lader på tesla sine ladere feks. Eller bare lader hjemme. Evt lader på jobb eller annen ikke hurtiglading. 

 

Tidligere undersøkelser har vell vist at 4 av 5 saktelader og har 1-2 kroner i "drivstoffkost" pr mil..

Nå vrir du igjen på historien. Det jeg sa om BKK og Grønn Kontakt sin hurtigladepris stemmer på en prikk.
At du klarer å finne en annen pris på saktelading eller Teslaladere er fint og flott for deg, men det er noe annet enn hva jeg snakker om.
Om jeg påstår at epler koster 5kr/kiloen, så betyr ikke det at påstanden ikke stemmer, fordi du klarer å finne pærer til 2 kroner kiloen.
 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
BippeStankelbein skrev (6 minutter siden):

Nå vrir du igjen på historien. Det jeg sa om BKK og Grønn Kontakt sin hurtigladepris stemmer på en prikk.
At du klarer å finne en annen pris på saktelading eller Teslaladere er fint og flott for deg, men det er noe annet enn hva jeg snakker om.
Om jeg påstår at epler koster 5kr/kiloen, så betyr ikke det at påstanden ikke stemmer, fordi du klarer å finne pærer til 2 kroner kiloen.
 

? Har ingenting mer å tilføye..

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Egentlig en kombinasjon av alle tre, men modellen kan forenkles. Minuttpris for å unngå gratisparkering bør døpes om til minimumsfakturering, i kW (eller kWh/time). Minimumet bør avhenge av tilgjengelig ladeeffekt. Minimumsfaktureringen vil også fungere som et slags fulladet-gebyr (selv om det nødvendigvis blir mildere enn Teslas fulladet-gebyr). Som om ikke det var nok vil minimumsgebyret også fungere som differensiering mellom ulike ladeeffekter, slik at man får incentiver til å lade på en lader som matcher bilen, i stedet for en lader som er kraftigere enn det bilen takler. Folk som absolutt vil opp til 100% får incentiver til å frigi plassen sin ved 350kW-laderen og gi den til noen andre, og heller koble seg på f.eks en 50 kW-lader på slutten av ladeøkta. Konkret tabell med eksempler:

3,6 kW-lader: 2 kr/kWh, minimumsfakturering 1 kWh/time

22 kW-lader: 2 kr/kWh, minimumsfakturering 4 kWh/time

50 kW-lader: 2 kr/kWh, minimumsfakturering 20 kWh/time

100 kW-lader: 2 kr/kWh, minimumsfakturering 50 kWh/time

200 kW-lader: 2 kr/kWh, minimumsfakturering 100 kWh/time

350 kW-lader: 2 kr/kWh, minimumsfakturering 200 kWh/time

Eller ennå enklere, som kan brukes over hele fjøla:

2 kr/kWh, minimumsfakturering 50% av maks effekt X kW

 

Lenke til kommentar
terje-lk skrev (2 timer siden):

Noen som kan gi et tips?

Hvilken kabel trekker jeg fra sikringsskapet til garasjen, for å montere en el-bil-lader? Gjerne for hurtig-lading.

4 mm²? 6mm²?

Ingen av delene. Min utheving. Få heller gjort jobben på lovlig vis (av elektriker). Da slipper du også å tenke på dimensjoneringen selv. Ikke kast bort 100 000 kr ++ på hurtiglader i garasjen. Det har du ikke bruk for og er dermed bortkastede penger. Kjøp heller en normallader som normale elbileiere. Det koster 15 000-ish for lader og jobb til sammen. +/- avhengig av så mangt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (42 minutter siden):

Disse ladeprisene vil gi hybrider stort forsprang. Når den daglige kjøringen foregår med vegg lader og man kan kjøre langtur uten å tenke på hvilket strømselskap man skal la seg flå av er valget enkelt

Blir det samme som jeg har sagt i lang tid, at datidens priser (2 år+ siden) for hurtiglading ikke vil holde seg. Prisene går stadig opp, og det vil de fortsette gjøre jo større ladenettverket blir. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...