Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sitat

China clamping down on coronavirus research, deleted pages suggest

Move is likely to be part of attempt to control the narrative surrounding the pandemic

Research on the origins of the virus is particularly sensitive and subject to checks by government officials, the notices posted on the websites of Fudan University and the China University of Geosciences (Wuhan) said. Both the deleted pages were accessed from online caches.

“In terms of priority, controlling the narrative is more important than the public health or the economic fallout,” he said. “It doesn’t mean the economy and public health aren’t important. But the narrative is paramount.”

https://www.theguardian.com/world/2020/apr/11/china-clamping-down-on-coronavirus-research-deleted-pages-suggest?CMP=share_btn_tw

Kommunistpartiet er ikke til å stole på. Rykter om en andre bølge i hele Kina. De skylder på utlendinger men det er bare cover up 

Endret av Kryptodebunker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 4/10/2020 at 3:02 PM, Simen1 said:

@Theo343 Fordi jeg kjenner lusa på gangen. Kommer det et par dresskledde karer på døra og skal fortelle med meningen med livet i beste hensikt så skjønner jeg at det ikke er noen objektiv sannhetskommisjon som ringer på. Dukker det opp noen youtube-videoer med "sannheten om hvor Wuhan-viruset kom fra" så skjønner jeg jo tegninga før jeg trykker play. Det er forutsigbart.

Beklager at jeg smurte på med beskrivende karakteristikker av videoene som ikke nødvendigvis treffer 100%. Jeg tror fortsatt ikke dette er noen objektive sannhetskommisjoner. Og nei, jeg tror ikke det er bare Russland og Kina som har progagandamaskineri med fake news-tropper og trollfabrikker.

Jeg også kjenner lusa på gangen og ville ikke linket en slik video om jeg så at den helt klart var konspiratorisk osv. Det er i grunn en presentasjon av fakta og sammenhenger man finner mistenkelig og påfallende. Tittelen er meget misvisende for innholdet og derav ble det presisert.Tittelen er nok også et resultat av realiteten til youtubere og deres eksistensgrunnlag.

Jeg er ikke uenig i betraktningen, jeg har selv en sunn skepsis men forsøker å dra linjer mellom fordom/forutinntatthet og fornuftig skepsis (noe jeg selvsagt også tror du gjør). Men i mendgen av innlegg i en slik tråd skummer også jeg forbi mye jeg antar er irrelevant. 

At den videoen kun er ment for å trolle Kina tror jeg dog ikke selv om youtuberen er kjent for å være meget kritisk og nok fremlegger dette fordi han er kritisk (skadefryd om man vil). Noen ganger trenger man også kritikere for grave dypt nok og i alt fjaset man finner kan det være korn av viktig informasjon. Man får sjelden hele sannheten fra én kilde, den er ofte et puslespill.

Jeg synes alle data som ikke er soleklart fabrikerte og bærer preg av opplagt agenda/propaganda (data kan være relevante selv om kilde/messenger er biased) er interessante i saken.

Men nok om det ;)

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (1 time siden):

"– Tallene for Norge, Sverige og Danmark viser at alle tre land har lav dødelighet sammenlignet med andre land i Europa. Slik det ser ut i dag, har de strenge tiltakene i Norge hatt liten effekt, spesielt om vi sammenligner med Sverige, hevder forsker Mette Kalager. Hun uttaler seg på vegne av forskerteamet."

 

Det må være flaut å være forsker, å samtidig være så totalt nedsnødd, det er jammen godt disse tullingene er i mindretall !



Edit: Så kommer det frem at det er Ørjan Olsvik, som burde være en kompetent fyr (men som ikke er det), som er en av hovedpersonene bak dette "forskerteamet".

Samme Ørjan Olsvik som helt i starten av Mars hevdet at dette viruset ikke var noe å frykte, og at "Korona er et vanlig virus som er mildere enn en vanlig influensa" .... maken til dust skal man lete lenge etter, alle som har sett hva som skjer rundt i verden nå forstår at den uttalelsen var totalt feilslått, at han fremdeles prøver å bevise at "Koronaen ikke er farlig", må bero på svekkede sjelsevner.

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Jarmo said:

Så langt ja. Sammenligner man med en influensasesong så har influensa tatt flere liv. Men her har man flere påvirkende faktorer (tiltak, inkubasjonstid etc.) som gjør at jeg undres over at de konkluderer så tidlig. (nå kan det være jeg er forutintatt pga. en dårlig tittel på artikkelen).

Etter min mening bør man ikke konkludere med noe før i slutten av mai og da kanskje igjen vurdere om man skal vente ennå lenger med å konkludere.

Hvor mange døde ville vi hatt i slutten av mai uten tiltak?

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/10/2020 at 3:05 PM, Benbjo said:

Leste en interessant forskningsartikkel fra Tyskland nylig. Der antydes det, som spekulert i norsk media, at man bli sykere jo mer virus man er utsatt for. 

Det forklarer rapportene om hele familier som har blitt utslettet, og samtidig at en stor andel for nokså milde symptomer (single folk). 

Dette får meg også til å undres hvorfor det ikke gjelder alle typer virus og bakterier. Hvorfor er dette spesifikt for korona?

Er det replikeringshastigheten som er unik for Korona?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
On 4/10/2020 at 3:33 PM, Simen1 said:

Av 100 gjester i 60-årslaget ble 70 av dem smittet av coronaviruset. Samtidig mente svenske helsemyndigheter at det ikke var noe smitte i landet.

Kanskje en aldri så liten vekker angående sosial distansering mellom folk som føler seg friske. La oss nå håpe at noen lærer av egne og andres feil.. Etterpåklokskap er den beste klokskapen osv. Jeg tenker da spesielt på Nordmenn som er overivrige med å komme i gang med fotballsesongen, dra på festivaler til sommeren etc. og bare venter på en dato Norge slipper akkurat nok opp til at de kan gå helt bananas i sosial omgang.

Nå har jeg med vilje ikke fulgt med på nyheter i påsken. Men før påske viste norske myndigheter (med NHO og flere) en umoden rastløshet i forhold til situasjonen som gjør at jeg er "redd" det begynner å åpnes mye allerede fra 27. april med noen gradvis 20. april.

Med mindre dette har endret seg i mitt "nyhetsfravær for påskefri".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
0laf skrev (57 minutter siden):

"– Tallene for Norge, Sverige og Danmark viser at alle tre land har lav dødelighet sammenlignet med andre land i Europa. Slik det ser ut i dag, har de strenge tiltakene i Norge hatt liten effekt, spesielt om vi sammenligner med Sverige, hevder forsker Mette Kalager. Hun uttaler seg på vegne av forskerteamet."

 

Det må være flaut å være forsker, å samtidig være så totalt nedsnødd, det er jammen godt disse tullingene er i mindretall !



Edit: Så kommer det frem at det Ørjan Olsvik, som burde være en kompetent fyr (men som ikke er det), som er en av hovedpersonene bak dette "forskerteamet".

Samme Ørjan Olsvik som helt i starten av Mars hevdet at dette viruset ikke var noe å frykte, og at "Korona er et vanlig virus som er mildere enn en vanlig influensa" .... maken til dust skal man lete lenge etter, alle som har sett hva som skjer rundt i verden nå forstår at den uttalelsen var totalt feilslått, at han fremdeles prøver å bevise at "Koronaen ikke er farlig", må bero på svekkede sjelsevner.

Ja, alle forskere som er uenige med meg er helt nedsnødd altså! 

Sånn for moro skyld, hva tipper du dødeligheten på Covid-19 blir til slutt? Jeg tipper rundt 0.1%

Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

"– Tallene for Norge, Sverige og Danmark viser at alle tre land har lav dødelighet sammenlignet med andre land i Europa. Slik det ser ut i dag, har de strenge tiltakene i Norge hatt liten effekt, spesielt om vi sammenligner med Sverige, hevder forsker Mette Kalager. Hun uttaler seg på vegne av forskerteamet."

 

Det må være flaut å være forsker, å samtidig være så totalt nedsnødd, det er jammen godt disse tullingene er i mindretall !



Edit: Så kommer det frem at det Ørjan Olsvik, som burde være en kompetent fyr (men som ikke er det), som er en av hovedpersonene bak dette "forskerteamet".

Samme Ørjan Olsvik som helt i starten av Mars hevdet at dette viruset ikke var noe å frykte, og at "Korona er et vanlig virus som er mildere enn en vanlig influensa" .... maken til dust skal man lete lenge etter, alle som har sett hva som skjer rundt i verden nå forstår at den uttalelsen var totalt feilslått, at han fremdeles prøver å bevise at "Koronaen ikke er farlig", må bero på svekkede sjelsevner.

Ser ut som Ørjan er på en reise med mål om å vise at han nok hadde rett fra starten. Litt som å se et barn prøve å trykke inn firkantklossen i trekanthullet på leken.

Litt mer om han:

https://nye-troms.no/senterpartiet-truet-etter-ordforers-leserinnlegg-om-koronaviruset/19.15509

Denne personen bør man ikke lytte særlig til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
21 minutes ago, failern said:

Ja, alle forskere som er uenige med meg er helt nedsnødd altså! 

Sånn for moro skyld, hva tipper du dødeligheten på Covid-19 blir til slutt? Jeg tipper rundt 0.1%

Mer enn 1% for landene som klarer seg greit ift sykehuskapasitet. Vi er rundt der i Norge nå hvis man legger til grunn estimatene fra nhi om mørketall (rundt 14-15k for en ukes tid siden). 

Enda høyere i land som ikke får det under kontroll Italia, Spania, USA). Tipper opp mot 4-5%

Selv sør Korea, som har ting under god kontroll, har høyere enn 1%. 

Selv de aller aller mest optimistiske anslagene angir rundt 0.6%.

0.1% gir ikke mening med dødstallene vi ser. 

Endret av Benbjo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
failern skrev (1 minutt siden):

Ja, alle forskere som er uenige med meg er helt nedsnødd altså! 

Sånn for moro skyld, hva tipper du dødeligheten på Covid-19 blir til slutt? Jeg tipper rundt 0.1%

Pleier du å se kjølecontainere og feltsykehus i influensasesongen hvert år?
Hva med militære kolonner som frakter ut lik, og massegraver, og en verden som er omtrent tom for smittevernutstyr, lockdown osv?

Dersom svaret er "nei", så er trolig ikke dette "mildere enn en vanlig influensa" som du og Ørjan Olsvik ser ut til å tro.

Jeg tipper forøvrig at du tipper feil, samtidig som problemet ikke bare er dødsfall, men alle de som blir alvorlig syke som går igjennom et helvete, og som vil trenge måneder på å komme seg igjen, noen kommer seg kanskje aldri helt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

"– Tallene for Norge, Sverige og Danmark viser at alle tre land har lav dødelighet sammenlignet med andre land i Europa. Slik det ser ut i dag, har de strenge tiltakene i Norge hatt liten effekt, spesielt om vi sammenligner med Sverige, hevder forsker Mette Kalager. Hun uttaler seg på vegne av forskerteamet."

 

Det må være flaut å være forsker, å samtidig være så totalt nedsnødd, det er jammen godt disse tullingene er i mindretall !



Edit: Så kommer det frem at det er Ørjan Olsvik, som burde være en kompetent fyr (men som ikke er det), som er en av hovedpersonene bak dette "forskerteamet".

Samme Ørjan Olsvik som helt i starten av Mars hevdet at dette viruset ikke var noe å frykte, og at "Korona er et vanlig virus som er mildere enn en vanlig influensa" .... maken til dust skal man lete lenge etter, alle som har sett hva som skjer rundt i verden nå forstår at den uttalelsen var totalt feilslått, at han fremdeles prøver å bevise at "Koronaen ikke er farlig", må bero på svekkede sjelsevner.

Altenative forskere mener du kanskje. Alltid exsistert. Noen av dem bor her on noen bor i Sverige.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (1 minutt siden):

Altenative forskere mener du kanskje. Alltid exsistert. Noen av dem bor her on noen bor i Sverige.

De er sikkert flinke nok - men hva skjer når en veldig flink og kompetent forsker og autoritet på området går hardt ut i starten av en smitte og sier noe som er feil?

Hvordan fikser man dette? Stor kunnskap gir prestisje - respekt. Hvordan får man slike personer til å la være å bry seg om tapet av prestisje og gå videre og levere resultater som deres kompetanse forventes gi?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...