Gå til innhold

Saken om Ahmaud Arbery: Selv skyld i at han døde?


Anbefalte innlegg

17 minutes ago, debattklovn said:

Han gjenkjente ham fra innbruddene. Om han så han på video eller i virkeligheten spiller liten rolle. Om han husker navnet hans spiller liten eller ingen rolle om han husker ansiktet, som han sier han gjør. 
Og som fremstår som en svært sannsynlig påstand. 

Det er i hovudsak heilt urelevant kva drapsmannen gjenkjente på video. Det er kun to fakta som er relevante:

  • Var det er ein felony avbilda, og var Arbery uten tvil skyldig? Greg beskriv "break-in," men teller han då med folk som vandrer inn på tomme bygge-plasser og berre trespasser? For det er ikkje ein felony på langt nær som me har påpekt til deg fleire gonger.
  • Var det ein video av ein veldig nyleg hending? Du kan neppe berre utføra ein borger-arrest fordi du såg ein video av ein fleire uker gammal video, uavhengig av om du gjenkjenner personen eller ei.

Utover dette kan me likevel underholde skvipet ditt og spørja: Gjenkjente han Arbery - uten tvil, eller mistenkte han at det var Arbery? Det er vesentlige forskjeller...

Eg kan jo alltids påstå at eg såg nokon eg kjenne på gata uten at det var reelt, ei med ljug - men når folk flest seie "eg såg Ole her om dagen vandrende i gågata" betyr ikkje det "Utover all tvil bekrefta eg at eg såg Ole gåande i gågata"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Drunkenvalley skrev (2 timer siden):

Dette er litt intet-svar. På kva måte er det typisk Amerikansk? Korleis kan du bygge opp den påstanden? Det er ikkje ein gong ein konkret påstand, kva er det du påstår egentlig? 

Å bevæpne seg med hagle og pistol er lov i USA, og mentalitet er typ litt annerledes enn vi er vant til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gouldfan said:

Å bevæpne seg med hagle og pistol er lov i USA, og mentalitet er typ litt annerledes enn vi er vant til.

Det stemmer at å bevæpne seg er betraktelig meir normalt, men du gjer lite eller intet for å relatere det til mentaliteten hintet til tidligere. At bokstaven A er etterfulgt av bokstaven B betyr ikkje at eg veit korleis du like steika hamburger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, Gouldfan said:

Å bevæpne seg med hagle og pistol er lov i USA, og mentalitet er typ litt annerledes enn vi er vant til.

Det er ikke «normalt» for amerikanere til å gå rundt og bevæpne seg (1-3%), det er rart

An estimated 3 million adult American handgun owners carry a firearm loaded and on their person on a daily basis,

https://epi.washington.edu/news/3-million-americans-carry-loaded-handguns-daily
 

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
7 hours ago, jjkoggan said:

Det er ikke «normalt» for amerikanere til å gå rundt og bevæpne seg (1-3%), det er rart

Med andre ord er det helt normalt blant en liten del av befolkningen som liker å gjøre det. 
Imidlertid er det 9 millioner som bevæpner seg minst av og til. 

Quote

The peer-reviewed study concluded that roughly 9 million people carried loaded handguns at least one a month, including 3 million who carried them every day.

 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (3 timer siden):

Arberys advokater: FBI etterforsaker nå to ansatte fra politiet/statsadvokaten som erklærte seg inhabile. 
Blir interessant å se, men jeg forventer ikke at FBI finner noe straffbart der. 

Ikke nødvendigvis for dennes saken alene -- men det kan finnes tidligere saker som må gjennomgås fordi de løy til offeret sin familie, sa at han ble drept under et innbrudd, mens politirapporten var mangelfull, og en av de to som etterforskes ba om at McMichaels ikke skulle arresteres.

En tidligere drapsmann slapp unna i samme politidistrikt tidligere, fordi han var politimann i tjeneste, og fikk fortsette til han drepte sin kone og en venn, og seg selv.

De hadde kanskje en litt alternativ forståelse av lov og rett i distriktet som FBI må se gjennom.

https://www.npr.org/2020/05/13/855611553/a-troubled-past-of-the-police-department-that-led-the-arbery-case

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, debattklovn said:

Med andre ord er det helt normalt blant en liten del av befolkningen som liker å gjøre det. 
Imidlertid er det 9 millioner som bevæpner seg minst av og til. 

 

Som sagt, det er meget rart at typiske amerikanere går rundt med våpen når bare 1-3% av oss gjør det.  Det går helt imot du og andre som påstår at å gå med våpen i USA er ganske typiske og dermed burde Arbery ikke tolke McMichaels våpen som truende.  De fleste amerikanere ville unngå områder hvor ukjente bærer våpen uansett 

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (13 minutter siden):

Som sagt, det er meget rart at typiske amerikanere går rundt med våpen når bare 1-3% av oss gjør det.  Det går helt imot du og andre som påstår at å gå med våpen i USA er ganske typiske og dermed burde Arbery ikke tolke McMichaels våpen som truende.  De fleste amerikanere ville unngå områder hvor ukjente bærer våpen uansett 

Sikkert et poeng at få amerikanere går rundt væpnet til tennene.

Men forskjellen er at de HAR lov til det. Mange damer har pistol i vesken, og mange har lovlig våpen i handskerom i bilen.

Dette er ikke lovlig i Norge.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gouldfan said:

Sikkert et poeng at få amerikanere går rundt væpnet til tennene.

Men forskjellen er at de HAR lov til det. Mange damer har pistol i vesken, og mange har lovlig våpen i handskerom i bilen.

Dette er ikke lovlig i Norge.

Det er meget rart at damer har pistol i vesken, det er poenget og de som går rundt med våpen skaper frykt blant andre amerikanere.  Det er sånnt at amerikanere ser annerledes på retten til å bære våpen, men det betyr ikke at å bære våpen er normalt og ikke virker truende og farlig.  

Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (7 minutter siden):

Det er meget rart at damer har pistol i vesken, det er poenget og de som går rundt med våpen skaper frykt blant andre amerikanere.  Det er sånnt at amerikanere ser annerledes på retten til å bære våpen, men det betyr ikke at å bære våpen er normalt og ikke virker truende og farlig.  

Jeg har ikke noe med det å gjøre, deler av USA og storbyer er rene ville-vesten. Jeg tror det er ganske vanlig å ha et våpen i bilen, selv om de ikke drar rundt med gunner mens de går.

Selv i Oslo er det damer som har pepperspray i vesken selvom det er forbudt.

 

Om du har våpen skjult som i en håndveske er det neppe truende , aberet er jo at de kanskje ikke har direkte tilgang i øyeblikket, men i en situasjon som utvikler seg så kanskje de når skyteren.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
2 hours ago, Gouldfan said:

Jeg har ikke noe med det å gjøre, deler av USA og storbyer er rene ville-vesten. Jeg tror det er ganske vanlig å ha et våpen i bilen, selv om de ikke drar rundt med gunner mens de går.

Selv i Oslo er det damer som har pepperspray i vesken selvom det er forbudt.

 

Om du har våpen skjult som i en håndveske er det neppe truende , aberet er jo at de kanskje ikke har direkte tilgang i øyeblikket, men i en situasjon som utvikler seg så kanskje de når skyteren.

Noe rundt 6% av de som eier våpen har dem i bilen og mindre enn 3% av kvinner har dem i vesken..  Igjen, ganske rart ifølge meningsmålinger.  Det går helt imot dine erklaringer at McMichaels oppførsel med å bevæpne seg på slik måte er ganske vanlig.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (2 timer siden):

Noe rundt 6% av de som eier våpen har dem i bilen og mindre enn 3% av kvinner har dem i vesken..  Igjen, ganske rart ifølge meningsmålinger.  Det går helt imot dine erklaringer at McMichaels oppførsel med å bevæpne seg på slik måte er ganske vanlig.

Du misser poenget mellom vanlig og Lovlig.

Har ikke noe å si at Tesla ikke er det mest eide bilmerket i Norge....

Det er Lovlig..

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (11 minutter siden):

BreakableDeliciousCapybara-size_restrict

Dykk påsto ein mentalitet. No viste det seg å ikkje stemma. Så no argumentere dykk noko heilt anna, samtidig som dykk prøve hinta til at dykk aldri sa anna.

Dette er tullprat dykk driv med.

Slutt med oss og dykk. Det er generalisering.

Jeg forsvarer absolutt ikke skytteren, jeg peker på at det er en totalt annen mentalitet enn vi er vant til.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
4 hours ago, jjkoggan said:

Det er meget rart at damer har pistol i vesken, det er poenget og de som går rundt med våpen skaper frykt blant andre amerikanere.  

Det er ikke rart i det hele tatt. Det er helt naturlig og forståelig. 
De som går rundt med våpen skaper trygghet blant andre amerikanere. 
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...