Gå til innhold

Bredbånd på landet - løsninger?


Anbefalte innlegg

40 minutes ago, Ratleto said:

Avstand: 7888m

Regn med at du bør/må montere utendørs antenne i retning Vassfjellet. Nesten 8 km avstand vil gi litt marginalt signal uten utendørs antenne. 

Har du andre 800 MHz sendere nærmere så er det de du bør se på. 450 MHz kan du bare glemme å bruke med data frihet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 minutes ago, NULL said:

Nei, du trenger ikke Telenor mobilabo. Dette er et eget abonnement. Telenor driver å bygger ned det gamle telefonnettet/ADSL. Dette er produktet som skal tilbys ADSL-kunder som ikke kan være fiber/hfc. Med andre ord, det er tenkt som en fast bredbåndsløsning hjemme.

Leveres med eget ruter. Løsningen kan kun brukes i området der du bor. Mao. er den låst til basestasjonene i ditt området, så man kan ikke ta den med seg i noe stort "omfang."

Når jeg sjekker adressen til huset det er snakk om, så får jeg opp følgende:

Velg hastighet på ditt internett
6 Mbit/s
512 Kbit/s opplasting
(kan ikke velge noe annet...)

Bredbånd 5

Inkluderer: Alltid På Nett-garanti og Norton Internet Security.
Oppsummering bredbånd

Ordinærpris for denne hastigheten:

449,- per mnd

Linjeleie

150,- per mnd

Etablering

399,-
Med bredbånd får du:
Alltid WiFi
Med Wifi-utstyr fra oss garanterer vi at du blir fornøyd med dekningen hjemme
Alltid på Nett-Garanti
Datapakke uten ekstra kostnader eller halv månedspris, dersom nettet er nede
Nettvern
Et filter som ligger i Telenornettet som beskytter deg mot svindelforsøk og skadelig programvare
Sikkerhetspakke
Gratis virusprogram til PC-en din

Er det noe jeg ikke skjønner med abbonementet du hos Telenor du snakker om, eller er det noe som rett og slett ikke tilbys til huset det er snakk om?

Lenke til kommentar
Janvik skrev (15 minutter siden):

Regn med at du bør/må montere utendørs antenne i retning Vassfjellet. Nesten 8 km avstand vil gi litt marginalt signal uten utendørs antenne. 

Har du andre 800 MHz sendere nærmere så er det de du bør se på. 450 MHz kan du bare glemme å bruke med data frihet. 

Hvorfor mener du at data frihet ikke fungere på 450 MHz, hjemme så er denne frekvensen jeg har tilgang til og med ruter så har jeg ingen problemer med å strømme film i fra netflix, avstand til sender 3517 meter, på hytta er 800 MHz, avstand 14822 meter øyenkontakt med sender, strømmer film der også uten ekstra antenne.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Ratleto said:

Når jeg sjekker adressen til huset det er snakk om, så får jeg opp følgende:

Velg hastighet på ditt internett
6 Mbit/s
512 Kbit/s opplasting
(kan ikke velge noe annet...)

Bredbånd 5

Inkluderer: Alltid På Nett-garanti og Norton Internet Security.
Oppsummering bredbånd

Ordinærpris for denne hastigheten:

449,- per mnd

Linjeleie

150,- per mnd

Etablering

399,-
Med bredbånd får du:
Alltid WiFi
Med Wifi-utstyr fra oss garanterer vi at du blir fornøyd med dekningen hjemme
Alltid på Nett-Garanti
Datapakke uten ekstra kostnader eller halv månedspris, dersom nettet er nede
Nettvern
Et filter som ligger i Telenornettet som beskytter deg mot svindelforsøk og skadelig programvare
Sikkerhetspakke
Gratis virusprogram til PC-en din

Er det noe jeg ikke skjønner med abbonementet du hos Telenor du snakker om, eller er det noe som rett og slett ikke tilbys til huset det er snakk om?

Får du ikke opp mobilt hjemmebredbånd som eget alternativ så er det ikke åpnet for bestilling på din adresse enda. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (2 minutter siden):

Men for å oppklare en ting - hvis noen vet svaret da:

Kan man aktivere hoved-SIM i telefonen, flytte denne over i router, og så putte tvilling-SIM i telefonen?

Det jeg gjorde var å sette hovedsim i tlf. tok bort pinkoden og så satte jeg simmen i ruteren, gjorde det samme med tvillingsim.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skaffet ICE høsten 2019. Data-SIM ga tilgang til Data Frihet via egen 4G-ruter (Zyxel) med WIFI i 14 dager før problemene endelig begynte ..

Gjennom hele høsten med mye prøving og feiling lærte jeg følgende for at ting skulle fungere over lengre tid:

1. Det er best å kjøpe vanlig abb. for mobilt bredbånd fra ICE først som sist. Da sendes også ruter som du vet fungerer. Alt annet virker å være et sjansespill som kan gi veldig mye bryderi og bortkastet tid.

2. Hvis man skal ha Data Frihet i stedet så må hoved-SIM være i ruteren også bruker man tvilling-SIM på mobiltelefonen. Dette er den mest rimelige løsningen. Dessverre mister man muligheten for BankID på mobil da. Man må i stedet bruke vanlig Bank-ID. Hastigheten er også dårlig på ICEs mobilabb. Hos meg var den typisk <200 KB/s ned, selv om ICE lover opp til 10 Mbit/s. Og dette til tross for at jeg monterte antenner (MIMO) og fikk utmerket signal.

Lenke til kommentar
1 minute ago, nightowl said:

Jeg skaffet ICE høsten 2019. Data-SIM ga tilgang til Data Frihet via egen 4G-ruter (Zyxel) med WIFI i 14 dager før problemene endelig begynte ..

Gjennom hele høsten med mye prøving og feiling lærte jeg følgende for at ting skulle fungere over lengre tid:

1. Det er best å kjøpe vanlig abb. for mobilt bredbånd fra ICE først som sist. Da sendes også ruter som du vet fungerer. Alt annet virker å være et sjansespill som kan gi veldig mye bryderi og bortkastet tid.

2. Hvis man skal ha Data Frihet i stedet så må hoved-SIM være i ruteren også bruker man tvilling-SIM på mobiltelefonen. Dette er den mest rimelige løsningen. Dessverre mister man muligheten for BankID på mobil da. Man må i stedet bruke vanlig Bank-ID. Hastigheten er også dårlig på ICEs mobilabb. Hos meg var den typisk <200 KB/s ned, selv om ICE lover opp til 10 Mbit/s. Og dette til tross for at jeg monterte antenner (MIMO) og fikk utmerket signal.

Oj. Så med "Data frihet" så sleit du med hastigheten, men det fungerte likevel bra med mobilt bredbånd, også fra Ice?

Lenke til kommentar

Da må det ha vært en feil som Ice skulle ha undersøkt. Ingen problemer å få 10 mbit her på flere abonnement. 

Det er absolutt ikke noe sjansespill selv om du har opplevd problem, kan sikkert få noen til å fortelle om motsatt problem. Faktisk så vil TS med router fra Ice risikere å henge på 450 mhz istedenfor 800 mhz, noe han må unngå!

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Du får starte ett AS på adressen, deretter bestille internett, så er det større sjanse for at du får det

Som privatperson ved bestilling av fiber, så måtte jeg bestille nedgraving av kabel selv, på egen tomt + at de skulle ha gebyr for tilkobling
Så jeg har fått firma til å bestille, og da skulle de ordne med graving, ikke noe gebyr for tilkobling, men 3 års binding 

Har også hørt om firma som har fått lagt inn fiber på "landet", hvor de ikke leverte til privatpersoner
Så jeg skjønner ikke noe av hva de driver med

Endret av Dubious
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (58 minutter siden):

Hvilken fiberleverandør og hva må du betale (abonnement evt. andre kostnader)?

Jeg har ikke bestilt noe ennå, jeg fikk firmaet på samme adresse til å bestille til seg selv

Regner med de installerer en boks/sentral og at jeg får koblet meg på der, uten oppkobling eller graving

Lenke til kommentar

Mulig, men du risikerer å de graver ned et rør inn til fimaet og blåser inn en fiber for teminering i kun en "bedriftssentral" som kun gir internett til firmaet.

Jeg kjenner til at dette har skjedd "tilsvarende" i en privatbolig med utleieenhet.

Nå kjenner jeg ikke til bygningen der du bor. Dersom det er en del boenheter, så kan det hende at fiberselskapet er så "våkne" at de legger inn fiber til alle når de først er igang. Dette er likevel ikke noe jeg ville gått rundt og ta for gitt. Det kan være avhengig av hvilken fiberleverandør det dreier seg om.

Vet du ikke hvilken fiberleverandør som skal levere dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...