Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (5 minutter siden):

vel, fokusere mindre på "friske mennesker" og mer på reell beskyttelse av utsatte grupper, kan være like farbar vei.

i butikken her om dagen så jeg minst 3-4 jeg vil karakterisere som "risikogruppe" Gamle mennesker og nesten åpenbare syke mennesker. Eksistere det noe organisert innen kommune/helsevesen til å hjelpe de de hjelpeløse?

Den reelle beskyttelsen er iverksatt i form av f.eks karantene regler, stenging av barer/restauranter etc, stengte grenser m. m. 

Pr dags dato er det ikke innført portforbud, men med alle de menneskene i dette landet som blåser i alt annet enn dem selv, er det nok ikke helt ute på viddene at et portforbud vil bli innført på et senere tidspunkt. 

 

Det er mulig jeg misforstår, men jeg forstår ikke helt hva du vil frem til. 

Jeg har lyst til å svare at sykehus, sykehjem, legevakt, hjemmesykepleie fortsatt er operativt, men vet ikke om det blir for åpenbart og at du egentlig spør om noe annet. 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg så litt på grafene for antall smittede i europeiske land. Ser ut til at Norge, Sverige og Danmark har fått dempet stigningen litt, men stiger likevel jevnt. I de andre landene i Europa stiger det stadig fortere. Ser derfor ut til at strengere tiltak må til i alle land i Europa. (Japan, Sør Korea og Kina ser ut å greie å stoppe stigning)

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (8 minutter siden):

Hvor gammel er du?

synes han treffer klokkerent jeg. Er jo faktisk slik overskrift mange der ute ønsker, slik at det liksom underbygger deres ståsted om hvor farlig corono-smitte angivelig er for alle sammen. Og yngre jo bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (4 minutter siden):

 

 

 

Oddvardm: du vet de hersketeknikkene dine er veldig ineffektive og gjør egentlig ikke stort annet enn å sette deg i et dårlig lys.

Du svarer med kun et bilde av en stråmann. Tror du heller skal reflektere over ditt eget "lys". 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (22 minutter siden):

Det er ikke et mål å bli ferdig med det så fort som mulig. Det er et mål om å holde oss under den striplede linja fram til vi har blitt vaksinerte (ca et år). Men helst ikke stoppe landet så alvorlig at vi havner helt ned mot null-linja. Vi skal tross alt leve økonomisk og praktisk i den tida også.

 

Jeg har nå tolket signalene fra regjeringen til å være på under ett år, men la oss si ett år da. Da bør vi opp i 6000 nye per dag for å rekke 2200000 innen ett år. Dersom 8% av disse 6000 havner på sykehus og i snitt blir liggende 20 dager, så må vi opp mot 120000 innlagte i snitt. Om 1/4 av de innlagte trenger intensivbehandling, ja da trenger vi 30000 intensivplasser. Regnestykket går ikke opp uten at vi både sprenger sykehuskapasiteten og samtidig ødelegger økonomien!

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (10 minutter siden):

Oddvardm: du vet de hersketeknikkene dine er veldig ineffektive og gjør egentlig ikke stort annet enn å sette deg i et dårlig lys.

Tåkefyrste. Dette er til deg. Hvis du fremdeles ikke vil endre mening etter at du får det forklart av en fagmann (og en god en) så vil ingenting overbevise deg.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (31 minutter siden):

Det er utvilsomt rett, men om et virus er egnet som våpen er jeg ikke så sikker på. Ei heller sikker på Russlands hensikter her. Det jeg kan gjøre er å sitere kilder som sier at grensen mellom Russland og Kina er stengt. Det samme er grensen mellom Nord Korea og Kina. Hvis Kina er smittefritt burde vel de grensene være gjennåpnet, men det er de ikke. Kan ikke se at noe er endret i situasjonen utifra de rapporter som kommer fra det offisielle Kina eller Russland. Det er nå offentlig kjent at Kinas utenriksminister åpent anklager USA for å ha bragt smitten til Kina. Kineserne hevder via Hong Kong avisa 'China southern Morning News' at viruset kommer fra Italia. Om Kina står bak denne påstanden er sannsynlig da avisas eier er et Malaysisk eid foretak og Hong Kong et Kinesisk territorium samt at Kina er tungt inne i Malaysia med store infrastruktur investeringer. Vi ser helt klare tegn på misinformasjon fra CCP styrte medier og vi burde gjøre hverdagen vår enklere ved bare å anerkjenne det faktum. Intet mer eller intet mindre.

Mener du South China Morning Post som er Malaysisk eid? ifølge dette er eieren AliBaba-gruppen og eier der igjen er Jack Ma.

https://en.wikipedia.org/wiki/South_China_Morning_Post

Det er nok lite sannsynlig at USA har sendt viruset til Kina. De vil jo få langt større tap enn Kina bare i New York. Og deres økonomi vil stå stille.

Det eneste jeg skrev var at teorien om biologisk våpen vil få økende styrke når det blir påvist at viruset var to steder samtidig slutten av November. Kanskje kan dette ha en naturlig årsak, men det øker garantert sannsynligheten for at det "viruset er satt ut".

Videre var debatten om Russland hadde kompetanse til å produsere vaksiner. Min mening basert på å lese om deres historie og hvordan deres teknologi har utviklet seg er at de har kompetansen.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (5 minutter siden):

Jeg så litt på grafene for antall smittede i europeiske land. Ser ut til at Norge, Sverige og Danmark har fått dempet stigningen litt, men stiger likevel jevnt.

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Vi burde i løpet av uka begynne å se en utflating av den Norske smittekurven om tiltakene som er gjort har noe effekt.
Vi bør i hverfall ikke ha mange flere smittede etter neste helg for om smittekurven fortsetter oppover slik den gjør nå viser det bare at tiltakene som foreløpig er gjort har liten effekt og mye hardere tiltak må til.

Frosta kommune har kjørt en del hardere tilltak en det resten av landet har gjort og de har fått stoppet utbruddet helt der.

Lenke til kommentar
Sandy Koufax skrev (1 minutt siden):

Mener du South China Morning Post som er Malaysisk eid? ifølge dette er eieren AliBaba-gruppen og eier der igjen er Jack Ma.

https://en.wikipedia.org/wiki/South_China_Morning_Post

Det er nok lite sannsynlig at USA har sendt viruset til Kina. De vil jo få langt større tap enn Kina bare i New York. Og deres økonomi vil stå stille.

Det eneste jeg skrev var at teorien om biologisk våpen vil få økende styrke når det blir påvist at viruset var to steder samtidig slutten av November. Kanskje kan dette ha en naturlig årsak, men det øker garantert sannsynligheten for at det "viruset er satt ut".

Videre var debatten om Russland hadde kompetanse til å produsere vaksiner. Min mening basert på å lese om deres historie og hvordan deres teknologi har utviklet seg er at de har kompetansen.

Jeg er korrigert. Tjukke fingre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (5 minutter siden):

I Norge er det nesten 200 nye smittede per dag, og ca 20 nye til sykehus. Det bør ikke bli så mye høyere enn dette.

Det blir nok en god del høyere. Dette viruset vil vare i flere måneder til og vi ser garantert samme trajeksjon på grafene over nye smittede som i andre land.

Men mindre portforbud og totalisolasjon blir innført.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Oddvardm said:

Tåkefyrste. Dette er til deg. Hvis du fremdeles ikke vil endre mening etter at du får det forklart av en fagmann (og en god en) så vil ingenting overbevise deg.

 

Sier han noe om hvor stor dødelighet viruset har for friske mennesker? Hvis han bare snakker om faren ved overbelastning på helsevesenet så har jeg aldri argumentert mot det.

https://www.fhi.no/contentassets/c9e459cd7cc24991810a0d28d7803bd0/notat-om-risiko-og-respons-2020-03-12.pdf Side 35 står det at dødeligheten anslås å være 0.3-1.0%, og da vil jo de som er friske havne i rett ende av skalaen. 

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (47 minutter siden):

Jepp, viruset er ikke farlig for friske mennesker. Jeg står ved den uttalelsen.

Man har vell per definisjon skiftet status fra frisk til syk når man har blitt utsatt for viruset.

?

Frykten friske folk har er vell mest å være uviten smittebærer/spreder. Samtidig er det nok en del friske folk som overvurderer hvor frisk eller sterk de er

Endret av mandodiao
Lenke til kommentar
perpyro skrev (18 minutter siden):

Vi burde i løpet av uka begynne å se en utflating av den Norske smittekurven om tiltakene som er gjort har noe effekt.
Vi bør i hverfall ikke ha mange flere smittede etter neste helg for om smittekurven fortsetter oppover slik den gjør nå viser det bare at tiltakene som foreløpig er gjort har liten effekt og mye hardere tiltak må til.

Jeg mener det er for tidlig å si. Det er bare 10 dager siden skolene ble stengt og de første dagene etter det stimet folk sammen i butikker og andre steder for å feire "utvidet påskeferie". Den sosiale distanseringen begynte ikke for alvor før 3-5 dager etter skolestengningen. Effekten av dette vil vi først se om tidligst 2 uker. Gitt at gjennomsnittlig tid fra smitte til innleggelse er 3 uker.

Lenke til kommentar
Psykake skrev (36 minutter siden):

Den reelle beskyttelsen er iverksatt i form av f.eks karantene regler, stenging av barer/restauranter etc, stengte grenser m. m. 

Pr dags dato er det ikke innført portforbud, men med alle de menneskene i dette landet som blåser i alt annet enn dem selv, er det nok ikke helt ute på viddene at et portforbud vil bli innført på et senere tidspunkt. 

 

Det er mulig jeg misforstår, men jeg forstår ikke helt hva du vil frem til.

noe slikt som dette:

Skedsmotun bo- og behandlingssenter: 17 smittet

Ordfører Jørgen Vik i Lillestrøm kommune opplyser at institusjonen har åtte beboere og ni ansatte som er smittet av coronaviruset.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7AMdA/skedsmotun-bo-og-behandlingssenter-17-smittet

dette da satt i sammenligning til alle rigorøse restriksjoner myntet på "friske mennesker" der ute. Det er da jeg spør om ikke mer fokus burde vært å sikre utsatte grupper beskyttelse, enn oss som kan bli middels plaget av symptomer ved evt. smitte.

Jeg skjønner selvsagt at "alt henger sammen" dvs. mindre smitte blant alle kommer også de utsatte til gode, men kanskje innsatsen er litt skjevt vektlagt.

Når gamle mennesker i omsorgsboliger må be om hjelp på facebook til å handle mat, er tingen ikke på stell. Gamle/syke og personer i risikogruppe burde ikke trenge gå ut av døra i hele tatt, men man ser dem på butikken. I mellomtiden skal visst HV-soldater patruljere tur-områder å kontrollere 2-meters avstand regelen (eller var det 4 meter?)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274
0laf skrev (1 time siden):

Sveriges statsminister holdt nettopp tale ...... bare vås, ingenting nytt, samme som før, alt er åpent, ingen tiltak !

Når, sånn ca., skal Sverige bli mye værre enn Norge (f.eks.)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...