Gå til innhold

Oppsett av altibox i bro, og med asus ac68U router


Anbefalte innlegg

4 minutes ago, MariusJS said:

Dersom du i dag har NAT på både Asus og Google Wifi så er ikke det noen god løsning, da må du nesten sette Asus ruteren i bridge også, eller bare koble Google WiFi rett på Altibox ruteren.

Denne forstår jeg ikke helt. Hva skal bromodus på Asus-en da være - en bro mellom WAN-porten og en av Ethernet-portene på svitsjen? Det gir jo egentlig ikke mening, da det gir samme funksjon som å bare ta bort Asus-ruteren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NULL skrev (1 minutt siden):

https://support.google.com/wifi/answer/6240987?hl=no

Slik jeg tolker informasjonen fra deg nå, står ikke alle tre enhetene i et mesh-nettverk, men at du i hvert fall har to som står som bare står som et ekstra aksesspunkt koblet til Asus-ruteren din.

I praksis er det da opptil klienten å koble seg til aksesspunktet som gir best dekning/ytelse. I praksis kan det fungere så som så - folk at en del enheter blir "stuck" på et AP så lenge det er i dekningsområdet. F.eks. når du kommer hjem med mobilen kobler den seg til det har best dekning i oppkjørselen. Selv om du beveger deg rundt i huset slik at andre har bedre dekning, velger mobilen din å være koblet til denne.

hmm, her tror eg du har rett. for eg opplvede å ha dårlig dekning i stuen idag. Tok så av wifi, og da koblet den seg nok til den i stuen for dekningen blei bra.

Men dette er koblet ut av boksen, ved hjelp av appen. Uten at eg har gjort noen endringer.

Det vil si at da måtte eg koble den ene boksen til feks asusen som hadde nett, derretter sette opp mesh nettverket til google wifi boksene.
Egentlig trodde eg at disse skulle forsterke asus signalet, men tok feil der.

 

Er det noen muligheter å få disse til å "repetere" eller hva en skal kalle det asusen sitt trådløse nett?

Lenke til kommentar
MariusJS skrev (2 minutter siden):

Er det noe du bruker Asusen til i dag som du ikke kan gjøre på Google WiFien?

Om jeg tolker deg rett så har du det som heter dobbel NAT med dagens løsning.

Ja, kjører noen portforwardinger, og vil også ha muligheten til å gjøre slike ting i fremtiden.  mye mulig eg har dobbel NAT løsning, så da må vi finne en løsning for at en amatør også skal få ett funksjonelt nettverk :)

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Villfaren said:

Ja, kjører noen portforwardinger, og vil også ha muligheten til å gjøre slike ting i fremtiden.  mye mulig eg har dobbel NAT løsning, så da må vi finne en løsning for at en amatør også skal få ett funksjonelt nettverk :)

Skjønner, da er nok svaret nesten så enkelt som at det du ønsker ikke støttes av Google WiFi.

Lenke til kommentar

Det du vel i praksis kan gjøre, blir vel egentlig det samme som jeg gjør hjemme nå for tiden, hvor jeg har Altibox, en Asus-ruter og Google WiFi.

- Altibox-hussentralen satt i bridge mode
- Asus-ruter med deaktivert WiFi
- Første Google WiFi tilkoblet med kabel fra Asus-en.
- De andre to Google WiFi-enhetene snakker trådløst med den første Google WiFi-enheten.

For meg er det ikke noe større praktisk problem at jeg på det som er tilkoblet Google WiFi får dobbel NAT. Men av "diverse årsaker" ønsker jeg å bruke Asus-ruteren som primær ruter. I mitt tilfelle er imidlertid mye i hjemmenettet koblet opp med kabel, og går mot Asus-ruteren - dette inkluderer da også enheter der dobbel NAT ville vært et problem. I praksis er ulempen i mitt tilfelle at jeg ikke direkte kan aksessere enkelte enheter tilkoblet Asus-ruteren via hostname, men må i stedet bruke IP-adressene. Ikke et større problem, og jeg kunne vel omså ha slengt inn et par endringer i hosts-fila på et par bærbare om jeg hadde opplevd dette som et praktisk problem.

I praksis for meg gir Google WiFi "akseptabel" ytelse uten at alle er koblet opp med kabel. Hadde jeg i stedet for eksempel brukt et annet mesh-system som støttet bromodus hadde jeg naturligvis brukt det. Jeg kunne vel for så vidt også sett på muligheten til å ta i bruk VLAN for å kjøre kablet "backhaul" for Google WiFi via dette og dermed unngått problemene som blir hvis man setter flere Google WiFi-enheter med kabel direkte på Asus-en, men er egentlig ikke verdt arbeidet.
 

 

 

Lenke til kommentar

Tror det enkleste her kan være å følge Altibox sin veiledning for å sette opp Google Wifi. Så tar man å putter switchen på  <-> utgangen på Google Wifi som er tilkoblet Altiboxen. Da får man mesh nettverket dems og alle komponentene på kabel. Asus kan benyttes i repeater modus for å forsterke signalet ett sted hvis det trengs.

Da slipper man alt av problemer med dobbel NAT, IP fordeling osv.

Eneste minuset er at man ikke får brukt Asusen og dens oppsett, men ikke sikkert det er nødvendig. Det andre minuset er at Asusen vil bli som ett eget nettverk tror jeg, og ikke som en del av Mesh-nettverket. Men den vil kunne ta imot wifi, og ha komponenter tilkoblet med kabel på den igjen.

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (13 timer siden):

Hvorfor droppe switchen ? Eg trenger flere uttak pga kabler som går rundt om, men om du har ett bedre forslag hører eg gjerne det?

 

Behold switchen, men sett den etter asus ruteren da. Slik at du ikke får noe trøbbel andre plasser. Men du får god hjelp her nå ser jeg :)

Altibox ruter(i bromodus) - > ASUS -> switch/google.

Da det er ASUS ruteren som styrer alt når du setter altiboxen i bromodus. Husk å koble kablen fra port 3 viss jeg husker rett i altibox til WAN port i ASUS ruteren. Da har du plutselig 4 utganger i asus ruter som du kan koble resterende utstyr på.

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 20.2.2020 den 20.53):

Det du vel i praksis kan gjøre, blir vel egentlig det samme som jeg gjør hjemme nå for tiden, hvor jeg har Altibox, en Asus-ruter og Google WiFi.

- Altibox-hussentralen satt i bridge mode
- Asus-ruter med deaktivert WiFi
- Første Google WiFi tilkoblet med kabel fra Asus-en.
- De andre to Google WiFi-enhetene snakker trådløst med den første Google WiFi-enheten.

For meg er det ikke noe større praktisk problem at jeg på det som er tilkoblet Google WiFi får dobbel NAT. Men av "diverse årsaker" ønsker jeg å bruke Asus-ruteren som primær ruter. I mitt tilfelle er imidlertid mye i hjemmenettet koblet opp med kabel, og går mot Asus-ruteren - dette inkluderer da også enheter der dobbel NAT ville vært et problem. I praksis er ulempen i mitt tilfelle at jeg ikke direkte kan aksessere enkelte enheter tilkoblet Asus-ruteren via hostname, men må i stedet bruke IP-adressene. Ikke et større problem, og jeg kunne vel omså ha slengt inn et par endringer i hosts-fila på et par bærbare om jeg hadde opplevd dette som et praktisk problem.

I praksis for meg gir Google WiFi "akseptabel" ytelse uten at alle er koblet opp med kabel. Hadde jeg i stedet for eksempel brukt et annet mesh-system som støttet bromodus hadde jeg naturligvis brukt det. Jeg kunne vel for så vidt også sett på muligheten til å ta i bruk VLAN for å kjøre kablet "backhaul" for Google WiFi via dette og dermed unngått problemene som blir hvis man setter flere Google WiFi-enheter med kabel direkte på Asus-en, men er egentlig ikke verdt arbeidet.
 

 

 


Hei. Det er slik eg har det idag.

Men eg kommer meg ikkje inn på det utstyret som er kablet, som feks serveren når laptop er på google wifi. Har du ett tips her? bruker unraid,

 

sveibuen skrev (På 21.2.2020 den 9.29):

Behold switchen, men sett den etter asus ruteren da. Slik at du ikke får noe trøbbel andre plasser. Men du får god hjelp her nå ser jeg :)

Altibox ruter(i bromodus) - > ASUS -> switch/google.

Da det er ASUS ruteren som styrer alt når du setter altiboxen i bromodus. Husk å koble kablen fra port 3 viss jeg husker rett i altibox til WAN port i ASUS ruteren. Da har du plutselig 4 utganger i asus ruter som du kan koble resterende utstyr på.

Det er slik det er koblet opp, men allikevel opplever eg at eg ikkje kommer inn på server når eg er på google wifi . har du ett tips?

 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Villfaren said:


Hei. Det er slik eg har det idag.

Men eg kommer meg ikkje inn på det utstyret som er kablet, som feks serveren når laptop er på google wifi. Har du ett tips her? bruker unraid,

Bruker du hostname eller IP-adresse? Hvis jeg er tilkoblet Google WiFi, må jeg bruke IP-adresse for å nå NAS-en som står tilkoblet en svitsj som videre er tilkoblet Asus-ruteren og får IP derfra.

Lenke til kommentar
Villfaren skrev (På 23.2.2020 den 9.37):


Hei. Det er slik eg har det idag.

Men eg kommer meg ikkje inn på det utstyret som er kablet, som feks serveren når laptop er på google wifi. Har du ett tips her? bruker unraid,

Det er fordi Google Wifi er koblet mot det andre utstyret med WAN porten sin, slik jeg nevnte første gang.

Prøv å bytt på de 2 portene bak på den første av dem.

 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (På 24.2.2020 den 13.08):

Det er fordi Google Wifi er koblet mot det andre utstyret med WAN porten sin, slik jeg nevnte første gang.

Prøv å bytt på de 2 portene bak på den første av dem.

 

Hei. Byttet om på førte punkt, men no er google wifi ubrukelig da ikkje er Internett der. 

Så regner med eg har gjort noe feil. Har du en ide? 

Google wifi er koblet rett etter asusen. 

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Av en eller annen grunn så tok det bare litt tid før google wifi ga meg nett etter omkobling. Det var nett når eg kom hjem igjen etter en handletur.

 

Så no har eg "testwifi" som google wifi heter, og asus 2.4, og 5 . Tenkte å slå av wifi til asus og se om alt fortsatt virker.

Men blir ikkje helt klok på om alt stemmer. Alt virker, og eg kommer også inn på server med testwifi nettet ( google wifi) så det er mer korrekt no, selv om eg føler eg har mindre oversikt.

Hvordan kan eg no vite at mine google wifi bokser virker, for når eg går inn på google wifi appen så står der jo no at eg ikkje har nett, men det kan sikkert stemme at den tror det siden den no ikkje lager sitt eget nett?

 

Noen som har noen formening om det eg skriver?

Lenke til kommentar
NULL skrev (På 25.2.2020 den 21.52):

Er en del gode verktøy i Google WiFi-appen for å sjekke ytelsen for mesh-oppsettet og ytelse mot klienter. 

Litt usikker her på hva som egentlig vises i appen for din del. Skjermdumper?

I google wifi appen viste det bare at eg ikkje hadde internett når eg koblet inn på <> porten. Men eg kunne surfe via google wifi så noe merkelig.

 

Får fortsatt ikkje koblet meg til serveren når eg er på google wifi nettet. Om eg først logger meg inn på asus nettverk, så åpner server i filutforsker, og kobler meg tilbake til google wifi så virker det. helt til eg restarter pc.

 

No er alt koblet via asus bortsett fra tv

 

 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Villfaren said:

I google wifi appen viste det bare at eg ikkje hadde internett når eg koblet inn på <> porten. Men eg kunne surfe via google wifi så noe merkelig.

 

Får fortsatt ikkje koblet meg til serveren når eg er på google wifi nettet. Om eg først logger meg inn på asus nettverk, så åpner server i filutforsker, og kobler meg tilbake til google wifi så virker det. helt til eg restarter pc.

 

No er alt koblet via asus bortsett fra tv

Hvis du har en server tilkoblet Asus-ruteren, må du aksessere den via IP-adressen - og du vil ikke se den i Windows utforsker. Dette blir en av ulempene når Google WiFi ikke støtter bromodus. 

Hvis det er slik at server er tilkoblet Google WiFi - eller tar å endrer hvor du har den tilkoblet - bør du sjekke Windows-maskinens innstillinger for nettverket:

image.thumb.png.b5538e645ee148f5d03485bcf193df01.png

Her står Asus som et private-nettverk, hvilket betyr at en del tjenester for å finne andre enheter i lokalnettverket er aktivert.

image.thumb.png.913008a88c2ef0b10df0a6dd293907ec.png

 

 

Lenke til kommentar

Hvis du ellers er usikker på om noe har blitt "veldig feil" med Google WiFi-oppsettet ditt, kan jo kanskje en factory reset være på sin plass. Men som sagt ellers, Google WiFi er ikke et godt produkt hvis du egentlig ønsker å bruke en annen ruter som primærruter, og ellers bare ønsker mesh for bedre dekning.

Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Hvis du har en server tilkoblet Asus-ruteren, må du aksessere den via IP-adressen - og du vil ikke se den i Windows utforsker. Dette blir en av ulempene når Google WiFi ikke støtter bromodus. 

Hvis det er slik at server er tilkoblet Google WiFi - eller tar å endrer hvor du har den tilkoblet - bør du sjekke Windows-maskinens innstillinger for nettverket:

image.thumb.png.b5538e645ee148f5d03485bcf193df01.png

Her står Asus som et private-nettverk, hvilket betyr at en del tjenester for å finne andre enheter i lokalnettverket er aktivert.

image.thumb.png.913008a88c2ef0b10df0a6dd293907ec.png

 

 

Takk foe tips. 

Server er tilkoblet asus. 

Ønsker å kunne gå inn på servermapper i utforskeren via trådløst nett i stuen, og da er det bare google wifi foreløpig som rekker ned. 

Ingenting eg kan gjøre med det altså? 

Hva brukes <> porten på Google wifi boksene til? 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Villfaren said:

Takk foe tips. 

Server er tilkoblet asus. 

Ønsker å kunne gå inn på servermapper i utforskeren via trådløst nett i stuen, og da er det bare google wifi foreløpig som rekker ned. 

Ingenting eg kan gjøre med det altså? 

Hva brukes <> porten på Google wifi boksene til? 

Hvis du velger Win+R i Windows og skriver inn: \\192.168.1.5
Der 1.5 er et eksempel på IP-adressen Asus-ruteren kan gitt til serveren, så burde du kunne nå den også når du er tilkoblet Google WiFi. Altså: 
image.png.486b8c4fa31383b30a3652b142ef28e6.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...