Gå til innhold

Corona-virus - Bør man selge fond eller aksje?


bo1e

Anbefalte innlegg

Sitat

Børsfallet fortsatte på torsdag, der de store europeiske børsene var ned mellom 2,5 og 3,0 prosent. Amerikanske førhandelindekser tyder på at USA-børsene får en dag med kraftig fall. I skrivende stund er førhandelindeksene ned rundt 1,5 prosent. 

Schlossberg tror vi bare er i begynnelsen av et større børsfall:

– Fallet i inntjeningsestimatene kommer til å bli mye verre enn folk tror, sier han.

Han tror Nasdaq-indeksen vil falle mer enn Dow Jones-indeksen ettersom Nasdaq-indeksen har knust Dow Jones de seneste ti årene og mange av teknologiselskapene er høyt priset. Schlossberg peker også på at dollarstyrkelsen på grunn av børsuroen gjør det bare enda verre for mange selskaper verden rundt som har dollargjeld. 

https://finansavisen.no/nyheter/bors/2020/02/27/7501943/dette-kan-bli-veldig-toft-for-investorer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Szeth skrev (På 26.2.2020 den 14.02):

Huh?

Selvfølgelig kan jeg kalle folk som selger, pga irrasjonalitet, idioter. Men det kan godt være at vi definerer idioter forskjellig.
Feks, idioter i ett stort antall fører til at trump blir valgt, idioter fører til at bitcoin er verdt ekstremt mye. Ikke fokuser så mye på ordbruken idioter, men heller på om du bør selge/kjøpe.

Som trader/investor så solgte jeg forrige uke 80% av beholdningen, både i fond og aksjer. Vi som har gjort dette kan kjøpe oss inn igjen  og tjene 20% (PS: i mitt tilfelle, ganske volatile aksjer). 

Er idioten han som tar tapet på 20% eller han som ikke gjør det? 

Den "irrasjonelle" grunnen til å selge å kjøpe på nytt er jo fortjeneste. Du er jo på en økonomitråd!  ? 

Lenke til kommentar
slamp85 skrev (32 minutter siden):

Som trader/investor så solgte jeg forrige uke 80% av beholdningen, både i fond og aksjer. Vi som har gjort dette kan kjøpe oss inn igjen  og tjene 20% (PS: i mitt tilfelle, ganske volatile aksjer). 

Er idioten han som tar tapet på 20% eller han som ikke gjør det? 

Den "irrasjonelle" grunnen til å selge å kjøpe på nytt er jo fortjeneste. Du er jo på en økonomitråd!  ? 

Man kan være idiot og tjene fete penger. ;)

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (16 timer siden):

Kan oppdatere denne siden jeg gjorde en ny analyse for eget behov nå nettopp. August 2015 prediksjonen gir en stor oppgang i morgen (dag 4) og i det minste en kortsiktig bunn her. Det viser grafen. 

Sist gang før dette skjedde var imidlertid i oktober 2008. Den gang endte dag 4 ned 6,03 %.

Kast en mynt? :) 

Det er i hvert fall ingen tvil om at en så rask og stor suksessiv nedgang er relativt sjelden. Skal man gå etter oddsene burde man tenke at vi har en bunn her. Samtidig synes jeg salget vi har sett de siste dagene har vært såpass kraftig at jeg ikke blir overrasket om fallet fortsetter enda lavere og det tidligere enn senere. Les: alt i morgen.

Har du evt tall om børsen skulle gå ned 5,6 og 7 dager på rad. Når det sist skjedde? (om det har skjedd da) ? 

Lenke til kommentar

Live oppdatering fra USA. S&P 500 er nå ned 3,54 % for dagen og ned 11,43 % fra toppen. Og alt i løpet av 6 handelsdager! Vi er vitne til historie her.

image.thumb.png.7348b2d2e327146b017ca3b472e98a0d.png

Jeg er ikke så sikker på om dette skyldes kun coronaviruset. Jeg tror coronaviruset bare er den endelige triggeren og unnskyldningen dette markedet trengte for å snu ettersom det har vært modent for det lenge nå med mange andre faktorer som markedet til nå bare har trekt på skuldrene for.

Dette er bare synsing, men jeg føler denne korreksjonen er noe annet enn hva vi har sett tidligere de siste årene. Kanskje vi faktisk har en langsiktig topp inne.
 

Lenke til kommentar
slamp85 skrev (15 minutter siden):

I dette tilfellet her er idiotene de som tror aksjemarkedet synker i takt med Corona sin reelle trussel. 

Synker vel helst i takt med frykten..

Edit: frykten for corona først, så frykten for videre fall, som fører til videre fall.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
slamp85 skrev (9 minutter siden):

Har du evt tall om børsen skulle gå ned 5,6 og 7 dager på rad. Når det sist skjedde? (om det har skjedd da) ? 

Kan undersøke grundigere senere i kveld. Men hadde tilfeldigvis noen ark oppe nå for en rask titt.

6 dager ned på rad har skjedd 9 ganger siden 2013. For disse 6 tilfellene var 6/9 dager positive neste dag.

Dette er bare siden 2013. 

Med andre ord ikke veldig uvanlig.

Men, tar man høyde for prosentvis endring, så er det vi ser nå svært uvanlig. Kanskje begrenset til noen få ganger i historien. :)

EDIT: Og ja - sist gang markedet var ned 6 dager på rad var 05.08.2019. 

Endret av DukeRichelieu
Lenke til kommentar

S&P har henta seg litt inn igjen, men er framleis 2.1% ned.

Eg valgte å gå ut med alt eg har (100% DNB Global Indeks), sjølv om eg veit at det ikkje er anbefalt for oss småspararar og det er noko eg har tenkt tidlegare at eg ikkje skulle gjere. Det kjentes riktig ut basert på situasjonen, og om eg mistar nokre prosent så er det greit. Normalt følgjer eg ikkje med på finansverda, så at eg går ut no er fordi viruset er umogleg å ikkje følgje med på. 

Eg såg at fondet var gått opp 7.5% i 2020, og med situasjonen som den var så ville eg prøve å unngå ein større nedgang. Det var og ein sjanse for at viruset trigga ein korreksjon. Om det vil svare seg er for tidleg å seie. Sidan eg la inn ordre etter første dagen det gjekk nedover så rekna eg med å hamne på rundt 7% ned før salget var gjennomført. Frå toppen den 20. solgte eg på 5.9% ned. La inn ordre i 12-tida på tirsdag og det vart solgt på kursen etter onsdag.

Kan nok miste nokre prosent oppgang ved innkjøp òg, men men. Summen har dobla seg sidan eg starta sparing i 2012 og eg har aldri før vurdert å selge noko. Det er langtidssparing, så dette vil ikkje utgjere det store i det lange løp, men om viruset skulle ta av og det blir eit endå større fall så er i alle fall pengane på konto. Dei skal tilbake i samme fond når eg synest det høver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På dette punktet i historien håper jeg at dere har

A) et avklart forhold til personlig risikotoleranse

Og

B) Ikke har tatt opp belåning som fører til en margincall.

I tillegg bør dere ha lagd en plan når dere begynte å investere for hva som skjer når markedet synker. Selv om det aldri helt føles slik så er det nåværende børsfallet langt innenfor normalen. 40-50% børsfall er helt normalt også.

 

I normale tider har jeg, utenom bolig, 80-85% i indexfond og resten i kontanter. De siste dagene har jeg kjøpt litt og kontantandelen ligger på rundt 13%

Planen er at hvis markedet synker til 15-20% fra toppnivået så øker jeg indexfondandelen til 95%. Synker s&p500 til 40% og mer så beholder jeg en liten buffer(2-3%) av porteføljen samtidig som jeg belåner noen hundretusener fra mitt nedbetalte boliglån. Av det jeg belåner setter jeg 90% i indexfond og beholder 10% på høyrentekonto for å betale ned lånet og øke likviditeten i privatøkonomien.

 Hva er deres plan?

Lenke til kommentar
tven skrev (25 minutter siden):

Selv om det aldri helt føles slik så er det nåværende børsfallet langt innenfor normalen. 40-50% børsfall er helt normalt også.

Om normalen defineres som ting som har skjedd før, så ja. Men det vi ser nå har ikke skjedd veldig mange ganger på 2000-tallet. Men du har helt rett i at det er noe man bør ta høyde for som investor. Store børsfall har skjedd før og vil skje igjen.

Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (19 minutter siden):

Om normalen defineres som ting som har skjedd før, så ja. Men det vi ser nå har ikke skjedd veldig mange ganger på 2000-tallet. Men du har helt rett i at det er noe man bør ta høyde for som investor. Store børsfall har skjedd før og vil skje igjen.

Ja.

https://intelligent.schwab.com/public/intelligent/insights/blog/stock-market-corrections-not-uncommon.html Se på denne linken for hva som er "normalt"

Det at det har vært lenge siden en større korreksjon > 40% gjør at det er mer sannsynlig at det skjer nå enn det ville vært med f.eks to 40% korreksjon med 2 års mellomrom.

 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, tven said:

Ja.

https://intelligent.schwab.com/public/intelligent/insights/blog/stock-market-corrections-not-uncommon.html Se på denne linken for hva som er "normalt"

Det at det har vært lenge siden en større korreksjon > 40% gjør at det er mer sannsynlig at det skjer nå enn det ville vært med f.eks to 40% korreksjon med 2 års mellomrom.

 

Hvor mye lenger ned tror du det faller nå?

Lenke til kommentar
Alt-Ctrl skrev (17 minutter siden):

Hvor mye lenger ned tror du det faller nå?

Jeg vet ikke. Det er derfor jeg anbefaler at investorer legger planer på forhånd.

Regner med det er større nedside før det går opp igjen. Vi har enda ikke fått smitte fra vanlige amerikanere til andre amerikanere. Vi har ikke fått inn tall på hvor mye viruset påvirker selskapene. Vi vet veldig lite om viruset. Kommer det i tillegg noen gjeldsbobler som sprekker pga corona eller selskap som går konkurs kan vi få en bratt og langvarig nedgang.

Markedet tror jo at markedet kommer til å være mindre verdt fremover, ellers hadde jo ikke kursene sunket.

Men det som jeg føler meg mer trygg på å vite enn det ovenfor er at aksjemarkedet vil være høyere om 10år enn i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...