Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Budeia skrev (14 timer siden):

Musikere, bareiere, frisører og kinoeiere har kanskje ikke de viktigste yrkene. Men det kan bli fullt på gata etterhvert med tiggere som vil ha pengene dine. 

Det kan nok hende en del unge voksne blir nødt til å flytte hjem til foreldrene sine igjen fordi de ikke kan betale husleien, og generasjonsboliger vil komme på moten. I dag bygges leilighetene altfor små. De er ikke laget for pandemier med en armlengdes avstand eller for å huse flere folk av gangen i nedgangstider.

Jeg vil tro det finnes sosialboliger administrert fra NAV for de som er sårbare i denne tiden. Men jeg har hørt at det ikke er noe hyggelig sted å bo, mildt sagt.

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Subara said:

Det kan nok hende en del unge voksne blir nødt til å flytte hjem til foreldrene sine igjen fordi de ikke kan betale husleien, og generasjonsboliger vil komme på moten. I dag bygges leilighetene altfor små. De er ikke laget for pandemier med en armlengdes avstand eller for å huse flere folk av gangen i nedgangstider.

Jeg vil tro det finnes sosialboliger administrert fra NAV for de som er sårbare i denne tiden. Men jeg har hørt at det ikke er noe hyggelig sted å bo, mildt sagt.

Nja en del sosialklienter bor ofte i helt ordinære borettslag blandt "deg og meg", som en liten andel leiligheter eid av kommunen. Hva er det du har hørt og sett om, hospits?

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (Akkurat nå):

Nja en del sosialklienter bor ofte i helt ordinære borettslag, som en liten andel leiligheter eid av kommunen. Hva er det du har hørt og sett om, hospits?

Det jeg ser for meg er boliger med mye ut- og innflytting og problemer med rus og husbråk.

Det kan ha vært midlertidig losji/nødlosji før man blir tildelt bolig, når jeg tenker meg om. Det du kaller hospits. Her fant jeg noe på NAVs sider: https://www.nav.no/no/person/flere-tema/sosiale-tjenester/bolig/midlertidig-botilbud

Bra hvis det fungerer bedre enn jeg trodde.

Lenke til kommentar
Sitat

28 nye smittede i Bergen

Søndag er det registrert 28 nye smittetilfeller i Bergen, melder kommunen.

Totalt er det registret 1873 smittede i vestlandskommunen så langt i pandemien.

På sine nettsider opplyser Bergen kommune at aldersspennet er fra 1 til 66 år.

– 17 av de smittede er i aldersgruppen 19-29 år. Disse er hovedsakelig studenter fra ulike studiesteder, melder kommunen.

Steng ned høyere utdanning i Bergen. Kun digital undervisning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (17 minutter siden):

Noen som vet om demonstrasjonen i Oslo streames? 

Sitat

Demonstrasjonen mot myndighetenes smitteverntiltak finner sted utenfor Stortinget søndag klokken 14.

Bak demonstrasjonen står Nader Eide. Han har tidligere fremmet budskap om at pandemien er en bløff, at munnbind ikke virker og kalt pandemien for en planlagt epidemi.

Han hadde håpet på at over 1000 personer skulle møte opp, men i regnet i hovedstaden dukket det ikke opp så mange som han hadde håpet.

– Jeg synes ikke vi er så mange, sa Eide, før han takket de fremmøtte.

TV 2s reporter på stedet anslår at et sted mellom 150 og 200 personer har møtt opp.

Eide sier til de fremmøtte at han har en far på 85 år som nå sitter hjemme grunnet korona.

– Han er innelåst hjemme med min mor. Han får ikke besøk. Han er ikke 30 i hodet sitt lenger. Han er en levende, dø person, sier Eide.

– Er det sånn at vi alle skal være hjemme hele tiden, ikke ha kontakt med hverandre og være levende dø? fortsetter han, før han oppfordrer folk til å tenke selv, og ikke bare høre på hva politikerne sier.

– Jeg er et selvstendig tenkende menneske

Etter at Eide hadde holdt en kort appell til de fremmøtte sendte han mikrofonen videre til en av de fremmøtte.

– Jeg heter Kari. Jeg er et selvstendig tenkende menneske med evne til å gjøre meg opp egne meninger og stå for de, og derfor er jeg her i dag! sa hun til meddemonstrantene.

– Det er så deilig å kjenne på støtten som vi har fått. Vi er mange, og vi er flere enn de som er her fysisk. Jeg har vært i kontakt med leger, sykepleiere, advokater og mange andre. For noen passer det ikke å komme, men de støtter oss likevel, fortsetter hun.

Hun forteller at flere helsearbeidere har fortalt henne at de gjerne skulle vært med på demonstrasjonen, men at de frykter for jobben sin.

– Tiltakene står ikke i samsvar med det som skjer

«Vi mener at statens håndtering av Covid-19 er feilaktig. Basert på eksisterende statistikk mener vi at det ikke finnes nok viteneskapelig bevis for tiltakene staten har påført befolkningen. Vi ønsker å kalle ut uriktige informasjon befolkningen har fått servert gjennom media som tydelig blir brukt i et politisk spill av styresmaktene», står det i beskrivelsen av arrangementet.

– Jeg mener, som mange andre, at tiltakene ikke står i samsvar med det som egentlig skjer. Det baserer jeg på tall. Tiltakene griper ganske dypt inn i privatlivet til folk. Ser man på ulempene fra tiltakene vil man enkelt se at det har vært for mye unødvendige tiltak, sa Eide til Faktisk.no tidligere i uken.

https://www.tv2.no/nyheter/11732627/

Utrolig hvor dårlig selvinnsikt det er mulig å ha ...

Endret av Pc Lynet
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Morromann skrev (17 minutter siden):

Noen som vet om demonstrasjonen i Oslo streames? 

Finner ingen stream noen steder, men TV2 rapporterer fra stedet: https://www.tv2.no/nyheter/11732627/

Sitat

Bak demonstrasjonen står Nader Eide. Han har tidligere fremmet budskap om at pandemien er en bløff, at munnbind ikke virker og kalt pandemien for en planlagt epidemi.

Han hadde håpet på at over 1000 personer skulle møte opp, men i regnet i hovedstaden dukket det ikke opp så mange som han hadde håpet.

– Jeg synes ikke vi er så mange, sa Eide, før han takket de fremmøtte.

TV 2s reporter på stedet anslår at et sted mellom 150 og 200 personer har møtt opp.

 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (15 timer siden):

Her er 'innstrammingene". Piss meg i øret. 

https://www.tv2.no/nyheter/11731853/

 

Samstundes er det vel framleis slik at arbeidarar frå f.eks. Polen kan avlegge ein negativ test på grensa og reise rett ut i arbeid.

Når ein vurderer å komme med inngripande tiltak i private heimar for å få bukt med smitten bør det iallefall  bli forlangt at gjestearbeidarar skal vere i karantene fram til test nummer 2 er negativ.

Endret av torbjornen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Vil forlenge unntakstilstand ut mai neste år

Spanias statsminister Pedro Sánchez vil be parlamentet om å forlenge unntakstilstanden i seks måneder fremover, melder Reuters.

Under en pressekonferanse etter et krisemøte i regjeringen fortalte Sánchez at de har erklært unntakstilstand nå, men at de har levert et forslag om å forlenge den til 9. mai.

Blant tiltakene som ble lansert søndag blir antall personer som kan samles begrenses til seks personer, med unntak av husstandsmedlemmer.

Det innføres portforbud mellom klokken 23 og 06, men regionene kan velge å forskyve tiden en time fram eller tilbake.

Det åpnes også for å innføre reisebegrensninger mellom regioner i Spania.

Det vil være unntak for noen reglene på Kanariøyene for å berge mest mulig av turismen, skriver den spanske avisen El País.

Det er ifølge avisen syv måneder siden sist gang Spania erklærte unntakstilstand over hele landet.

 

Lenke til kommentar

USA:

Trumps stabssjef Mark Meadows sier i et intervju med CNNs Jake Tapper at de nå har gitt opp å kontrollere pandemien. Det kan virke på Meadows som om strategien de ønsker nå er å i større grad å bare la det spre seg, og heller legge alle kortene i behandling og vaksine. Dette er noe Trump har hintet til i det siste med sine kommentarer om flokkimmunitet, en strategi som ifølge eksperter og CDC sannsynligvis vil føre til minst én million unødvendige dødsfall.

Meadows: We're not going to control the pandemic.
Tapper: Why not?
Meadows: Because it's a contagious virus.
Tapper: Why not make efforts to contain it?
Meadows: What we need to do is make sure we have the proper mitigation factors to make sure people don't die.

Han sier også at visepresident Pence vil fortsette med rallies til tross for at en rekke rådgivere og Pences chief of staff Mark Short nå har testet positivt. Short og Pence har vært i nærkontakt, men visepresidenten kommer ikke til å følge de nasjonale retningslinjene om karantene. "Essential personnel, whether it's the Vice President of the United States or anyone else, has to continue on" sier MeadowsDette til tross for at Pence er lederen av Coronavirus Task Force, og valgkamparrangement for Trump neppe er essensielt.

Meadows forsvarer også mangelen på bruk av munnbind på Trumps rallies, og blir konfrontert med Trumps gjentatte "we're rounding the corner" uttalelser (senest i går), til tross for at det har nå vært to dager med rekordhøye smittetall i USA samtidig som positivitetsraten øker.

Intervjuet, i trådform på Twitter:

Spoiler

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
45 minutes ago, xRun said:

Kan det være han har hørt noe et sted, i en eller annen kanal, oftest uten reellt belegg, og spunnet opp noe absurd å fortelle fansen?
Ja. Det kan også være han hørte det fra "many people say" (seg selv).
Mer seriøst; mye av det som ramler ut av den munnen er ikke ment å "forstås", det er ment å "føles", uansett hvor absurd.

Ligger i tiden at alt skal "føles" og følast det ikkje riktig er man krenka... Blir moro å sjå kor mange i usa som velger trumpen og hans corona-utsagn. Det kan jo godt hende at svært mange i usa ser på corona-pandemien som hysteri og overdrevent innrapportert av sjukehusa der pga den gullkanta betalinga for corona-pasienter.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...