Jump to content
Redaksjonen.

Lad elbilen på motorveien i 130 km/t – og seks andre ladeteknikker

Recommended Posts

11 minutes ago, oophus3do said:

Er nettopp den og flere andre jeg brukte som utgangspunkt? Du finner jo tall på flere modeller også om du vil. Ta gjerne med SUV'er også. 

Det er jo åpenbart ikkje tala du har brukt, gitt at tala ikkje stemmer med nokon du har funni opp.

Edited by Drunkenvalley
  • Like 1

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (1 minutt siden):

Nei, løsningen er større batterier, mer effektive biler og høyere ladeeffekt. Det kalles fremskritt, beveger seg gjerne fremover..

Mer frakt av råmateriale til batteriproduksjon, mer CO2 utslipp, og dyrere hurtiglading. Ok. 

Problemet er energitetthet. Du trenger mye mer energitetthet slik at batteriene kan være mindre, men lades kjappere. Dog det vil fremdeles kreve ei dyrere pris for hurtiglading. Mer effekt = dyrere pris. 

Kahuna skrev (2 minutter siden):

Er dette vanlige bruksscenarioer du beskriver her? Er det en stor del av jordas bilførere som hyppig tar sånne turer?

Sånn med tanke på at bilkjøp ofte kommer med hensyn til slike behov, så er det viktig ja, selv om det ikke utføres hver dag. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Det er jo åpenbart ikkje tala du har brukt, gitt at tala ikkje stemmer med nokon du har funni opp.

Jeg kom jo med mattestykket for deg som beskriver nøyaktig det samme som det du mener jeg "fant opp"??

Gjør det selv da vell? Hva kommer du frem til selv? 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Annonse
7 minutes ago, oophus3do said:

Jeg kom jo med mattestykket for deg som beskriver nøyaktig det samme som det du mener jeg "fant opp"??

Gjør det selv da vell? Hva kommer du frem til selv? 

Første problemet er jo at du drog tala dine rett ut av rævva, og må finne på ren fiksjon for å få tala dit du vil. 🤣For kven i alle fuckings dager klager over rekkevidde, og så kjører til ein har kun 10% rekkevidde, og lader til kun 80%?

Om du kan lada til 80% og har nok, så har du vel per definisjon nok rekkevidde?

Ta og pell deg under brua igjen til du har evne til å føra ein ærleg samtale.

Edited by Drunkenvalley
  • Like 1

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (5 minutter siden):

Mer frakt av råmateriale til batteriproduksjon, mer CO2 utslipp, og dyrere hurtiglading. Ok. 

Problemet er energitetthet. Du trenger mye mer energitetthet slik at batteriene kan være mindre, men lades kjappere. Dog det vil fremdeles kreve ei dyrere pris for hurtiglading. Mer effekt = dyrere pris

Batteriene utvikles kontinuerlig så de får høyere energitetthet, lages med lavere CO2-utslipp osv..

Hurtiglading er unntaket, stort sett vil biler lades sakte og billig. Den lille andelen som tross alt lades på hurtiglading trenger ikke være dyrt, selv om noen aktører jobber hardt for å prise seg ut er det andre som har langt lavere priser.

oophus3do skrev (7 minutter siden):

Sånn med tanke på at bilkjøp ofte kommer med hensyn til slike behov, så er det viktig ja, selv om det ikke utføres hver dag.

Har du noe relevant statistikk å komme med?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Drunkenvalley skrev (4 minutter siden):

Første problemet er jo at du drog tala dine rett ut av rævva, og må finne på ren fiksjon for å få tala dit du vil. 🤣For kven i alle fuckings dager klager over rekkevidde, og så kjører til ein har kun 10% rekkevidde, og lader til kun 80%?

Om du kan lada til 80% og har nok, så har du vel per definisjon nok rekkevidde?

Ta og pell deg under brua igjen til du har evne til å føra ein ærleg samtale.

Hæ? Jeg brukte jo tall fra din egen kilde. Som jeg selv brukte for mitt utgangspunkt i det argumente du siterte som du mente var tøys! 

Vis meg et regnskap som motsier meg, så kommer du jo noen vei. Dette er jo bare tøys fra ene enden til den andre kun pga du ikke forstår tallene? 

Har du noen sinne sett ei ladekurve? Eller se på 1,000 km utfordringene til TeslaBjørn? Hvordan lader han for å komme seg kjappest mulig frem til destinasjonen og de 1,000 kilometerne? Jo han lader aldri til over 80% fordi det tar for lang tid. Eier du egentlig en elbil selv? 

  • Like 2

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (6 minutter siden):

Batteriene utvikles kontinuerlig så de får høyere energitetthet, lages med lavere CO2-utslipp osv..

Hurtiglading er unntaket, stort sett vil biler lades sakte og billig. Den lille andelen som tross alt lades på hurtiglading trenger ikke være dyrt, selv om noen aktører jobber hardt for å prise seg ut er det andre som har langt lavere priser.

Hvor mye høyere energitetthet? Hvor mye mindre CO2-utslipp? Skal man starte å lage fabrikker ved gruvene og styre gruvene selv, eller hva mener du skal hjelpe på problematikken? 

Hurtiglading er unntaket for de fleste. Det vil ikke være unntaket for noen, og ergo et problem om ICE skal forbys. 

Kahuna skrev (11 minutter siden):

Har du noe relevant statistikk å komme med?

Hva mener du? Når du kjøper din bil, så ser du jo på behovet du har. Har du ei hytte 400 km fra hjemmet ditt, så kjøper du jo ei elbil med 400 km rekkevidde, selv om du kun utnytter den kapasiteten av batteriet i 2% av året? 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Drunkenvalley skrev (5 minutter siden):

Eg trur du er i dette biletet eg.

Så du kan ikke lage et regnestykke selv på det? 

Greit feigt å fjerne innholdet i det du siterer. Er det slik at du ikke vil at folk skal lese hva du svarer på? 

Edited by oophus3do
  • Like 2

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Hvor mye høyere energitetthet? Hvor mye mindre CO2-utslipp? Skal man starte å lage fabrikker ved gruvene og styre gruvene selv, eller hva mener du skal hjelpe på problematikken? 

Hurtiglading er unntaket for de fleste. Det vil ikke være unntaket for noen, og ergo et problem om ICE skal forbys. 

Her gikk det en kule varmt skjønner jeg. Ikke greit når iveren etter å snakke ned batterier tar over..

oophus3do skrev (3 minutter siden):

Hva mener du? Når du kjøper din bil, så ser du jo på behovet du har. Har du ei hytte 400 km fra hjemmet ditt, så kjøper du jo ei elbil med 400 km rekkevidde, selv om du kun utnytter den kapasiteten av batteriet i 2% av året?

Eksemplene dine virker litt rare.. 2% er *en* helg det, da burde du solgt hytta. Eller så kunne du tenkt at på akkurat denne turen så går det an å ta en pause/ladestopp. .

Det er selvfølgelig opp til hver enkelt hvor man setter grensa og hvor mye man vil betale for å dekke de sjeldne tilfellene. Min TM3 har rundt 75kWh batteri og det dekker de behov jeg har til daglig pluss de behovene som dukker opp litt sjeldnere. I praksis kan jeg regne med omveier og ekstra ladestopp 1-2 ganger i året. Skal jeg ha lenger rekkevidde må jeg ha en Model S og til 250k ekstra er ikke den ekstra rekkevidden alene verdt prisen for meg.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (11 minutter siden):

kke greit når iveren etter å snakke ned batterier tar over..

Og der ser du din tankefeil gang på gang. Jeg snakker ikke ned batterier, jeg viser til realiteten. Batterier er nydelig for det de løser, men det å løse alt klarer dem ikke. Som jo er grunnen til at man ser slike TU artikler som dette.

Kahuna skrev (11 minutter siden):

Eksemplene dine virker litt rare.. 2% er *en* helg det, da burde du solgt hytta.

Poenget er ikke 2 eller 10%. Poenget er at du kjøper en bil som takler nisje behovet til bilen. 

Kahuna skrev (11 minutter siden):

Det er selvfølgelig opp til hver enkelt hvor man setter grensa og hvor mye man vil betale for å dekke de sjeldne tilfellene. Min TM3 har rundt 75kWh batteri og det dekker de behov jeg har til daglig pluss de behovene som dukker opp litt sjeldnere. I praksis kan jeg regne med omveier og ekstra ladestopp 1-2 ganger i året. Skal jeg ha lenger rekkevidde må jeg ha en Model S og til 250k ekstra er ikke den ekstra rekkevidden alene verdt prisen for meg.

Her bekrefter du jo bare det jeg sier. Du som da har hatt råd til å kjøpe en nybil, må forstå at slike behov også er gjeldende for de som kun har 50,000 kr å bruke til bilkjøp. Når vil 50,000 kr være bra nok med dagens batterier å erstatte det behovet de idag fint kunne brukt for en 2005 VW Passat? Altså det vil ta noen år. Ergo så ser vi igjen behovet for og grunnen til det TU artikkelen omhandler. 

Lading i farta vil kunne fikse problemet med småbilene som koster det normale folk har råd til å bruke på en bil. Om f.eks BMW i3 i fremtiden kan erstatte tilsvarende bil i bruktbilmarkedet pga lading i fart, så ser man jo behovet og grunnen til å forske på det. Spørsmålet er bare om det er noe vits. Da fordrer man jo at skiftet skal ta hundrevis av år, fremfor å heller bruke andre midler som å diversifisere. La BEV være for behov der de er absolutt best, også har man PHEV eller FCEV for resten. 

Også går vi i full sirkel igjen og snakker om de 2 prosentene. De nisje behovene vil alltids være nisje behov. Men for mange er dem faktisk såpass viktige for kjøpet av bil, at de velger ICE fremfor BEV. 

 

Edited by oophus3do
  • Like 2

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (38 minutter siden):

Hurtiglading er unntaket for de fleste. Det vil ikke være unntaket for noen, og ergo et problem om ICE skal forbys.

Hva mente du egentlig her?

oophus3do skrev (9 minutter siden):

Her bekrefter du jo bare det jeg sier. Du som da har hatt råd til å kjøpe en nybil, må forstå at slike behov også er gjeldende for de som kun har 50,000 kr å bruke til bilkjøp. Når vil 50,000 kr være bra nok med dagens batterier å erstatte det behovet de idag fint kunne brukt for en 2005 VW Passat? Altså det vil ta noen år. Ergo så ser vi igjen behovet for og grunnen til det TU artikkelen omhandler.

Hva vil du egentlig frem til her? Tesla Model 3 er allerede i et prissegment som 'folk flest' har råd til. Altså den delen av 'folk flest' som kjøper nybil. 'Folk flest' kjøper jo bruktbil og de må uansett vente til TM3 kommer på bruktmarkedet.

Problemet med lading i fart er at det er for sent ute. Hva er utviklingstid for en 'Skoda Octavia Trolley-edition' tror du? Hva tror du den vil koste? Noen som helst sjans for at den kommer på markedet før ID4, eller 'Tesla Model 2'?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (14 minutter siden):

Hva mente du egentlig her?

Hurtiglading er unntaket for de fleste per idag, som har råd til elbil. Det vil ikke være det, om ICE forbys og alle må inn i dagens elbilpark med snitt-størrelsen på batteriene og ytelsene til snitt-elbilen. 

Kahuna skrev (16 minutter siden):

Hva vil du egentlig frem til her? Tesla Model 3 er allerede i et prissegment som 'folk flest' har råd til. Altså den delen av 'folk flest' som kjøper nybil. 'Folk flest' kjøper jo bruktbil og de må uansett vente til TM3 kommer på bruktmarkedet.

TM3 på bruktbilmarkedet vil jo ifølge de senere rapporter kunne komme med 95kW ladehastighet og 10% mindre kapasitet og effekt i batteriene. Så jeg tviler på at den vil slå godt ann i bruktbilmarkedet, når man har andre muligheter. Poenget er uansett at man skal kunne erstatte det som idag er en god bruktbil på markedet med en BEV som kan utfylle alle de samme behovene som f.eks en 2005 VW Passat gjør for en familie. Den situasjonen er man langt unna, og selv dagens nye elbiler klarer såvidt å fylle de behovene. 

Kahuna skrev (19 minutter siden):

Problemet med lading i fart er at det er for sent ute.

Jeg trur de som ser seg rundt og kanskje ser et behov for det, har greit kål på batteriteknologi og fremgangen i den. Men jeg er uansett enig. Det å skulle løse hurtiglading i farta er bare tøys. Da er det bedre å gjøre PHEV og FCEV mer konkurrasnedyktig slik at man slipper å i det hele tatt ha det som et problem. 

  • Like 2

Share this post


Link to post

Også sett i perspektiv kva "dyrt" betyr... Eg kjøpte ein Ioniq med 10 års lån. Betaler 3255 kr mnd. Ein Corolla eg hadde lån på når eg skulle ha første bilen min var litt over 2000 kr mnd over 2 år eller noko slikt vrøvl. Ein Toyota RAV4 eg eigde hadde eg og litt over 2000 kr per mnd, over 6 år meine eg det var.

Kva betalte eg på bensin? Veil 300-400 kr per tank. Ein tank varte litt over ei veka. Kva betale eg i lading? Tilnærmet null i dag, siden eg lade på jobb.

Om eg tar bilen med meg til Oslo no betale eg 750 kr mnd for parkering, med 300 kw lading inkludert. 850 kr oppstarts-kostnad. Eg hadde og tilbud om 500 kr for plass uten lader, og då ville eg nok bytta bil med brodern og tatt med gamle Touranen i staden, berre fordi nøden for bil blir veldig liten på ny adresse.

For all del koster ein lik Ioniq veil 295 000 ny, men med lånebeløpet per mnd faller bekymringa vekk, spesielt siden det er elles veil null i avgifter eller utgifter. 

Så reint ærleg spør eg, har "folk flest" ikkje råd til ny bil, eller ikkje lyst å ta risikoen med ny bil? Det er to ganske forskjellige vurderinger.

Edited by Drunkenvalley
  • Like 1

Share this post


Link to post
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Så reint ærleg spør eg, har "folk flest" ikkje råd til ny bil, eller ikkje lyst å ta risikoen med ny bil? Det er to ganske forskjellige vurderinger.

Ingen tvil om at hvis man har fast og stødig inntekt og klarer å planlegge frem i tid, så er BEV nydelig, og noe man burde inn i så kjapt som mulig. Men det er ikke alle som er slik. Noen går fra lønning til lønning, og kjører mindre for å spare på drivstoff i tanken til neste lønning. 

Jeg trur de fleste av oss har levd slik, som f.eks under studietiden. Det som er trist er at det er mange folk som lever et helt liv slik. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (17 minutter siden):

Jeg trur de som ser seg rundt og kanskje ser et behov for det, har greit kål på batteriteknologi og fremgangen i den. Men jeg er uansett enig. Det å skulle løse hurtiglading i farta er bare tøys. Da er det bedre å gjøre PHEV og FCEV mer konkurrasnedyktig slik at man slipper å i det hele tatt ha det som et problem.

Selvfølgelig. *Alt* er et argument for hydrogenbilen for deg.. Gi opp, den er overflødig. Elbilen gjør alt og det meste gjør den bedre.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (5 minutter siden):

 Elbilen gjør alt og det meste gjør den bedre.

Så var det de tilfellene du utelater når du skriver "det meste" da. 

Også må vi snakke om grunnen til at TU skriver denne artikkelen igjen. Det "meste" er tydeligvis stort nok til at man forsker på lading i farta. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Så var det de tilfellene du utelater når du skriver "det meste" da. 

Også må vi snakke om grunnen til at TU skriver denne artikkelen igjen. Det "meste" er tydeligvis stort nok til at man forsker på lading i farta. 

Tiden det tar å fylle er kortere *om* du finner en åpen stasjon *og* trykket har rukket å bygge seg opp siden forrige kunde *og* du slipper å kjøre altfor lang omvei for å komme dit..ganske marginalt altså. Tror ikke det var noe mer.

Elbilen har bedre energieffektivitet, har ikke med seg flere kilo eksplosiver, kan lade når du står parkert så du *ikke* trenger å besøke en dedikert energistasjon, har bedre plass innvendig, vesentlig større modellutvalg, billigere infrastruktur, kan lade over alt du finner strøm, 'fyllestasjonene' går ikke i lufta i tide og utide..

  • Like 1

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (2 minutter siden):

Tiden det tar å fylle er kortere *om* du finner en åpen stasjon *og* trykket har rukket å bygge seg opp siden forrige kunde *og* du slipper å kjøre altfor lang omvei for å komme dit..ganske marginalt altså. Tror ikke det var noe mer.

  • Hvorfor kjøpe hydrogen-bil om du ikke har tilfredsstilt behovene dine før kjøpet? Samme argument som for BEV altså. Har du ikke en hurtiglader til og mot hytta, så er det mindre sannsynlighet for at du kjøper ei BEV. 
  • Trykket på stasjonene kan designes slik at man ikke trenger vente på trykket. To buffer-tanker som skifter på å bygge opp trykk, og fylle er alt. 
  • Igjen samme argument som den første. Du kjøper ikke et produkt om nettverket rundt deg ikke er klart for det. 
Kahuna skrev (6 minutter siden):

Elbilen har bedre energieffektivitet

Ikke nødvendigvis om du må hurtiglade i farta, som vi snakker om i denne tråden. 

  • Like 2

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (6 timer siden):

Forstår du ikke poenget her? Hvorfor trenger man å forske på kontaktløs lading? Dette er et problem vi aldri har hatt på bensin og diesel? Det er heller ikke et problem man har for hydrogen. 

Den eneste grunnen til at man forsker på dette, er batteriteknologien. Uten batteriteknologien så hadde du aldri hatt folk som forsker på lading i fart. 

Tesla Model 3 er ingen løsning om du på sikt får den restriktert ned til 95kW. Store batterier koster også for mye, til at det er realistisk at alle kan gjøre et skifte gjennom bruktmarkedet. Som i enorm majoritet står for mesteparten av bilkjøp. 

Kontaktløs lading under fart, er først og fremst et poeng for tungtransporten som driver langtransport, og gjerne for kommende autonome vogntog, som dermed kan kjøre non-stop uten ladestopp og stopp for kjøre og hviletid. For den jevne bilfører så vil ikke dette være et reelt poeng, men om løsningen blir billig nok og enkel nok, så kan det implementeres for personbiler også, noe som i tilfelle vil gjøre det billigere for alle.

Forøvrig finnes det eksempler på fylling av drivstoff for fly og helikoptre mens de er i luften, så fylling under fart er selvsagt ikke totalt ukjent terreng. Men selvsagt, et stopp på 5-15 minutter for å fylle bensin, diesel eller gass, og samtidig gjøre andre ærender som å gå på toalettet, kjøpe seg en kaffe eller brus og litt mat on the go vil ikke akkurat være et stort hinder.

https://en.wikipedia.org/wiki/Aerial_refueling

Med elbil og enda raskere lading, så vil vi etterhvert komme dit at man kan fylle på strøm like raskt, men der kan man slippe å vente mens det skjer, men heller la bilen og ladingen passe seg selv mens man gjør de andre tingene. Sparer fort 5 minutter totalt der, så forskjellen blir langt mindre.

oophus3do skrev (4 timer siden):

Er nettopp den og flere andre jeg brukte som utgangspunkt? Du finner jo tall på flere modeller også om du vil. Ta gjerne med SUV'er også. 

Du må regne med at ved første "leg", så kjører man ned til 10% rekkevidde. Du kjører aldri som konsumer ned til 0% slik disse tallene har sitt utgangspunkt fra. 

I best case scenario ved 120 og 150km/ så blir altså dette:

450 * 0.9 = 405 km.

315 * 0.9 = 283 km.

Da kan man altså kjøre i 405 km på første strekke på 120km/t fart, eller 283km på 150km/t, så kjører man ned til 10% igjen, og lader opp til 80%. Siden man mister effekt over der i SoC og det er slik man er mest effektiv for å komme frem til destinasjonen.

405 * 0.7 = 283,5 km rekkevidde ved 120 km/t. 

283 * 0.7 = 198 km rekkevidde ved 150 km/t. 

Så kan du gjøre samme eksempel på biler i flere segmenter, og i tillegg ta til rette for kaldere vær og vind. Syns du fremdeles batterier er helt overlegent? 

 

Mulig jeg missforstår, men er det virkelig meningen at man skal lade såpass under fart? Ser mer for meg at man f.eks. lader i oppoverbakker, der tungtransporten ellers kjører endel saktere enn resten av trafikken gitt at det finnes krabbefelt, eller når man står foran lyskryss og lignende, og kanskje får en liten juiceboost. Eller på en rettstrekke der man kanskje rekker 10-20 % for hver del som har lading.

Om du regner hvor mye man må lade for å fylle fra 10-80 %, og man vet ladeeffekten i de forskjellige hastighetene, så kan man og finne ut over hvor lang strekke man må lade for å klare dette, så fremstår det som langt mer realistisk med 10-20 % per strekke enn 70 %. Man trenger riktignok flere ladebaner på samme strekning, men det er nok langt mer realistisk enn en lang strekning for all ladingen.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...