Gå til innhold

Tesla er seks år foran Toyota og Volkswagen


Anbefalte innlegg

Complexity skrev (2 minutter siden):

Model S er vel 8 år gammel nå, og ble vel førstegang vist fram for 11 år siden.

Ny frontfanger og litt småpjusk er vel eneste forsjellen siden da.

https://itavisen.no/2020/02/15/tesla-med-oppgraderte-modeller-model-s-og-model-x-gar-sa-mye-lenger/

Da lurer jeg på hvordan du forklarer den tesla model 3 har fått batteridegradering derfor har eldre tesla lengere rekkevidde?

Eller må tesla sin rekkevidde ta med stor klype salt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
LMH1 skrev (14 minutter siden):

 

Smart Fortwo STRØKEN BIL NY SERVICE

Må være billigere å bytte når den ryker, men forstår ikke hvordan en bil i den størrelsen tar 0,7 liter per mil? kun 61 Hk når de fleste andre biler har vesentlig kraftigere motor, må være rust i drivstofftanken. Eller noe annet.

 

Ser ikke helt sammenhengen med siteringen mot meg som var om bytte av moduler i en bil.

 

Men mot det du spør om her så er nok svaret lite effektiv motor, noe som ikke var uvanlig i 2005.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (11 minutter siden):

https://itavisen.no/2020/02/15/tesla-med-oppgraderte-modeller-model-s-og-model-x-gar-sa-mye-lenger/

Da lurer jeg på hvordan du forklarer den tesla model 3 har fått batteridegradering derfor har eldre tesla lengere rekkevidde?

Eller må tesla sin rekkevidde ta med stor klype salt.

Saken du siterer er ikke om eldre biler som har fått lengre rekkevidde. Det er de nye utgavene av S og X som får oppgraderte motorer, og dermed får litt lenger kjørelengde enn de gamle med eldre motorer.

Eksisterende modeller fra Tesla har tidvis fått både kortere og lengre kjørelengde etter software oppdateringer.  Alt etter som Tesla har funnet bedre strømstyings algorytmer, og at de har funnet ting som gjør at de må styre batteriene annerledes.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, LMH1 said:

https://itavisen.no/2020/02/15/tesla-med-oppgraderte-modeller-model-s-og-model-x-gar-sa-mye-lenger/

Da lurer jeg på hvordan du forklarer den tesla model 3 har fått batteridegradering derfor har eldre tesla lengere rekkevidde?

Eller må tesla sin rekkevidde ta med stor klype salt.

Hæ?

Den oppdaterte rekkevidden på Model S er grunnet bedre software og andre dekk.

Karosseriet, hjuloppheng, interiør, batterier osv er fortsatt fra 2012. Den har fått raskere prosessor og masse ekstra kamera i etterkant men ellers samme gamle bilen.

Model 3 er jo en mye nyere modell som har moderne karosseri og bedre batteri osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (6 minutter siden):

Ser ikke helt sammenhengen med siteringen mot meg som var om bytte av moduler i en bil.

Tror generielt det er billigere å reparere dritbil en å reprarere en tesla, som er dyrere for de er ikke mange bortsett fra tesla som reparer den, men man kan være heldig å få de på garanti.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet for japanerne og tyskerne er at de ikke har noe Silicon Valley. For å lage autonome kjøretøyer er det ikke nok med noen datainteressert ICE-ingeniører.

De fleste bilkjøperne vil nok være villig til å betale for sikkerhet, men det er IKKE åpenbart at folk er villig til å betale mye mer for et infotainment system som går utover funksjonaliteten til Apple Carplay eller Android Auto. Med tanke på sistnevnte er Volvos bruk av embedded Android Automotive et interessant mottrekk til Teslas lukkede app system. Tyskerne derimot lugger videre med sitt avlegs Nokia-kjøpte Here Maps ...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 timer siden):

Ser ikke helt sammenhengen med siteringen mot meg som var om bytte av moduler i en bil.

 

Men mot det du spør om her så er nok svaret lite effektiv motor, noe som ikke var uvanlig i 2005.

Svaret er nok at cylindervolumet er 0,7 liter, det er ikke det samme som drivstofforbruk pr mil.

CO2 utsleppet er ca 1 kilo/10 km, og 1 L bensin gir ca 2,3 kg CO2 => bilen går godt under halvliteren.

 

Hadde en 1987 modell Merzedes E200 (bensin og magert stilt forgasser) med lav nedgiret bakaksel (1700 omdreininger i 80 kmt). Den gikk på 0,6 liter/10km ved blandet kjøring sommer (0,7 vinter)  

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg savner en journalist i artikkelen. Er det bare oversatt fra en blogg? Tilfeldigvis Teslectric?

Hvis man løfter blikket noe, så ser man fort at det Tesla taper pr bil på å lage hardware selv, ikke nødvendigvis lønner seg. Alle bil- og teknologiinteresserte har fått med seg at bilindustrien, og spesielt tysk bilindustri, er noe trege på å implementere kule nye features i nye biler. Men de selger allikevel biler som hakka møkk, med den samme eller bedre selvkjøringsteknologi som Tesla.

Samtidig er det ganske kjent nå at Tesla er langt unna å være fremst på det man faktisk trenger IT til: selvkjøring.

Så hvilken fordel sitter da Tesla igjen med (annet enn å tape penger pr bil de selger)? 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det trenger de. Grunnoppskriften for en mobil er fortsatt å kunne ringe, men det er vel andre ting spm står fpr 80% av mobilbruken nå. Etter å ha prøvd Teslas autopilot, spotify, netflix, games osv så blir det håpløst å gå tilbake til tradisjonell bil. For neste generasjon vil dette være enda viktigere.

Lenke til kommentar

Civilix skrev:

"Når det kommer til effektivitet er vel Ioniq mer effektiv enn model 3, og den elektriske minien(aka bmw) er så og si like effektiv. Så hvor er forspranget? Det modell 3 har over disse to andre er seff rekkevidde og ladehastighet."

Hva med firehjulsdrift f.eks? Må vel være en kjempefordel?

Lenke til kommentar
7 hours ago, uname -l said:

OK,. Så Tesla er seks år foran alle de andre på området "putte kraftig datamaskin inn i bilen."  Det var noe annet enn overskriften antydet.

 

Ja, sånn jeg tolker dette, så handler dette om at dersom andre produsenter ønsker å styre alt fra en sentral enhet, så ville det ta 6 år å komme seg dit, fordi de må fase ut underleverandører de bruker i dag.

Det er noe ganske annet enn at Tesla er "6 år mer avansert"

  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, 4ZOOWZKB said:

Civilix skrev:

"Når det kommer til effektivitet er vel Ioniq mer effektiv enn model 3, og den elektriske minien(aka bmw) er så og si like effektiv. Så hvor er forspranget? Det modell 3 har over disse to andre er seff rekkevidde og ladehastighet."

Hva med firehjulsdrift f.eks? Må vel være en kjempefordel?

Ikke bare firehjulstrekk, men man får også 450 til 600 hestekrefter på Model 3 med to motorer.

Litt andre boller enn Ioniq sine 136 hestekrefter..

BMW i3 har vel litt punch med sine 170 hestkrefter, men den har jo sykkeldekk for å klare å være så effektiv da..

Så for min del skal de bare være mere effektive enn Model 3, så lenge den beholder power og normale hjul.

 

(Ioniq er helt latterlig effektiv dog)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
11 hours ago, jonasbc said:

Samme strategi som brukes hos Space X og som gjør dem så konkurransedyktige - nesten all hardware enten utvikles innomhus eller kjøpes off-the-shelf for så å testes etterpå. Klart de klarer å stappe inn bedre teknologi til samme pris da, i forhold til tradisjonelle firmaer som er prisgitt drøssevis av leverandører som følger x antall standarder for hver sin del. Tesla tester nok hver del i mindre grad, og fokuserer heller på systemet

Nja, det er nok en drøy overforenkling. 

Tier1 leverandører følger standarder, men de er temmelig regimentert innen industrien. Det er da også gjerne slik at det å bruke underleverandører er en effektivitetsgevinst, og ikke et tap. Bilmerker driver i første rekke med markedsføring og logistikk. Det er tier1 leverandørene som gjerne står for teknologiutviklingen. 

Hva eierskapet angår: Denso, som er den viktigste leverandøren til toyota, er en del av toyotagruppen. De er imidlertid i stand til å selge til andre bilmerker siden de ikke er en del av Toyota Motor.

Hva rapporten angår så tenker jeg en overskrift om at 'tesla er 6 år foran' selger langt flere rapporter for selskapet som gjorde teardownen enn en overskrift som sier 'tesla bruker mer konsumer-grade elektronikk' (Som ganske riktig ligger en del år foran i ytelse over automotive grade)

Lenke til kommentar
6 hours ago, Mkrogh said:

Det trenger de. Grunnoppskriften for en mobil er fortsatt å kunne ringe, men det er vel andre ting spm står fpr 80% av mobilbruken nå. Etter å ha prøvd Teslas autopilot, spotify, netflix, games osv så blir det håpløst å gå tilbake til tradisjonell bil. For neste generasjon vil dette være enda viktigere.

Grunnfunksjonen i mobile håndsett er ikke telefonsamtaler lengre, nei. Informasjon og kommunikasjon er hva de gjør nå. Biler på den andre siden har fortsatt sin hovedfunksjon i å komme fra A til B. Netflix og spill har ingen plass under utførelse av denne rollen, og når bilen ikke brukes for å reise steder, da er ihvertfall ikke jeg i bilen lengre så jeg ser ærlig talt ingen verdi i slikt. Integrasjon mot audioløsninger kan sikkert ha en rolle, men jeg har ikke noen problemer med å gjøre dette over BT i min bil. 

Hva autopilot angår: Den er ikke selvkjørende, og kommer ikke til å bli det i overskuelig fremtid, så jeg ser ikke hvilken verdi den skulle ha over vanlig ACC (hvis hovedverdi er å la deg hvile høyrefoten). Så lenge jeg uansett må følge med og ha hånden på rattet kan jeg like godt styre selv. 
 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Arne Sletten said:

Samme datamaskinen står også i Volvo , blant annet i nye XC90.

Kjøper Volvo datamaskinene av Tesla?  FSD, tildegare kjend som Autopilot Hardware 3.0, er veldig Tesla-proprietær med eigenutvikla ASICar og hovudkort.  ASICane er utvikla av Tesla frå grunnen og opp.  FSD skal vere 21 gonger raskare enn den gamle som var basert på chipar frå Nvidia.  Det er interessant om dei sel denne til konkurrentar.  Kvar har du det frå?

 

https://electrek.co/2019/04/22/tesla-full-self-driving-computer-details/

https://asia.nikkei.com/Business/Automobiles/Tesla-teardown-finds-electronics-6-years-ahead-of-Toyota-and-VW2

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det mange som kjøper bil basert på antall Teraflops på grafikkortet som er plassert inni bilen? Hvilken som helst bilprodusent kan kjøpe siste skrik i forbrukereletronikk og sette det inn i bilen. Grunnen til at de ikke gjør det er at ting skal virke i mange år og fungere stabilt.

Når det gjelder praktiske funksjoner så er Toyota og VW langt foran. Det er bare å se på utstyrslisten på de forskjellige modellene.

Lenke til kommentar

Pratade med en representant från ECU tillverkare. De hade blivit förfrågade att utveckla en ECU för Tesla, men tesla hävdade att det tog för lång tid och valde att utveckla det själva. Jag tror dessvärre att det beror på att för många företag sliter med topp tung organisation. Många byråkratiska hinder som måste passeras och alldeles för många managers för att kunna ta snabba beslut. Tesla lever på att ligga före och vara snabbfotade.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (11 timer siden):

...

Her i Norge er vel hver tredje solgte bil firehjulstrek hvis jeg husker riktig, resten av verden ser nok ikke det samme behovet i volumsegmentet og bare 1 av 10 biler selges med dette. Min påstand er at 4x4 ikke er så viktig i det store bildet.
https://www.lubrizoladditives360.com/forecasts-show-global-awd-volumes-rising-but-fwd-suvs-growing/

Når det kommer til hestekrefter i statene er hvor de liker store motorer er fortsatt gjennomsnittet på under 200hp, i europa ligger vi på rundt 130. Min påstand er at lite tyder på at kraftige motorer selger volum av biler.
https://www.statista.com/statistics/425334/eu-car-sales-average-engine-power-by-country/

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...