Gå til innhold

Ny undersøkelse viser store forskjeller i ladetid på elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Og så gjentar vi testen for år tre, fem og ti. Pluss for hver 100 000km på batteriet.

Mye tyder på at VAG vil øke sitt forsprang til de andre betydelig.

Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (1 time siden):

Tja, så var Tesla sitt 5 års forsprang borte.....

Forstår ikke helt dette med tesla. Etter det jeg forstår så kjøper de celler hos andre leverandører. Det er jo disse som utvikler battericellene og det er her teknologi ligger? Produsentene oppgir jo både maks ladestrøm og utladninger strøm. Å lage et regneark som ganger alt med 5000 eller 8000 er jo ikke teknologiutvikling. Å koble sammen batterier og lage effektiv kjøling og oppvarming til optimal temperatur er ikke veldig komplisert. Det viser jo all erfaring da ingen av de store har noe problem med å pakke batterier. Det blir som regel et kompromiss mellom pris,vekt og ytelser. Alt dette kan enkelt gjøres i et regneark.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (14 minutter siden):

Det er det ingenting som tyder på. Kun fanboi og tyske tall. Tyske kjøremønster er forskjellig fra de fleste lang med Autobahn kjøring.

Dette er noe mange ikke tenker på. Når biler kjøres opp i 130 til 160km PR time blir forbrenningsmotoren effektiv mens el motoren har samme virkningsgrad. Ergo blir utfordringen mye større for produsentene å konkurere med diesel biler. Batteripakkene må tåle mye mere når de potensielt kjøres tom på en time på motorveien. En diesel bil kan kjøre 3timer i 200km PR time. Det er få elbiler som klarer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (2 timer siden):

Tja, så var Tesla sitt 5 års forsprang borte.....

Taycan er en 4-seters sportsbil som mangler hengerfeste og mulighet til å ta med skiene i takboks på hyttetur til fjellet, selv om man bare har to barn. Og så er den "bare" dobbelt så dyr som model3. Men en bra bil for de som er ute etter en slik bil.

 

Og det er veldig liten margin mellom de tre  med raskest lading, hvis man kjører batteriet litt lenger ned så vinner model3 pga hurtigere lading ved lav SOC. 20% batt på model3 er omtrent samme rekkevidde som vår Leaf fra 2012 har fulladet, tror nok jeg tør å kjøre lenger ned enn det...

 

Og så var det dette med utbygging av ladenettverk da, her ligger jo også Tesla langt foran, men det begynner å komme seg for de andre også.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (3 timer siden):

Tja, så var Tesla sitt 5 års forsprang borte.....

Ingenting ville vært bedre enn om du har rett. Vi fortjener flere gode merker å velge mellom. Rett og slett for dumt dersom Tesla skal forbli den eneste leverandør av elbil som får til dette med rekkevidde, lading, etc.

På sikt er vi forbrukere også best tjent med konkurranse. Så viktig at Tesla ikke gjør store-slem og får nærmest monopol i mid-/highend markedet innen elbiler. (I billigsegmentet er det ikke Tesla som dominerer. Her er det Nissan og Renault som dominerer med hhv Leaf og Zoe. Ja, også finnes det vel strengt tatt noen merker som er ekstremt store i Kina? ?)

Hvorvidt god lade-hastighet er nok til å ta igjen Tesla, vil tiden vise. Fra før av vet vi at f.eks. Jaguar sliter med unormalt høyt forbruk (svært mange kWh pr mil).

Lenke til kommentar
18 minutes ago, qualbeen said:

Hvorvidt god lade-hastighet er nok til å ta igjen Tesla, vil tiden vise. Fra før av vet vi at f.eks. Jaguar sliter med unormalt høyt forbruk (svært mange kWh pr mil).

Om jeg husker electrek-artikkelen rett gjelder dette for Taycan også: den lader riktignok noe raskere men må også tidligere tilbake til laderen

Lenke til kommentar

Testmetodikken er bra på noen områder og dårligere på andre. For å ta det gode først. Det måles ladehastighet fra 20 til 80% av batterikapasiteten og det er jo et relevant sprang, men merk at disse 60% av den totale rekkevidden varierer naturlig nok med hva den totale rekkevidden er. Dvs. man får ulike kjøredistanser ut fra sine oppladede 20-80%. En veldig relatert ting er at langturer bør starte med ganske fult batteri og det varierer hvor langt man kan kjøre for å komme ned til 20% og dermed ha første fylling.

Jeg kunne godt tenkt meg en modifisert testmetodikk til neste gang om det blir aktuelt å teste på nytt i framtida: En solid dagsetappe på rundt 1000-1200 km. 100% fullt batteri ved start. 5-10 minutter startforsinkelse mellom hver bil og stokket rekkefølge slik at biler med ulik infrastruktur veksler på å kjøre ut. Normale hastigheter. Lade der det er praktisk ved rundt 20% SoC på alle bilene, altså ulike steder. Målet er ikke å komme først eller raskest fram, for det avhenger mer av hvor mye man presser fartsgrensa og flaks med trafikken enn hvor mye tid som går til lading. Det man derimot tar tida på er alle stopp. Ladestopp, toalettstopp, matstopp etc. Ta gjerne med dieselbil og bensinbil for referanse. Målet er å ha minst mulig total stopptid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Testmetodikken er bra på noen områder og dårligere på andre. For å ta det gode først. Det måles ladehastighet fra 20 til 80% av batterikapasiteten og det er jo et relevant sprang, men merk at disse 60% av den totale rekkevidden varierer naturlig nok med hva den totale rekkevidden er. Dvs. man får ulike kjøredistanser ut fra sine oppladede 20-80%. En veldig relatert ting er at langturer bør starte med ganske fult batteri og det varierer hvor langt man kan kjøre for å komme ned til 20% og dermed ha første fylling.

Jeg kunne godt tenkt meg en modifisert testmetodikk til neste gang om det blir aktuelt å teste på nytt i framtida: En solid dagsetappe på rundt 1000-1200 km. 100% fullt batteri ved start. 5-10 minutter startforsinkelse mellom hver bil og stokket rekkefølge slik at biler med ulik infrastruktur veksler på å kjøre ut. Normale hastigheter. Lade der det er praktisk ved rundt 20% SoC på alle bilene, altså ulike steder. Målet er ikke å komme først eller raskest fram, for det avhenger mer av hvor mye man presser fartsgrensa og flaks med trafikken enn hvor mye tid som går til lading. Det man derimot tar tida på er alle stopp. Ladestopp, toalettstopp, matstopp etc. Ta gjerne med dieselbil og bensinbil for referanse. Målet er å ha minst mulig total stopptid.

Hvor realistisk er det å teste dagsetapper på 1200km. Vitsen med en slik test er jo å se hvor lenge du må vente for å kjøre 100km.

svært få kjører dagsetapper på 1200km. Jeg har kjørt fra Brønnøysund til Bergen uten å stoppe men jeg tror jeg kan telle på en hånd dagsetapper på 1200km. Om man har et slikt behov er el bil upraktisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 minutter siden):

Vel, hva er normal langkjøring? 500 km? I så fall er det jo en del biler som finner med glans siden de slipper ladestopp helt.

Normal langkjøring vil jeg tro er kortere. Det er nok mest til og fra hytta. Ser man på Oslo er vel Hemsedal ytre sirkel. Det er vel 250-300km. Majoriteten har nok mye kortere vei. Ser man på Bergen er hyttene konsentrert rundt Voss, mørkdalen, Bergsdalen og Kvamskogen. Vil tro at 80% er mindre enn 130km. Det er vel kun i Finnmark dagsturer på 500km pluss er normalt. 

Dagens subsidier gjør at folk som trenger to biler kjøper en el bil og pga subsidier har man da god råd å kjøpe en større bil til å kjøre på hytta. En x5 med stor motor bruker gjerne det doble av en Passat TDi. Så man kjøper en SUV og en elbil. Så bruker man like mye drivstoff som med to vanlige biler og myndighetene slår seg på brystet. Forbruk av bensin og diesel har nesten ikke endret seg. Dette til tross for at nesten 10% av bilparken er eletrisk. Bra miljøtiltak. 

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når kommer 350 kW laderne på markedet? Og jeg er ikke overrasket at WLTP er for snill, spesielt om man kjører i minusgrader og har takboks. EPA sine tall er mye mer realistiske. På min dieselbil tar det ca 10 min før motoren er varm (til 90°C på vei med 80 km/t og kolbe på) og da har jeg oppnådd samme forbruk som på sommeren. Når motoren er kald, bruker jeg 0.74 l/mil mens når den er varm bruker den 0.6 l/mil.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Vel, hva er normal langkjøring? 500 km? I så fall er det jo en del biler som finner med glans siden de slipper ladestopp helt.

Tror 500 km ikke er noe de fleste (95%) kjører 1 gang i måneden engang.

 

2 middager m/desert og kaffe 12 ganger i året i 20 år => 500,- x 240 = 120 000,-

=> Du kan værtfall ikke betale mer for å unngå ladestopp. Og skulle økonomien periodevis være trang; ikke ta med kjærringa (vis hensyn, hu kan trenge å være litt alene). 

 

For å seie det enkelt, Chineseren kommer nok med en anvendelig hybrid om ikke så lenge.

Stikkord 20 kWt batteri, 5 kW generator og et bagasjerom som kan utvides bakover ved behov.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Taycan - en bil til langt over millionen...

ID3 - en bil som ikke leveres ennå - med kalkulerte tall....

Model 3 - hyllevare - hvor det er et enormt stort Supercharger nettverk som dekker hele Europa, til en lav pris (1,70/kW/t i Norge), mens andre koster det dobbelte og mer.

Hvis en lader Model 3 fra 0-50% på den nye Tesla Supercharger på Liertoppen viser tester at det tar 13min 15 sek. Da har du nok rekkevidde til over 20 mil. Uansett brukes ikke Supercharger så ofte siden du kommer som regel frem uten.

Og over nyttår kommer Tesla Model Y med svææært bagasjerom, stor benplass i baksetet og høyere seter, og varmepumpe...med krok og takbøyler.... over 50mil rekkevidde til salgs for 510.000...med Netflix, Spotify og masse utstyr.... ikke lett å konkurrere mot dette. Bestill fort før valutajustering!

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Undersøkelser viser at bensinbilen stort sett blir stående, og at folk bruker elbilen når folk har en av hver. Det at det og fritas avgifter på større elbiler gjør at folk bytter ut X5 med Tesla og e-tron. Er bare å ta turen opp på Hovden, så ser du dem på rekke og rad.

Drivstoffsalget på norske veier har falt 2% i 2018, selv når en tar med lastebiler, selv om det har blitt bedre tider. Forklares blant annet med elbiler.

https://www.drivkraftnorge.no/nyheter/2019/drivstoffsalget-falt-i-2018/

  • Liker 7
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Tormod_a said:

Undersøkelser viser at bensinbilen stort sett blir stående, og at folk bruker elbilen når folk har en av hver. 

Det er jo klart det. Den er jo gjerne forvarmet når man kommer til den, og man slipper å måtte starte noe. Og veldig mye billigere i bruk om man skal en snartur på butikken, kontra å fyre opp en Dieselmotor for samme formål.

Appåtil er Diesel dårlig egnet til småkjøring der motor ikke får varmet seg skikkelig. Ting går fort tett da og det kan bli dyrt. Og det blir vel mye småkjøring for de fleste i hverdagen.

Her kan tildels Hybrider og være en løsning, men da må man gjerne leve med høyt forbruk på langturer siden bilen drar på flere hundre kilo ekstra drivverk.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 timer siden):

Normal langkjøring vil jeg tro er kortere. Det er nok mest til og fra hytta. Ser man på Oslo er vel Hemsedal ytre sirkel. Det er vel 250-300km. Majoriteten har nok mye kortere vei. Ser man på Bergen er hyttene konsentrert rundt Voss, mørkdalen, Bergsdalen og Kvamskogen. Vil tro at 80% er mindre enn 130km. Det er vel kun i Finnmark dagsturer på 500km pluss er normalt. 

Med en sånn definisjon vil jo mange elbiler klare langkjøring uten hurtiglading. 0 minutter brukt på hurtiglading. Det blir vel et litt urettferdig mål på egnethet for langkjøring når andre elbiler ikke klarer seg uten.

Joda, jeg bor i Nord-Norge og har både korte langturer (~2-4 timer hver vei) og så lange langturer at jeg ikke klarer det uten overnatting. For meg er det kun de lange turene som gir et reelt behov for hurtiglading. På de kortere langturene har jeg derimot et behov for semi-hurtiglading (AC 11 kW) ved destinasjonen over natta. Det er kun hvis det mangler at jeg må ty til hurtiglading på dagtid for å erstatte semi-hurtiglading på natt. Egentlig ganske unødvendig, men tilbudene bedrer seg nok på sikt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...