Gå til innhold

What is truly scandinavian?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
21 hours ago, Camlon said:

Problemet med den tankegangen er at hvis Norge skulle få problemer så vil du miste tiltro til samfunnet. 

Det et samfunn trenger er at folk som er stolt av samfunnet sitt uansett om de har råd til gode helseordninger eller ikke og som føler en interesse av å beskytte sitt eget samfunn. Med andre ord man trenger litt nasjonalisme.

Et eksempel på norsk nasjonalisme kan vi se på 17 mai. Vi feirer ikke våre sosialordninger, vi feirer Norge som nasjon.

Så problemet med å ha et mer nyansert bilde av landet Norge, er at man ikke står blindt beredt til forsvar av nasjonen?
Det har du nok rett í, men en slik tiltro er jo heller ikke uten problemer.
For ordens skyld er jeg ikke stolt av at norge har råd til gode helse- (og sosial-) ordninger, men at
 vi har dem, og at de er utformet slik de er.

Men ja, jeg er nok ikke instinktivt villig til å dø for Norge, og jeg forstår jo at det er lite fordelaktig for landets del.
Likevel var oppveksten tilstrekkelig preget av grandiose fortellinger om Norsk herlighet, uten at resultatet ble noen nyttig grad av nasjonalisme, men det er mulig det kun er jeg som feiler på individnivå.

21 hours ago, Camlon said:

Det er fordi det er ikke reklame, det er ment som politisk propaganda.

Så SAS vil ikke reklamere for produktet sitt, de vil bruke sin dyrkjøpte tid på propaganda?
Greit nok at det er propaganda i tillegg, men det er vel tilfelle for det meste av reklame, det kan jo kalles propaganda når H&M kliner opp disse kroppsidealene sine, når Tine påstår kuene sine er så glade for å gi oss melken sin, når Equinor sier de bryr seg om fremtiden etc.
Dessuten er det vel propaganda man måtte benyttet seg av om man skulle fått denne villige forsvars-effekten du etterlyste innledningsvis også?
Noam Chomsky sier at et fritt samfunn er langt mer avhengig av propaganda enn et totalitært samfunn.

Nå synes jeg sikkert reklamen var like teit som alle andre, jeg synes all reklame er teit.
Men det er nok bare resultatet av en markedsføringsgjeng som har overbevist ledelsen om at dette er 'nå' og vil sette SAS i et godt lys, slik at folk dør etter å benytte seg av tilbudene deres etc.
Don't ascribe to malice what can be plainly explained by incompetence.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Atib Azzad said:

Så SAS vil ikke reklamere for produktet sitt, de vil bruke sin dyrkjøpte tid på propaganda?

Ja, det er helt riktig. 

Men hvorfor skulle de gjøre det? Fordi videoen var ikke til oss forbrukere. Den var laget for å vise at SAS har gode verdier og det gir visse fordeler relatert til å skaffe seg avtaler. Hadde ikke noen høyreaktivister dratt opp reklamen og gjort den populær på nettet, så hadde vi aldri sett den.

Spør deg heller, hvorfor skulle de bruke sin dyrkjøpte tid på å lage en reklame som enhver fokusgruppe ville fortelle dem er helt elendig?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Atib Azzad said:

Kan du utdype?

Et eksempel på slike avtaler kan vi se når PewDiePie gikk ut og sa han skulle donere $50000 dollar til ADL på hans 100 millioner unbox video. Han hadde også en reklame for Honey.

Han visste at det ikke ville bli populært, men han gjorde det allikavel. Det var fordi han hadde hadde en svært lukrativ reklameavtale med Honey og de ba han donere $50000 dollar til ADL.

 

Lenke til kommentar

Hm. Så dette kupong-firmaet ønsket å profilere ADL ved å la den populære videobloggeren gjøre en kontroversiell donasjon til ADL med honeys penger?
Så underlig.

Jeg spurte meg selv om det spørsmålet du nevnte i forrige post, og er egentlig ikke overbevist om at alle fokusgrupper ville forkastet reklamen.
Den gjentar jo egentlig et (litt bommende og irrelevant) poeng, som gjerne gjøres i forbindelse med innvandring.
Jeg har ofte hørt denne fortellingen, og selv om jeg ikke synes poenget er utpreget godt (skulle innvandring automatisk vært dårlig, dersom kjøttboller fks. faktisk opprinnelig var svenske?) har jeg aldri opplevd at noen blir utpreget provosert over forslaget.
'ill-advised'-reklamer, kommer hele tiden.

Uten at jeg skal påstå det ikke stemmer/stemmer, at det egentlig dreier seg om noe annet, slik du foreslår.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om reklamen er meget bra etter min mening, traff den ikke "bredden av folk flest" godt nok. Det viser reaksjonene på sosiale medier. Tastaturkrigerne er lette å krenke, det overreageres voldsomt, men de er også potensielle SAS-kunder og en del av målgruppen.

Opplever ikke påstanden om at ingenting er skandinavisk som mer enn et litt morsomt premiss for budskapet om å reise og ta kulturen hjem. Det er ikke mer provoserende enn at jeg kjøper det som et artig tankeeksperiment. 

Strategien om å fortelle oss om at "vi er det vi er fordi vi har reist" er glimrende, det var nok språket som ble for drøyt for de av oss med sterkest usikkerhet rundt egen kulturidentitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Selv om reklamen er meget bra etter min mening, traff den ikke "bredden av folk flest" godt nok. Det viser reaksjonene på sosiale medier. Tastaturkrigerne er lette å krenke, det overreageres voldsomt, men de er også potensielle SAS-kunder og en del av målgruppen.

Opplever ikke påstanden om at ingenting er skandinavisk som mer enn et litt morsomt premiss for budskapet om å reise og ta kulturen hjem. Det er ikke mer provoserende enn at jeg kjøper det som et artig tankeeksperiment. 

Strategien om å fortelle oss om at "vi er det vi er fordi vi har reist" er glimrende, det var nok språket som ble for drøyt for de av oss med sterkest usikkerhet rundt egen kulturidentitet.

Jeg bare siterer ditt innlegg så det ikke blir borte. Det er verdt å spare.

Usikkerhet om egen kulturidentitet? hehe.

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Selv om reklamen er meget bra etter min mening, traff den ikke "bredden av folk flest" godt nok. Det viser reaksjonene på sosiale medier. Tastaturkrigerne er lette å krenke, det overreageres voldsomt, men de er også potensielle SAS-kunder og en del av målgruppen.

Opplever ikke påstanden om at ingenting er skandinavisk som mer enn et litt morsomt premiss for budskapet om å reise og ta kulturen hjem. Det er ikke mer provoserende enn at jeg kjøper det som et artig tankeeksperiment. 

Strategien om å fortelle oss om at "vi er det vi er fordi vi har reist" er glimrende, det var nok språket som ble for drøyt for de av oss med sterkest usikkerhet rundt egen kulturidentitet.

Reklamen er objektivt sett ikke bra, hvis du synes reklamen er meget bra, så ser den ut til å treffe den snevre målgruppen du tilsynelatende tilhører(?).

Det har kommet masse legitim og konstruktiv kritikk fra de fleste kanter. Det er en bred enighet om at det ikke var en god reklame.

Det SAS gjorde, ubevisst eller ikke, var å appellere til en relativt liten gruppe, dog noe større i Sverige, som mener at skandinavisk kultur er underlegen "utenlandsk" kultur. Noen har også hevdet at vi ikke har noen kultur som er verdt å ta vare på.

Mona Sahlin er kjent for dette utspillet:

Sitat

Jag har ofta fått den frågan men jag kan inte komma på vad svensk kultur är. Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana ’töntiga’ saker.

Reklamen, spesielt den opprinnelige versjonen, gir assosiasjoner til dette utspillet, som er så historieløst som det kan få blitt.

Som jeg nevner tidligere i tråden så kunne SAS brukt kultur til å promotere reise, på en positiv og inkluderende måte.

Alle skjønner at kulturer låner av hverandre, det har vi gjort i tusenvis av år, og det kommer vi alltid til å gjøre. Menneskeheten hadde ikke vært der den er i dag hvis vi ikke hadde delt ideer med hverandre.

Budskapet reklamen formidler er noe alla dette: "Skandinavia er kjedelig og uoriginalt, reis ut av landet med SAS og opplev ordentlig kultur."

Jeg vet ikke om dette var hensikten, jeg tror ikke det, men av en eller annen grunn så ser de ut til å ha blitt litt fartsblinde i prosessen, og skjønte ikke hvordan reklamen ville bli tolket av hvermansen.

Jeg tror de mente å få fram at "utlandet" er et spennende sted og pepre reklamen med litt interessante fakta, men de feilet totalt med sammensetningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (6 minutter siden):

Reklamen er objektivt sett ikke bra, hvis du synes reklamen er meget bra, så ser den ut til å treffe den snevre målgruppen du tilsynelatende tilhører(?).

Det har kommet masse legitim og konstruktiv kritikk fra de fleste kanter. Det er en bred enighet om at det ikke var en god reklame.

Jeg synes reklamen var bra etter min mening. Jeg likte den. Hva skjønner du ikke med det? I innlegget mitt skriver jeg også at den ikke traff bredt nok. Er helt enig i at det har kommet masse god og legitim kritikk av filmen, fra flere kanter. Men hva den objektivt er og ikke er opp mot målgruppene har lite å gjøre med min personlige mening.

Er ikke enig i at reklamen hevder skandinavisk kultur er underlegen "utenlandsk" kultur. Den er det man selv gjør den til, og personlig fikk jeg ikke de assosiasjonene i det hele tatt.

Lenke til kommentar

En ting som er litt skremmende - er at svensk media, SAS osv gikk ut i fra at folk flest ikke synes Sverige har noen kultur. Det helt fjerne utsagnet av Mona Salin - hun er ikke alene om å uttale seg på denne måten - er noe man i regjering osv har etablert for mange år siden.

Det kommer av det som er nevnt tidligere her i tråden - er du glad i Sverige, stolt svenske så er du nasjonalist - og nasjonalister er nazister og rasister. Samme som jeg nevnte her tidligere, da kom brunbeisingen etter et par innlegg.

Derfor gikk SAS og blant annet Aftonbladet ut i fra at når reklamefilmen ble kritisert - så var det høyreekstreme og russiske (?) som sto bak.

https://www.nrk.no/norge/dette-skjedde-etter-den-omstridte-sas-reklamen-1.14901920

De forsto ikke at det var noen svensker som var stolte over å være svenske - unntatt en liten gjeng med høyreekstreme da.

Tenk å være så inne i en eller annen fjern boble at man ikke har peiling på hva folket synes og tenker. 

Lenke til kommentar
44 minutes ago, Mr_Spock said:

Det kommer av det som er nevnt tidligere her i tråden - er du glad i Sverige, stolt svenske så er du nasjonalist - og nasjonalister er nazister og rasister. Samme som jeg nevnte her tidligere, da kom brunbeisingen etter et par innlegg.

Det er ingen som har påstått dette.
Kun du som påstår at folk har påstått dette, selv etter de understreket at det ikke var det de sa.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

Er ikke enig i at reklamen hevder skandinavisk kultur er underlegen "utenlandsk" kultur. Den er det man selv gjør den til, og personlig fikk jeg ikke de assosiasjonene i det hele tatt.

Det er ikke det jeg sier heller, mulig det ikke var helt tydelig. Reklamen gir assosiasjoner til verdenssynet til Mona Sahlin og hennes meningsfeller. Reklamen sier ikke implisitt at vår kultur er "underlegen", men den spiller på de samme strengene til de som faktisk mener det.

 

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (20 minutter siden):

Det er ikke det jeg sier heller, mulig det ikke var helt tydelig. Reklamen gir assosiasjoner til verdenssynet til Mona Sahlin og hennes meningsfeller. Reklamen sier ikke implisitt at vår kultur er "underlegen", men den spiller på de samme strengene til de som faktisk mener det.

 

Partileder Ebba i innlegget over tar også opp dette:

Sitat

Bland vissa myndighetspersoner, partier och definitivt på en och annan redaktion har det länge varit en sorts statusmarkör att markera ointresse för det svenska eller nordiska.

Tror man må være litt kjent med svenske forhold for å få med seg dette. I Sverige er det en veldig, veldig stor forskjell hvordan ting foregår i regjering/media - og hva du hører når du snakker med svensker og besøker svenske diskusjons forum. Mye større enn her.

Derfor prøvde for eksempel flere svenske aviser å bortforklare den negative responsen, med at det var et koordinert angrep fra høyreekstreme/boter og russland - de forsto rett og slett ikke at majoriteten av svensker er stolte av å være svensker. Dislikes og negative kommentarer var folk som viste hva de syntes. Selvhat og selvpisking er ikke et kjennetegn blant skandinaver.

Forklaringen avisene kom med om dette har vist seg etterpå å være falske - bildene av angrepet viste ikke det avisene forklarte.

Edit: Jeg kjenner godt til hvordan ting fungerer i Sverige - men skulle gjerne hatt noen inntrykk om hvordan Danskene forholder seg til dette, noen som frekventer dansk media og godt besøkte forum her?

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 time siden):

Derfor prøvde for eksempel flere svenske aviser å bortforklare den negative responsen, med at det var et koordinert angrep fra høyreekstreme/boter og russland

Jeg trodde det var snakk om et "hackerangrep", jeg. Typ DDoS ellerno. Er det kommentarfeltene angrepet dreier seg om?

Lenke til kommentar
frohmage skrev (Akkurat nå):

Jeg trodde det var snakk om et "hackerangrep", jeg. Typ DDoS ellerno. Er det kommentarfeltene angrepet dreier seg om?

Nei, SAS og svenske medier hevdet de var under angrep, i hovedsak fra høyreekstreme russere, fordi det var så mange negative kommentarer og folk som hadde trykket "tommel ned" på reklamen deres, de var ikke under direkte angrep fra hackere.

Igjen, enkelte i ledelsen til SAS ser ut til å totalt mangle gangsyn !

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...