Gå til innhold

Nissan, Renault og Mitsubishi skal utvikle elbiler sammen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

Økonomiske nedgangstider gir lavere etterspørsel etter nye biler. Håpet er at en styrket allianse skal gjøre hver og en bedre rustet til å møte problemene i kjølvannet av koronaviruset.

Ja, som flere har spådd vil tradisjonelle bilprodusenter slite med å overleve. De må nå begynne å slå seg sammen eller bli kjøpt opp etter hvert. Kanskje vil de fleste tradisjonelle bilprodusenter forsvinne om ikke så altfor lenge. Både de som ikke tar elbiler på alvor, og de som har innsett altfor sent at det er fremtiden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg plumper uti det og er først ute med å nevne Tesla. ? Tesla skilte seg ut med sine helelektriske biler og fikk det elektriske systemet til veldig bra. Lang rekkevidde, rask lading og enkel navigasjon. De grunnleggende tingene man setter pris på ved langkjøring. Man kan si hva man vil om nødvendigheten av kraftige motorer, byggekvalitet og what not, men de skilte seg altså ut på det veldig velfungerende helelektriske systemet. Et forsprang ingen har tatt igjen ennå. Men Tesla holdt seg bevisst unna eksosmotorer. Det er et minefelt av patenter og de kunne neppe nådd særlig langt med en hybrid uten å blitt slave av de etablerte produsentenes IP.

Akkurat der stiller jo Nissan, Renault og Mitsubishi seg annerledes. De har massevis av patenter på eksosmotorer og har teoretisk mulighet til å briljere på ladbare hybrider. Det er et territorie Tesla ikke vil bevege seg inn på. Med briljere mener jeg utnytte eksosmotorens fordeler, men også Nissan og Renaults erfaring med rene elbiler. De burde bygge rene elbiler (~50 kWh batteri, ~100 kW lading), med plass til en liten (20~40 kW) eksosmotor for rekkeviddeforlengelse, som opsjon, gjerne ettermonterbar, eller en som er mulig å leie for en hyttetur eller bilferien. Bare å plugge inn eksosmotoren ved behov. I land med Autobahn bør nok rekkeviddeforlengeren opp i rundt 40 kW, mens i Norge bør det holde med 20 kW, selv opp de verste fjellovergangene, så lenge navigasjonssystemet er bevisst på kjøreruta slik at batteriet kan være godt ladet når man starter stigningen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
KjeRogJør skrev (58 minutter siden):

Det er en Ironi med franskmannen i dette trekløveret.

Gode ideer, men håpløst tilbakeholdne på kvalitet.

Hadde foretrukket at de andre to bygget det som Renault tegnet.

Zoe'ene virker og går enda, er kanskje det som har skjedd(?)

En Alpine A110-aktig elbil hadde vært noe, men helst med japansk kvalitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Fokuset på selvkjøring er nok noe hypet. Det koster enormt i utviklingskostnader og er likevel langt unna det nivået som skaper de virkelig store merverdiene. Dagens selvkjøring vil jeg heller kalle "premium kjøreassistanse", ikke autopilot.

Vel, autopilot er jo kjøreassistanse, eller flyassistanse i flyverdenen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Redaksjonen. skrev (15 timer siden):

 

« Via felles utvikling skal de komme med elbiler i fire segmenter; minibiler, kompaktbiler, og store og små SUV-er. »

Ingen som reagerer på hva som ikke listes opp? Nærmere bestemt sedan (med tilhørende stasjonsvogn…)

 

Også denne alliansen prøver med andre ord fylle allerede overfylte markedsegment for elbil. De kan ta seg en (kjøtt-)bolle.

 

Syng med, til melodien av SPAM-A-LOT!

 

Menu

  • CITY and CROSSOVER
  • CITY, COMPACT and CROSSOVER
  • CITY and SUV
  • CITY, CROSSOVER and SUV
  • CITY, CROSSOVER, COMPACT and SUV
  • SUV, CROSSOVER, COMPACT and SUV
  • SUV, CITY, SUV, SUV, CROSSOVER and SUV
  • SUV, SUV, SUV, i3 and SUV
  • SUV, COMPACT, SUV, SUV, SUV, CROSSOVER, SUV, Concept and SUV
  • SUV, SUV, SUV, SUV, SUV, SUV, Chinesium, SUV, SUV, SUV and SUV

 

220px-Monty_Python_Live_02-07-14_13_04_4

Endret av 1P4XZQB7
Lenke til kommentar
1P4XZQB7 skrev (4 minutter siden):

Ingen som reagerer på hva som ikke listes opp? Nærmere bestemt sedan (med tilhørende stasjonsvogn…)

 

Også denne alliansen prøver med andre ord fylle allerede overfylte markedsegment for elbil. De kan ta seg en (kjøtt-)bolle.

 

Det er vel ikke så rart? Stasjonsvogner selges jo knapt lengre, det er vel neppe noe annet segment som har hatt like kraftig salgsfall de siste 20 årene?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (15 timer siden):

 De burde bygge rene elbiler (~50 kWh batteri, ~100 kW lading), med plass til en liten (20~40 kW) eksosmotor for rekkeviddeforlengelse, som opsjon, gjerne ettermonterbar, eller en som er mulig å leie for en hyttetur eller bilferien. Bare å plugge inn eksosmotoren ved behov. I land med Autobahn bør nok rekkeviddeforlengeren opp i rundt 40 kW, mens i Norge bør det holde med 20 kW, selv opp de verste fjellovergangene, så lenge navigasjonssystemet er bevisst på kjøreruta slik at batteriet kan være godt ladet når man starter stigningen.

Dette er en interessant vinkling og faktisk sånn som jeg ser på fremtiden for El og hybride industrien . Tror kanskje dagens hybride biler er en slags flopp som vill forandre seg til rene elbiler med en mindre generator drevet av fosilt eller hydrogen drivstoff . Ser for meg at fremtiden vil bestå av enten rene elbiler eller elbiler med rekkeviddeforlenger . Men vanskelig å spå . Ingenting er vel mer uforutsigbart som elbilindustrien i dag . Med jevnlige  sjumilsteg i utvilklingen . Samt stadige rykter og nyheter om nye og bedre batterier.                     Spennende er det uansett uansett ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (18 timer siden):

Ja, som flere har spådd vil tradisjonelle bilprodusenter slite med å overleve. De må nå begynne å slå seg sammen eller bli kjøpt opp etter hvert. Kanskje vil de fleste tradisjonelle bilprodusenter forsvinne om ikke så altfor lenge. Både de som ikke tar elbiler på alvor, og de som har innsett altfor sent at det er fremtiden.

Er man i bakvendtland hvor de "utradisjonelle" bilprodusentene som aldri har tjent en krone nå skal kjøpe opp etablerte og lønnsomme bilpordusenter?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Høres jo positivt ut for et lite marked som Norge, hvor det kan bety at de kan tilby et større utvalg på design, uten at det kreves mye ekstra logistikk for service og vedlikehold. Det kan også være positivt for bruktbilprisene om det betyr mer forutsigbar tilgang på deler, f.eks. om brukte mekaniske deler kan hentes på tvers av designmerke vil også de mindre solgte variantene ha god tilgang på brukte mekaniske deler.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 timer siden):

Jeg plumper uti det og er først ute med å nevne Tesla. ? Tesla skilte seg ut med sine helelektriske biler og fikk det elektriske systemet til veldig bra. Lang rekkevidde, rask lading og enkel navigasjon. De grunnleggende tingene man setter pris på ved langkjøring. Man kan si hva man vil om nødvendigheten av kraftige motorer, byggekvalitet og what not, men de skilte seg altså ut på det veldig velfungerende helelektriske systemet. Et forsprang ingen har tatt igjen ennå. Men Tesla holdt seg bevisst unna eksosmotorer. Det er et minefelt av patenter og de kunne neppe nådd særlig langt med en hybrid uten å blitt slave av de etablerte produsentenes IP.

Akkurat der stiller jo Nissan, Renault og Mitsubishi seg annerledes. De har massevis av patenter på eksosmotorer og har teoretisk mulighet til å briljere på ladbare hybrider. Det er et territorie Tesla ikke vil bevege seg inn på. Med briljere mener jeg utnytte eksosmotorens fordeler, men også Nissan og Renaults erfaring med rene elbiler. De burde bygge rene elbiler (~50 kWh batteri, ~100 kW lading), med plass til en liten (20~40 kW) eksosmotor for rekkeviddeforlengelse, som opsjon, gjerne ettermonterbar, eller en som er mulig å leie for en hyttetur eller bilferien. Bare å plugge inn eksosmotoren ved behov. I land med Autobahn bør nok rekkeviddeforlengeren opp i rundt 40 kW, mens i Norge bør det holde med 20 kW, selv opp de verste fjellovergangene, så lenge navigasjonssystemet er bevisst på kjøreruta slik at batteriet kan være godt ladet når man starter stigningen.

Elbiler med rekkeviddeforlenger er nok en ide som har avgått med døden allerede. De to eneste bilene produseres ikke lenger (Chevrolet Volt/Opel Ampera og BMW i3 Rex) og ikke har jeg hørt om at noen andre har planer om å lage slike biler. Jeg hadde sett for meg en mulighet med en et gassturbinaggregat på 40 kW og vekt 40 kg (og lav pris), men noe slikt ser ikke ut til å komme. I stedet for å ha et aggregat som koster fra 50 til 100.000 fra fabrikk, er det billigere for fabrikkene å utstyre bilene med større batteri (se BW i3) og for kundene er det mye bedre å bruke hurtigladere de få gangene en er på skikkelig langtur.

I et land uten ladeinfrastruktur kunne en rekkeviddeforlenger ha noe for seg, men slike land blir det stadig færre av og de vil utgjøre et forsvinnende lite marked.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (1 time siden):

I stedet for å ha et aggregat som koster fra 50 til 100.000 fra fabrikk, er det billigere for fabrikkene å utstyre bilene med større batteri (se BW i3) og for kundene er det mye bedre å bruke hurtigladere de få gangene en er på skikkelig langtur.

Når man får et 4 kW bensinaggregat for 2000 kroner så tviler jeg på at et 40 kW for bil vil koste noe særlig mer enn 20 000. For den summen får man i praksis ubegrenset rekkevidde. Bruker man istedet den summen på større batteri så får man mer rekkevidde tilsvarende knappe 3 liter med diesel.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen skrev (20 minutter siden):

Elbiler med rekkeviddeforlenger er nok en ide som har avgått med døden allerede. De to eneste bilene produseres ikke lenger (Chevrolet Volt/Opel Ampera og BMW i3 Rex) og ikke har jeg hørt om at noen andre har planer om å lage slike biler. Jeg hadde sett for meg en mulighet med en et gassturbinaggregat på 40 kW og vekt 40 kg (og lav pris), men noe slikt ser ikke ut til å komme. I stedet for å ha et aggregat som koster fra 50 til 100.000 fra fabrikk, er det billigere for fabrikkene å utstyre bilene med større batteri (se BW i3) og for kundene er det mye bedre å bruke hurtigladere de få gangene en er på skikkelig langtur.

I et land uten ladeinfrastruktur kunne en rekkeviddeforlenger ha noe for seg, men slike land blir det stadig færre av og de vil utgjøre et forsvinnende lite marked.

Jeg vil påstå at begge de to bilene du nevner var dårlige forsøk. i3 Rex-en hadde for eksempel neglisjerbart lengre rekkevidde på bensin enn den samme i3en med den største batteripakken. Skulle man kjøre langt så rakk bensinen bare et lite stykke pga bare 7-9 liters tank. Det ga dermed lite mening å velge rex-varianten framfor den største batteripakken. Rex-utgaven var ikke designet for langkjøring. Den var bare designet for å kunne bruke batteriet trygt ned til 0% uten å strande helt. Nå vet jeg ikke med i3 Rex, men Opel Ampera hadde en ganske stor og tradisjonell motor med variabel turtall, variabelt moment, girkasse og stor forskjell på toppeffekt og gjennomsnittseffekt (som gir dårlig virkningsgrad ved gjennomsnittseffekten). Når jeg skrev at noen burde gripe sjansen til å briljere med et godt hybridkonsept så var det ikke så dårlige konsepter som i3 Rex og Ampera jeg tenkte på.

Propan er jo ganske godt tilgjengelig, selv om det ikke er helt på nivå med tilgjengeligheten til bensin og diesel.

Lenke til kommentar

Badger vil fungere nettopp slik. Man som sjåfør bestemmer helt selv forbruk og dermed optimalt forbruk. BE alene, BE+FC til motor, FC alene. BE til motor mens FC til batteri. 

Det siste alternativet betyr at FC kan kjøres ved optimal last hele tiden for maks effektivitet. Utgangspunktet blir da 70% fra BE drivlinje og 60% fra FC inn i batteri. 

Selvfølgelig vil slike biler dukke opp i fremtiden som har forskjellige behov rundt forholdet batteri og FC. 40kW generatoren vil veie ca 20kg og være ca 5 liter i størrelse. 

Verdens første 3D printede brenselcelle var vellykket og et stort, enormt steg inn i et gedigent prisfall nærmer seg et faktum. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (7 timer siden):

Er man i bakvendtland hvor de "utradisjonelle" bilprodusentene som aldri har tjent en krone nå skal kjøpe opp etablerte og lønnsomme bilpordusenter?

Hvorfor skulle de kjøpe opp noen de ikke har bruk for? Jeg snakker om at større utdaterte bilprodusenter kjøper opp andre - hvis de større overlever da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -l skrev (5 timer siden):

Når man får et 4 kW bensinaggregat for 2000 kroner så tviler jeg på at et 40 kW for bil vil koste noe særlig mer enn 20 000. For den summen får man i praksis ubegrenset rekkevidde. Bruker man istedet den summen på større batteri så får man mer rekkevidde tilsvarende knappe 3 liter med diesel.

I industrien regnes 20 000 for en liten bensinmotor og generator. Hvorfor skulle det koste mere. Koeningsegg lager metanol motor på 70kg som yter 600hk. Teoretisk vil en slik motor slippe både generator og startmotor. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...