Gå til innhold

Lad elbilen på motorveien i 130 km/t – og seks andre ladeteknikker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mange er kritiske til hydrogen men jeg tror det er fremtiden og at el biler bare er et av leddene til overgangen, med hydrogen så slipper du vekt problemet som er med batterier og det er 100% utslippsfritt. NEL gjør en fantastisk jobb for fremtiden og jeg tipper at selskapet kommer til å bli like stort som Equinor en dag.

  • Liker 1
Skrevet

Problemet med hydrogen er at det har ekplosjonfare, og at prisene omtrent blir samme nivå som biodisel.

Så er vel det bedre på tyngere kjøretøy.

Problemet med elbiler er batteri\ladning og kostnaden til bilene er høyere.

Skrevet
eivindl skrev (10 minutter siden):

Mange er kritiske til hydrogen men jeg tror det er fremtiden og at el biler bare er et av leddene til overgangen, med hydrogen så slipper du vekt problemet som er med batterier og det er 100% utslippsfritt. NEL gjør en fantastisk jobb for fremtiden og jeg tipper at selskapet kommer til å bli like stort som Equinor en dag.

Kritikken er der fordi du bruker mye energi på å lage hydrogen og du får mye dårligere energiutnyttelse igjen når du skal få elektrisk framdrift fra hydrogenet. Energi som du like gjerne kunne bare dyttet inn i et batteri på en elbil.

  • Liker 2
Skrevet

Utrolig hvor mange ganger man må ramse opp alle ulempene med hydrogen før det siger inn. Dere begynner å bli en ganske liten gruppe nå...

  • Liker 4
Skrevet
Just now, eivindl said:

Når vi snakker om energi tyver så er det elbiler, du taper mye energi når bilen veier 2 tonn ekstra og det går utover veiene.

No driv du og sykle. Ein ioniq vege jo 1.4 tonn. BMW i3 er 1.2 tonn. Model 3 Long Range er 1.7 tonn. Ikkje spektakulært tunge biler.

  • Liker 2
Skrevet
Junkers skrev (10 minutter siden):

Utrolig hvor mange ganger man må ramse opp alle ulempene med hydrogen før det siger inn. Dere begynner å bli en ganske liten gruppe nå...

Hvilke ulemper?
En kan lage hydrogen av overskuddstrøm

Gass har blitt brukt i mange år, og det er vel ingen biler som har eksplodert?

  • Liker 2
Skrevet
Drunkenvalley skrev (Akkurat nå):

No driv du og sykle. Ein ioniq vege jo 1.4 tonn. BMW i3 er 1.2 tonn. Model 3 Long Range er 1.7 tonn. Ikkje spektakulært tunge biler.

Min fossilbil veier 2.2 tonn..

  • Liker 1
Skrevet

For hydrogen så er det jo prisen da.

Stod i en annen artikkel om Asko sine hydrogen lastebiler at markedsprisen per kg var 90,- Det er jo ikke akkurat billig.

Neste element er jo også ting som brannsikkerhet. Hva om det stod 25 hydrogenbiler med 5kg hydrogen i hver bil i parkeringshuset på Sola når dette brant? Hva er konsekvenser og fare med brann i hydrogen biler?

  • Liker 2
Skrevet
1 minute ago, Roger Hansen said:

For hydrogen så er det jo prisen da.

Stod i en annen artikkel om Asko sine hydrogen lastebiler at markedsprisen per kg var 90,- Det er jo ikke akkurat billig.

Neste element er jo også ting som brannsikkerhet. Hva om det stod 25 hydrogenbiler med 5kg hydrogen i hver bil i parkeringshuset på Sola når dette brant? Hva er konsekvenser og fare med brann i hydrogen biler?

Det spørs selvsagt på hvordan bilen er bygget opp og hva slags sikkerhetstiltak som er satt inn. Teknologien jeg har hørt mest om er den som trigger en sikkerhetsventil som brenn opp hydrogenet ved å sende det ut i kontrollerte mengder.

Skrevet
eivindl skrev (1 minutt siden):

Det spørs selvsagt på hvordan bilen er bygget opp og hva slags sikkerhetstiltak som er satt inn. Teknologien jeg har hørt mest om er den som trigger en sikkerhetsventil som brenn opp hydrogenet ved å sende det ut i kontrollerte mengder.

Som alle tanker har

Selv lufttanker har slike ventiler

  • Liker 2
Skrevet (endret)
17 minutes ago, Dubious said:

Gass og Hydrogen bør være forbudt i parkeringshus og det må bli påbudt med sprinkleranlegg

Gassdrevne biler er i alle fall noen steder forbudt i parkeringshus. Ved nedkjøring til parkeringskjelleren til Vestby Storsenter henger det et skilt at gassdrevne kjøretøy ikke er tillatt. (Har ikke den eksakte ordlyden i hode).

Endret av trikola
skiveleif
  • Liker 2
Skrevet
29 minutes ago, Junkers said:

Utrolig hvor mange ganger man må ramse opp alle ulempene med hydrogen før det siger inn. Dere begynner å bli en ganske liten gruppe nå...

Men batterier har absolutt ingen ulemper og det er derfor det ikke lenger finnes diesel og bensindrevet utstyr.... vent litt.

Prøv å forstå at batterier har begrenset bruk. Det er ikke mulig å erstatte alle applikasjoner der vi trenger transportabel energi med batterier, både fordi det er begrenset hvor mye batterier vi kan lage og fordi batterier er store og tunge. Batterier fungerer greit i småbiler siden de egentlig har veldig begrenset behov for energi. De bruker stort sett ikke mer enn 10-20kWh pr. dag som er overkommelig. For veldig mange andre applikasjoner trenger du å kunne transportere vesentlig mye mer, da skalerer batteriene dårlig, og vi må ha noe annet. Pr. i dag er dette annet diesel, tungolje, parafin etc. Dette vil vi helst bort fra, da trenger vi alternativer. Hydrogen er ett slikt alternativ som kan fungere der batterier ikke gjør det. 

  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...