Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

får håpe ikke dette er en avgjørelse vi vil angre på i nærmeste fremtid.....
 

https://www.nrk.no/urix/norge-sender-feltsenger-og-telt-til-hellas-1.14928017

Norge sender feltsenger og telt til Hellas

– Vi sender et betydelig antall madrasser, senger, og telt for å avhjelpe den situasjonen de er i. Og så undersøker vi om vi har den kompetansen som Frontex etterspør, men vi skal stille opp, sier Mæland til NRK

Det dreier seg i første omgang om 500 køyesenger, 1500 madrasser og ti telt. Det fra Sivilforsvarets lager.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Allinuse skrev (9 minutter siden):

hadde vært verre om du var 50+

Jeg er 46 og mener at dere overdriver, men har faktisk blitt ganske syk selv de siste dagene. Muligens etter å ha hatt kontakt med personer som reiste med kollektivtransport (fysj og fysj). Det begynte med frysninger en formiddag som jeg håpet skulle gå over, men om kvelden følte jeg meg ganske syk. I dag, tidvis skikkelig elendig. Kjennes som litt feber, andpustenhet og av og til en skikkelig "elendig"-følelse. Nyser mer enn vanlig, men kaster ikke opp. Blir ikke snakk om å forlate hjemmet for å bygge opp noe kriselager i kveld.

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Allinuse said:

Preppet med innkjøp av matvarer med langvarig holdbarhet for godt over en måned siden. Hvis du skal handle nå anbefaler jeg at du gjør det sent på kvelden på en hverdag da det mindre kunder, husk å desinfisere det maten er pakket inn i med antibac (det har du vel allerede kjøpt). Bruk åndedrettsvern (ikke munnbind), vernebriller og engangshansker, av med klær og rett i dusj når du kommer hjem.

Jeg for min del handlet mye diverse mat med god holdbarhet.

Fiskeboller, joikaboller, skinke på boks, tomatsaus på boks, diverse annet på boks, forskjellige typer pasta, ris, nudler, sauser på flaske, posesauser, pålegg på boks, mel, gjær, matolje, olivenolje, smør, ost, salt, pepper, sukker, kaffe, diverse tørket krydder, og selvfølgelig fylte jeg fryserne med kjøtt, fisk og grønnsaker. Dette er jo bare mat, kan og være lurt å handle inn diverse andre ting; vitaminer, batterier, antibac, engangshansker, åndedrettsvern (engangsbruk), halvmaske, vernebriller.

Etter mine beregninger har jeg nok til i alle fall 6 måneder.

Takk! Høres fornuftig ut! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gouldfan said:

Norges hovedfokus og kunnskap handler ikke om smittevern av pandemier. Vel de øver av og til og folk i NHI har dette som område.

At vi ikke er hovedsakelig eksperter på dette som land bør ikke overraske noen. Norge forbereder seg nå og har gjort i lang tid sett i forhold til situasjonen.

Vi har bedre helsesystem enn Italia, Italia gjorde ingen grep før de måtte.

Å stenge byer og grenser er svært ekstreme metoder.

 

Å være rasende på Norge er meningsløst, vi har det svært bra i Norge, og mye av grunnen til det er at vi har bra ledelse, sammenlignet med andre land... Feks Storbritannia og Italia som har mye mindre velstand i folket.

Vær heller rasende på viruset..

Tipper at Norge har dette å se an i møte:

16992399.jpg

En idrettsarena har blitt tatt i bruk som midlertidig sykehus for coronapasienter i Wuhan i Hubei-provinsen. Foto: NTB Scanpix/Reuters.

Kilde: https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2020/03/04/195653616/til-helvete-og-tilbake-mine-tre-uker-med-coronaviruset

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om Kong Harald har tenkt seg til Holmenkollen? Bare for å se hvor langt vi drar idiotien?

Greit at Norge ikke er noe episenter. Men når vi ser hva de nå må gjøre i Italia og hvordan flere av de andre landene begynner å ta grep så fremstår ski og flatfyll i Holmenkollen så latterlig idiotisk at jeg blir smått flau av å ha norsk pass..

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, l0mf0mgl0mbl0og said:

SÅ hvilken preppemat anbefaler folket? :)

Fiskeboller kan bli litt kjedelig, men det holder seg vel lenge, og er forholdsvis billig.

De er vel utsolgt for fermentert saue-/-bjeller, -baller, -testikler og kanskje også for hákarl på Island nå? :sick: Regner med at slikt holder seg lenge i og med at det er fermenterte produkter..

De har jo også mottat COVID-19 med 26 påviste tilfeller.

Endret av G
Lenke til kommentar

Holmenkollen er egentlig ikke så betydelig. Kanskje dette har blitt nevnt tidligere i tråden men jeg fikk litt sjokk da jeg leste det. 

Fra VG:

"– Når dette viruset smitter som influensa eller kanskje enda lettere, og mange har bodd tett på ferie, er det ikke overraskende at vi får flere smittede, sier smittevernoverlege Einar Sagberg i kommunen."

"– De smittede er satt i hjemmeisolasjon. Vi følger opp noen få nærkontakter til dem, som blir testet hvis de utvikler symptomer på luftveisinfeksjon, sier Sagberg."

Videre følger anbefalingene fra FHI:

"Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler smitteoppsporing, hvis en person som er bekreftet syk med coronavirus nylig har vært på flyreise i perioden."

"– Alle kontakter bør spores opp, heter det i retningslinjene fra FHI."

"Nærkontakter er de som har sittet i nærheten av smittede, men øvrige passasjerer og kabinansatte er definert som andre kontakter."

 

Da er det mørkt, bekmørkt. Greit at nordmenn blir sjekket, men f... heller da. Fly lass med Italienere inn i landet slik uten videre.. Er det ikke snart på tide at BØR blir til ? Og når en attpåtil ikke klarer å følge retningslinjene til FHI engang, som ellers ikke setter terskelen så veldig høyt for å si det mildt, gjentar bare meg selv; mørkt...

Problemet med leger er jo også at ingen skal komme å lære de noe, eller fortelle hva de skal gjøre heller....

 

Endret av FranZe
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, FranZe said:

Men det er jo en liten skildring her, og vet ikke om jeg skal le eller grine. I Kina ser du de er ikledd "romdrakter" og forsøker å gjøre tiltak, som åpenbart fungerer. I Norge arrangerer en Holmenkollrenn.. 

Er å føle å ta på at "xenofobien" mot folk med Oslo-dialekt kan komme til å øke litt etter dette kollenrennet :hm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Er å føle å ta på at "xenofobien" mot folk med Oslo-dialekt kan komme til å øke litt etter dette kollenrennet :hm:

Ja, hehe, sliter jeg da. Oslo-dialekt i en liten "by" i Trøndelag. Men, som noen nevnte tidligere angående Kongen, så fremt til at han er frisk så mener jeg nesten at det er obligatorisk oppmøte. Er det unntaksregel for han så burde rett og slett hele kollenrennet avlyses. Men jeg tviler sterkt på at Kongen møter i år... Tror ikke han kommer til å følge retningslinjene til FHI.. Men kan jo selvfølgelig ta feil  

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han har jo allerede hatt litt behov for helsehjelp bare få mnd. tilbake. Så han kan jo egentlig bare si til hoffhjelperne sine at de skal sende melding om avbud pga. egen alderdomshelse. Altså at han har en dårlig dag/uke.

Lenke til kommentar
Splitter skrev (2 minutter siden):

Dette går veien ser jeg. Allerede 56 registret smittede her i landet. Uten å ha regnet 100% nøyaktig på det, ser det ut til at vi ligger på sjuende eller åttende plass over de mest smittede hvis vi tar folketallet med i beregningen. Godt kjempet! :wallbash:

Slapp helt av, vi lever alle på lånt tid. Før eller senere skal vi stryke med uansett? Dessuten tjener jo Norge fortsatt penger på turisme :) Hvorfor ikke se det på den lyse siden? ?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Simen1 hadde en video om spanskesyken. Der ble utviklingen tildels forklart med en forkvaklet beslutnings prosess fra myndighetenes side. Om det blir tilfellet denne gangen skal jeg ikke hevde, men å lære fra fortiden er alltid en god ide. Her er en 100 år gammel kvinne som husker Spanskesyken.

https://youtu.be/7k20VFZeLKY

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, FranZe said:

Slapp helt av, vi lever alle på lånt tid. Før eller senere skal vi stryke med uansett? Dessuten tjener jo Norge fortsatt penger på turisme :) Hvorfor ikke se det på den lyse siden? ?

Du har ikke merket antydninger enda altså. Siden du både har Oslo-dialekten og muligens kommer drassende på en skokk unger, at folk går lang bue rundt følget ditt? :wee:

Lenke til kommentar
Just now, Oddvardm said:

Simen1 hadde en video om spanskesyken. Der ble utviklingen tildels forklart med en forkvaklet beslutnings prosess fra myndighetenes side. Om det blir tilfellet denne gangen skal jeg ikke hevde, men å lære fra fortiden er alltid en god ide. Her er en 100 år gammel kvinne som husker Spanskesyken.

https://youtu.be/7k20VFZeLKY

 

Her er videoen som jeg har hatt som åpen fane i noen uker nå sånn i tilfelle jeg skulle få behov for å vise til lenke til den ;)

https://tv.nrk.no/program/KOID25005618

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Splitter skrev (9 minutter siden):

Dette går veien ser jeg. Allerede 56 registret smittede her i landet. Uten å ha regnet 100% nøyaktig på det, ser det ut til at vi ligger på sjuende eller åttende plass over de mest smittede hvis vi tar folketallet med i beregningen. Godt kjempet! :wallbash:

Jeg tenker folketallet i hele landet er irrelevant, fordi spredningen skjer innenfor små områder både her og i utlandet, uavhengig av hvor mange det er i resten av landet.

Det er mye mer interessant å se på spredningsfaktoren. Altså prosentvis økning i aktivt smittede fra i går til i dag. Den ligger høyt i Norge. 78% økning i dag. 60% for noen dager siden. Om jeg husker rett omtrent like ille som Italia og Sør-Korea hadde da de hadde ca like mange syke som vi har nå. Gi det en uke til så runder vi nok tusen aktivt syke. En måned til så er alle smittet og innen mai er så og si alle enten friskmeldt eller døde.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Single Algerian family sees 16 relatives infected

The number of cases in Algeria has increased by nine to 17, the country’s health ministry has said. They include 16 from the same family in the Blida province, about 30km south of the capital Algiers, as well as an Italian man.

De kan sikkert prise seg lykkelige over at de bor i et sånn "noenlunde" sivilisert land. Huff, tenk om dette hadde vært en Nord-Koreansk familie i Nord-Korea, hva som kunne skjedd med dem da :wow:⚰️??️??

Lenke til kommentar

Min erfaring i Oslo og omegn til nå er at folk virker å ha resignert noe ift. virusberedskap. De vasker hender men utover det virker det å være lite kollektiv bevissthet. Nivået er også litt på "jaja" og veldig spøkefult aka "såså du dør nok ikke, jeg skal passe på deg" type holdninger. ? Jeg krisemaksimerer ikke men fornektelse hjelper heller ikke.

Har begynt å merke litt minskning i trafikk på veien inn og ut av Oslo men det kan være andre årsaker. Hermetikk, knekkebrød og dopapir begynner å bli utplukket i flere butikker jeg har vært innom og noen har innført "maks 4 ruller per kunde".

Ellers interessant hvor mange her som har begynt å måle og få feberresultater nå og fremover? (Uten at det behøver å ha noe med Corona å gjøre).

Hadde vært artig med en poll aka:
- Målt over 38 i feber over flere dager.
- Feber og flere andre symptomer
- Noe nedsatt almenntilstand men ikke feber
- Noe ØNH / forkjølelse
- Føler meg helt frisk

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Afrika kan få det tungt. Var dette en kristen misjonær? Fikk sånn conquistador feeling. Om sverdet ikke virker effektivt nok, så skal nok en ukjent smitte få dem i kne. Jesus har jo "som kjent" sverd som tunge.

Nå mangler vi bare at en ansatt i en zoologisk hage et sted, smitter halve dyreartene. Slik at vi kan få kokt opp en ekkel mutert utgave. Føler det på meg at så må skje en dag ?

Quote

British woman among new cases in Senegal – local authorities

Senegalese authorities have reported two new cases of coronavirus, bringing the total to four since the first case was confirmed there on Monday, Reuters reports.

The nation’s health ministry have identified one of the patients as a 33-year-old British woman from London who arrived in Senegal on 24 February.

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...