Gå til innhold

Bredbånd på landet - løsninger?


Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Ratleto said:

En annen ting jeg lurer på:

Jeg spurte Komplett på chat hva de anbefalte av 4G router, og nevnte dette med 450 og 800Mhz, og fikk anbefalt denne:

TP-Link Archer MR600 4G-Router
https://www.komplett.no/product/1131934/datautstyr/nettverk/mobilt-bredbaand/tp-link-archer-mr600-4g-router#
men vedkommende kunne ikke svare på om denne støttet 450Mhz eller ikke. Og på spesifikasjoner på denne står det " UMTS, HSPA, DC-HSPA+, FDD LTE, TDD LTE " Hva er egentlig de forskjellige tingene her? Forskjellige standarder for 4G? Har det egentlig noe med frekvensene å gjøre?

Ingen 450 støtte på den;

 

4G: FDD-LTE: B1/B3/B5/B7/B8/B20/B28 (2100/1800/850/2600/900/800/700 MHz)
TDD-LTE: B38/B40/B41 (2600/2300/2500 MHz)
3G: DC-HSPA+/HSPA/UMTS: B1/B5/B8 (2100/850/900 MHz)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
34 minutes ago, Ratleto said:

UMTS, HSPA, DC-HSPA+, FDD LTE, TDD LTE

Kort fortalt: modemet støtter 800, 1800 og ganske mange andre bånd som Ice ikke bruker, ikke 450 støtte. 

Helt greit modem å bruke på Ice etter å ha sett spec. 

 

Modemet støtter følgende norske 4G-bånd:

700, 800, 900, 1800, 2100, 2600

 

UMTS, (DC-)HSPA er 3G med hastighet fra 0,3 Mbit til ~40 mbps, 100% urelevant på Ice

 

FDD - Frequency division duplex, bruker separate frekvenser til opp/nedlink. Per idag så er det kun FDD i bruk i Norge. 

 

TDD - Time division duplex, kjører opp/nedlink på samme frekvens, skifter retning på bestemte intervall. 

 

LTE - Long Term Evolution, det nesten alle kjenner som 4G

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, kim_InnleggNO said:

Siden du må ha det inn med teskei, Ice+ betyr ikke 450, det betyr 800/1800.

  Det har du fortsatt ikke klart å komme med en eneste kilde på, som er hva jeg har etterspurt helt siden du først kom med den påstanden, men du har jo tydeligvis fortsatt ikke vært innom hverken specsavers eller noen annen form for hjelp du åpenbart trenger, ettersom leseforståelsen tydeligvis er på nivå med en 5 åring

 

Edit; For å sette dette i perspektiv for deg og mate det inn med teskje slik at du kanskje faktisk kan forstå denne helt grunnlegende informasjonen.

TS har skrevet at senderene nærmest han har 800Mhz støtte, det betyr altså ikke at det nødvendigvis faktisk er 800Mhz dekning der TS skal ha modemet.

Om du ikke klarer å forstå forskjellen på hva som sendes fra nærmeste mast og hva som faktisk kan mottas på diverse lokasjoner i områdene rundt så burde du virkelig ikke kommentere i slike tråder.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, MariusJS said:

Jeg vet ikke hvor mye enklere jeg kan gjøre dette for deg;

Spørsmålet er og blir; hvor står det at ice+ er 800/1800 og ikke 450

Og da snakker vi skriftlig dokumentert fra en saklig kilde.

Ice+ er mobilnettet til Ice, altså uten Telia. Dette er noe av det første som står på Ice om data frihet og til og med på fremsiden. Det er dette TS vurderer og som jeg tipset om som mobilabonnement som kan erstatte bredbånd. 450 mhz er mobilt bredbånd og har absolutt ingenting med mobilnettet å gjøre.

Om du har behov for noe mer, så kan du sjekke dekningskartet til Ice og velge Ice+ så skjønner du at 450 mhz ikke er en del av den dekningen. 

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar
24 minutes ago, kim_InnleggNO said:

Ice+ er mobilnettet til Ice, altså uten Telia. Dette er noe av det første som står på Ice om data frihet og til og med på fremsiden. Det er dette TS vurderer og som jeg tipset om som mobilabonnement som kan erstatte bredbånd. 450 mhz er mobilt bredbånd og har absolutt ingenting med mobilnettet å gjøre.

Om du har behov for noe mer, så kan du sjekke dekningskartet til Ice og velge Ice+ så skjønner du at 450 mhz ikke er en del av den dekningen. 

1; "Mobilnettet" og "mobilt bredbånd" er ikke adskilt, det er ikke to forskjellige tekniske ord, 450 er en del av mobilnettet, du har forøvrig igjen ikke kommer med noen kilder som sier noe annet.

2; Dekningskartet er delt inn i 3 biter uten at Ice avklarer hvordan dette er delt inn, du kan der også se at "mobiltelefon" kommer dårligere ut enn "Ice+"

ICE selv skriver heller ikke på nettsiden sin hvilke faktisk frekvenser de forskjellige knappene viser, noe som er det jeg hele tiden har etterspurt at du beviser, men du har fremedeles ikke klart å vise fremm ett fnugg av en kilde utenom din egen arroganse og uvitenhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@MariusJS Trodde virkelig du visste at 450 mhz ikke er en del av mobilnettet. I så fall hadde alle i Norge valgt Ice til telefonen siden 450 dekker over alt.

Du kan markere noen plasser i dekningskartet ut i gokk, sjonglere mellom router og ice+ så ser du at router som inkluderer 450 mhz er overlegent alt annet. 

 

Edit: om du skal legge deg opp i hva man kaller mobilnett er riktig teknisk sett får du ta det opp med Ice. Når man snakker om mobilnett i dagligtale så er det dekning på mobiltelefon. 

Endret av kim_InnleggNO
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...