Gå til innhold

What is truly scandinavian?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (5 timer siden):

Det er ikke det jeg sier heller, mulig det ikke var helt tydelig. Reklamen gir assosiasjoner til verdenssynet til Mona Sahlin og hennes meningsfeller. Reklamen sier ikke implisitt at vår kultur er "underlegen", men den spiller på de samme strengene til de som faktisk mener det.

 

 

Og spørsmålet blir jo videre om dette er helt tilfeldig og skal det sees som en helt tilfeldig glipp at reklamen tilfeldigvis gikk dette budskapets ærend, eller bør en ta innover seg at reklamen til dels kommuniserer et slikt verdensbilde. Jeg regner med at det ikke er tilfeldig at de faktisk bruker så mye tid på å snakke ned det skandinaviske, heller enn å vie hele reklamen til å snakke opp kulturutvekslingen. 

Jeg tror rett og slett en har overvurdert hvor godt "politisk korrekthet", i form av en missforstått form for selvkritikk og vestlig ydmykhet/skam, egentlig selger og er utbredt i befolkningen.  

Lenke til kommentar

Har lest en del danske aviser og kommentarfelt nå - og de er stort sett like oppgitt som her og i Sverige, legger merke til at danskene også har lagt merke til denne selvforakten og selvpiskingen visse i Sverige står for:

Sitat

”Vi har hørt den slags fra især Sverige i efterhånden mange år. Den kulturelle, akademiske og politiske elite har længet hyldet de idéer.”

Dette som Ebba nevnte - det med Mona Salin osv.

https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/kritik-sas-reklame-er-et-ekko-af-1990erne

en annen artig kommentar:

https://www.berlingske.dk/kommentatorer/den-naesten-sandfaerdige-historie-om-sas-reklamens-tilblivelse

 

Lenke til kommentar
On 2/13/2020 at 2:30 PM, Atib Azzad said:

men det er vel tilfelle for det meste av reklame, det kan jo kalles propaganda når H&M kliner opp disse kroppsidealene sine, når Tine påstår kuene sine er så glade for å gi oss melken sin

Når H&M kliner opp kroppsidealene sine?
H&M bruker jo selvfølgelig modellene som de tror vil få flest mulig til å kjøpe produktene.
De kunne vel teknisk sett ha vist klærne sine på en pappmodell, men da ville ikke klærne deres sett like bra ut.
Sist jeg sjekket har ikke H&M gitt uttrykk for hva som er idelle kroppsidealer, og de bruker også ikke-syltynne modeller.
https://www2.hm.com/en_gb/ladies/shop-by-product/hm-plus.html

Og strengt tatt er vel kuene glad når de blir melket p.g.a de får vekk melkesprengen. 

Endret av debattklovn
Lenke til kommentar

OK, så bli vel konklusjonen at alle kulturer er underlegne og egentlig ikke finnes? Sporer man enkelt-komponenter i kulturer tilbake så kan en si at det finnes lite originalt i alle kulturer. Men er det politisk korrekt å lage en kampanje på at f.eks. kinesere, indere, arabere, persere, tyrkere og afganere ikke finnes? Samene finens vel heller ikke? Bare tyverier hele greia? ?  Et års opphold i sameland og så er man same pr definisjon? Og historien til samene er bare en oppkonstruert fortelling? 

Jeg for min del finnes heller ikke. Jeg består mest av vann, litt karbon, nitroget etc. Blir jeg kjørt i en hurtig-mixer så blir det bare jørme som er mitt egentlige jeg. Lite å identifisere seg med ?

Endret av lada1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 hour ago, lada1 said:

OK, så bli vel konklusjonen at alle kulturer er underlegne og egentlig ikke finnes??

?

Hvorfor er det så viktig å rangere kulturer slik du nå impliserer med "underlegen"?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
3 minutes ago, Geirr said:

Sverige minner mer og mer på et dystopisk selvutslettende samfunn.

Bestilte nettopp diverse flybilletter for reiser den neste måneden. Flyr vanligvis med SAS, denne gangen ble det 100% Norwegian. Håper riktig mange andre følger det eksempelet.

Hva skjedde med ytringsfriheten?

Lenke til kommentar
14 minutes ago, PingEnt said:

Hva skjedde med ytringsfriheten?

Ingen, inkludet undertegnede, nekter SAS å ytre seg. Det har vel aldri vært slik at ytringer ikke kan medføre konsekvenser? Denne ytringen medførte at SAS tapte noen tusenlapper i omsetning på meg. Neste måned blir det ytterligere tusenlapper.

Lenke til kommentar

Det som er synd er at de gamle norske verdiene er i ferd med å forsvinne. Vi var et land med isolerte bygdesamfunn som hadde få offentlige sikkerhets nettverk. Folk måtte hjelpe hverandre. Brant huset opp kom naboer og bygget det opp igjen. Døde husdyra hjalp naboer med å skaffe nye. Folk i bygdene stolte på hverandre og hjalp hverandre. De visste at om de ikke gjorde dette ville de bli de neste som ble rammet av brann,ras eller storm. Det var også helt naturlig at når det kom besøk fra andre steder at disse skulle få husrom og mat. 

Det var disse tingene som ble nevnt i reiseskildringer som engelskmenn og andre europeere som reiste gjennom Norge for flere hundre år siden observerte. Mat og klesdrakter var så ymse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
13 minutes ago, Geirr said:

Ingen, inkludet undertegnede, nekter SAS å ytre seg. Det har vel aldri vært slik at ytringer ikke kan medføre konsekvenser? Denne ytringen medførte at SAS tapte noen tusenlapper i omsetning på meg. Neste måned blir det ytterligere tusenlapper.

Og det er vel akkruat det venstresiden har argumentert for tidligere når folk fra den andre siden har kommet med negative ytringer som har fått konsekvenser. Men da har høyresiden ropt ytringsfrihet ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
12 minutes ago, Trestein said:

Det som er synd er at de gamle norske verdiene er i ferd med å forsvinne. Vi var et land med isolerte bygdesamfunn som hadde få offentlige sikkerhets nettverk. Folk måtte hjelpe hverandre. Brant huset opp kom naboer og bygget det opp igjen. Døde husdyra hjalp naboer med å skaffe nye. Folk i bygdene stolte på hverandre og hjalp hverandre. De visste at om de ikke gjorde dette ville de bli de neste som ble rammet av brann,ras eller storm. Det var også helt naturlig at når det kom besøk fra andre steder at disse skulle få husrom og mat. 

Det var disse tingene som ble nevnt i reiseskildringer som engelskmenn og andre europeere som reiste gjennom Norge for flere hundre år siden observerte. Mat og klesdrakter var så ymse.

Det gamle samfunnet hadde også ting som husmenn og ættestup. Ikke alt var roser.

Lenke til kommentar
1 minute ago, PingEnt said:

Og det er vel akkruat det venstresiden har argumentert for tidligere når folk fra den andre siden har kommet med negative ytringer som har fått konsekvenser. Men da har høyresiden ropt ytringsfrihet ;)

"Andre siden"? Jeg tilhører hverken høyre- eller venstresiden. Det går faktisk an å mene at det eksisterer skandinavisk kultur uten at en er høyreekstrem. Noe vel også antall "dislikes" på Youtube viser.....

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (5 minutter siden):

Det gamle samfunnet hadde også ting som husmenn og ættestup. Ikke alt var roser.

Vi var ikke veldig rike. Ættestup tror jeg er lite vanlig. Har søkt mye på nettet om dette og det var ikke veldig vanlig. Husker en film jeg så som barn om dette på 70-tallet. Fant ut at filmen var sendt en gang i 1976 på NRK.

Husmenn var nok vanlig. Kårshus og kårbolig også. Vi hadde også drenger og tjeneste folk som stort sett jobbet for maten.

Forskjellen var at i andre deler av verden ble folk ofte tiggere og tyver når de havnet i en slik situasjon. Jeg vil påstå at Norge hadde bedre ordninger og lover for slikt. Folk gikk på lengd og de som var bemidlet måtte ta seg av fattige i en slags omgangs ordning.

Et annet fenomen var at det var ekstremt skjelden at reisende ble utsatt for tyverier og vold. Dette var mere vanlig i andre deler av verden. Sannsynligvis et resultat av ordninger beskrevet ovenfor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Trestein said:

Vi var ikke veldig rike. Ættestup tror jeg er lite vanlig. Har søkt mye på nettet om dette og det var ikke veldig vanlig. Husker en film jeg så som barn om dette på 70-tallet. Fant ut at filmen var sendt en gang i 1976 på NRK.

Husmenn var nok vanlig. Kårshus og kårbolig også. Vi hadde også drenger og tjeneste folk som stort sett jobbet for maten.

Forskjellen var at i andre deler av verden ble folk ofte tiggere og tyver når de havnet i en slik situasjon. Jeg vil påstå at Norge hadde bedre ordninger og lover for slikt. Folk gikk på lengd og de som var bemidlet måtte ta seg av fattige i en slags omgangs ordning.

Et annet fenomen var at det var ekstremt skjelden at reisende ble utsatt for tyverier og vold. Dette var mere vanlig i andre deler av verden. Sannsynligvis et resultat av ordninger beskrevet ovenfor.

At det var bedre enn andre land betyr ikke at det var bra. Vi har utviklet oss i en positiv retning. Vær glad for det.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (1 minutt siden):

At det var bedre enn andre land betyr ikke at det var bra. Vi har utviklet oss i en positiv retning. Vær glad for det.

Det vi snakker om er hva som var unikt for den scandinaviske kulturen. I Europa var det veier og mye rare folk som ferdes. Dette gjorde dem mere reservert ovenfor fremmede og mere på vakt for tyverier osv. Dette var ulikt i Norge fordi det ikke fantes veier og det var ekstremt få mennesker som reiste rundt. Stort sett embedsfolk som ble rodd rundt i fjordene.

Ang ættestup så er nok dette en myte basert på feilaktig oversettelse av islamske sagaer.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ættestup

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Trestein said:

Det vi snakker om er hva som var unikt for den scandinaviske kulturen. I Europa var det veier og mye rare folk som ferdes. Dette gjorde dem mere reservert ovenfor fremmede og mere på vakt for tyverier osv. Dette var ulikt i Norge fordi det ikke fantes veier og det var ekstremt få mennesker som reiste rundt. Stort sett embedsfolk som ble rodd rundt i fjordene.

Ang ættestup så er nok dette en myte basert på feilaktig oversettelse av islamske sagaer.

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Ættestup

Ikke fantes veier i Norge? Hvilken tidsperiode snakker du om nå?

 

Islamske sagaer? Håper du mener islandske.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (37 minutter siden):

Og det er vel akkruat det venstresiden har argumentert for tidligere når folk fra den andre siden har kommet med negative ytringer som har fått konsekvenser. Men da har høyresiden ropt ytringsfrihet ;)

? hva har dette med ytringsfrihet å gjøre? Er det noen som har krevd at de ikke skal ytre seg?

Fortell

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...