Gå til innhold

Tesla Model Y kommer før tiden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (2 timer siden):

Kilden på hele greia er vel Q4-presentasjonen.

Bildet er fra den norske siden, som ikke har oppdatert rekkeviddetallene(mulig de ikke har tatt ny WLTP-test enda?). De nye EPA-tallene økte fra 280 til 315 miles, og sistnevnte finner du lett på tesla.com sin amerikanske side.,

  

Nei, de oppdaterte tallene på Model Y er 315 miles på LR AWD. Model 3 ligger på 322 på LR AWD.

Takk for kilder. Hvis dette stemmer er det jo ganske imponerende. Vi må vel i så tilfelle kunne forvente en liten rekkevidde forbedring på Model 3 også etterhvert da? Med tanke på at Model Y er både tyngre og større enn Model 3.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
keramikklampe skrev (1 minutt siden):

Takk for kilder. Hvis dette stemmer er det jo ganske imponerende. Vi må vel i så tilfelle kunne forvente en liten rekkevidde forbedring på Model 3 også etterhvert da? Med tanke på at Model Y er både tyngre og større enn Model 3.

Regner med det. Vil tro det kun står på prioriteringer nå. S og X er egentlig mer overmodne for oppgraderinger enn 3. Men om man ser på Y-en så gir det jo hint om hva som sikkert vil komme på samtlige biler fremover. Chrome forsvinner nok i neste overhaling av de andre modellene f.eks.(endelig)

Lenke til kommentar
21 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Tesla solgte 112000 biler i Q4 2019. Gang det med fire så er man på 448.000 biler. Så kommer Model Y og Kina i tillegg.

Det ser ut til at Model Y trolig vil påvirke salget av Model 3 til en viss grad, men antar at Model 3 + Y til sammen vil øke i forhold til salget av Model 3 alene. Forventer ikke veldig mye mer enn ~475.000 biler utav Fremont i 2020.

Når det gjelder service så er ting betraktelig bedre enn de har vært.

Tesla sitt salg totalt for 2019 ble 367 tusen EL-biler som var nedre del av eget estimat(360-400 tusen). Man kan seie at salget i nederland nov-des redda tesla's estimat.

2020 blir annleis med fleire EL-biler som tek markedsandeler. Forventer difor at tesla sitt salg i amerika og europa vil flate ut og kanskje oppleve nedgang. Dermed vil markedet i kina/asia avgjere om noko av produksjonskapasiteten( ca 300-400 tusen) fra Freemont blir pensa mot asia.

475 tusen produsert i Freemont har eg ikkje ein gang sett at musken har anntyda, så den shit'n du røyker må være særs knall. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Maabren said:

Tesla sitt salg totalt for 2019 ble 367 tusen EL-biler som var nedre del av eget estimat(360-400 tusen). Man kan seie at salget i nederland nov-des redda tesla's estimat.

Om ikke Nederland hadde hatt utfasing av insentiver ved slutten av året ville de ikke blitt prioritert like hardt, og salget hadde vært høyere i resten av Europa. Så nei, det blir helt feil å si at Nederland reddet Teslas estimat. Tesla solgte alt de kunne, utifra produksjonskapasiteten.

14 minutes ago, Maabren said:

2020 blir annleis med fleire EL-biler som tek markedsandeler. Forventer difor at tesla sitt salg i amerika og europa vil flate ut og kanskje oppleve nedgang. Dermed vil markedet i kina/asia avgjere om noko av produksjonskapasiteten( ca 300-400 tusen) fra Freemont blir pensa mot asia.

Jeg forventer betydelig økt salg av 3+Y i USA. Trolig også 3 alene i Europa, om Y ikke kommer i salg her før 2021.

14 minutes ago, Maabren said:

475 tusen produsert i Freemont har eg ikkje ein gang sett at musken har anntyda, så den shit'n du røyker må være særs knall. :)

https://ir.tesla.com/static-files/b3cf7f5e-546a-4a65-9888-c928b914b529

Side 7: "Fremont The production ramp of Model Y started in January 2020. Together with Model 3, our combined installed production capacity for these vehicles is now 400,000 units per year. The ramp of Model Y will be gradual as we will be adding additional machinery in various production shops. After such expansions are done by mid-2020, installed combined Model 3 and Model Y capacity should reach 500,000 units per year. We will start delivering Model Y vehicles by the end of Q1 2020."

Produksjonskapasiteten mot midten av året skal altså være 500k 3/Y, og så har du i tillegg kapasitet på 90k S/X. Det er altså en produksjonskapasitet på 590k ved Fremont i midten av 2020. Hvorfor skulle *ikke* Tesla benytte seg av produksjonskapasiteten sin?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det kalles "paradigmeskifte", av mange omtalt som "Kodak øyeblikk" (før det brukte man Sveitsisk klokkeindustri som eksempel eller USA sine tidligere 12 motorsykkelprodusenter)! Problemstillingen er godt kjent av dem som har gravd seg dypt i kvalitetsledelse, og skyldes etter min mening mangelen på ingeniører i mange av dagens konsern, som derimot er godt bemannet av "blåruss" og "blåmalte" ledere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Burde ikke tesla brukt tiden til å perfeksjonere produksjon og kvalitet i stedet for å fremskynde produksjonen. Andre fabrikanter vintertestes og langtestes i flere år før produksjon starter. Burde de ikke lære litt av fortiden og konkurrenter?

De burde, men er noe som heter tilbud og etterspørsel. Når markere er slik det er, gjelder det å smi mens jernet er varmt..

Lenke til kommentar
10 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Om ikke Nederland hadde hatt utfasing av insentiver ved slutten av året ville de ikke blitt prioritert like hardt, og salget hadde vært høyere i resten av Europa. Så nei, det blir helt feil å si at Nederland reddet Teslas estimat. Tesla solgte alt de kunne, utifra produksjonskapasiteten.

Jeg forventer betydelig økt salg av 3+Y i USA. Trolig også 3 alene i Europa, om Y ikke kommer i salg her før 2021.

https://ir.tesla.com/static-files/b3cf7f5e-546a-4a65-9888-c928b914b529

Side 7: "Fremont The production ramp of Model Y started in January 2020. Together with Model 3, our combined installed production capacity for these vehicles is now 400,000 units per year. The ramp of Model Y will be gradual as we will be adding additional machinery in various production shops. After such expansions are done by mid-2020, installed combined Model 3 and Model Y capacity should reach 500,000 units per year. We will start delivering Model Y vehicles by the end of Q1 2020."

Produksjonskapasiteten mot midten av året skal altså være 500k 3/Y, og så har du i tillegg kapasitet på 90k S/X. Det er altså en produksjonskapasitet på 590k ved Fremont i midten av 2020. Hvorfor skulle *ikke* Tesla benytte seg av produksjonskapasiteten sin?

400/2 blir 200 tusen + 500/2 blir 250 tusen som samla blir 450 tusen 3+y. I tillegg kjem s+x med 90 tusen. Det blir totalt 540 tusen. Er dette eit estimat fra musken eller bare eit tal på den øvre teoretiske produksjonskapasiteten ved Freemont 2020?

 

Eg tipper øvre produksjonskapasitet på 540 tusen EL-biler i 2020 ved Freemont vil være meir av det teoretiske slaget da det bedyrer at ingen problem oppstår samt at markedet vil ha alt av biler di klarer å skru saman i 2020. Q4 antyda ein maksproduksjon på ca 105 tusen når alle kluter vart satt til fordi nederland bydde på eit ekstra stort marked nov-des.

Q1 2020 vil kanskje gje ein produksjon på ca 90 tusen ved Freemont. Så spørs det korleis markedet utvikler seg og om alt går knirkefritt ved freemont.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Maabren said:

400/2 blir 200 tusen + 500/2 blir 250 tusen som samla blir 450 tusen 3+y. I tillegg kjem s+x med 90 tusen. Det blir totalt 540 tusen. Er dette eit estimat fra musken eller bare eit tal på den øvre teoretiske produksjonskapasiteten ved Freemont 2020?

Dette er såkalt "nameplate" kapasitet. Utnyttet kapasitet er som regel noe lavere. Derfor forventer jeg noe i området av 475k, ikke 540k.

Lenke til kommentar
trikola skrev (44 minutter siden):

Som f. eks.?

BMW sin i4 var for eksempel på vintertest i fjor. Den er ikke ventet i produksjon før i 2022.

Et motsatt eksempel er Opel omega lotus. Bilene ble ikke testet orntlig før salg. Resultatet var at bilene var så dårlig utviklet at Opel ikke hadde råd til å selge alle. Det stod hundrevis å rustet i mangen år. Service kost var for høye. Gear kasser måtte byttes oftere enn motoroljen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lange produktsykluser med omfattende testing vil bare føre til at man taper konkurransen fremover mot de produsentene som klarer å snu seg fortere. Se bare på Musk sitt andre hovedselskap, SpaceX. Ingen utvikler raskere enn de, ikke i nærheten engang. Og nå har de mer eller mindre de-facto monopol på kommersielle oppskytninger og snart på satellittbasert internett. Sannsynligvis blir de også de første som lander mennesker igjen på månen for ikke å snakke om Mars. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Steike. Hvorfor er de så trege med å få de ut?

Sikkert fordi BMW  kunder har andre forventninger til en bil enn tesla kunder.

En bil er mere enn motor og drivverk. BMW lanserer skjelden nye drivlinjer i nye bilmodeller. 

Bmw laget en eletrisk versjon av 1 serie i 2010 bare for å teste drivverket til i3. Tror de laget flere hundre de leaset ut til kunder i flere år.

vil påstå at dette var en ganske moderne el bil selv om karosseri var fra 2006. 170hk og 0-100 på 8 sek

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Lange produktsykluser med omfattende testing vil bare føre til at man taper konkurransen fremover mot de produsentene som klarer å snu seg fortere. Se bare på Musk sitt andre hovedselskap, SpaceX. Ingen utvikler raskere enn de, ikke i nærheten engang. Og nå har de mer eller mindre de-facto monopol på kommersielle oppskytninger og snart på satellittbasert internett. Sannsynligvis blir de også de første som lander mennesker igjen på månen for ikke å snakke om Mars. 

Eller at man beholder en lojal kjøpergruppe som vet at produktene holder det som blir lovet, at service personell har fått trening, at reservedeler er distribuert osv. Må innrømme at jeg har kjøpt slike biler og er fornøyd med 2 upanlagte verkstedsbesøk siste 20-år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (1 minutt siden):

Eller at man beholder en lojal kjøpergruppe som vet at produktene holder det som blir lovet, at service personell har fått trening, at reservedeler er distribuert osv. Må innrømme at jeg har kjøpt slike biler og er fornøyd med 2 upanlagte verkstedsbesøk siste 20-år. 

Joda, men slike kjøpergrupper blir gamle og avgår etterhvert med døden så alle produsenter blir nødt til å tiltrekke seg de lavere aldersgruppene også. Det er en grunn til at nesten all reklame retter seg mot de unge. 

Selv gir jeg passe mye beng i om verkstedsbesøk er planlagte eller ikke planlagte. Det er like mye jobb å levere bilen på verksted for service som for garantireparasjon. Men når jeg skal betale er de planlagte mye dyrere ;) Sånn sett er det bedre med Tesla som ikke har serviceintervaller ;)

Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 minutter siden):

Sikkert fordi BMW  kunder har andre forventninger til en bil enn tesla kunder.

En bil er mere enn motor og drivverk. BMW lanserer skjelden nye drivlinjer i nye bilmodeller. 

Bmw laget en eletrisk versjon av 1 serie i 2010 bare for å teste drivverket til i3. Tror de laget flere hundre de leaset ut til kunder i flere år.

vil påstå at dette var en ganske moderne el bil selv om karosseri var fra 2006. 170hk og 0-100 på 8 sek

Tror de har akkurat samme forventninger jeg. Men om BMW ikke klarer å levere god nok kvalitet raskt nok så dreper innovasjonen dem. BMW i3 er en forferdelig bil i mine øyne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...