Gå til innhold

Verdens første elektriske rallycrossbil er norsk: – Den er hinsides rask


Anbefalte innlegg

Dovreekspressen skrev (3 minutter siden):

Testrunde her: 

Hehe, uten motorlyd så hører man jo greit hvor dårlig isolert dem er ihvertfall. 

Dovreekspressen skrev (4 minutter siden):

Hvor stor stasjon trengs om hele feltet en gang i framtida skal kjøre på hydrogen?

Aner ikke hvilket forbruk dem har? Men det er blitt utviklet nok av utstyr for å løse problemet både for Le Mans og Rally. Er jo bare å frakte inn ei container med energi som man gjør med bensin til depot. Det finnes jo tilogmed hurtiglading-løsninger fra ei brenselcelle. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
frohmage skrev (3 minutter siden):

Med lading og ikke bytte av batteri, altså? Ja, det er konge!

Er jo litt det som er artig. De bytter fokus på teknologi mellom hver generasjon av bilen. I Gen-1 så forsket dem på kontaktløs lading blant annet. 

På Gen-3 så introduserer dem kanskje pitstop og lading igjen ved å gjøre løpet langt nok til at man tvinger behovet for mer energi inn. Tipper buffer-batterier på ulike kjemier blir testet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, FrihetensRegn said:

 Det kan også være vanskelig å få tilgang til hurtiglading på de forskjellige rallyene, men en løsning kan være å frakte med store batteri på lasteplan (el-generator?) som kan lade batteriene i bilene med en god hastighet....


Noe alla denne, bare med CCS?

 

Endret av MEMENK76
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, oophus3do said:

Hehe, uten motorlyd så hører man jo greit hvor dårlig isolert dem er ihvertfall.  

Lydisolering er nok ikke førsteprioritet på en slik bil. Har du hørt lyd fra inni en en vanlig rallybil? Girkassene har "straight cut" gir som gir en sinnsyk hvinelyd som må være fryktelig irriterende over tid.

 

Andreas Bakkerud (som er en proff innen RallyCross og kom vel på 2e plass under fjorårets VM runde) kjører allerede løp med elektriske biler på isen, og virker ikke som de har store problemer med å få ladet der. Selv om de er 2 sjofører per bil så bilene er i bruk mye.

Det har jo kommet elektrisk Gocart i kungälv. Henger 10 ladere i taket så 10 står på lading mens de 10 andre kjører, og gocarten går vist brutalt godt i forhold til de gamle med bensinmotor. Man må vel bare bygge om banene til å ha ladestasjoner i depoene sine.

Mye prat å tøv i videoen men spoler man litt får man sett på kjøring. Ser ikke akkurat kjedelig ut selv om det ikke er motorlyd.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
6 hours ago, Lynxman said:

Når man ikke har flere gir å velge mellom så må man jo ha enormt dreiemomentpå motoren. Hjuldreiemomentet er sikkert høyere på en vanlig rallycrossbil i første gir.

Tvilsomt. Jeg husker da Telsa X kom, og fanboyene gikk rundt å skrøt av 6000nm på hjulene, som visstnok var så mye bedre enn bensinbilene.

De avslørte egentlig bare at de ikke kan matematikk. Når man gir bort fart, så får man proporsjalt mere dreiemoment. En 170hk diesel på førestegear lav serie har et dreiemoment som for praktiske formål er uendelig. Det fins ikke bruksområder der det er mulig å bruke så mye nm.

"Hva skal du med så mye nm da?" Begynte Teslagutta å sutre. Jeg skal aldri komme opp i en situasjon der nm blir et problem. Ikke engang i debatt på internett. Det skal jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, KjeRogJør said:

Du har vel hørt om steinsprut??

Blir vel ikke mindre av slikt når disse sparker i vei(?)? En vinner ikke løp på lyd og eksos alene heller, så det er neppe noe stort tap.

En vanesak bare. ?

 

Blir nok mere steinsprut omså ettersom turtall på hjulene ikke blir begrenset av giret.

Har prøvd "Dyno mode" på min Tesla (deaktiverer anti alt) på snøen og skal ikke røre gassen mye før man har 110+ kmt/t på alle hjulene selv om man står rolig. Litt anneledes enn på en vanlig bil som kansje når maks 80km/t i 2e gir.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Lydisolering er nok ikke førsteprioritet på en slik bil. Har du hørt lyd fra inni en en vanlig rallybil? Girkassene har "straight cut" gir som gir en sinnsyk hvinelyd som må være fryktelig irriterende over tid.

Selvfølgelig, det er bare morsomt å høre lydbildet man får kontra tidligere med motordur. 

 

Complexity skrev (1 time siden):

Det har jo kommet elektrisk Gocart i kungälv. Henger 10 ladere i taket så 10 står på lading mens de 10 andre kjører, og gocarten går vist brutalt godt i forhold til de gamle med bensinmotor. Man må vel bare bygge om banene til å ha ladestasjoner i depoene sine.

De Go-Kartene er software-begrenset i tillegg. Litt derfor jeg har sendt inn ett forslag om å gjøre dem om til et "spill" omtrent, når man nå vurderer dem på andre steder her i Norge. 

Litt slik ser jeg for meg fremtiden i go-kart utleie som hadde gjort det litt artig. 

  • Ny kunde registrerer seg og får en profil.
  • De første rundene i karten noterer "måten" sjåfør man er, og man får SW begrenset "liga" i hvor man hører til. 
  • Jo mer du kjører, jo kjappere går karten pga du lukker opp mer potensiale i systemet basert på erfaring, akkurat som i et video-spill. 
  • Dette lagres, og du "levler" opp "deg selv" for hver gang man er ute og leker seg, og du vet jo at jo mer du leier kartene og kjører, jo fortere vil du kunne ta nye rundetider pga karten lar deg kjøre kjappere og kjappere over tid. 

Skal du møte venner som starter på nytt, så kunne man fått valget av type handicap. F.eks kan man enkelt introdusere det at de kjappeste sjåførene får litt tregere akselerasjon f.eks for å gjøre ting som firma-eventer mer "action fylt". 

Fordelen med elektriske karter, er jo at de kan bygges overalt. Det er mye enklere å få inn innvilgning for en slik type motorsport nå på elektrisk kraft, enn tidligere med motordur/bråk på >100 db. 

Hvem ladeopperatør kommer til å introdusere go-kart-leie ved sin hurtiglade-stasjon først? ;) 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, oophus3do said:

Selvfølgelig, det er bare morsomt å høre lydbildet man får kontra tidligere med motordur. 

 

De Go-Kartene er software-begrenset i tillegg. Litt derfor jeg har sendt inn ett forslag om å gjøre dem om til et "spill" omtrent, når man nå vurderer dem på andre steder her i Norge. 

Litt slik ser jeg for meg fremtiden i go-kart utleie som hadde gjort det litt artig. 

  • Ny kunde registrerer seg og får en profil.
  • De første rundene i karten noterer "måten" sjåfør man er, og man får SW begrenset "liga" i hvor man hører til. 
  • Jo mer du kjører, jo kjappere går karten pga du lukker opp mer potensiale i systemet basert på erfaring, akkurat som i et video-spill. 
  • Dette lagres, og du "levler" opp "deg selv" for hver gang man er ute og leker seg, og du vet jo at jo mer du leier kartene og kjører, jo fortere vil du kunne ta nye rundetider pga karten lar deg kjøre kjappere og kjappere over tid. 

Skal du møte venner som starter på nytt, så kunne man fått valget av type handicap. F.eks kan man enkelt introdusere det at de kjappeste sjåførene får litt tregere akselerasjon f.eks for å gjøre ting som firma-eventer mer "action fylt". 

Fordelen med elektriske karter, er jo at de kan bygges overalt. Det er mye enklere å få inn innvilgning for en slik type motorsport nå på elektrisk kraft, enn tidligere med motordur. 

Hvem ladeopperatør kommer til å introdusere go-kart-leie ved sin hurtiglade-stasjon først? ;) 

Siden det bare er software så er det nok godt mulig å få til noe slikt ja.

Dette kan gagne rallycrossen også. Det kjører jo nå klasser med 300hk og med 600hk.

Med elektrisk kan disse kjøre samme bil bare med og uten begrensninger.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 minutt siden):

Siden det bare er software så er det nok godt mulig å få til noe slikt ja.

Dette kan gagne rallycrossen også. Det kjører jo nå klasser med 300hk og med 600hk.

Med elektrisk kan disse kjøre samme bil bare med og uten begrensninger.

Ja, det blir veldig spennende med et skifte i motorsporten nå. Jeg tipper at vi kommer til å se en masse ny type motorsport i tillegg, nettopp fordi man kan utvikle sporten mye enklere, med baner som plutselig kan settes opp midt i byen liksom, pga db begrensninger som er ekstremt mye enklere å løse. 

Hvor mye bråker dem liksom? Maks 60-70 db om man har alle 4 hjulene som glipper i ei sving? 

En fordel med kjappe SW begrensninger er jo at man kan balansere sportene mye enklere, og inngangsprisen for å starte vil også være mye billigere. Du kan kjøpe den samme karten som topp-klassen bruker, og kjøre "junior-klasse" liksom bare på ei mindre chassis. HW kan stort sett være det samme med SW begrensninger som man bare flytter over etterhvert som man vokser til ny chassis. 

Har en kamerat som faktisk vurderer denne ideen, med å bygge om en liten del av sitt jorde (det har dårlig avkastning pga skygger fra trær han ikke får lov til å kappe) til hurtiglading, og go-kart-utleie med elektriske karter som ligger perfekt til bare noen hundre meter fra E-18, og han har lett tilgjengelig strøm der på høy effekt. 

Hadde jeg hurtigladet der med familien på vei til hytta? Definitivt. ? 

Men det koster jo sitt, og kommer jo med sin risiko. Litt vanskelig å vite om go-kart utleie kunne kryss-subsidiert hurtiglading nok til at det ville vært lønnsomt. Men det hadde vært lattis å bare kjørt "community races" hver time f.eks med turneringer basert på folk som uansett stod og hurtigladet.  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, oophus3do said:

Ja, det blir veldig spennende med et skifte i motorsporten nå. Jeg tipper at vi kommer til å se en masse ny type motorsport i tillegg, nettopp fordi man kan utvikle sporten mye enklere, med baner som plutselig kan settes opp midt i byen liksom, pga db begrensninger som er ekstremt mye enklere å løse. 

Hvor mye bråker dem liksom? Maks 60-70 db om man har alle 4 hjulene som glipper i ei sving? 

En fordel med kjappe SW begrensninger er jo at man kan balansere sportene mye enklere, og inngangsprisen for å starte vil også være mye billigere. Du kan kjøpe den samme karten som topp-klassen bruker, og kjøre "junior-klasse" liksom bare på ei mindre chassis. HW kan stort sett være det samme med SW begrensninger som man bare flytter over etterhvert som man vokser til ny chassis. 

Har en kamerat som faktisk vurderer denne ideen, med å bygge om en liten del av sitt jorde (det har dårlig avkastning pga skygger fra trær han ikke får lov til å kappe) til hurtiglading, og go-kart-utleie med elektriske karter som ligger perfekt til bare noen hundre meter fra E-18, og han har lett tilgjengelig strøm der på høy effekt. 

Hadde jeg hurtigladet der med familien på vei til hytta? Definitivt. ? 

Men det koster jo sitt, og kommer jo med sin risiko. Litt vanskelig å vite om go-kart utleie kunne kryss-subsidiert hurtiglading nok til at det ville vært lønnsomt. Men det hadde vært lattis å bare kjørt "community races" hver time f.eks med turneringer basert på folk som uansett stod og hurtigladet.  

Vært på husman karting? Koster 220kr for å kjøre i 7 minutter. Har man 10 nye karter i sving hver 7 minutt renner pengene inn i kassa.

Har vel en 60 millioner i driftsinntekter årlig der.

Det lønner seg nok.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (Akkurat nå):

Vært på husman karting? Koster 220kr for å kjøre i 7 minutter. Har man 10 nye karter i sving hver 7 minutt renner pengene inn i kassa.

Har vel en 60 millioner i driftsinntekter årlig der.

Det lønner seg nok.

Joda, men det fordrer at man har folk inn for å kjøre go-kart hele tiden. Men det er jo litt derfor jeg har anbefalt å kanskje skulle bygge det til en hurtigladingsplass i tillegg. Han er i ferd med å undersøke hvor enkelt dette egentlig er å få til som en privat-aktør i det markedet. Så får se hvordan det går. Akkurat nå er det nok bare ei liten "drøm" for et område han ikke tjener så mye penger på. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, oophus3do said:

Joda, men det fordrer at man har folk inn for å kjøre go-kart hele tiden. Men det er jo litt derfor jeg har anbefalt å kanskje skulle bygge det til en hurtigladingsplass i tillegg. Han er i ferd med å undersøke hvor enkelt dette egentlig er å få til som en privat-aktør i det markedet. Så får se hvordan det går. Akkurat nå er det nok bare ei liten "drøm" for et område han ikke tjener så mye penger på. 

Ja er alltid mye folk å kø der. Klarte akkurat å skvise inn ett heat sist jeg var der og det var da 4 timer til det var ny sjanse.

Men man må vite at det er ett marked for det ja. De har jo ett genialt appsystem da så du kan sammenligne din tid mot andre sine osv. Morro underholdning når man drar derifra.

Her jeg bor i Tromsø må man kjøre nermere 3 timer til nærmeste gocartbane. Men man gjør det jo allikevel for å få kjørt litt.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap skrev (15 timer siden):

"En rallybil koster 18 millioner "   !!  ?

  Lyden  fra elbilen gav jo greit inntrykk av fart, etter min mening. 

Hvis man vil ha annen lyd  styrt av fart/ytelse burde ikke det være noe problem. Man kan investere mye  i et bra lydanlegg før man kommer opp i 18 millioner.

Jeg som trodde de konkurrerte på tid, ikke lydnivå, så naiv jeg har vært! :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...