Gå til innhold

Saken om Ahmaud Arbery: Selv skyld i at han døde?


Anbefalte innlegg

12 minutes ago, jjkoggan said:

Dette er ikke en våpendebatt.  Opprinnelig spørsmål var hvorfor visste ikke McMichaels at videoen ville se ut som en lynsjing gitt de fleste amerikanernes holdninger om ukjente bevæpnede sivile som jager ubevæpnede svarte.  Vi har etablert at bevæpnede sivile er unormale og ville skremme mange amerikanere

Vi har etablert at bevæpnede sivile er helt normalt, helt lovlig og øker samfunnssikkerheten generelt. 
Vi har etablert at Arbery hadde flere kriminelle hendelser på rullebladet, at han oppførte seg aggressivt mot politimenn før og at han har trespasset på byggeplassen mange ganger, og nå ble tatt på fersken. 

Quote

Er han en ignorant rasist som ikke vet bedre?

Kanskje er han en rasjonelt tenkende person som tenkte at fakta snakker for seg selv og ikke visste at MSM ville presentere dette som en rasistisk lynsjing av en uskyldig jogger istedenfor lovlig selvforsvar som bevisene taler for at det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, debattklovn said:

Vi har etablert at bevæpnede sivile er helt normalt, helt lovlig og øker samfunnssikkerheten generelt. 
Vi har etablert at Arbery hadde flere kriminelle hendelser på rullebladet, at han oppførte seg aggressivt mot politimenn før og at han har trespasset på byggeplassen mange ganger, og nå ble tatt på fersken. 

Kanskje er han en rasjonelt tenkende person som tenkte at fakta snakker for seg selv og ikke visste at MSM ville presentere dette som en rasistisk lynsjing av en uskyldig jogger istedenfor lovlig selvforsvar som bevisene taler for at det er.

Det er bare deg som mener noe som bare 6% av amerikanere gjør er «normalt» og vanlig.  
 

hvis du ikke forstår dette begrep er saklig debatt umulig 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
13 minutes ago, Red Frostraven said:

...men i stedet for å faktisk undersøke, så hopper du til konklusjonen du ønsker.

Det er en grunn til at ingen seriøse banker med oppegående ledere har bevæpnede vakter, og at deres ansatte heller ikke er bevæpnet, og de har instrukser om å utløse den stille alarmen, men bare om mulig og uten å sette mennesker sine liv i fare, og å gjøre som ranerene sier.

Oppegående banker har idag svært få kontanter og gjerne skuddresistent glass foran personalet. Det er hovedårsaken til at vi ser færre bankran.

Quote

Du har lavere odds for å bli drept under bankran om bare ranerene er bevæpnet.

Trengs en kilde på det der. Men det er kanskje bare spekulasjon? 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, debattklovn said:

Om det så skulle være uvanlig eller unormalt, så er det totalt irrelevant. Det er fullt lovlig å være bevæpnet.
 

Det er helt relevant til hvordan de fleste tolker videoen.  Ignorante rasister ville ha det vanskelig å forstå hvorfor det så ut som en lynsjing hvis de mener som deg at det så ut som helt normalt

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (13 minutter siden):

Oppegående banker har idag svært få kontanter og gjerne skuddresistent glass foran personalet. Det er hovedårsaken til at vi ser færre bankran.

Trengs en kilde på det der. Men det er kanskje bare spekulasjon? 

Jeg har ikke mye meninger som ikke er begrunnet i fakta.

https://s3.amazonaws.com/uploads-cironline-org/uploaded/uploads/How_we_analyzed_bank_robbery_data.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, jjkoggan said:

Det er helt relevant til hvordan de fleste tolker videoen.  Ignorante rasister ville ha det vanskelig å forstå hvorfor det så ut som en lynsjing hvis de mener som deg at det så ut som helt normalt

De fleste personer som er faktaorienterte vil klare å se at dette ikke ser ut som en lynching. 

Quote
lynched; lynching; lynches

Definition of lynch
transitive verb
: to put to death (as by hanging) by mob action without legal approval or permission
The accused killer was lynched by an angry mob.

 

Quote

Definition of mob

 (Entry 1 of 2)

1: a large and disorderly crowd of people especially : one bent on riotous or destructive action
informal : a large number of peoplea mob of shoppers clogged the aislesa team greeted by mobs of fans

2 er ikke en mob. Og Arbery ble drept i en slåsskamp som han selv tilsynelatende startet. 
Det er ingenting i denne saken som minner om en lynching. 
Om man er faktaorientert, i allefall.

Lenke til kommentar

Ikkje berre banker; dei fleste butikker, banker, og andre forretningssteder unngår å fysiskt konfrontere, gitt at det betyr mindre valdelige utfall. I staden er det meir vettugt å ha ein stille alarm, kameraer og høgde-indikatorer så det er lett å identifisere, finne og arrestere gjerningsmannen.

Kvifor skulle ein ynskja fleire våpen i denne situasjonen?

Lenke til kommentar
58 minutes ago, debattklovn said:

...

Ikkje overraskende at debattklovn tyr til definisjonene som passer han.

Quote

Lynsjing (fra engelsk lynching) er en betegnelse på ulovlig selvtekt, som regel en offentlig henrettelse utført av en mobb eller folkemasse, særlig i USA

https://no.wikipedia.org/wiki/Lynsjing

Quote

Lynching is a premeditated extrajudicial killing by a group. It is most often used to characterize informal public executions by a mob in order to punish an alleged transgressor, punish a convicted transgressor, or intimidate a group. It can also be an extreme form of informal group social control, and it is often conducted with the display of a public spectacle (often in the form of hanging) for maximum intimidation.[1] Instances of lynchings and similar mob violence can be found in every society.[2][3][4]

https://en.wikipedia.org/wiki/Lynching

Quote

lynsjing

Lynsjing, i videste forstand en voldsom straffefullbyrdelse uten lovformelig rettergang, vanligvis gjennomført av en folkemasse (lynsjjustis, eng. Lynch Law). Det dreier seg som regel om dødsstraff ved hengning.

https://snl.no/lynsjing

Quote

Lynching, a form of violence in which a mob, under the pretext of administering justice without trial, executes a presumed offender, often after inflicting torture and corporal mutilation. 

https://www.britannica.com/topic/lynching

På engelsk brukes "mob" mykje meir i definisjonene sine, for all del, men det er generøst å påstå at debattklovn berre feiltolker kva som meines med uttrykket. Ein "mob" er jo definert som ein "crowd," som er definert som ein "throng" eller "større mengde personer," osv. Det er ikkje noko tal som tilsier konkret kor stor ein "crowd" eller "mob" er. 

Så samtidig som debattklovn implisere at han er "faktaorientert" driv han med fantasier om kva som er og ikkje er ein "mob"...

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, debattklovn said:

De fleste personer som er faktaorienterte vil klare å se at dette ikke ser ut som en lynching. 

 

2 er ikke en mob. Og Arbery ble drept i en slåsskamp som han selv tilsynelatende startet. 
Det er ingenting i denne saken som minner om en lynching. 
Om man er faktaorientert, i allefall.

Jeg diskuterer ikke om det var en lynsjing eller ikke,  jeg diskuterer hvordan en er ignorant nok til å ikke forstår at det ville minne mange folk om det og dermed skade deres rettsaken.  Bodde du i Georgia før 1980 burde du forstå hvordan deler av videoen  minner folk om lynsjing eller er du så rasistiske at du ikke vet bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 5/17/2020 at 11:41 AM, hekomo said:

Linken til hele videoen fungerer ikke. Men fra det jeg kan se av de andre du linket til så ser det da ut som Arbery var ute på joggetur? Og så kom det noen folk og prøvde å stoppe ham. De var bevæpnet. Hva hadde du gjort hvis du var ute og trimmet og flere bevæpnede personer fulgte etter deg  og prøvde å avskjære og stoppe deg?

Det kan være at ingen av alternativene dine er riktige. Kanskje personene som skjøt faktisk trodde han var en kriminell, og kanskje de var dumme nok til å prøve å ta loven i egne hender. Kanskje hadde Arbery til og med vært på en byggeplass. Kanskje stemmer det at Arbery gikk til angrep på en bevæpnet person som truet ham.

Men da blir jo spørsmålet, hadde disse personene rett til å ta med våpen og leke politi? Hadde Arbery rett til å prøve å forsvare seg mot noen som truet ham med våpen?

Ut ifra det du kommer med her så er min konklusjon: Med mindre de personlig så ham utføre et alvorlig lovbrudd så hadde de ingen rett til å forfølge ham og true ham med våpen. Han utgjorde såvidt jeg kan se ingen trussel, men var ute på joggetur ut ifra måten han beveget seg på (jeg mener, en som prøver å stikke av jogger da ikke forholdsvis rolig langs en vanlig vei, men vil da prøve å spurte, og prøve å stikke seg unna i sidegater eller lignende?). De som skjøt ham må følgelig siktes for drap.

1)

Hadde jeg blitt stoppet slik, så hadde jeg ikke angrepet dem, det kan jeg love deg.

Arbery valgte sånn sett den eneste løsningen som garanterte at han ville bli drept.

2)

Du kan mene hva du vil om hvilken rett de hadde til å stoppe han.

Men det som skjedde til slutt var at de egentlig ikke hadde noe valg.

Ahmaud Arbery drepte seg selv.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, fivebigcities said:

Jeg klandrer Ahmaud Arbery for ikke å gi mannen med hagla noe valg.

Mannen med hagla valgte å blokkere Arbery med hagla.  De initierte konfrontasjonen, ikke Arbery, det er noe de valgte å gjør og det var ulovlig 

 

Er kvinneR ansvarlig for voldtekter fordi de er på feil sted?

Endret av jjkoggan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (1 time siden):

Jeg klandrer Ahmaud Arbery for ikke å gi mannen med hagla noe valg.

Men ikke drapsmannen for å forfølge en fotgjenger i fire minutter med bil, for så å avskjære ham, mens en bil kjører bak Arbery i feil felt, og de venter på ham midt i veien, to personer med skarpladde våpen..?

Hva gjør du når tilfeldige mennesker ned våpen forfølger deg og oppfører seg truende..?

...

Jeg føler meg ikke trygg når bevæpnede sivilister kjører etter meg i minutter fordi de vil "snakke med meg". De vil oppleves truende. Og det er før vi tar med de eventuelle erfaringene hans med raseforfølgelse.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Red Frostraven said:

Hva gjør du når tilfeldige mennesker ned våpen forfølger deg og oppfører seg truende..?

Jeg ringer politiet og holder meg unna dem. Har jeg ikke telefon på meg banker jeg på en dør, får beboerne til å ringe politiet og holder meg unna dem. Jeg velger ikke å løpe opp til dem og ikke ringe politiet. Forøvrig ingen bevis offentliggjort som viser at de oppførte seg truende. 

Quote

Jeg føler meg ikke trygg når bevæpnede sivilister kjører etter meg i minutter fordi de vil "snakke med meg". 

Og jeg føler meg ikke trygg i en berg-og-dal-bane. Jeg er redd. Men er jeg trygg? Jepp. 

Quote

Og det er før vi tar med de eventuelle erfaringene hans med raseforfølgelse.

Hva med at man slutter å fantasere og heller snakker om hans dokumenterte erfaringer med lovbryting? 


 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Jeg ringer politiet og holder meg unna dem. Har jeg ikke telefon på meg banker jeg på en dør, får beboerne til å ringe politiet og holder meg unna dem. Jeg velger ikke å løpe opp til dem og ikke ringe politiet. Forøvrig ingen bevis offentliggjort som viser at de oppførte seg truende. 

Og jeg føler meg ikke trygg i en berg-og-dal-bane. Jeg er redd. Men er jeg trygg? Jepp. 

Hva med at man slutter å fantasere og heller snakker om hans dokumenterte erfaringer med lovbryting? 

Okay.

Så.
Det du sier er at om bevæpnede menn møter deg utenfor døren din, så er det første du antar at de har lyst å ta deg med på en fornøyelsestur som er helt ufarlig, og bare spennende..?

Unnskyld meg, men har du det faktisk bra..?
Ingen plutselige stikkende smerter i hodet, ingen tap av synet på den ene siden, ingen stemmer inni hodet..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...