Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (2 minutter siden):

Sjansen for dråpesmitte utendørs er minimal så selv om vi sikkert er grunnleggende uenige i hvor farlig coronaviruset er så mener jeg at det er for dumt å skulle beskytte seg mot viruset på arenaer hvor det ikke esksiterer en sjanse for å blir smittet. Så godt som all kjent smitte spores tilbake til innendørsarrangementer. Det har aldri vært så mye demonstrasjoner og opptøyer rundt om i verden som i år; eller det har vel vært det; men mer enn på flere tiår og ingen slike demonstasjoner har vært store smittekilder. Fordi de er ute.

Det  er ihvertfall godt vi er enige om noe. Husker jo mange snakka om at BLM demonstrasjonen i Oslo ville føre til rene smittebomben. Det gjorde det ikke. Jeg støtter også polakkene som nå tar til gatene mot abortlovgivningen. selv om smittetrykket er langt høyere enn her. Her har jo regjeringa  der kynisk utnyttet pandemien vil jeg påstå til å innføre strengere lovgivning på det området som gjør det i praksis umulig å ta abort. 

Endret av William_S
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (1 minutt siden):

Han skulle sprayet antibac og pepperspray i ansiktet hennes for å ha pratet rundt kanten av plexiglasset? :p

Njææ, det hadde vel vært litt drøyt. ;)
Vi var en liten kø bak som stod og så og hørte på dette, pent på rad på hvert vårt merke på gulvet. Straks hun var utenfor døren og ikke hørte var det flere som sa noen støttende ord til stakkaren bak disken som helt uforskyldt hadde blitt gjenstand for Karens "vrede". Sikkert ikke bare-bare å sitte der dag ut og dag inn heller.

Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Det  er ihvertfall godt vi er enige om noe. Husker jo mange snakka om at BLM demonstrasjonen i Oslo ville føre til rene smittebomben. Det gjorde det ikke. Jeg støtter også polakkene som nå tar til gatene mot abortlovgivningen. Her har jo regjeringa  der kynisk utnyttet pandemien vil jeg påstå til å innføre strengere lovgivning på det området som gjør det i praksis umulig å ta abort. 

Jeg vil anta at nettopp det at det har vært helt enormt med demonstrasjone mot alt mulig siden i vår - i USA, i Frankrike, i Hviterussland, i Polen, illustrerer godt hvorfor det ikke sprer seg smitte så lett utendørs.

Innenførs derimot....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Er vanskelig å holde meteren, tometeren i en demonstrasjon da.

Jo da, men man er jo ute og så vidt jeg har skjønt sørger vinden også for å blåse vekk viruset. Folk har stått sammen i titusenvis, hundretusenvis og det har ikke vært noen smittebombe noe sted. Det er snakk om fester og bussturer.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, xRun said:

Njææ, det hadde vel vært litt drøyt. ;)
Vi var en liten kø bak som stod og så og hørte på dette, pent på rad på hvert vårt merke på gulvet. Straks hun var utenfor døren og ikke hørte var det flere som sa noen støttende ord til stakkaren bak disken som helt uforskyldt hadde blitt gjenstand for Karens "vrede". Sikkert ikke bare-bare å sitte der dag ut og dag inn heller.

Hadde en møtt på for mange av den sorten, så hadde ihvertfall jeg vært fristet til å skifte yrke. Matbutikker er et nødvendig onde, og han gjør en stor samfunnstjeneste ved å daglig utsette seg for ihvertfall en bitteliten smitterisiko.

Lenke til kommentar
Morromann skrev (Akkurat nå):

Jeg vil anta at nettopp det at det har vært helt enormt med demonstrasjone mot alt mulig siden i vår - i USA, i Frankrike, i Hviterussland, i Polen, illustrerer godt hvorfor det ikke sprer seg smitte så lett utendørs.

Innenførs derimot....

Demonstrasjonene i Hvitrussland er iallefall for en så ekstrem viktig sak at det må demonstreres der pandemi eller ei. Handler om å fjerne Lukashenko. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Morromann said:

Jo da, men man er jo ute og så vidt jeg har skjønt sørger vinden også for å blåse vekk viruset. Folk har stått sammen i titusenvis, hundretusenvis og det har ikke vært noen smittebombe noe sted.

Nja, det kunne ha vært svært interessant å sett effekten av en helt nyoppstått demonstrasjon i f.eks. Tsjekkia nå, så kunne kanskje forskerne en gang for alle undersøkt og fått det dokumentert.

Smittetrykket har vel heller ikke vært særlig høyt i norske demonstrasjoner.

Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Nja, det kunne ha vært svært interessant å sett effekten av en helt nyoppstått demonstrasjon i f.eks. Tsjekkia nå, så kunne kanskje forskerne en gang for alle undersøkt og fått det dokumentert.

Smittetrykket har vel heller ikke vært særlig høyt i norske demonstrasjoner.

Tja det er ganske kjent at viruset ikke har stort potensiale i utendørs forsamlinger. Men dette er jo naturlig også på sett og vis. Man kan tenke seg feks når man maler innendørs hvor sterk lukt det kan være. og man må lufte for å gjøre det mer levelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, William_S said:

Demonstrasjonene i Hvitrussland er iallefall for en så ekstrem viktig sak at det må demonstreres der pandemi eller ei. Handler om å fjerne Lukashenko. 

Det går vel an å uttrykke dette uten å møte opp i gatene. Er jo mye sosiale medier i våre dager. Så får de heller samles en dag og få med seg noen i militæret til å fjerne han ved statskupp? Han ser jo ut til å holde på makten på en udemokratisk måte. Landet har vel hatt demokrati før, så da må det vel være fair å forsøke å gjeninnføre demokratiet?

Lenke til kommentar
G skrev (21 minutter siden):

Det går vel an å uttrykke dette uten å møte opp i gatene. Er jo mye sosiale medier i våre dager. Så får de heller samles en dag og få med seg noen i militæret til å fjerne han ved statskupp? Han ser jo ut til å holde på makten på en udemokratisk måte. Landet har vel hatt demokrati før, så da må det vel være fair å forsøke å gjeninnføre demokratiet?

Tja vel tror ikke akkurat kommentarfelt på Facebook og lignende gir i nærheten av like mye inntrykk som folk i gatene. Det er ganske enkelt å skjule seg bak et tastatur for å si det sånn. Men dette ble offtopic. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja det ble off-topic. Jeg tror bare ikke det hjelper med en massedemonstrasjon i mot slike diktatorer. Da er det bedre å organisere det på reelle måter, som kamphandling muligens, men det er nok ikke enkelt. Et land kan heller ikke forvente å få hjelp utenifra. Men en kan kanskje regne med at Russland hadde slått ned et evt. opprør, siden det tilhører deres tidligere sfære. Så opprør er muligens fånyttes det også.

Så hva er vitsen med demonstrasjonen egentlig i Hviterussland? Det øker jo bare smittespredningen evt.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Ja det ble off-topic. Jeg tror bare ikke det hjelper med en massedemonstrasjon i mot slike diktatorer. Da er det bedre å organisere det på reelle måter, som kamphandling muligens, men det er nok ikke enkelt. Et land kan heller ikke forvente å få hjelp utenifra. Men en kan kanskje regne med at Russland hadde slått ned et evt. opprør, siden det tilhører deres tidligere sfære. Så opprør er muligens fånyttes det også.

Så hva er vitsen med demonstrasjonen egentlig i Hviterussland? Det øker jo bare smittespredningen evt.

Hva gjelder smitte så er det også påpekt av Morromannen her (som jeg er rykende uenig med i det meste her inne) at utendørs arrangementer som demonstrasjoner i liten grad sprer smitte. Tror ikke vi skal gå inn på de andre tingene i russisk interessepolitikk her inne - finnes vel nok andre tråder om det. :)

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo egentlig interessant hvordan amerikansk helsevesen var blant de som kollapsa først i møte med covid 19. Kan ha noe med at de ikke er en velferdsstat slik man kjenner det fra Vest Europa og at kvaliteten på sykehusene varierer sterkt. Var vel en lege som døde  der som måtte bruke det samme smittevernsutstyret i flere dager. Er det iallefall en ting som ikke hjelper mot noe så er det å gå rundt i det samme smittvernsutstyret i flere dager. Et sykehus som ikke kan ha nok smittevernsutstyr til sine ansatte bør ikke få lov å drive iallefall. Samtidig så har de verdens beste helsevesen for de som har tilgang til det (les Trump). 

 

 

Endret av William_S
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

MUNNBIND: FHI-direktør Camilla Stoltenerg om hvordan hun personlig synes det er å bruke munnvind. Video: Bjørge Dahle Johansen. Reporter: Frode Andresen

https://www.dagbladet.no/nyheter/fhi-anbefaler-munnbind-i-hjemmet/73006632

 

Quote

Kina utnytter covid-19
Kommunistregimet i Beijing forsøker å slokke ethvert håp om demokrati i Hongkong og håper at verden er for opptatt til å reagere.

https://www.dagbladet.no/meninger/kina-utnytter-covid-19/73005999

 

Quote

STRENGARE STRAFFAR: - «Frp vil ha maksstraff på femti år,» melde ho. Sånne pinglestrafferammer pluss forvaring som vi har i dag, er langt frå godt nok for Listhaug. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet

https://www.dagbladet.no/meninger/hemnen-er-sur/73010986

Gjelder det for corana-brudd også Frp? :p

 

Quote

Nakstad: - Vær forsiktig de neste ukene nå
Assisterende helsedirektør Espen Nakstad er redd smittetallene kan øke fort i Norge «om vi ikke skjerper oss ordentlig nå».

https://www.dagbladet.no/nyheter/nakstad---vaer-forsiktig-de-neste-ukene-na/73010151

 

Quote
Tom Rosenvinge (50) ble smittet med covid-19 i Østerrike og lå ni dager i respirator. Nå er han med i et forskningsprosjekt som ser på senvirkningene etter sykdommen.
 

Tom Rosenvinge (50) ble smittet med covid-19 i Østerrike og lå ni dager i respirator. Nå er han med i et forskningsprosjekt som ser på senvirkningene etter sykdommen.   (Foto: Anne Elisabeth Næss)

Tre måneder og 12 måneder etter at pasientene er utskrevet fra sykehus skal de som har vært smittet med covid-19 gjennomgå grundige undersøkelser.

De skal gjennom blodprøver, ultralyd av hjertet, test av hjerte- og lungefunksjon under belastning (såkalt ergospirometri), målinger av elektrisk aktivitet i hjertet over tid med EKG for å undersøke hvor godt det fungerer, røntgenundersøkelse med CT av lunger og også andre tester av lungefunksjon.

Testingen vil foregå over en dag og ta tre og en halv effektive timer. Forskeren håper å få med 200 pasienter til hjertestudien, som skal foregå fra mai til september.

– Både for pasientene og for samfunnet vil det være viktig å vite hva slags senkomplikasjoner vi kan forvente oss, sier Ingul.

Midler til forskningsprosjektet har hun fått fra Nasjonalforeningen for folkehelsen.

https://forskning.no/hjertet-nasjonalforeningen-for-folkehelsen-partner/hva-skjer-med-kroppen-etter-covid-19/1689216

Quote

1741109.jpg?imageId=1741109&width=706&he

Tre måneder etter at han ble skrevet ut av sykehuset klarte han fortsatt nesten ikke å løfte venstre arm, hadde forvrengt lukte- og smakssans og måtte skrive ned alle avtaler og navn for å huske dem.

Internasjonal forskning har også vist at mange har helseplager i etterkant av sykdommen.

Blant annet har italienske forskere undersøkt hvordan det gikk med 150 personer tre måneder etter de hadde vært lagt inn på sykehus med covid-19.

Nesten 80 prosent av pasientene hadde minst ett symptom etter infeksjonen var over. De vanligste symptomene var utmattelse og tung pust, viser studien i det vitenskapelige tidsskriftet JAMA.

https://forskning.no/bakterier-sykdommer-virus/covid-19-kan-gi-plager-lenge-etter-infeksjonen-er-ferdig-men-senskader-etter-infeksjoner-er-slett-ikke-noe-nytt/1741100

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.dagbladet.no/nyheter/slik-rapporterte-legen-om-tre-coronadodsfall/73012756

 

Quote

Generalsekretær Tedros Adhanom Ghebreyesus åpnet med å forsikre om at WHO følger situasjonen i Tyrkia og Hellas tett etter jordskjelvene torsdag, og at de samarbeider med landene for å bidra med nødhjelp.

Han sa videre at WHO følger forskningen på coronaviruset tett, og at de er bekymret for det brede spekteret av symptomer som er observert. Et gjennomgående tema for pressekonferansen var langvarig covidsykdom, og mulige seinskader knyttet til coronaviruset.

- Selv om vi fortsatt lærer om dette viruset, er det klart at dette ikke bare er et virus som dreper folk. For et stort antall mennesker kan viruset gi en lang rekke langtidsvirkninger. Og selv om folk blir friske, kan det gå tregt.

Hvor mange som opplever disse langtidsvirkningene er foreløpig ikke kjent, sa han.

Quote

den britiske epidemiologen og infeksjonsmedisineren Paul Garner ved Liverpool School of Tropical Medicine, som deltok via videooverføring.

Garner har selv vært smittet.

- I fire måneder opplevde jeg sykelige anfall av utmattelse, svette, hodepiner. Jeg klarte ikke å bevege meg, og hadde humørsvingninger, sa han.

Videre opplevde han andre symptomer i ytterligere tre måneder, hevder han.

- Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle miste sju måneder til dette viruset.

https://www.dagbladet.no/kultur/trump-stikk-fra-who/73013003

Helt tydelig at dette ikke har noe som helst med angstdiagnose å gjøre!

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Reuters melder om voldelige demonstrasjoner i flere byer i Spania etter at nye coronarestriksjoner er innført i landet. I Madrid skjøt opprørspoliti med ikke-skarpe skudd for å spre demonstranter i hovedgaten Gran via. I Logroño i La Rioja angrep rundt 150 demontranter politiet med steiner og satte fyr på søppelkasser og plyndret butikker. Også i Barcelona har det vært uroligheter, 14 personer er arrestert og 30 er skadet.

 

Statsminister Pedro Sanchez fordømmer det hele og sier vold og irrasjonell oppførsel ikke aksepteres. Han ber om samhold for å kjempe mot pandemien.

Litt redd for at dette skal eskalere nå som hele Europa går i lockdown omtrent. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...