Gå til innhold

Politikere krever felles mobilladere – det vil ta mange år [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
31 minutes ago, -Night- said:

Gi apple slags og import forbud for alt som ikke har USB-C så kommer de nok på banen.

At apple skal få lov å diktere så mye er galskap EU skulle ha satt foten ned for mange år siden når apple gikk til lightning og ikke microusb.

Og dette tror du går gjennom et hvilket som helst rimelig demokratisk rettssystem av 2020? Du er kanskje også for at bare Telenor skal ha lov å selge telefoner?

Er det noen HMS-fare med lightning? Et angrepsvåpen? Sterk forurensende?

Disclaimer: selv bruker/eier jeg ikke et eneste apple-produkt svjv

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Ei enkel løysning kunne vært å ilegge miljøgebyr for elektriske dingser som ikkje støttar USB-C.
Då må ikkje prousentane følge standarden, dei kan i staden velge å betale seg ut av det dersom dei heller vil bruke sine eigne løysningar.

Når det er sagt så er det ikkje berre positivt med eit slikt tiltak. Sjølv om ein estimerer at mobilladere står for fleire tusen tonn med elektronisk avfall så er det ikkje gitt at alt er unødvendig avfall. Mange mobilladere bør byttast ut med jamne mellomrom på grunn av ledningsbrudd. Sjølv om ein får tvunget gjennom at alle mobiletelefonar skal leverast med USB-C ladar så tviler eg at kvaliteten på mobilladaren blir god nok til at det er realistisk å bytte mobiltelefon fleire gongar før ein byttar mobilladar.

 

Ein anna ting er at ein kan også stille spørsmål på om dette er for lite for seint.
Framtidas mobilladere blir nok i langt større grad trådlause mobilladarar, så det er kanskje vell så viktig å påsjå atmobilprodusentane fortsetter å støtte opp om Qi standarden og ikkje får lansere sine eigne løysningar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
40 minutes ago, trikola said:

Og dette tror du går gjennom et hvilket som helst rimelig demokratisk rettssystem av 2020? Du er kanskje også for at bare Telenor skal ha lov å selge telefoner?

Er det noen HMS-fare med lightning? Et angrepsvåpen? Sterk forurensende?

Disclaimer: selv bruker/eier jeg ikke et eneste apple-produkt svjv

Nei, men om apple ikke vil følge en standard så  er det likegreit og forby det. 

samme gjelder innenfor PCI krav, om banken/terminal ikke støtter standardiserte løsninger blir de kastet ut og får ikke bruke banktjenester før de støtter de

 

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Er det noen HMS-fare med lightning? Et angrepsvåpen? Sterk forurensende?

Dette er et krav som har kommet for at konsumentene skal ha mindre utstyr å forholde seg til. En kan sikkert grunne det inn mot miljøhensyn, mindre avfall og sånn også.

Alle andre enn Apple ble enige om å bruke USB for et par år siden da EU kom med en oppfording om å samles rundt en felles standard. Disse leverandørene har videre samlet seg rundt USB-C. Nå som Apple har vært gjenstridig er det bare naturlig at denne type krav kommer. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, The Avatar said:

Ei enkel løysning kunne vært å ilegge miljøgebyr for elektriske dingser som ikkje støttar USB-C.
Då må ikkje prousentane følge standarden, dei kan i staden velge å betale seg ut av det dersom dei heller vil bruke sine eigne løysningar.

Dette kan jeg være med på.

37 minutes ago, -Night- said:

Nei, men om apple ikke vil følge en standard så  er det likegreit og forby det. 

samme gjelder innenfor PCI krav, om banken/terminal ikke støtter standardiserte løsninger blir de kastet ut og får ikke bruke banktjenester før de støtter de

 

"Forby det" - har du vokst opp i en diktatorfamilie? Uenig.

Og om banken/terminalen bruker noe annet enn standarden og ikke får lov til å være med med de andre så står de fritt til å etablere sitt eget system - og betaler det selv. Spørs om det lønner seg.

Men for Apple er det noe annet - menigheten der kjøpper dingser over en lav sko og bytter gjerne tilkoblingsstandarder 2 ganger i året.

 

14 minutes ago, ilpostino said:

Dette er et krav som har kommet for at konsumentene skal ha mindre utstyr å forholde seg til. En kan sikkert grunne det inn mot miljøhensyn, mindre avfall og sånn også.

Alle andre enn Apple ble enige om å bruke USB for et par år siden da EU kom med en oppfording om å samles rundt en felles standard. Disse leverandørene har videre samlet seg rundt USB-C. Nå som Apple har vært gjenstridig er det bare naturlig at denne type krav kommer. 

Jeg husker godt situasjonen denne gangen og synes det er idiotisk av Apple - men så er det jo Apple. Varierte salgsavgifter - 1 x for usb, 2 x for lightning -  hadde vært greit for meg, men forbud? Kanskje fengsling av daglig leder Apple Norge?

Trodde vi hadde kommet litt lenger de siste 40 år.

Legger til: at storforbrukere - f.eks. det offentlige - stiller krav til at en standard skal følges (men ikke at en leverandør skal foretrekkes/utelukkes) er også bra.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Det er jo mye bedre enn det var i -98. Nå er det vel i praksis bare tre kabler man trenger. Ladere går stort sett om hverandre pga USB uttak i laderen. (Har ikke Apple, men tror det er slik det også). En løsning kan jo være at produsenter begynne å selge produkter uten ladere og ledning. Så får kunden kjøpe dette selv ved behov utover det de har hjemme. Det begynner etterhvert å bli mange i norske hus, selv om de tregeste nok kun ligger i skuffa som reserveladere.

Lenke til kommentar

Er også min vurdering.

Skuffende er at du idag uten videre kan kjøpe oppladbare produkter som leveres med en 5V-lader men som IKKE har USB-ladeinngang.

Har selv bygget om en ladekabel i den andre enden: klippet av 230V delen og satt på USB-plug - da fungerer den også om sommeren i båten.

 

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (4 timer siden):

Men for Apple er det noe annet - menigheten der kjøpper dingser over en lav sko og bytter gjerne tilkoblingsstandarder 2 ganger i året.

Jeg har bare vært borti 2 tilkoblinger til iPhone. Kjøpte min første i 2008, den hadde da samme 30-pin kontakt som iPod hadde brukt noen år. Deretter kom Lightning.

Android starta med USB Mini, deretter micro, og nå nylig USB-C. Så Apple leder 2-3 over Android når det gjelder ladekontakter. Før den tid var det stor og liten Nokia-plugg, og gud vet hvor mye rart forskjellig. Nokia kunne ikke engang bruke standard 3,5 mm jack på ørepluggene den gangen.

Ladere har jeg brukt om hverandre hele veien på USB. Det er kun ladeledningen/adapteret som er ulikt. Det innebærer svært lite elektronikk sammenlignet med laderen. Mesteparten av nytten med tanke på miljø og avfall har vi allerede fått da "alle" kan bruke samme lader med USB A.

USB har nærmest vært en katastrofe med alle utgaver og kombinasjoner av disse. Til og med USB micro finnes jo i to ulike, A og B. De skulle aldri vært navngitt USB i det hele tatt, men hatt hvert sitt unike navn.

Jeg husker kritikken Apple fikk da de ikke ville gå over til USB micro, og hvor mye avfall dette ville resultere i. Det er en smule fornøyelig at alle micro plutselig blei avlegs før Lightning. Adapter(ledning) har vært ok hele veien, visstnok trumfet fram av Ericsson på et tidspunkt.

Jeg liker det mekaniske designet på Lightning bedre enn USB-C. En enkel plugg som passer i et hull, så enkelt det kan få blitt. I motsetning til en plugg med et hull som trees over en flik inne i et hull. Nå skal det sies at jeg ikke har hatt problemer med noen av delene. Begge to er bedre enn micro, og mye bedre enn mini.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dovreekspressen skrev (2 timer siden):

Så Apple leder 2-3 over Android når det gjelder ladekontakter.

Apples ladeplugg er proprietær og kan ikke benyttes av noen andre. Det kan ikke kalles en standard. Derfor kommer den alltid i tillegg til standarder.

Det er ikke Apple vs Android. Det er Apple vs Samsung, Xiaomi, Asis, Infinix, Google, Alcatel, Ulefone, Huawei, Honor, ZTE, Tecno, Nokia, Oppo, Microsoft, Blu, Sony, Realme, Vodafone, Acer, LG, Oneplus, Energizer, Wiko, HTC, Vivi, CAT, Panasonic, Motorola, Meizu, Sharp, Verykool, Lenovo, Blackberry, Micromax, Plum, Doro og en drøss flere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Apple kan jo bare dra en OO-XML og få standardisert Lightning pluggen som en standard uten royalties, så må EU godta det :) LIghtning var forut for sin tid i enkelthet, størrelse, vendbar etc. USB-micro må man ofte knote endel med før man finner hvilken vei den skal inn. Men enden på visa blir noen USB-C også for iPhone.

Lenke til kommentar

Poenget mitt var at Apple har kun hatt to varianter, der Android har hatt tre. Proprietær ja, hva så? Om vi skal ta med alle ladekontaktene til de merkene du nevner så blir lista lang. I hvert fall om vi går tilbake til pre Android. Jeg har allerede nevnt stor og liten plugg på Nokia. Min gamle Ericsson GH198 hadde enda en annen. Så å kritisere Apple for å bytte tilkoblinger ofte, som var det jeg reagerte på opprinnelig, er ganske historieløst. Alle disse andre har mange svin på skogen i denne sammenhengen. Ladere for PC...

Jeg er forøvrig tilhenger av standarder. Jeg forsvarer ikke at Apples plugg er proprietær. Men jeg liker det mekaniske designet. Skulle gjerne sett at alle brukte et tilsvarende prinsipp. Kommer kanskje i neste versjon. USB-C er vel neppe den siste endringen vi ser.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dovreekspressen said:

Poenget mitt var at Apple har kun hatt to varianter, der Android har hatt tre

Apple har USB-C på noen enheter så i så måte har apple også tre. 

1 hour ago, Dovreekspressen said:

Jeg er forøvrig tilhenger av standarder. Jeg forsvarer ikke at Apples plugg er proprietær. Men jeg liker det mekaniske designet.

Deg om det. Det mekaniske designet av apple kontakten er etter mitt syn elendig. Den har eksponerte kontaktflater som er spenningssatt. Det gjør kontaktflatene utsatte for slitasje og kan i tilegg lett kortsluttes. Det mekainske designet er også dårligere fra et elektrisk signalintegritetsståsted siden det ikke er noen skjerm rindt signallederne, så for data er USB-C kapabel til langt høyere datarater.

Lenke til kommentar

Apple har (hatt) mye mer enn tre om vi skal ta med andre enheter enn mobiltelefoner. Stor og liten Magsafe, f.eks. Thunderbolt, Firewire osv.  Finnes "noen" varianter ladeplugger hos de andre produsentene også. I hvert fall om vi regner inn PC som enhet. Men det var egentlig iPhone vs. Android jeg tenkte her opprinnelig. Da er det 2 mot 3.

Lightning er IKKE spenningsatt før den er plugget i. Det er ikke direkte leder fra +5 V på USB A-enden til pinne 5 på Lightning. Prøv selv med et multimeter.

Lederne er skjermet hele veien i en Lightning-kabel. Det er først helt i enden av kontakten at de eksponeres på over- og underside. Eller tenker du på separat skjerming inne i kabelen? Der vet jeg ikke hvordan det ser ut, har ikke åpnet noen kabler for å se. Har ingen defekte kabler heller, så for meg har de holdt bra. Etter at kontakten er plugget i, så er det metall rundt hele kjeden. Hvordan det ser ut INNE i telefonen har jeg ikke studert. Tipper signalene går på åpne printbaner et lite stykke både med Lightning og USB-C. Lightning kjører USB 2.0 i de fleste tilfeller. Unntaket er iPad Pro, som kan kjøre 3.0 mot visse enheter, om jeg har skjønt det riktig.

Skriver forøvrig dette innlegget på en Apple-enhet med USB-C.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Dovreekspressen said:

Lightning er IKKE spenningsatt før den er plugget i. Det er ikke direkte leder fra +5 V på USB A-enden til pinne 5 på Lightning. Prøv selv med et multimeter.

 Det er feil. Jeg ser +5V på en pinne og +2.5V på to andre. Du kan ikke konkludere med at den ikke er spenningssatt bare fordi du ikke måler kontinuitet. Jeg ser ikke noe annet enn DC når jeg prober det med skopet heller så den bruker nok en tilsvarende strøm-sense/spenningsdelermekanisme som andre USB ladere har gjort i evigheter

58 minutes ago, Dovreekspressen said:

Det er først helt i enden av kontakten at de eksponeres på over- og underside.

Nemlig. Dette har betydning for høyhastighetsgrensesnitt. Det påvirker ikke lading, men som kontakt også for data er den kompromittert, med heroisk innsats kan du kanskje klare å lage et skall i hunnkontakten som tetter godt nok, men det skal mye til.
Hvis du ser på hva som støttes av signallering ser du at USB-C kan takle vesentlig heftigere kommunikasjon, som f.eks displayport, eller 40Gbit/s thunderbolt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...