Gå til innhold

Priser på hurtiglading forvirrer: Hvilken modell er best?


Anbefalte innlegg

On 5/14/2020 at 7:56 PM, terje-lk said:

Noen som kan gi et tips?

Hvilken kabel trekker jeg fra sikringsskapet til garasjen, for å montere en el-bil-lader? Gjerne for hurtig-lading.

4 mm²? 6mm²?

Du fikk mange rare svar.

Antar det er hjemmelader du skal ha.

Litt avhengig av avstand mellom sikringsskap og garasje kan krav til tverrsnitt variere. Det er også avhengig av hvor mye strøm til lading du ønsker (10/16/20/32A).

Forventet behov for lading spiller også en rolle. Pendler du slik at du må lade mye hver dag, eller holder det å lade en dag eller to i uka? Min erfaring etter å ha hatt phev i noen år, er at jeg kunne klart meg med 10-16A med mitt daglige kjøremønster (også om jeg hadde hatt elbil). Men jeg installerte nå en gang 32A når jeg ikke visste bedre.

En elektriker vil kunne gi deg mer nøyaktige svar på hva du trenger til det elektriske. Og en gjennomgang av eget daglig kjøremønster (normaldager) vil gi deg en pekepinn på hvor mange Ampere du har behov for. (10A lader ca 2,2kWh pr time, eller 22kWh på 10 timer om den får lade hele kvelden/natta)

Forsøk å bruke trippteller noen uker for å se hvor mye du faktisk ruller rundt i nærmiljøet.

Håper det hjelper deg litt på vei. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BippeStankelbein skrev (På 15.5.2020 den 12.45):

Priser i markedet styres til enhver tid av tilbud og etterspørsel, det gjelder alle varer.

Hele denne debatten har frem til nå hatt dagens priser som presmiss for disel, bensin og hurtiglading. Jeg ser ingen grunn til å spekulere mer i frityroljens fremtidige pris, enn i elektrisitetens fremtidige pris. Den svinger den også, og hurtiglading har ikke blitt billigere den heller.

Strøm kan man sikre seg billig. Solcelleanlegget mitt hjemme er nedbetalt om ca. 4 år, etter det får jeg ca. 13.000kWh praktisk talt gratis pr. år. Blir vanskelig å få til det samme med frityrolje, siden det er en begrenset ressurs i forhold til solskinn ;)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden):

Strøm kan man sikre seg billig. Solcelleanlegget mitt hjemme er nedbetalt om ca. 4 år, etter det får jeg ca. 13.000kWh praktisk talt gratis pr. år. Blir vanskelig å få til det samme med frityrolje, siden det er en begrenset ressurs i forhold til solskinn ;)

Her på Vestlandet er det solskinn som virkelig er en begrenset ressurs. Jeg vurderte å bruke 100000 på solceller når jeg la på nytt tak. Det ville ikke være nok til å forsyne en liten el bil engang. 

Når det er sagt er solceller på store hustak og industribygg mye bedre enn vindkraft. Problemet er soltimer i året. 

Lenke til kommentar

det eneste fornuftige og eneste som burde vært liv, var å ha en annonsert kr/kWh pris. den kunne gjerne være høyere for «pumper» med høyere effekt enn lavere effekt. For eksempel 1,50 for 22 kW, 2 kr/kWh på 50 kW og 3,50 på 150 kW. Men jeg syns det er helt på trynet at man skal legge det på bileieren at leverandøren av ladeanlegget ikke har fått til laststyring på anlegget sitt.

Hvorfor skal man flytte bilen etter endt lading hvis det fortsatt er ledige ladere? Hvorfor må jeg fram med calculus-boka for å regne ut hvilken lader som blir billigst å bruke i dag, på dette stedet?

Vi har dessverre endt opp i et makkverk av systemer. Noen (uavhengige) må rett og slett sette opp energistasjoner med matservering og bilvask hvor man kan betale med bankkort. Når en kritisk masse har fått det på plass kommer de store etter.

Boom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Her på Vestlandet er det solskinn som virkelig er en begrenset ressurs. Jeg vurderte å bruke 100000 på solceller når jeg la på nytt tak. Det ville ikke være nok til å forsyne en liten el bil engang. 

Når det er sagt er solceller på store hustak og industribygg mye bedre enn vindkraft. Problemet er soltimer i året. 

Til vestlandsklimaet kan jeg foreslå turbiner på takrennenedløpene :p

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
avo skrev (På 15.5.2020 den 20.45):

Prisen er markedsstyrt, og som de aller fleste som selger noen hvor ikke prisen er styrt av staten, settes prisen så høyt som mulig innenfor det kundene er villige til å betale, og justeres opp eller ned i håp om å finne det optimale forholdet mellom volum og margin.

Klarer ikke helt se at dette er et argument mot det jeg skrev? Ladere I distriktet må subsidieres av ladere I sentrumsnære strøk i toppen av det du skriver. Dette samtidig med at laderne blir mindre og mindre brukt grunnet større og større snitt pakke i elbil flåten. 

Hvor mye har du bidratt til inntjening i 2019 for din hurtiglader tilbyder feks? For min del gav jeg dem ca 250 kr. 

avo skrev (På 15.5.2020 den 20.45):

Et større nettverk bør i utgangspunktet bare bety stordriftsfordeler, og mulighet for lavere priser, så fremt ikke det nærmer seg en monopolsituasjon hvor det er mulig å skru opp prisene, men da kommer det fort konkurranse...

Vi er ikke på storskalafordeler allerede i produksjonskost til laderne? 

Flere ladere betyr mer vedlikehold og en større andel ladere som tar inn mindre enn de tar inn. 

Endret av oophus3do
Lenke til kommentar
14 hours ago, Asbjørn Eliassen said:

Du fikk mange rare svar.

Antar det er hjemmelader du skal ha.

Litt avhengig av avstand mellom sikringsskap og garasje kan krav til tverrsnitt variere. Det er også avhengig av hvor mye strøm til lading du ønsker (10/16/20/32A).

Forventet behov for lading spiller også en rolle. Pendler du slik at du må lade mye hver dag, eller holder det å lade en dag eller to i uka? Min erfaring etter å ha hatt phev i noen år, er at jeg kunne klart meg med 10-16A med mitt daglige kjøremønster (også om jeg hadde hatt elbil). Men jeg installerte nå en gang 32A når jeg ikke visste bedre.

En elektriker vil kunne gi deg mer nøyaktige svar på hva du trenger til det elektriske. Og en gjennomgang av eget daglig kjøremønster (normaldager) vil gi deg en pekepinn på hvor mange Ampere du har behov for. (10A lader ca 2,2kWh pr time, eller 22kWh på 10 timer om den får lade hele kvelden/natta)

Forsøk å bruke trippteller noen uker for å se hvor mye du faktisk ruller rundt i nærmiljøet.

Håper det hjelper deg litt på vei. ?

Er nok enklest å si at 10-16A er nok for de aller fleste. Da vil det som regel være nok med 4mm til garasje. Min Model X kjører 35k km/år på en 15A kurs, og det holder egentlig i massevis. Jeg har satt opp ladingen til å starte kl 22:00, mens om jeg kjørte særlig mer burde jeg vurdert å lade hele tiden bilen er plugget inn. Regnestykket blir enda bedre om man har en mindre, mer energieffektiv bil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3XB86SYB skrev (På 14.5.2020 den 19.55):

Grafen var jo nesten ubrukelig, med tre røde farger som var nesten umulig å skille fra hverandre.

 

 

LMH1 skrev (På 14.5.2020 den 21.03):

Ser ikke ut som det finnes tykkere en:

https://www.elektroimportoren.no/pn-6mm-blaa-bunt-25m/59375/Product.html?Path=010116000&Event=pathlist

er vel det tykkeste man finner.

 

KjeRogJør – 1 sekund siden

Det bestemmes av den laderen du har tenkt å benytte, hvor mye den trekker på maks, og lengden på denne kabelen, og forleningsmåten. Så du må rett og slett se i tabeller, NEK 400 om det ikke er noe nyere.

Da velges nærmeste standard dimensjon over kravet.

Lenke til kommentar

Hele sammensuriumet med ladeløsninger er forlengst blitt et forretningsområde.

Det er om å gjøre å forvirre kundene maksimalt, få dem til å resignere, så de betaler for å "bli ferdig med det".

Bare vent til vi blir pålagt å benytte slike "blod-ladere" når vi skal sette opp ladere hjemme også.?

De eier, vi leier... Da gir saktelading hjemme også inntekter...til noen.? Som kan le spottende på vei til banken.?

En modell hvor staten også kan ta inn bilavgifter gjennom samme fakturering..."hurra".?

Så lenge det finnes fosile biler kan de kanskje ikke gjøre det, men når de er borte,...bare å glede seg.

Nei, her renner det inn med ideer som jeg ikke tjener et øre på, så jeg må gi meg før det kommer noen gode...?

Lenke til kommentar
13 minutes ago, KjeRogJør said:

Hele sammensuriumet med ladeløsninger er forlengst blitt et forretningsområde.

Det er om å gjøre å forvirre kundene maksimalt, få dem til å resignere, så de betaler for å "bli ferdig med det".

Bare vent til vi blir pålagt å benytte slike "blod-ladere" når vi skal sette opp ladere hjemme også.?

De eier, vi leier... Da gir saktelading hjemme også inntekter...til noen.? Som kan le spottende på vei til banken.?

En modell hvor staten også kan ta inn bilavgifter gjennom samme fakturering..."hurra".?

Så lenge det finnes fosile biler kan de kanskje ikke gjøre det, men når de er borte,...bare å glede seg.

Nei, her renner det inn med ideer som jeg ikke tjener et øre på, så jeg må gi meg før det kommer noen gode...?

En Tesla kan man lade med alt mulig. Finnes tillogmed adapter for å kunne lade fra komfyrstikken.

Mulig flere biler og støtter dette.

Så de må jo skru opp strømprisen på alt isåfall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Er nok enklest å si at 10-16A er nok for de aller fleste. Da vil det som regel være nok med 4mm til garasje. Min Model X kjører 35k km/år på en 15A kurs, og det holder egentlig i massevis. Jeg har satt opp ladingen til å starte kl 22:00, mens om jeg kjørte særlig mer burde jeg vurdert å lade hele tiden bilen er plugget inn. Regnestykket blir enda bedre om man har en mindre, mer energieffektiv bil.

Jeg er enig med deg i det. Du svarte mye mer kortfattet enn meg.

 

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (På 16.5.2020 den 15.19):

Londons grenser går langt forbi kun sentrum. 

Du må nok slutte å tro at London kan brukes som noe argument for det du tror. Folk har i praksis ikke bil i London. Det er veldig få steder å fylle drivstoff, og parkering er like absurd dyrt som bolig. Skal du se på hva folk i byer gjør med elbilen så må du til en by hvor folk faktisk har og bruker bil. Londonargumentet ditt er ubrukelig og skriver deg kun ut av debatten.

Endret av Bengt Who
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bengt Who skrev (47 minutter siden):

Du må nok slute å tro at London kan brukes som noe argument for det du tror. Folk har i praksis ikke bil i London. Det er veldig få steder å fylle drivstoff, og parkering er like absurd dyrt som bolig. Skal du se på hva folk i byer gjør med elbilen så må du til en by hvor folk faktisk har og bruker bil. Londonargumentet ditt er ubrukelig og skriver deg kun ut av debatten.

Jeg har bodd i England og har kjørt bil der ei stund. Selvfølgelig er det biler i London. Du har boligområder rundt sentrum. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Artig. Skulle fra Vestlandet til Østlandet for noen uker siden. Ville prøve elbil på langtur. Den lokale bildeleringen der jeg er medlem har noen Jaguar i-pace. Jeg forsøkte finne ut av det med lading av i-pace på langtur... Jesus for ei myr. Jeg booket en Tesla M3 via Nabobil. Sutalaus booking og lading.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 5/16/2020 at 2:54 PM, Bengt Who said:

Vi kan godt bruke mer faktiske tall med 0,4 liter eller 4 kWh per mil for din og 1,2 til 1,4 kWh for elbilen. Så foregår gjerne 95% av ladingen hjemme til lav pris. Regnestykket for pris på energien vinner aldri dieselbilen på noen som helst måte. Var en som prøvde i en artikkel, men han hadde plutselig doblet tallene bare for å få noe som stemte med sutringa. Uansett er jo dieselbilen uinteressant siden den ikke kan fylle seg selv mens jeg sover.

Interessant at du selv gjør nøyaktig samme feil, som han journalisten du snakker om. Nemlig at du vrir litt på forutsetningene slik at de passer deg selv best, og så dytter dem inn i kalkulatoren. Jeg har allerede tatt akkurat dette med 2-3 andre debattanter tidligere i denne tråden, så jeg vet ikke om jeg gidder å kjøre repeat på den debatten enda en gang i denne tråden. Men jeg kan jo ta kort oppsummering: Du velger konsekvent best-case for elbilen (hjemmelading som ikke alle har tilgang til), og sammenligner med dieselbilens worst-case, som er vanlig drivstoff til fullpris. Og da får du selvsagt det resultatet du selv ønsker, fra sammenligningen.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/16/2020 at 7:47 PM, Jens Kr. Kirkebø said:

Strøm kan man sikre seg billig. Solcelleanlegget mitt hjemme er nedbetalt om ca. 4 år, etter det får jeg ca. 13.000kWh praktisk talt gratis pr. år. Blir vanskelig å få til det samme med frityrolje, siden det er en begrenset ressurs i forhold til solskinn ;)

Solcelleanlegget ditt har en begrenset levetid og det krever vedlikhold. Det er ikke gratis.

Frityrolje er gratis, og det er ikke en begrenset ressurs i den forstand at tilbudet er større en etterspørselen.

Mye takket være at slike som deg nekter å anerkjenne den som en ressurs, og det gjør jo bare at det blir mere gratis til meg :)

Lenke til kommentar
9 hours ago, Bengt Who said:

Du må nok slutte å tro at London kan brukes som noe argument for det du tror. Folk har i praksis ikke bil i London. Det er veldig få steder å fylle drivstoff, og parkering er like absurd dyrt som bolig. Skal du se på hva folk i byer gjør med elbilen så må du til en by hvor folk faktisk har og bruker bil. Londonargumentet ditt er ubrukelig og skriver deg kun ut av debatten.

Uansett har jo London gjort eit vanvittig arbeid dei siste åra med å fornye elnettet slik at det skal vere klart for 100% elektrifisert transport og vidare forbruksvekst.  BBC hadde eit innslag om det i februar:

https://www.bbc.com/news/av/technology-51315970/inside-the-hidden-power-tunnels-of-london

  • Liker 2
Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (På 16.5.2020 den 8.31):

Det er mange ting å ta hensyn til her.

Batteri kapasitet, lade kapasitet, lade/parkering tid, og sist, men ikke minst om laderen leverer hva den er forventet å gjøre.

Tenker at;

1.kunder må bli belønnet for å lade i korte perioder, og "straffet" for å lade lenge.

2.kunder må ikke oppfordres til å lade i to korte perioder på samme stasjon.

3.kunder må ikke straffes for at laderen ikke leverer forventet kapasitet. Her bør selger får "motivasjon" på å levere høy og stabil kapasitet på pumpene sine.

Forstod ikke helt hvordan minimum pris vil hindre alt folk ikke okkuperer badeplassen unødvendig lenge for å toppe opp. Samt tvunget minimum pris er ikke alltid gunstig eller behagelig.

En løsning kan være at første 10kWh har høyere 'startup' pris.

De neste 30kWh har lavere pris.

Og etter 40kWh får en høyere 'gebyr' pris.

I tillegg påløper en 'parkeringsavgift' pris hvis en står lengre enn feks 40min.

Pumper med høyere kapasitet kan ha høyere kWh pris.

En slik løsning vil;

Belønne mer effektive biler.

Vil ikke straffe kunden om pumpen leverer lavere kapasitet enn forventet (ettersom tid gebyr ikke tikker inn før 40min)..

Hindre at det lønner seg å lade "billig" to ganger på samme stasjon med forskjellig pumpe, samt oppfordre å lade 1 gang 40kWh enn 4 ganger 10kWh. (Inn/utkjøring og til/frakobling tar tid og skaper kø).

Belønne høy lade kapasitet ettersom en kan lade opp før parkeringsavgift pris.

Gi kunde fleksibilitet å kunne avbryte om laderen er for treig (ikke fast minimum/startup pris, men heller basert på hvor mye du faktisk har ladet).

Oppfordre lavere batteri kapasitet til å lade på lavere/matchende pumper (høyere kapasitet koster mer pr.kWh).

Belønne høyere kapasitet stasjoner (får høyere kWh pris).

Høyere 'gebyr' pris etter 40kWh vil kunne gi flere ledige plasser slik at det blir mindre kø. Det er mer rettferdig (les:beleilig/folkelig) at feks en bil med 60kWh ladebehov, lader på to stasjoner, slik at bil nr.2 kan begynne å lade etter bil nr.1 har ladet 40kWh. Fremfor å oppfordre at bil nr.1 skal okkupere og lade til 60kWh. Men det skal likevel være mulig og ikke "straffes" for hardt før 'parkeringsprisen' kicker inn.

Alt dette er greit. Men ingenting av det kommer til å fungere i praksis hvis det ikke er ENKELT. Det må være enkelt å forstå for Hvermansen. Det må være enkelt å forholde seg til, for ellers vil Hvermansen velge et annet alternativ. Det er ikke godt nok at ingeniørene på denne siden syns at det allerede er superenkelt. Det hjelper ikke Hvermansen en tøddel.

Det er Hvermansen som er gjennomsnittskunden til lade-leverandørene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...