Gå til innhold

Bygger ekstrem elektrisk motor. Vil sette fartsrekord for elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Elektromotoren er i realiteten den enkleste og minst imponerende komponenten i hele bilen. Det som virkelig er krevende å få til er frekvensomformer og batteri som skal til å forsyne den motoren. Men det skriver altså ikke norges største tekniske magasin noe som helst om..?

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hvis den kan yte såpass mye over litt tid så kan det jo tenkes at den kan brukes i lokomotiver, dumpere, ferger og andre skikkelig tunge kjøretøy.

Ellers så regner jeg med Christian von Koenigsegg allerede har bestilt minst 2 stk for neste prototype han driver og utvikler.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 minutter siden):

Hvis den kan yte såpass mye over litt tid så kan det jo tenkes at den kan brukes i lokomotiver, dumpere, ferger og andre skikkelig tunge kjøretøy.

Ellers så regner jeg med Christian von Koenigsegg allerede har bestilt minst 2 stk for neste prototype han driver og utvikler.

Togene på bergensbanen har motorer på 6-7MW så de trenger ikke finne opp el motoren på nytt.

ss Normandie som hadde steam eletrisk fremdrift på 30-tallet hadde motorer på 30-40MW om jeg ikke husker feil. Visstnok pga av at franskmenn ikke klarte å lage reduksjonsgear til steam turbinene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Togene på bergensbanen har motorer på 6-7MW så de trenger ikke finne opp el motoren på nytt.

Man trenger heller ikke finne opp Bergensbanen på nytt for å kjøre der, bare for å si noe like åpenbart. ;)

Neste el-lokomotiv som skal bygges har nå ennå en motor å velge mellom. Det virker som denne her har fordeler innen størrelse og dermed virkningsgrad. (For hver prosent tap må den ha 10 kW kjølekapasitet og det tar selvsagt mer plass desto lavere virkningsgraden er)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
KLAB19 skrev (2 timer siden):

Elektromotoren er i realiteten den enkleste og minst imponerende komponenten i hele bilen. Det som virkelig er krevende å få til er frekvensomformer og batteri som skal til å forsyne den motoren. Men det skriver altså ikke norges største tekniske magasin noe som helst om..?

 

Mmm er du sikker på dette? Drives på mer enn 1 MW er ganske standard og jeg tipper de vil bruke superkondensatorer som energikilde.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (51 minutter siden):

Man trenger heller ikke finne opp Bergensbanen på nytt for å kjøre der, bare for å si noe like åpenbart. ;)

Neste el-lokomotiv som skal bygges har nå ennå en motor å velge mellom. Det virker som denne her har fordeler innen størrelse og dermed virkningsgrad. (For hver prosent tap må den ha 10 kW kjølekapasitet og det tar selvsagt mer plass desto lavere virkningsgraden er)

Poenget er at elmotorer er ferdig utviklet. De trenger ikke utvikle ny motor til lokomotiv og dumpere fordi de finnes. Mange store dumpere har el drift. Et par motorer som står i Porche tyranni yter 750hk. Sikkert mulig å kjøpe fra en eller annen leverandør. Kjøleproblemer osv er løst for lenge siden. Tror et firma i Trondheim lager motorer til fly. Kan sikkert brukes. Jeg hadde heller fokusert på kraftforsyningen som flere er inne på. Det er her vekten kommer og utfordringer med kjøling osv ved ekstreme effektuttak.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
freddy85 skrev (3 timer siden):

Problemet er vel heller å få tak i batterier som kan levere en slik effekt over tid uten å veie hundrevis av kilo

Ikke så veldig lang tid det er snakk om her da, heldigvis. Under 3,7 s på 305 meter. Da er vi i superkondensatorland, ikke i batteriland. 3,6 MW i 3,7 s er 13,7 MWs, som igjen er 3,81 kWh. Energitettheten på superkondensatorer er i området 6-10 Wh/kg. Hmm, det blir mellom 381 kg og 635 kg ? Effekttettheten på lipo er 15-20 kW/kg. 3600 kW/20 kW/kg = 180 kg. Det er kanskje ikke så ille når en kan droppe stempelmotor + div. andre komponenter?

Tall hentet fra Onkel Google.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Og elbilen var ferdig utviklet i år 1900? ;) Denne motoren har sikkert ingenting å by på og løser sikkert ingenting.

Jeg sa ikke el bilen men motoren. Det finnes el motorer og generatorer som er utviklet i senere tid. Disse har ekstremt lave tap og basert på superledere og er ofte kjølt med flytende gass. Disse oppnår gjerne 99% virkningsgrad. Det er det eneste nye jeg har hørt om i senere tid. Ellers er det lite nytt. Bilfabrikantene lager nok nye hus og kjøling men i prinsippet er det aller meste ting som har eksistert i hundre år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du forklarer også at den ikke erstatter eksisterende motorer fordi Bergensbanen allerede har el-lokomotiv med 6-7 MW motor.

Du forklarer at dumpere også har el-motorer fra før.

Du forklarer så fint at den nye 1MW motoren ikke er konstruert på noen revolusjonerende ny måte.

Hva mener du vi skal tolke ut av dette? At de som utviklet motoren må være stokk dumme som har kastet bort penger på noe totalt unyttig? Hvis ikke, hva annet mener du vi skal tolke ut av disse utsagnene som rakker ned på denne motorens eksistens?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

Du forklarer også at den ikke erstatter eksisterende motorer fordi Bergensbanen allerede har el-lokomotiv med 6-7 MW motor.

Du forklarer at dumpere også har el-motorer fra før.

Du forklarer så fint at den nye 1MW motoren ikke er konstruert på noen revolusjonerende ny måte.

Hva mener du vi skal tolke ut av dette? At de som utviklet motoren må være stokk dumme som har kastet bort penger på noe totalt unyttig? Hvis ikke, hva annet mener du vi skal tolke ut av disse utsagnene som rakker ned på denne motorens eksistens?

Vel jeg påstår at det alt finnes motorer som kan dette. Porche tycan har små motorer med høy effekt som garantert vil funke.

Dessuten er jeg redd for at en motor spesielt utviklet for å få en bil opp i ekstrem hastighet neppe vil bli vurdert i maskiner som skal bruke motoren i flere hundre tusen timer. Dette blir som en dragster. Hadde man laget motorer for å kjøre dragrasing og samtidig bruke dem i tog og lastebiler er de garantert feilkonstruert for en av applikasjonene. Derfor mener jeg at en slik motor sansynligvis er ubrukelig for tog og lastebiler som du foreslo,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Bjørn Sigurd Benestad Johansen said:

Høres helt urealistisk ut. Spiller ingen rolle om du har uendelig med hestekrefter så lenge friksjonen er begrenset.

Useriøst?

Jeg vet ikke hvordan de får nok friksjon, men Top Fuel dragstere har bortimot 8g akselersjon i starten sies det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Trestein said:

Vel jeg påstår at det alt finnes motorer som kan dette. Porche tycan har små motorer med høy effekt som garantert vil funke.

Dessuten er jeg redd for at en motor spesielt utviklet for å få en bil opp i ekstrem hastighet neppe vil bli vurdert i maskiner som skal bruke motoren i flere hundre tusen timer. Dette blir som en dragster. Hadde man laget motorer for å kjøre dragrasing og samtidig bruke dem i tog og lastebiler er de garantert feilkonstruert for en av applikasjonene. Derfor mener jeg at en slik motor sansynligvis er ubrukelig for tog og lastebiler som du foreslo,

Du har en helt fantastisk retorikk. "OK, noe lignende finnes fra før. Stans all utvikling! Finnes noe fra før kan det ikke forbedres, så her er det bare å legge ned alt arbeid."

Helt magisk også at du trekker frem at det ikke trengs en motor på 1MW, fordi det finnes en på 750HK ~ 560KW fra før.

Nei, for all del. Bring ikke verden fremover når du har noe dårligere du kan slå deg til ro med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Benny Flaggstang skrev (19 minutter siden):

Du har en helt fantastisk retorikk. "OK, noe lignende finnes fra før. Stans all utvikling! Finnes noe fra før kan det ikke forbedres, så her er det bare å legge ned alt arbeid."

Helt magisk også at du trekker frem at det ikke trengs en motor på 1MW, fordi det finnes en på 750HK ~ 560KW fra før.

Nei, for all del. Bring ikke verden fremover når du har noe dårligere du kan slå deg til ro med.

Jeg sier bare at en slik utvikling har lite for seg. Motoren kan sannsynligvis bare brukes til dette rekord forsøket. Motoren skal kobles sammen med 3 andre. Da kunne man koblet sammen 8 mindre motorer like fint. 

Bare prøv å beskrive verdien av motoren i verdens raskeste bil. Hva har dette gitt oss. Bilen brukte jetmotor.

Endret av Trestein
Jet motor i stedet for rakett
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...